handdator

Visa fullständig version : Arthrosförändringar i AC-leden


Breadboy
2009-04-02, 11:15
Hej! Jag har haft en axelskada sedan sommaren 2007. Idag fick jag resultatet från en magnetkameraundersökning av min axel:

"Diskreta arthrosförändringar i AC-leden med en minimal mängd vätska ventrocaudalt. Inga pålagringar.

Rotatorcuffen intakt och utan signalförändringar. Inga hållpunkter för impingement. Den långa bicepssenan är utan anmärkning. Glenohumeralt ordinära förhållanden."

Ortopeden sade att det var viktigt att jag fortsätter med rehabiliteringen, (har rehabiliterat sedan januari 2008) framför allt av musklerna kring rotatorcuffen. Det finns inte mycket annat att göra.

Någon som har fått en liknande diagnos och har några tips (övningar, vad man ska undvika, m.m.)? Det känns som en oerhört seg axelskada – jag har haft den så länge nu trots att jag har tränat rehabilitering kontinuerligt.

Martin Löwgren
2009-04-02, 11:38
Mycket vanlig skada (tar dock tid att få) p.g.a. felaktigt bänkpressnötande med mera.

Det är som sagt korrekt träning som gäller och avlastning från provocerande övningar. En övning nästan alla med denna skada måste sluta med är smal bänkpress - den stressar ac-leden enormt.

Breadboy
2009-04-02, 11:56
Jag har inte tränat någon pressövning sedan jag skadade mig. Det gjorde så ont när jag försökte i början.

Det är svårt för mig att veta vilka övningar som provocerar. Jag tränar mest rotationer, bollövningar, m.m. Kan det vara värt att försöka med något nytt kanske?

Tack för att du tar dig tid!

Martin Löwgren
2009-04-02, 12:19
Jag har inte tränat någon pressövning sedan jag skadade mig. Det gjorde så ont när jag försökte i början.

Det är svårt för mig att veta vilka övningar som provocerar. Jag tränar mest rotationer, bollövningar, m.m. Kan det vara värt att försöka med något nytt kanske?

Tack för att du tar dig tid!

Nja alltså du kan köra allt som inte gör ont men lägg mycket fokus på rotatorcuff och skulderbladsstabiliserande muskulatur.

Mvh