handdator

Visa fullständig version : Äta/dricka efter/före träning?


zharz
2009-04-01, 19:58
Tjenare.
Har börjat på ett av stadens gym och har en fundering bara :)
Vad kan man äta före/efter träning som inte är så dyrt? Är inte ute efter pulver hit och pulver dit.

Affären brevid gymmet bjuder på gratis bananer så brukar vara där inne och ta en men är det något mer som man skall ta innan/efteråt?

Brukar vara cirka två och en halvtimme efter gymmet som det bjuds upp till krubb.

Eddie Vedder
2009-04-01, 20:08
Gratis bananer är ju kanon, drick mjölk till det så har du ett jättebra återhämtningsmål.

Men proteinpulver är ju annars billigt som bara den om du nu vill ha något billigt. Att t.ex. direkt efter passet ta en proteindrink blandad med vatten, en halvtimme efter det några bananer och en proteindrink med röd mjölk och sedan måltiden två och en halv timme efter passet.

Det lär funka.:)

mctw
2009-04-01, 20:17
Är också lite förbryllad över det här med återhämtning/proteiner osv. Har tillgång till Whey80 och Gainer Pro, är det bra att ta en Whey80 innan gympasset och sen Gainern efter? Bra tider att ta det, typ direkt före/direkt efter, eller kanske vänta ett tag? Eller finns det ett bättre sätt eller är jag helt enkelt ute och cyklar? :smash:

Eddie Vedder
2009-04-01, 20:35
Är också lite förbryllad över det här med återhämtning/proteiner osv. Har tillgång till Whey80 och Gainer Pro, är det bra att ta en Whey80 innan gympasset och sen Gainern efter? Bra tider att ta det, typ direkt före/direkt efter, eller kanske vänta ett tag? Eller finns det ett bättre sätt eller är jag helt enkelt ute och cyklar? :smash:

Proteindrink före och gainer efter låter som bra näringstiming om du nu känner att det är befogat med den mängden energi från pulver istället för mat.

Det är ju en fråga om mängder också, det nämner du ju tyvärr inget om så där kan jag inte svara. Men t.ex. 20 gram protein före och sedan en gainer motsvarande 15-20 gram protein efter kanske kan vara lämpligt?

mctw
2009-04-01, 20:55
Proteindrink före och gainer efter låter som bra näringstiming om du nu känner att det är befogat med den mängden energi från pulver istället för mat.

Det är ju en fråga om mängder också, det nämner du ju tyvärr inget om så där kan jag inte svara. Men t.ex. 20 gram protein före och sedan en gainer motsvarande 15-20 gram protein efter kanske kan vara lämpligt?

Okej så säg 23.8g protein före (1dl pulver), och i gainern ~35g kolhydrater och ~10g protein(1½dl pulver) efter. Är det för lite protein efter då? Tack så mycket förresten :)

King Grub
2009-04-01, 20:56
Skall du hem och äta mat räcker det säkert. Dröjer det timmar till nästa mål, tjänar du mer protein.

Scratch89
2009-04-01, 20:56
20 gram protein per tillfälle låter rimligt.

Eddie Vedder
2009-04-01, 21:04
Okej så säg 23.8g protein före (1dl pulver), och i gainern ~35g kolhydrater och ~10g protein(1½dl pulver) efter. Är det för lite protein efter då? Tack så mycket förresten :)

Ja håller med King Grub, det ser jättebra ut om du äter i rimlig tid efteråt.:)

Den här studien hade bara 10g vassleprotein och 21g sackaros vilket räckte för att stimulera proteinsyntesen efter träning:

Tang JE, et al. Minimal whey protein with carbohydrate stimulates muscle protein synthesis following resistance exercise in trained young men. Appl Physiol Nutr Metab. 2007 Dec;32(6):1132-8.

mikaelj
2009-04-01, 21:07
På tal om kolhydrater och protein: http://www.nutritionexpress.com/article+index/authors/jeff+s+volek+phd+rd+facn/showarticle.aspx?articleid=938 (september 2007)

As expected, there was a significant increase in muscle protein synthesis during recovery in the protein-only trial. The co-ingestion of carbohydrate with adequate protein did not further augment protein synthesis.

Underligt, eftersom det verkar gå emot vad många andra skriver.

King Grub
2009-04-01, 21:09
Nejdå, kolhydrat stimulerar inte proteinsyntesen. Däremot ger kolhydrat+protein något bättre proteinbalans än enbart protein, genom minskad proteinnedbrytning, men skillnaden är rätt marginell och dessutom fördröjd med några timmar.

Eddie Vedder
2009-04-01, 21:13
Underligt, eftersom det verkar gå emot vad många andra skriver.

