handdator

Visa fullständig version : skadad! hjälp!


Big_Vik
2003-08-01, 18:10
Idag stod triceps och axlar på schemat.
Triceps gick bra sen var det dags för militärpress och då gjorde det jävligt ont mellan skulderbladen. likaså sidolyften och shrugsen gick inte att genomföra.
körde en övning för baksidan (man lutar sig fram mot en bänk, vad heter den?) där kändes det bra, men där körde jag jävligt lätt
jag körde några set axlepress och sidolyft i maskin på lite lättare vikter, och försökte strunta i det onda. vad har hänt? :confused:
såhär har veckan sett ut:

månd. Bröst,biceps
tisd. Vila
onsd. Rygg körde nya övnignar och fler set än vanligt. tekniken var kanske inte den bästa?
igår. vilade, men jag lyfte en bäbis upp och ner stående på raka armar. men det har nog inget med det att göra
idag: triceps och axlar


det gör ont när jag: böjer mig ner med raka eller lätt böjda ben och försöker nudda tårna. typ som en stångrodd utan svank eller nåt.

King Grub
2003-08-01, 18:16
En låsning. Dags för en vända till naprapaten.

Big_Vik
2003-08-01, 18:18
är det samma sak som en muskelknuta? kan man inte låsa upp den själv?

LunaSpice
2003-08-01, 18:22
Originally posted by Big_Vik
Idag stod triceps och axlar på schemat.
Triceps gick bra sen var det dags för militärpress och då gjorde det jävligt ont mellan skulderbladen. likaså sidolyften och shrugsen gick inte att genomföra.
körde en övning för baksidan (man lutar sig fram mot en bänk, vad heter den?) där kändes det bra, men där körde jag jävligt lätt
jag körde några set axlepress och sidolyft i maskin på lite lättare vikter, och försökte strunta i det onda. vad har hänt? :confused:
såhär har veckan sett ut:

månd. Bröst,biceps
tisd. Vila
onsd. Rygg körde nya övnignar och fler set än vanligt. tekniken var kanske inte den bästa?
igår. vilade, men jag lyfte en bäbis upp och ner stående på raka armar. men det har nog inget med det att göra
idag: triceps och axlar


det gör ont när jag: böjer mig ner med raka eller lätt böjda ben och försöker nudda tårna. typ som en stångrodd utan svank eller nåt.

Låter som en låsning som grub säger, troligen erector spinae, intraspinatus eller nedre trapezius. Naprapat eller kiroparaktor. Bara att punga upp lite $ :) Hoppas Naprapat-byggare ser tråden...han kanske har något att tillägga :bpump:

BTW, har du smärta som strålar ut i benet också eller känns det bara i ryggen? Jag anar nämligen oråd isf...något som jag inte tror du blir glad över, men var ärliga annars :whipped:

Big_Vik
2003-08-01, 19:03
nej det är bara mellan skulderbladen. erector spinae tror jag inte det är... men det får jag väl se på benträningen imorron. då måste det vara den där ****spiritus-nånting, vet ej vad det är? är det den som tillsammans med andra muskler drar ihop skulderbladen?

LunaSpice
2003-08-01, 20:32
Om du har ont EMELLAN skulderbladen så är det allra troligast att det är nedre trapezius som låst sig eller skadats på annat sätt. Intraspinatus fäster nämligen i skulderbladet samt i överarmsbenet och sitter lixom innanför skulderbladet. Den hjälper till att sköta utårotationen. Det du pratar om är nog serratus aneterior eller vad den heter, fäster i revbenen...den medverkar att hålla skulderbladen in mot bröstkorgen, dra skulderbladen framåt samt när man lyfter armen uppåt. Sen finns dert djupare muskler varav vissa fäster i revbenen och som kontrollerar ryggraden, alltså hela erectors spinaegruppen men den trodde du ju inte att det va. Kan du precisera värken? Om den sitter djupt eller ytligt?

Jag tror iaf att det är antingen någon muskel ur erector spinaegruppen, troligen spinalis thor...nånting eller splenius cervicis (heter den nog), för det är de som fäster i ryggkotspelaren emellan skulderbladen. Det va därför jag undrade om du hade ytlig eller djup smärta.

OBS! Jag är inte utbildad naprapat, endast läk. student, väl bevandrad inom anatomi och ett diplom i massage hängandes på väggen. Detta är spekulationer från min sida. :)

Big_Vik
2003-08-01, 21:02
Jag skulle gissa på att värken är ganska ytlig och sitter typ vid kotorna. värken sitter en aning vid höger men det känns inte som den fäster mot skulderbladet, nej.

