handdator

Visa fullständig version : Använder kroppen kalorier om man har diarré?


Pr3cious
2009-04-01, 20:24
Om man har diarré betyder det att kalorier(eller en del av kalorier) inte tas upp av kroppen?

behöver man då äta mer den dagen för man haft diarré?

kjpil
2009-04-01, 20:29
Det beror på vad för typ av diarré det är frågan om.

Pr3cious
2009-04-01, 20:34
Det beror på vad för typ av diarré det är frågan om.

Jag brukar få diarré ibland när jag har ätit för mkt saker med sötningsmedel i. Och det brukar vara 1-3 ggr under en timme sen är det bra föralltid tills nästa gång när jag äter mycket sötningsmedel igen.

Idag har jag ätit:

Mål: 2 kokta ägg, 100g keso.
Mål 2: fibre pro protein bar
Mål 3: 15g protein pulver
Mål 4: 150g kvarg (med hermesetas, 2 tesked kanske), 125g keso.
Mål 5: 200g kvarg (med hermesetas, 2 tesked kanske), 70g keso.
Mål 6: 300g torsk, broccoli, 1 ägg, räkor


Deffar :( Jag brukar äta så nästan varje dag men idag blev det dålig mage.

Scratch89
2009-04-01, 20:57
Det där är rätt så mycket laktos. Varför äter du inte normal mat?

Pr3cious
2009-04-01, 20:59
Det där är rätt så mycket laktos. Varför äter du inte normal mat?

Mål 6 där jag skrev att jag åt torsk och grönsaker är middag som min familj har lagat och jag brukar inte laga mat själv. Så egentligen det enda 'riktiga mat' för mig är frukost och middag. Resten är bara mellanmål och skolans lunch är bara vidrig.

Också är keso och kvarg mycket god! :)

Men jag tror inte det är pågrund av laktos utan av all sötningsmedel .. fast det är väldigt lite som jag tar, men kanske jag inte tål sötningsmedel? :S

mikaelj
2009-04-01, 21:05
Kroppen har troligtvis en begränsad laktasproduktion. Även om mängden laktos i kvarg och keso inte är jättehög, förstås.

Scratch89
2009-04-01, 21:13
Oavsett så tror jag inte att din diarré innebär näringsförluster, utan att det är din tarm som inte klarar av att reabsorbera vatten. Vad det beror på är svårt att veta; det kan vara laktosen, någon sjukdom, eller hur du lever ditt liv i övrigt.

Morty
2009-04-01, 21:16
Kroppen har troligtvis en begränsad laktasproduktion. Även om mängden laktos i kvarg och keso inte är jättehög, förstås.

Kroppen, eller vissa personers? Just jag verkar ha en mycket bra laktasproduktion, jag får aldrig några problem och kan halsa 1 liter mjölk på 5 minuter.

Eddie Vedder
2009-04-01, 21:17
Oavsett så tror jag inte att din diarré innebär näringsförluster, utan att det är din tarm som inte klarar av att reabsorbera vatten. Vad det beror på är svårt att veta; det kan vara laktosen, någon sjukdom, eller hur du lever ditt liv i övrigt.

Man bör nog iofs skilja på förlust av näring och näring. Det kan nog vara större förluster av mikronäringsämnen även om energimängden i avföringen är oväsentlig.

Men som sagt, ingen av oss vet ju varken orsak eller "typ" av avföring. Är det steatorré innehåller ju avföringen mycket fett t.ex. Blodblandade diarréer kan innebära stora järnförluster (vilket jag har erfarenhet av:().

Kroppen, eller vissa personers? Just jag verkar ha en mycket bra laktasproduktion, jag får aldrig några problem och kan halsa 1 liter mjölk på 5 minuter.

Alla människor. Det är en stor variation mellan alla individer för hur bra laktasaktivitet vi har. Men mer eller mindre laktositoleranta kan man säga att alla är egentligen.

mikaelj
2009-04-01, 21:20
Kroppen, eller vissa personers? Just jag verkar ha en mycket bra laktasproduktion, jag får aldrig några problem och kan halsa 1 liter mjölk på 5 minuter.

Bägge :-)

Jag insåg efter jag skrivit det inte är relevant för de flesta svenskar med den lilla mängden laktos i keson/kvargen. Undviker man mjölk under ett längre tag, eller vid magsjuka, är laktasproduktionen (oftast bara tillfälligt) nedsatt.

Själv kunde jag förr märka det när jag ätit stora mängder messmör, även om jag tål mjölk utan problem.

Pr3cious
2009-04-01, 21:22
Man bör nog iofs skilja på förlust av näring och näring. Det kan nog vara större förluster av mikronäringsämnen även om energimängden i avföringen är oväsentlig.

Men som sagt, ingen av oss vet ju varken orsak eller "typ" av avföring. Är det steatorré innehåller ju avföringen mycket fett t.ex. Blodblandade diarréer kan innebära stora järnförluster (vilket jag har erfarenhet av:().



Alla människor. Det är en stor variation mellan alla individer för hur bra laktasaktivitet vi har. Men mer eller mindre laktositoleranta kan man säga att alla är egentligen.

Hur vet man om avföringen innehåller mycket fett? Kan man se det?


Jag kan säga att jag brukar få diarré om jag äter 2 protein bars (med 2.6g socker alkohol i varje) inom 1 timme, men om jag sprider ut det inom dagen och tar 1 på morronen och en på kvällen är det inget problem.

Men för nån vecka sen började jag med kvarg/keso + sötningsmedel och jag tror jag åt det i för stora mängder idag... Fick dålig mage typ 1 timme efter jag har ätit och jag trodde maten tar många timmar innan det blir avföring?

Eddie Vedder
2009-04-01, 21:24
Hur vet man om avföringen innehåller mycket fett? Kan man se det?

