handdator

Visa fullständig version : stanna i muskelmassa?


Will3
2009-04-01, 17:30
Tjaa..

Undrar följande; Om man kan stanna i muskelmassa genom att bara pumpa och äta bra som vanligt? Eller måste man maxa muskeln?(alt. plural form)

Tack

Mvh

Will<3

King Grub
2009-04-01, 17:32
Förr eller senare kommer ökningar i muskelmassa långsammare eller uteblir helt, vad du än gör, men det stämmer att man måste ge någon form av anledning till förbättring, hela tiden. Klarar man av det man utsätter musklerna för utan problem, finns det inga fysiologiska incitament för förbättringar. Det är bara i början av träningskarriären som allt är en belastning över det normala och innebär tillväxt.

Will3
2009-04-01, 17:49
Förr eller senare kommer ökningar i muskelmassa långsammare eller uteblir helt, vad du än gör, men det stämmer att man måste ge någon form av anledning till förbättring, hela tiden. Klarar man av det man utsätter musklerna för utan problem, finns det inga fysiologiska incitament för förbättringar. Det är bara i början av träningskarriären som allt är en belastning över det normala och innebär tillväxt.


Jag tror du missförstod mig lite, det jag undrade var om pump räckte till för att behålla muskelmassa, inte för att öka den.. (Hoppas jag tolkade dig rätt)

Mvh

Will<3

C.E.J.
2009-04-01, 20:23
Jag tror du missförstod mig lite, det jag undrade var om pump räckte till för att behålla muskelmassa, inte för att öka den.. (Hoppas jag tolkade dig rätt)

Mvh

Will<3

Pump kan man ju typ uppnå av att diska lite halvtunga saker länge, så nej, pump räcker inte nödvändigtvis för att behålla muskelmassa. Tung träning borde däremot funka.

Commando1980
2009-04-01, 20:31
Jag tror du missförstod mig lite, det jag undrade var om pump räckte till för att behålla muskelmassa, inte för att öka den.. (Hoppas jag tolkade dig rätt)

Mvh

Will<3

pump kan ju åstadkommas på många olika sätt så finns inget allmängiltigt svar på din fråga.

vill du bibehålla nuvarande muskelmassa: öka ej träningsvikterna, ligg på +/- 0 kaloriemässigt, sen behövs det inte lika hög träningsvolym (beror givetvis på hur din träning ser ut i dagsläget) för att bibehålla muskler som det krävs för att öka i massa.

L-Sami
2009-04-01, 20:47
Träna likadant som du har gjort hittils, försök inte öka i vikter och gå inte upp i vikt så lär din muskeltillväxt stanna av. Att börja minska på träningsintensiteten t ex gå från tunga 10:or till medellätta pump 15 reps borde väl göra någonting med muskulaturen och kanske minskar volymen eller så gör den inte det.

Sniggel
2009-04-02, 07:07
Där är alltid en laggfas på tillväxt av muskelmassa. Så om man slutar öka vikterna i nuläget, kommer muskelmassa att byggas ett tag till (kanske ett år eller så) innan det avstannar (detta har jag inga vetenskapliga belägg för men så är det imo).

Commando1980
2009-04-02, 15:00
Där är alltid en laggfas på tillväxt av muskelmassa. Så om man slutar öka vikterna i nuläget, kommer muskelmassa att byggas ett tag till (kanske ett år eller så) innan det avstannar (detta har jag inga vetenskapliga belägg för men så är det imo).

va, ett år? knappast så lång tid.

sen så begränsar man som sagt kalorierna så att man ligger på kaloriebalans (är iofs i teorin mojligt att växa vid kaloriebalans)