Allan
2003-08-01, 21:10
Iväg t kotknackaren bums!

allan

LunaSpice
2003-08-01, 21:20
Originally posted by Big_Vik
Jag skulle gissa på att värken är ganska ytlig och sitter typ vid kotorna. värken sitter en aning vid höger men det känns inte som den fäster mot skulderbladet, nej.

Okej, det låter verkligen som trapeziusmuskeln. Den har sitt ursprung vid XII:e bröstkotan (nedersta delen av muskeln) och färster dels uppe vid nyckelbenet (övre). Den fäster även i skulderbladets båda sidor. Det kan mkt väl ha nånting med det fästet...exempelvis. Trapezius sitter ytligt medan erector spinaemusklerna sitter djupare (inte vid nedre ryggen men vid skulderbladen så kilar de ner under bl.a. trapezius och latissimus dors). Det kan ju även (inte så troligt dock) vara övre delen av latissimus dorsi (den enorma ryggmuskeln), den har sitt ursprung precis under trapezius.
Jag vågar inte gissa mer nu...innan vi har fått bukt på det här så lär vi ha gått igenom de flesta ryggmuskler :) Jag tycker du ska träna lugnt, definitivt inte träna om det smärtar. Går det inte över så gå till läkare så kommer han/hon skicka dig vidare till naprapat eller kiropraktor om de inte kan lösa dilemmat.

Big_Vik
2003-08-01, 21:29
jag ska ringa morsans kompis strax, hon är leg. massör och aonterapeut och är visst en hejare på låsningar, har jag för mig.

LunaSpice
2003-08-01, 21:32
Hon lär nog veta ja, de flesta är för jäkla duktiga. Min kiropraktor har fixat allt jag har haft problem med (dock inte ekonomiska bekymmer eller att flickvännen inte kan laga mat) men det mesta när jag haft ont nånstans.

Big_Vik
2003-08-01, 22:11
japp nu är det bra. hon instruerade morsan via telefon som insturerade farsan som knäckte till eller vad man nu säger.
jag låg på mage med armarma efter sidorna, blåste ut all luft sen tryckte han mellan skulderbladen och det knakade rejält några gånger, vi upprepade detta tills det slutade att knaka.
nu känns det mycket bättre!
tack för all hjälp! :love:

LunaSpice
2003-08-01, 22:21
Originally posted by Big_Vik
japp nu är det bra. hon instruerade morsan via telefon som insturerade farsan som knäckte till eller vad man nu säger.
jag låg på mage med armarma efter sidorna, blåste ut all luft sen tryckte han mellan skulderbladen och det knakade rejält några gånger, vi upprepade detta tills det slutade att knaka.
nu känns det mycket bättre!
tack för all hjälp! :love:

Underbart...skönt för dig!

Nu är det bara att :bpump: och se glad ut! :D

Big_Vik
2003-08-01, 22:26
Originally posted by LunaSpice


Underbart...skönt för dig!
japp..och för plånboken inte minst :D

Big_Vik
2003-08-03, 11:04
vafan det är inte helt borta, igår kunde jag inte köra stående vadpress. det smärtade som fan mellan skulderbladen och jag kände att det är muskeln som fäster vid skulderbladet. men vet inte vilken det är. jo nu såg jag det var trapzeius.

Allan
2003-08-03, 11:20
Vad är det för jävla terapeut? Det fodras faktiskt utbildning för att trycka rätt - det är inte bara att knöka till nån i ryggen. Tror fan att det inte gått tillbaka. Ring en behörig naprapat eller kiropraktor i morrn och få det där fixat. Men se till att det blir rätt gjort nu!


allan

King Grub
2003-08-03, 12:52
Jag skulle då verkligen inte låta någon klåpare trycka mig i ryggen utan att kunna visa behörighet först.

LunaSpice
2003-08-03, 13:13
Originally posted by Big_Vik
vafan det är inte helt borta, igår kunde jag inte köra stående vadpress. det smärtade som fan mellan skulderbladen och jag kände att det är muskeln som fäster vid skulderbladet. men vet inte vilken det är. jo nu såg jag det var trapzeius.

Det ante mig att de va den som spökade och då tror jag inte din far, trots hjälp via tele, kan fixa det. Uppsök naprapat eller läkare. Det är mitt råd.

Big_Vik
2003-08-04, 16:56
körde bröst, biceps idag och det gick fint.
nu blir det en vilovecka.