Bl.a. om den är väldigt flytande och gulaktig. Men vart allt det fettet kan tänkas komma från i din obalanserade kost är ju en annan sak. Den känns ju överdrivet fettsnål. 3 ägg och inte en enda ordentlig fettkälla därutöver ju.

Scratch89
2009-04-01, 21:25
Du kan ju testa att dra ner på sötningsmedlet.

Pr3cious
2009-04-01, 21:28
Bl.a. om den är väldigt flytande och gulaktig. Men vart allt det fettet kan tänkas komma från i din obalanserade kost är ju en annan sak. Den känns ju överdrivet fettsnål. 3 ägg och inte en enda ordentlig fettkälla därutöver ju.

Proteinbaret innehåller typ 6g fett och fet i fisken och olivoljan till maten.. Jag brukar inte räkna fett, det är väldigt jobbigt eftersom det inte är jag som lagar maten. Allt jag tänker på när jag deffar är att träna mycket, äta mycket protein, och cykla lite med kolhydrater

Scratch89
2009-04-01, 21:31
Proteinbaret innehåller typ 6g fett och fet i fisken och olivoljan till maten.. Jag brukar inte räkna fett, det är väldigt jobbigt eftersom det inte är jag som lagar maten. Allt jag tänker på när jag deffar är att träna mycket, äta mycket protein, och cykla lite med kolhydrater

För lite fett kommer att drabba dina hormoner negativt. Att dra ner på det alldeles för mycket är bara onödigt och kontraproduktivt.

Pr3cious
2009-04-01, 21:33
För lite fett kommer att drabba dina hormoner negativt. Att dra ner på det alldeles för mycket är bara onödigt och kontraproduktivt.

Jag har ingen aning vad jag har för fettintag pågrund av maten som min familj lagar.. vågar inte äta mer fett sj pga ifall dem la i mycket olja så kommer jag ju misslyckas med deffen och om jag äter mindre då blir det också dåligt..
Jag vet inte.. frustrerande :(

Scratch89
2009-04-01, 21:47
Jag har ingen aning vad jag har för fettintag pågrund av maten som min familj lagar.. vågar inte äta mer fett sj pga ifall dem la i mycket olja så kommer jag ju misslyckas med deffen och om jag äter mindre då blir det också dåligt..
Jag vet inte.. frustrerande :(

Om man tittar på det exemplet du lade upp så kommer du nog inte ens upp i 40 gram fett. Det är inte mycket. Varför drar du ner så på fettet?

Tolkia
2009-04-01, 21:50
Jag får en känsla av att det inte är en enskild faktor - laktos, sötningsmedel whatever - som är det riktiga problemet. Jag undrar lite hur du mår, rent allmänt.

Pr3cious
2009-04-01, 22:00
Jag får en känsla av att det inte är en enskild faktor - laktos, sötningsmedel whatever - som är det riktiga problemet. Jag undrar lite hur du mår, rent allmänt.

Jag har aldrig tänkte på mat/träning fram tills jag fyllde 15 år. Så innan jag fyllde 15 år kommer jag ihåg att jag var väldig petig med maten, åt nästan aldrig grönsak och kanske åt riktig mat 1-2 ggr per dag och ofta godis. Jag kan gissa att jag åt mindre än 1000 kalorier de flesta dagarna. Sen när jag började äta normalt och blev inne i träning/hälsa började jag äta ca 1400 kcal per dag och jag blev tjockare (antagligen för att jag har förstört min metabolism av all skit jag gjorde innan jag blev 15). Senare tog jag upp kaloriintag till 2000 i 2 månader och fick för mycket fett så jag drog ner det till ca 1500-1700 per dag nu (carb cycle) med hård styrke träning 4-5 ggr per vecka + 30-60 minuter cardio 4-6 ggr per vecka.

Jag mår bra allmänt.. inget fel på mig, men jag har varit på sjukhus i 3 månader pga hjärnhinneinflammation/bihålesinflammation typ 8 månader sedan.

Jag brukar vara trött på vardagarna men det är för jag sover bara 6-7 timmar per dag. Helgen sover jag 12+ timmar lr så mycket som jag orkar.

kjpil
2009-04-02, 12:44
Ett tips är att äta vanlig mat och fokusera på andra viktigare saker i livet än kalorier och vikt etc.

Ola Wallengren
2009-04-02, 13:11
Man kan bli bubblig och "spruttig" i magen av fibre Pro, den innehåller rätt mycket fiber, speciellt inulin tror jag. Äter man 3-4 st per dag så lär det märkas. Du kanske hade ätit några fler dagen innan?

Kischen
2009-04-02, 13:18
Proteinbaret innehåller typ 6g fett och fet i fisken och olivoljan till maten.. Jag brukar inte räkna fett, det är väldigt jobbigt eftersom det inte är jag som lagar maten. Allt jag tänker på när jag deffar är att träna mycket, äta mycket protein, och cykla lite med kolhydrater

Fett i vilken fisk, torsken?

Pr3cious
2009-04-02, 16:43
Man kan bli bubblig och "spruttig" i magen av fibre Pro, den innehåller rätt mycket fiber, speciellt inulin tror jag. Äter man 3-4 st per dag så lär det märkas. Du kanske hade ätit några fler dagen innan?

Vet, skrev det innan att jag brukar få dålig mage av att äta 2 inom 1 timme, ibland när jag äter två så sprider jag ut det långtifrån varandra eller äter jag bara 1.

Ola Wallengren
2009-04-03, 10:37
Inulinet och de andra fibrerna skapar mest problem när det når tjocktarmen, man förväntar sig därför inte problem speciellt snabbt, minst 6-8 timmar senare.
Får du problem inom en timme är det något annat.