handdator

Visa fullständig version : Motivera för/ emot varför du använder lr inte pasta/potatis under deff


stybb
2009-04-01, 18:59
Allt som oftast när man läser personers matschema som är på deff är det ris ris ris.

Jag har dock under denna deffen fastnat på potatis. 250-300 gram potatis med 2-3 gram olja blir asgoda klyftpotatisar eller med lite minimjölk och kryddor ett gott mos. Jag är medveten om Gi men gör det så mycket i detta fallet..

Pasta däremot får man en rätt lite mängd men det e ju helvetes gott att bryta av med..

Använder ni potatis under deff? Om inte motivera varför?

Använder ni pasta under deff? Om inte motivera varför?

King Grub
2009-04-01, 19:05
Enda nackdelen är egentligen att det för många är så lättätet, att det lätt slinker ner mer än vad man tänkt. Samma sak med mackor.

stybb
2009-04-01, 19:06
*cupid* mos, klyftpotatis *cupid*

Pepz
2009-04-01, 19:06
använder både pasta och potatis under diet. kokt potatis mättar bra och är utmärkt i en sallad för att få den matigare, drar hellre ner på gainer under diet och äter mina kolhydrater från pasta, ris och potatis

Evig
2009-04-01, 19:08
Jag använder potatis under deff av den anledningen att det är väldigt mättande(enbart 81 kcal/100 gram), så man kan äta rikliga portioner av det utan att komma upp i allt för höga energinivåer.
Sen är det ju sjukt gott också =)

Pasta använder jag rätt sällan under deff, som du säger så får man ju äta mindre mängder än vad man kan göra med potatisen.

Kreh
2009-04-01, 19:08
Enda nackdelen är egentligen att det för många är så lättätet, att det lätt slinker ner mer än vad man tänkt. Samma sak med mackor.

Därför inte jag äter det. Blir jävligt sugen på mer när jag äter kolhydrat.

omnibus
2009-04-01, 19:13
Äter pasta, potatis, ris, bulgur osv. under diet såväl som annars.

hot_tuna
2009-04-01, 19:28
Jag ser inte heller något problem med pasta och ris under deff. Detta förutsatt att det går in i kalori och kolhydratbudgeten givetvis. Dock försöker jag tima intaget till en gång per dag och då till lunch, eftersom det blir för många gram kolhydrater per dag annars. Dessutom har man nytta av kolhydraterna då man tränar under eftermiddagen. På kvällen blir det antingen potatis eller bönor som kolhydratkälla.

Scratch89
2009-04-01, 21:10
Jag äter så sällan pasta och potatis, men jag skulle inte dra ner på det bara för att jag dietar.

Antonz2
2009-04-01, 22:55
Fullkornsspaghetti är väl ändå helt okej när man både deffar och bulkar. Fullkornsprodukter mättar också rätt bra.

Cerberus
2009-04-01, 22:58
potatis är kungen, mättar överlgäset bäst. Dock käkar ja så mycket protein nu att ja inte behöver äta så mycket annat(för mättnad då).

Pasta e för gott för att äta, 100g pasta är typ några tuggor. Ris är något bättre för det suger åt sig mer vatten om man låter det stå, råris är det bästa(men tar tid o koka) av risen när d gäller mättnad.

Anton Fräs
2009-04-02, 08:07
Jag äter inte pasta därför att oavsett om det är fullkorn eller ej mättar mig knappt alls. Potatis däremot är en av mina huvudkolhydratkällor. Mättande, gott & enkelt att smaksätta.

userfriendly
2009-04-02, 15:27
jag motiverar det med att jag hellre äter många små mål, runt 10st, än 5 lite större, för att jag behöver det mentalt helt enkelt. Och då finns det ofta inte plats kalorimässigt för potatis eller pasta. Möjligtvis en potatis. Brukar bli någon/några skivor knäckebröd, frukt och grönsaker som kolhydratskällor - även fast de inte är lika långsamma så klart...
Och precis som King Grub sa så har jag lätt att äta för mkt av kolhydraterna om jag inte vägt upp dem exakt vilket jag inte orkar just nu.

944RS
2009-04-02, 15:33
Håller med Grub om att det är väldigt lätt att det blir "förmycket" när man äter pasta. Men jag tycker inte att det mättar så mycket sämre än potatis eller ris.
Äter iofs sällan bara pasta-ris-potatis utan har ju alltid en proteinkälla och en hel del med grönsaker så det är svårt att avgöra vad det är som mättar.

hot_tuna
2009-04-02, 15:44
Håller med Grub om att det är väldigt lätt att det blir "förmycket" när man äter pasta. Men jag tycker inte att det mättar så mycket sämre än potatis eller ris.