Var har du någonsin läst något annat? Aldrig har jag sett en studie där kolhydrat visat sig nödvändigt för muskelproteinsyntes.:confused: Det är ett fysiologiskt faktum att så inte krävs.

mikaelj
2009-04-01, 21:16
Var har du någonsin läst något annat? Aldrig har jag sett en studie där kolhydrat visat sig nödvändigt för muskelproteinsyntes.:confused: Det är ett fysiologiskt faktum att så inte krävs.

Tja, att det är ett energikrävande jobb att tillverka vaddenuheter i muskelfiberansamlingarna och för det krävs kolhydrater. Med ett lågt glykogenlager finns inte energi nog, och då spelar det inte så stor roll att du har protein tillgängligt. Lyle McDonald nämner det i UD2.0, sen minns jag inte var mer tyvärr.

Men jag kanske bara felaktigt likställer proteinsyntes och ökad muskeltillväxt/förhöjd muskelstyrka?

Eddie Vedder
2009-04-01, 21:22
Men jag kanske bara felaktigt likställer proteinsyntes och ökad muskeltillväxt/förhöjd muskelstyrka?

Ja eller muskeproteinsyntes och muskelproteinbalans. Kolhydrater tillsammans med protein innebär ju sannolikt att mindre protein behövs för att åstadkomma samma proteinsyntes (mindre krav på glukoneogenes) men fortfarande är kolhydraterna som sådana helt utanför själva muskelproteinsyntesen som enbart behöver aminosyror.

mikaelj
2009-04-01, 21:29
Ja eller muskeproteinsyntes och muskelproteinbalans. Kolhydrater tillsammans med protein innebär ju sannolikt att mindre protein behövs för att åstadkomma samma proteinsyntes (mindre krav på glukoneogenes) men fortfarande är kolhydraterna som sådana helt utanför själva muskelproteinsyntesen som enbart behöver aminosyror.

Det där var ju ganska självklart, naturligtvis. Tack!

Desvärre tolkar jag det återigen som att en ketogena kosthållning är muskelbesparande (minskat behov av glukoneogenes)... Fast, även om kroppens behov av glukos blir mindre, så äter man också mindre kolhydrater vilket antagligen ändå ger nettoeffekt noll i slutändan.

Nåja, nog trådnappat från min sida!

zharz
2009-04-02, 06:32
Gratis bananer är ju kanon, drick mjölk till det så har du ett jättebra återhämtningsmål.

Men proteinpulver är ju annars billigt som bara den om du nu vill ha något billigt. Att t.ex. direkt efter passet ta en proteindrink blandad med vatten, en halvtimme efter det några bananer och en proteindrink med röd mjölk och sedan måltiden två och en halv timme efter passet.

Det lär funka.:)

Nu har jag inte alls så stor koll på just återhämtningsdrinkar men vad skulle ni rekommendera för en nybörjare?

Har tränat fotboll/hockey/innebandy så jag är van att vara helt slut efter ett pass så jag vill ha något så att jag i varje fall kan ta mig till busstationen.

En vanlig Gainer kostar 16,- där bananerna är gratis men det kanske finns så att man kan köpa fler/billigare någonstans eller blanda eget?

Eddie Vedder
2009-04-02, 06:36
Nu har jag inte alls så stor koll på just återhämtningsdrinkar men vad skulle ni rekommendera för en nybörjare?

Det står ju i texten du citerar.

När du nämner en så dyr gainer som 16 kronor gissar jag att du syftar på Gainomax Recovery? Det är onödigt att slösa så mycket pengar.

Köp ett heöt vanligt billigt proteinpulver här i Koloshoppen, ta med det i din shaker och blanda med vatten efter passet och drick. Och så gör du som jag skrev ovan om du känner att det låter som en bra idé.

Här har du det proteinpulvret jag själv dricker, nedsatt pris just nu.:thumbup:

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=31&products_id=166

Själv har jag Skogsbär men fler smaker finns. Vill du ha smakrecensioner av olika proteinpulver så sök i tillskottsdelen, där finns massor av såna trådar.

zharz
2009-04-02, 15:18
Det står ju i texten du citerar.

När du nämner en så dyr gainer som 16 kronor gissar jag att du syftar på Gainomax Recovery? Det är onödigt att slösa så mycket pengar.

Köp ett heöt vanligt billigt proteinpulver här i Koloshoppen, ta med det i din shaker och blanda med vatten efter passet och drick. Och så gör du som jag skrev ovan om du känner att det låter som en bra idé.

Här har du det proteinpulvret jag själv dricker, nedsatt pris just nu.:thumbup:

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=31&products_id=166

Själv har jag Skogsbär men fler smaker finns. Vill du ha smakrecensioner av olika proteinpulver så sök i tillskottsdelen, där finns massor av såna trådar.

Summasumarum: Tar Pure Whey och vatten direkt efter passet. 30 minuter senare så tar man Pure Whey fast den här gången så blir det rödmjölk istället för vatten och sedan en banan på det.

