handdator

Visa fullständig version : något bra volym schema?


benchpressoiwer
2009-04-02, 09:41
tjaa !

någon som har eller vet något bra volym schema som nåågon vill dela med sig?

Mourten
2009-04-02, 10:11
1. vad menar du med volym schema.
2. tråden under denna handlar om folks scheman, kolla där ?
3. annars finns z_bumbis nybörjarschema.
4. sök.

Pjotor
2009-04-02, 14:00
Kolla z_bumbis nybörjarschema. Om det inte besvarar din fråga så komplettera med
- hur gammal du är
- hur länge du har tränat
- dina mål med träningen (anar att det är att bli så stor som möjligt, men jag kan ha fel)
- hur ofta du kan och vill träna

Många här på Kolozzeum delar mer än gärna med sig av sina kunskaper.

Robban
2009-04-04, 15:07
tjaa !

någon som har eller vet något bra volym schema som nåågon vill dela med sig?

Kolla filmen The Unbelievable med Ronnie Coleman. Kör som han gör där. Samma utförande och samma antal set och reps. Kör igenom de fyra passen han drar igenom i filmen på en vecka och jag garanterar dig att det är ett bra "volymprogram". :cool:

Commando1980
2009-04-04, 15:22
Kolla filmen The Unbelievable med Ronnie Coleman. Kör som han gör där. Samma utförande och samma antal set och reps. Kör igenom de fyra passen han drar igenom i filmen på en vecka och jag garanterar dig att det är ett bra "volymprogram". :cool:

jag som trodde att du föredrog helkropp ;)

Robban
2009-04-04, 21:18
jag som trodde att du föredrog helkropp ;)

Helkropp e jättekul å utmanande. Detta är dock effektivare för volym. Det är jag bombsäker på.

pellepedal
2009-04-05, 09:56
Kolla filmen The Unbelievable med Ronnie Coleman. Kör som han gör där. Samma utförande och samma antal set och reps. Kör igenom de fyra passen han drar igenom i filmen på en vecka och jag garanterar dig att det är ett bra "volymprogram". :cool:

Det sämsta tipset jag läst idag.
Proffsbyggarnas program (speciellt i filmerna) är inget för en ganska ny byggare att ta efter.*screwy*

pwnyou
2009-04-05, 10:01
Det sämsta tipset jag läst idag.
Proffsbyggarnas program (speciellt i filmerna) är inget för en ganska ny byggare att ta efter. Varför var det ett dåligt tips? Trådskaparen skrev aldrig att denne var nybörjare, och han/hon frågade inte efter ett bra schema för en nybörjare, utan bara ett "bra volym schema", och eliternas scheman borde ju vara bra för volymen, inte sant?

Det är snarare trådskaparens fråga som är dålig, inte Robbans svar.

pellepedal
2009-04-05, 10:53
Varför var det ett dåligt tips? Trådskaparen skrev aldrig att denne var nybörjare, och han/hon frågade inte efter ett bra schema för en nybörjare, utan bara ett "bra volym schema", och eliternas scheman borde ju vara bra för volymen, inte sant?

Det är snarare trådskaparens fråga som är dålig, inte Robbans svar.

Jag drog (en kanske för snabb) slutsats att trådskaparen inte hållit på så länge.
En helt ny medlem (behöver iofs inte betyda nåt). De som är lite mer erfarna brukar oftast inte lägga ut sådana här frågor här. De har oftast läst på tillräckligt för att sätta ihop ett eget program som passar en själv bäst.

Att bara kopiera Colemans program passar knappast för den stora massan av tränande. Är man ny inom träningen passar det absolut inte.

Robban
2009-04-05, 10:55
Fast faktum är att mitt tips i detta fall faktiskt är seriöst menat. Underton och dubbel mening fanns givetvis med i svaret, haha, gillar ju sånt, men jag menar faktiskt allvar i slutändan. Jag vill faktiskt hävda att det passar oavsett var man befinner sig. Ett bra program med lagom många set, lagom tung träning(ca 12reps) och bra utförande beträffande vinklar, rörelselängd hastighet och mer därtill...

Jag vet att det tenderar till dubbelmoral då jag är emot dopning men Coleman är bodybuilding och han vet hur man tränar, punkt slut. :)

Ps. Jag vet att man generellt kan skita i proffsens metoder men det är skillnad på "proffsen" och Ronnie Coleman, det bör man upplysa nybörjarna om på en gång... :D Ds.

pellepedal
2009-04-05, 10:57
Ps. Jag vet att man generellt kan skita i proffsens metoder men det är skillnad på "proffsen" och Ronnie Coleman, det bör man upplysa nybörjarna om på en gång... :D Ds.

Och vad skulle denna skillnad vara?

Robban
2009-04-05, 10:59
Och vad skulle denna skillnad vara?