Ja, det kan det bli. Därför är vägning ett absolut villkor varje gång man kokar pasta eller ris, så att det inte "råkar" bli lite mycket.
100 gr (okokt) pasta blir iofs rätt mycket för mig, jag brukar ha 85 gram och det räcker för mig. Fullkorn eller inte spelar inte så stor roll ur kalorisynpunkt, men det är ju kanske bättre med lågglykemiska kolhydrater.
Vad gäller ris äter jag nästan bara råris/fullkornsris numera. Smaken och konsistensen uppväger mer än väl den längre koktiden. Jag kan knappt äta jasminris längre, tycker helt enkelt inte det är gott...

Sniggel
2009-04-02, 15:57
Pasta mättar för dåligt för mig. Jag undviker dessutom ris av samma anledning. Potatis går an.
Viktigaste för mig är att kontrollera hungern och när man väl är hungrig behöver det inte smaka lika gott för att bli tillfredsställd. (inte för att potatis är äckligt, det är jäkligt gott det med). Därför väljer jag helst livsmedel som mättar så mycket som möjligt. På kolhydratssidan väljer jag gärna broccoli, spenat, morötter, ibland potatis och ibland även nån frukt eller lite bär. Men de sistnämnda livsmedlena är jag sparsam med.
Det kanske syns att jag föredrar lågkolhydratsdiet av mina livsmedelsval ovan och det är helt enkelt för att fett mättar bättre för mig. Jag mår bättre av att sänka kolhydraterna lågt och hålla fettet högt (ca 100g eller mer) än att göra tvärtom. Fetthalt under 50g om dagen (vilket jag nog hade fått ha om jag ska äta pasta) och jag blir tokig :p

mattilainen
2009-04-02, 16:47
ris älskar jag och med kyckling blirdet ofta inte höga kcal i slutet. Potatis tar jag fast utan sås, tycker det är såsen som gör den höga kcal. Om jag äter pasta tar jag fullkorn, även om det inte är så mycket mindre kcal/100 g så håller jag mig mättare längre

Cerberus
2009-04-02, 17:06
typ 40-50g pasta eller ris kan gå an i en måltid me typ kyckling eller kött om ja har massa grönsaker till, eller om ja av ngn anledning inte e hungrig.


Grönsaker är det bästa udner deff verkligen, krossade tomater, massa gröna bönor, spenat kanske och nåt protein-rikt. Mumsfilibaba!

Kischen
2009-04-02, 17:18
Potatis hel klart.
Pasta som sagts, mättar mig för lite.

mikaelj
2009-04-02, 17:49
Pasta mättar för dåligt för mig. Jag undviker dessutom ris av samma anledning. Potatis går an.
Viktigaste för mig är att kontrollera hungern och när man väl är hungrig behöver det inte smaka lika gott för att bli tillfredsställd. (inte för att potatis är äckligt, det är jäkligt gott det med). Därför väljer jag helst livsmedel som mättar så mycket som möjligt. På kolhydratssidan väljer jag gärna broccoli, spenat, morötter, ibland potatis och ibland även nån frukt eller lite bär. Men de sistnämnda livsmedlena är jag sparsam med.
Det kanske syns att jag föredrar lågkolhydratsdiet av mina livsmedelsval ovan och det är helt enkelt för att fett mättar bättre för mig. Jag mår bättre av att sänka kolhydraterna lågt och hålla fettet högt (ca 100g eller mer) än att göra tvärtom. Fetthalt under 50g om dagen (vilket jag nog hade fått ha om jag ska äta pasta) och jag blir tokig :p

Samma här, minus frukt & potatis. Fett är magiskt.

Förut kunde jag bli helt skogstokig om jag inte fick mat direkt när jag var hungrig, vilket jag blev på bara några timmar. Nu kan jag börja bli hungrig efter 5-6 timmar men ändå klara av att hålla mig 6-7 timmar.