Är det något som jag missuppfattade eller är det så det skall tas, är det överlag när det gäller återhämtning eller är det bra för muskeluppbyggnad över huvudtaget? Är mest inne på att återhämta mig efter ett pass och förbereda mig innan.

Emil123321
2009-04-03, 21:11
Dricker själv Pure Whey och hade en fundering, varför skall man blanda det med vatten först och sedan 30min efter med mjölk och en banan?

Eddie Vedder
2009-04-03, 21:21
Dricker själv Pure Whey och hade en fundering, varför skall man blanda det med vatten först och sedan 30min efter med mjölk och en banan?

Det "ska" man inte. Det var ett förslag till trådskaparen utifrån dennes specifika situation bara.

Eftersom det tar så lång tid tills dess att han/hon får i sig en måltid efter. Då kan det vara bra med något mer mellan träningen och måltiden än enbart proteindrinken. Bananer var gratis så då kändes mjölk + protein och någon banan lämpligt.:)

Äter du i rimlig tid (inom en timme t.ex.) finns ju ingen anledning att göa så. Då kan man enbart nöja sig med proteindrinken t.ex. Eller en gainer om man vill. Eller inget av dom överhuvudtaget om man känner för det.

zharz
2009-04-05, 10:50
Hur mycket använder man efter ett träningspass? Tänkte beställa nu och vill gärna ha så att det räcker fram till den 20Juni.

Så hur mycket ska man använda per tillfälle? Måste räkna ut så att det räcker nu när det är extra billigt, är ju tufft att va student.

Eddie Vedder
2009-04-05, 11:08
Hur mycket använder man efter ett träningspass? Tänkte beställa nu och vill gärna ha så att det räcker fram till den 20Juni.

Så hur mycket ska man använda per tillfälle? Måste räkna ut så att det räcker nu när det är extra billigt, är ju tufft att va student.

Du har ju redan fått förslag. Vill du sedan ta mer, mindre eller inget alls så är det ju ditt val.

I vilket fall som helst är inte proteinpulver dyrt. Tvärtom så är det betydligt billigare per gram protein än vad t.ex kyckling är.

zharz
2009-04-05, 11:33
Du har ju redan fått förslag. Vill du sedan ta mer, mindre eller inget alls så är det ju ditt val.

Ojdå.;)

Fick ut det till att ett kilo räcker i drygt sex och en halv vecka om man tar 25gram två gånger efter ett träningspass (19,5g protein på varje 25g) och sedan tre pass i veckan.

Skall väl vara allt nu tror jag. Får tacka för hjälpen för den här gången.

Mvh

JoeyP
2009-04-05, 12:02
Gö som jag, käka en stor måltid 2timmar innan träning, ta 10gram eaa innan träning, 10gram eaa efter träning sen lite senare tar du 1liter röd mjölk med serious mass!!! ;)

Eller bara en stormåltid nån timme innan träning och sen mjölk efter träning med lite bananer! Aminosyrorna från maten kommer ju vara i blodet från måltiden innan träningen till efter.

BigBuck
2009-04-13, 20:46
1 liter röd mjölk med serious mass?
Du gödslar verkligen med näring du...

BigBuck
2009-04-13, 20:47
Fråga: vad är det som göra att man inte bara rekommenderar folk att klunka just röd mjölk efter träning?
Proteinmängden är ju bra, och även priset är väl snartlikt det du hamnar på med kosttillskott... ?

Har proteinpulvrena nått som mjölken inte har...?

mikaelj
2009-04-13, 20:51
Det är behändigare och mer koncentrerat. Annars ger ju 1 liter mjölk 35g protein och 50g kolhydrater.

BigBuck
2009-04-13, 21:14
Och lite härdat fett därtill....

mikaelj
2009-04-13, 21:20
Härdar gör man med vegetabiliskt omättat fett. Mättat fett i mjölk är finfint (hårt och stabilt -- oxiderar inte lätt) precis som det är. Dessutom säljs ju mjölkfett som kosttillskott (CLA).

Eddie Vedder
2009-04-14, 11:47
Har proteinpulvrena nått som mjölken inte har...?

Nej den lilla skillnaden som skulle sklja rent näringsmässigt handlar väl snarare om vad proteinpulver INTE har jämfört med mjölk. D.v.s. laktohalten och eventuellt fett.

Men mjölk är bevisat bra som återhämtningsdryck. Läser du den mesta litteraturen från typ Riksidrottsförbundet, SOK o.s.v. är det ju dessutom oftare något som rekommenderas. "Banan och mjölk" är ju rena mantrat inom idrotten.;)

Och lite härdat fett därtill....

Nej

Torkelll
2009-04-22, 15:14
Hur stor blir skillnaden egentligen om du bara äter rätt/bra mat, bra näringstiming och allt, jämfört med att äta rätt/bra mat, näringstiming + de kosttilskott som är bäst, och kaloribalansen blir lika. Hur stor skillnad skulle det bli på typ ett år i styrka och muskelutveckling?