Han tränar bra, hårt och vet vad han pysslar med... ;)

pellepedal
2009-04-05, 11:17
Han tränar bra, hårt och vet vad han pysslar med... ;)

Och det gäller inte de övriga proffsen?

Robban
2009-04-05, 12:37
Och det gäller inte de övriga proffsen?

Jag har sett filmer med andra proffs också. Det de håller på med skulle jag inte rekommendera, nej.
Jag vidhåller att man kan kopiera filmen jag nämnt och där har man då en skitbra instruktionsvideo och ett jättebra träningsprogram.

pellepedal
2009-04-05, 16:27
Jag tycker snarare det är dumt att rakt av kopiera ett program av ett proffs som dopar sig så mycket så det nästan sprutar ut ur öronen på honom, samt ur en film som egentligen inte säger ett dugg om hur den personen egentligen tränar. Speciellt om det visar sig att trådskaparen kanske inte tränat så värst länge.

pwnyou
2009-04-05, 17:42
Då kopierar man Colemans schema men förkortar det lite, så att det passar för odopade individer.

Hans val av övningar och antal reps är säkert optimalt för byggning. Det är nog det Robban syftar på. Nu vet jag inte hur hans schema ser ut, men ifall han skulle träna varje muskel 3 gånger i veckan så kan man ju härma hans val av övningar och sådant, fast börja med en gång i veckan och succesivt höja till 2 gånger i veckan. Förstår ni hur jag tänker?

Seaturtle
2009-04-05, 19:09
Jag har efter ett par pass utformat mitt egna träningsschema så att jag kan köra varje muskel grupp fullt ut och övningarna känns bekväma men alla byggare här verkar köra på väldigt få övningar.

gör jag nått fel perhaps?

Pass 1

Bröst
Bänk/Hantel Press
Lutande Bänk/Hantel Press
Flyes
Triceps
Dips
Hantel Extension
Dips mellan två bänkar
Mage
Crunches i Maskin
Obliques (gärna tips på en övning här, jag kör med en hantel, man böjer sig helt enkelt som en pendel)

Pass 2

Rygg
Marklyft
Lastdrag
Sittande Rodd
Chins
Biceps
Hammer Curl (Alt. Preacher Curl)
Smala Chins (pressa ut det sista och så får jag sjuk pump i biceps av denna)
Ben
Ben Press

Pass 3

Axlar
Hantel Press
Sneda Handel Press
Sittande Delt. Rodd
Shrugs
Ben
Knäböj
Ben Spark
Ben Curl
Vad Press
Underarmar
Stång Curl
Vrister Hantel

Robban
2009-04-05, 19:56
Antalet set och reps är bra redan. Det man bör ändra är hur ofta man tränar och det har jag redan nämnt. De fyra passen ska tränas under en vecka. Coleman kör igenom kroppen två ggr på den tiden. Det är där dopingen kommer in...

Frillan
2009-04-05, 20:09
Jag tycker snarare det är dumt att rakt av kopiera ett program av ett proffs som dopar sig så mycket så det nästan sprutar ut ur öronen på honom, samt ur en film som egentligen inte säger ett dugg om hur den personen egentligen tränar. Speciellt om det visar sig att trådskaparen kanske inte tränat så värst länge.

Jag tyckte att den filmen gav jättefina övningstips och bra utförande.

Seaturtle
2009-04-06, 22:05
Jag har efter ett par pass utformat mitt egna träningsschema så att jag kan köra varje muskel grupp fullt ut och övningarna känns bekväma men alla byggare här verkar köra på väldigt få övningar.

gör jag nått fel perhaps?

skulle sitta bra med ett svar, orkar inte fixa nån tråd.

men är 6-7 dagars vila mellan varje pass 1 för mycket? visserligen använder man många muskler som sekundära men är det mycket effektivare med enbart 2 dagars vila? alltså att man kör hel-/halvkropps program..

känns som träningarna inte blir lika effektiva med enbart en övning för varje muskel grupp. finns så många som påstår så mycket att jag inte vet vart jag ska vända mig till.. lol
volym är vad jag satsar på för tillfället.

pellepedal
2009-04-07, 09:35
Till vilket års Mr O kom den nämnda filmen ut?
Jag surfade runt och hittade Colemans upplägg inför Mr O -2003, och måste väl erkänna att det såg väl inte allt för illa ut.

Men det finns (väldigt) många proffs träningsupplägg som inte är att rekommendera att kopiera av rakt av.. Speciellt inte för någon som är ganska ny i gymmet.

frong
2009-04-22, 21:13
skulle sitta bra med ett svar, orkar inte fixa nån tråd.

men är 6-7 dagars vila mellan varje pass 1 för mycket? t.

Yess, jag kör 2 dagar irad oftast, 4-5 dagar i veckan. Kroppen klarar det om du tränar rätt muskler