Jag är viktstabil (på sistone rentav börjat gå ned i vikt när jag ökat fettmängden i maten...?), så mättnaden beror inte på att jag överäter och blivit en tjockis. :-)

14K
2009-04-02, 17:58
Pasta, potatis, ris, bröd osv mättar mig inte lika bra som fett gör. Stort plus är att jag har 0 sockersug när jag inte äter dessa kolhydrater.

kidpoker
2009-04-02, 19:59
min lunch består av pasta\grönsaker,inga kolhydrter efter kl17,00 så till middag vid 18 äter ja bara proteinrik mat som kykling,tonfisk,kött och rotfrukt till det.ligger opå ca 1400kcal per dag ingen hunger alls.Ger bra resultat för mej i alf!samt en 3-4 mellanmål som frukt\kesella\kokt ägg etc och endast vatten som dryck.

C.E.J.
2009-04-02, 20:12
Enda nackdelen är egentligen att det för många är så lättätet, att det lätt slinker ner mer än vad man tänkt. Samma sak med mackor.

Man planerar sina måltider, och äter det man planerat att äta. Då händer inget sånt där.

pia
2009-04-03, 07:36
Äter potatis och riskakor före/efter träning. Riskakor för snabba kolhydrater till och efter träning samt potatis för att det mättar otroligt bra till ett lågt energiinnehåll.

Cerberus
2009-04-03, 09:24
usch o fy för riskakor :D

kalajset
2009-04-03, 09:55
Jag utesluter ingenting under deff, så inte heller godis eller chips för den delen med, äter bara allt inom "rimliga gränser". Detta innebär i praktiken att det sällan går åt några hundra gram pasta under dagen, då just det mättar sämre än "tillbehören" i en för mig normalt komponerad måltid. Likadant med ris. Under bulk är det tvärtom, då får istället "tillbehören" stå åt sidan för stora portioner av både pasta och ris. Däremot äter jag de flesta veckor både ris och pasta, ofta t om flera gånger i veckan. Just potatis mättar hur bra som helst för mig, och jag hade gärna ätit det mer, men jag är så bekväm av mig att jag hatar att skala.

Slimfit
2009-04-03, 13:29
För mig mättar inte potatis bättre än pasta om jag äter det tillsammans med protein- och fettkällor, potatis är ju ändå enkelt att lasta in rätt mycket av.

Som andra redan skrivit så får jag också mersmak på mer kolhydrater när jag väl ätit litegrann. 1 macka gör att jag oftast känner mig sugen på 5-6 till direkt efteråt :/

Under deff så brukar jag ersätta potatis/pasta/ris med vitkålssallad, morötter och broccoli. Jag spar kolhydraterna till några goda mackor på kvällen bara för att det är så j_vla gott och jag skulle sakna det för mycket om jag även plockade bort dessa godbitar.

Fatcan
2009-04-03, 14:57
Pasta är alledeles för energitätt för mig att äta under en deff, väldigt svårt att bli mätt och hålla sig inom kcal-ramen.
Potatis däremot är :thumbup:, inte energitätt och mättar bra.

Kaspar
2009-04-05, 12:38
Jag använder ofta och gärna potatis under deff, 2-3 (60-80gr/st) potatisar lägger sig runt 200kcal vilket jag inte tycker är helt ok och det e ju gött :), pasta däremot är ite sämre enligt mig, 100 gr ger 340 kcal (min fullkornspasta) och ger inte samma mättnadsgrad som potatisen. Men jag använder båda, men ser till att kolhydratintaget inte blir för högt under dagen.
Tomater är min stora favorit under deffen, äter kanske 4-5 tomater per dag, det e gott som den och innehåller lite kalorier.

enzodiac
2009-04-06, 15:06
Jag äter överlägset mest potatis när jag deffar. Under bulk är pasta och ris behändigare tycker jag.

L-Sami
2009-04-07, 11:11
Potatis under deff

+
Mättar jäkligt bra
Gott

-
Finns inga

Pasta under deff

+
Gott
Variation

-
Innehåller mycket kalorier per hundra gram
Mättar inte så bra

GainoMax
2009-04-17, 20:10
Potatis under deff

+
Mättar jäkligt bra
Gott

-
Finns inga

Pasta under deff

+
Gott
Variation

-
Innehåller mycket kalorier per hundra gram
Mättar inte så bra

- båda innehåller mycket kolhydrater. Men det beror på om man vill ha en långsiktig eller snabb deff och hur mycket man vill deffa bort :)

gudding
2009-04-18, 19:10
Äter gärna mer protein och fett än kolhydrater då det oftast är godare, mer mättande och går ibland snabbare att laga.