handdator

Visa fullständig version : Skillnad i aktivering vid hantelpress och chins/pullups vid olka handfattningar


sunetdanne
2009-04-02, 11:39
Hej



Jag har länge funderat på detta.



Vad är skillanden muskler aktiveringsmässigt etc vid



1) Vanlig hantelpress mot hantelpress med neutralt grepp.

Det uppenbara är väll att jag inte roterat ut axeln vid neutralt men vad händer egentligen.



2) engelska chins/svenska pullups med neutralt grepp mot bicepsfattningsgrepp. Här är ju bredden mellan händerna vid utförandet mer eller mindre samma.



Vad jag fattat så är skillnaden mellan vanliga engelska chins/svenska pullups och engelska pullups/svenska chins att man vid den ena har smal armfattning och kopplar in övre bröst och biceps mer medans man i bred armfattning kopplar in lats mer, stämmer detta?.



Hälsningar

Daniel

Toby Asp
2009-04-02, 11:52
2) engelska chins/svenska pullups med neutralt grepp mot bicepsfattningsgrepp. Här är ju bredden mellan händerna vid utförandet mer eller mindre samma.

Vad jag fattat så är skillnaden mellan vanliga engelska chins/svenska pullups och engelska pullups/svenska chins att man vid den ena har smal armfattning och kopplar in övre bröst och biceps mer medans man i bred armfattning kopplar in lats mer, stämmer detta?.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2782392&postcount=9

nyrjoh
2009-04-02, 15:15
Min uppfattning och många med mig menar att biceps jobbar mer med handflatorna vända mot kroppen. Finns ingen forskning som skulle tyda på något annat heller. För att biceps skall aktiveras maximalt behöver underarmen vara helt supinerad.

aelgen
2009-04-02, 16:10
hantelpress med neutralt grepp? Är det typ när man kör och tummarna pekar mot huvudet och lillfingret pekar mot fötterna? Urkass beskrivning jag veeet! :(

I sånt fall undrar jag också vad skillnaden är. Har själv lättare att manövrera de tyngre hantlarna själv med detta grepp när jag inte har någon passare som kan hjälpa vid 'normal' hantelpress.

saab900
2009-04-02, 20:01
hantelpress med neutralt grepp? Är det typ när man kör och tummarna pekar mot huvudet och lillfingret pekar mot fötterna? Urkass beskrivning jag veeet! :(

I sånt fall undrar jag också vad skillnaden är. Har själv lättare att manövrera de tyngre hantlarna själv med detta grepp när jag inte har någon passare som kan hjälpa vid 'normal' hantelpress.

Jag kan ha fel nu, men om vi utgår ifrån att man i båda fallen har armbågarna lika långt ut ifrån kroppen tror jag inte att det är någon som helst skillnad. Det enda som roteras är underarmen, och jag har för mig att jag läste i något inlägg från Arne Persson angående triceps att denna inte påverkas av handens pronation/supination. Inte heller axlar eller bröst.

Sätt upp armarna och rotera händerna mellan lägena, det enda som rör sig är underarm och hand.

Matsa
2009-04-02, 22:15
Min uppfattning och många med mig menar att biceps jobbar mer med handflatorna vända mot kroppen. Finns ingen forskning som skulle tyda på något annat heller. För att biceps skall aktiveras maximalt behöver underarmen vara helt supinerad.

En supinerad underarm är inte det enda kriteriet för att aktivera biceps. Läs:

Det är ett vanligt missförstånd att handflatorna inåt (supinerade underarmar) skulle ta mer på biceps brachii. De tar mindre på biceps brachii. I en supinerad armhävning sker det simultant en extension i axeln med en flexion i armbågen. Eftersom biceps brachii löper över både axelled och armbågsled, kommer den att förlängas över axelleden och förkortas över armbågsleden. Kontentan är att biceps brachii inte förändras i längd, och utför alltså stabiliserande arbete. För att vara exakt: dynamisk stabilisering. Den viktiga armbågsböjaren i sammanhanget är brachialis. Den löper inte över axeln utan blir en synergist i rörelsen. Brachioradialis är med på en kant, men mycket marginellt eftersom underarmen är supinerad.

En (bred) armhävning med handflatorna framåt (pronerade underarmar) har biceps brachii som synergist eftersom det blir en adduktion i axelleden. Överarmens rotation i axelleden gör att biceps brachii inte kan förlängas över leden, utan flexionen i armbågen kommer att orsaka en förkortning av muskeln. I en pronerad armhävning blir biceps brachii en synergist och inte bara stabiliserande i sin funktion. Brachialis arbetar alltid oberoende av fattningen med brachioradialis blir väldigt aktiv eftersom underarmen är pronerad.

Så är det. Det är alltså inte alls så att bara för att en supinerad armhävning "ser ut" som en bicepscurl, så tar den mer på biceps. Som det beskrivs ovan aktiverar den biceps mindre.

Från den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107906&page=4

sunetdanne
2009-04-02, 22:23
hantelpress med neutralt grepp? Är det typ när man kör och tummarna pekar mot huvudet och lillfingret pekar mot fötterna? Urkass beskrivning jag veeet! :(

I sånt fall undrar jag också vad skillnaden är. Har själv lättare att manövrera de tyngre hantlarna själv med detta grepp när jag inte har någon passare som kan hjälpa vid 'normal' hantelpress.
Neutralt grepp är alltså tumme mot näsan, lillfinger bort från en eller alternativt hur man nu uppfattar det mot golvet.

sunetdanne
2009-04-02, 22:24
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2782392&postcount=9
hmm,ok, men enligt starting strength 2nd edition ska dock bicepsfattning aktivera biceps mer.

