handdator

Visa fullständig version : Fråga angående BEE-beräkning


Betolvex
2009-04-01, 15:03
Hej!

Liten risk för att bli idiotförklarad med den här frågan, men jag hoppas att någon vänlig själ kan förklara för mig.

Jag har uppskattat min stress- och aktivitetsfaktor till 1.4. Med detta värde får jag ett BEE på ganska exakt 3000 kcal. Jag har nu tänkt gå ner lite i vikt och siktar därmed på ett kaloriunderskott på 500 kcal/dag.

Min fråga är nu om stress- och aktivitetsfaktorn är inlagd istället för att beräkna alla fysiska aktiviteter individuellt, eller om kroppen har naturligt högre energiomsättning om den är van vid att röra på sig.

Exempel: Jag har alltså ett BEE på 3000. Ponera att jag därtill tar en promenad på dryga timmen som bränner 750 kcal enligt en kalkylator. Bör jag då lägga mitt kaloriintag på 3250 kcal eller 2500 kcal? Alltså: Ska jag lägga till förbränningen under själva aktiviteten utöver stress- och aktivitetsfaktorn?

j2b
2009-04-01, 15:11
jag tycker det är fördelaktigare att räkna ut BEEpå vilotillstånd och sedan lägga på varje dags uppskattade förbränning separat, dvs lägg dig 500 under din BEE i vila och lägg sedan på dagens förbrukning

Betolvex
2009-04-05, 02:46
Tack för svar, men så här sent på natten är jag lite trög och måste ha bekräftelse på att jag tolkat det korrekt. Jag såg ursprungligen två tolkningar av stress/aktivitetsfaktorn (hädanefter faktorn)

1. Faktorn används ISTÄLLET för att beräkna alla aktiviteter individuellt.

2. Faktorn symboliserar att kroppen har större naturlig energiomsättning ju vanare den är vid aktivitet och individuella aktiviteter ska läggas på detta

Jag tolkar ditt svar som att det är alternativ 1 som gäller?

mattilainen
2009-04-05, 09:21
Man kan ju göra på olika sett, själv lägger jag mig på ett kcal underskott och även om jag går heladagen, joggar, tränar extra mycket eller något så håller jag mig där OM jag känner att jag inte måste äta eller att jag är otroligt hungrig.

Sett att många gör så att dom lägger sig på -500 kcal, joggar dom senare 1 timma som bränner allt mellan 500 - 900 kcal så äter dom något för de extra dom gjort av med. Det tycker jag är en bra grej egentligen, att om man gör något duktigt så kan du också få äta lite extra på en dag :=)

Eddie Vedder
2009-04-05, 09:41
http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/