Neutralt grepp är alltså tumme mot näsan, lillfinger bort från en eller alternativt hur man nu uppfattar det mot golvet.

Neutrala uppdragningar vad aktiverar dem då?

Saft und Kraft
2009-04-02, 22:27
Neutralt grepp är alltså tumme mot näsan, lillfinger bort från en eller alternativt hur man nu uppfattar det mot golvet.

Denna variant lägger större del av arbetsbördan på triceps då man med fördel trycker in armarna närmre kroppen. Känslan påminner alltså mer om smalbänk än en mer "vanlig" bänkpress.

Matsa
2009-04-02, 22:30
Ah vad fan, nu ser jag att Toby Asp länkade till det jag citerade långt före mig. Disregard! :em:

Toby Asp
2009-04-03, 08:57
hmm,ok, men enligt starting strength 2nd edition ska dock bicepsfattning aktivera biceps mer.


Letar man tillräckligt så kan man hitta vilka påståenden som helst. Att något står i en bok eller på internet gör det inte nödvändigtvis sant.

En lösning är ju annars att variera sig, om man är orolig att inte aktivera biceps maximalt.

sunetdanne
2009-04-17, 14:03
Om man då tar uppdragning med samma bredd mellan händerna.

1) Med biceps grepp.
2) Med Neutralt grepp.

Var är skillnaden i aktivering!?

Sheogorath
2009-04-17, 17:08
Om man då tar uppdragning med samma bredd mellan händerna.

1) Med biceps grepp.
2) Med Neutralt grepp.

Var är skillnaden i aktivering!?

Har du samma bredd mellan händerna och endast byter fattning kommer underhandsfattningen ("bicepsgreppet") att aktivera biceps mer än det neutrala greppet. Det neutrala greppet kommer dock att aktivera den stora böjaren på underarmen, brachioradialis, betydligt mycket mer. I övrigt blir det ingen skillnad i aktivering, om du har samma vinklar i axellederna vill säga. Det är när man jämför en bred överhandsfattning med en smal underhandsfattning som den breda överhandsfattningen aktiverar biceps mer, och detta då p.g.a. att vinklarna i axlarna är helt olika i de två övningarna.

Scratch89
2009-04-17, 17:32
Men bara för att muskeln varken förkortas eller förlängs, så kan väl biceps jobba hårt ändå? Muskeln arbetar väl runt 100% av sin längd, vilket är dess starkaste läge. Det är ju som att säga att baksidan av låret inte arbetar i raka marklyft (ja, jag vet att den sträcker i höften, men för att ta ett exempel).

Sheogorath
2009-04-18, 15:22
Men bara för att muskeln varken förkortas eller förlängs, så kan väl biceps jobba hårt ändå? Muskeln arbetar väl runt 100% av sin längd, vilket är dess starkaste läge. Det är ju som att säga att baksidan av låret inte arbetar i raka marklyft (ja, jag vet att den sträcker i höften, men för att ta ett exempel).

Hmm. Dåligt exempel som du själv sa. Baksida lår förkortas och förlängs över höftleden när man extenderar resp. böjer i höften. Det är därför det spänner i baksidan när man böjer sig fram, och det är därför man kan stretcha baksida lår på det viset.

En liknelse med benpress är i så fall bättre.

Scratch89
2009-04-18, 19:56
Du svarar dock inte på frågan, eller funderingen snarare. Bara för att muskeln inte förlängs eller förkortas, så kan den väl fortfarande jobba? Det är ju, som sagt, i dess starkaste läge den hålls. Det är ju inte för inget man känner en enorm pump i biceps.

nyrjoh
2009-04-18, 20:05
Har du samma bredd mellan händerna och endast byter fattning kommer underhandsfattningen ("bicepsgreppet") att aktivera biceps mer än det neutrala greppet. Det neutrala greppet kommer dock att aktivera den stora böjaren på underarmen, brachioradialis, betydligt mycket mer. I övrigt blir det ingen skillnad i aktivering, om du har samma vinklar i axellederna vill säga. Det är när man jämför en bred överhandsfattning med en smal underhandsfattning som den breda överhandsfattningen aktiverar biceps mer, och detta då p.g.a. att vinklarna i axlarna är helt olika i de två övningarna.

Det där är bara något som du tror. Kom med något som stöder påståendet så blir det ju intressant. Finns inga undersökningar som tyder på det du säger, tvärtom. Och vad gäller aktiveringen av biceps så menar många och även forskningresultat att för att få en maximal aktivering av biceps så måste underarmen vara i supinerat läge.

Scratch89
2009-04-20, 09:45
bump.

Sheogorath
2009-04-20, 21:36
bump.

Det är förklarat och ältat i det oändliga i modertråden. Eftersom det inte finns EMG-studier på bordet har vi hörsägen, sunt förnuft och anatomikunskaper som bas till kunskap, vilket är lite trist, men samt. Sen får folk göra vad de vill me de komponenterna. Vissa gillar byggarmyter. Jag avskyr dem som pesten.