handdator

Visa fullständig version : Adidas Extro som SL sko?


Popeye
2009-04-01, 12:38
Vad tror ni om Adidas Extero som sko för Böj och Mark?
Jag är van att lyfta i strumplästen men skulle vilja hitta ett par skor.
Adidas Extero säljs som brottningssko?
Jag vill helst ha en sko utan klack för att kunna använda samma par skor vid både böj och mark.
I regel böjer jag hyfsat brett när det blir tungt och jag kör en något smal Sumo mark.

elo_
2009-04-01, 12:56
Nej, jag skulle inte rekommendera dem till böj. Har försökt med det, men de är för mjuka för böj. Har ett par extero, använder dem till allt annat än böj egentligen. Kör på IronWorks II till böj, väldigt bra böjskor. Finns många andra skor som lämpar sig till böj också, fanns en tråd nyligen.. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127636&highlight=b%F6jskor

Degpekka
2009-04-01, 17:54
För mjuka? :S Där ligger ju någon skena i sulan så den e ju ganska stabil. Jag tycker det är en superskön sko, sitter som en strumpa på foten, väger väldigt lite och är smidig.

Rahf
2009-04-01, 19:15
För mjuka? :S Där ligger ju någon skena i sulan så den e ju ganska stabil. Jag tycker det är en superskön sko, sitter som en strumpa på foten, väger väldigt lite och är smidig.

Kanske är just det Elo menar? Att själva skaftet och kroppen (exklusive sulan) på skon är mjuk.

Popeye
2009-04-01, 19:33
Enda alternativet jag hittat som inte har en hög klack är Metal's SL sko. Annars verkar det vara skor med klack för böj och "tofflor" för mark?
En liten klack kanske inte skulle skada men böjskor (speciellt för OL stil) verkar ha en ganska rejäl klack?

Rahf
2009-04-01, 19:39
Do-win har väldigt hög klack, de andra är lite mildare. Jag tror dock inte att det är till en fördel att dra marklyft med OL-orienterade skor, om man satsar på styrkelyft dvs. Såvitt jag har förstått så har många två par skor eller så kör de som sagt i strumplästen under marklyft.

Popeye
2009-04-01, 19:51
Om jag skall rangordna orsakerna till varför jag vill ha skor:
1. Skydda foten/fotvalven
2. Det är trevligare med skor
3. Man kanske kan lyfta tyngre?

Rahf
2009-04-01, 19:54
Jo, och en Ironworks eller Adistar är skitbra skor att böja i. Vill du kompromissa så måste du söka rätt på en stabil sko med hård sula så att du kan både böja och dra marklyft. Det borde finnas en hel del trådar här på kolo om det. Samt som jag påpekade, vad jag såg på SM så körde många (alla?) med separata par för marklyft och böj. Jag noterade att många hade Ironworks för böj och antingen körde strumpor, vanliga skor eller marktofflor för marklyft.

elo_
2009-04-01, 20:36
Vanliga såndär gympatofflor som gamla damer brukar ha så duger gott till marklyft, kostar inte mycket. Ironworks II eller III skulle jag satsa på, eller Do-Win för böj.

Med Exteron så anser inte jag det är stabilt att böja, eftersom hela sulan är väldigt formbar, man kan böja den hur som helst egentligen, väldigt stor skillnad mot en hård sula. Mina böjar känns väldigt mycket stabilare nu för tiden med par ordentliga böjskor.

jebu
2009-04-01, 22:58
Kolla in Wahlanders dojor, mycket stabila och bra. Ingen klack på dem heller, han skickar med en lös klack du kan lägga in i skon (använder själv klacken då jag bänkar)

Popeye
2009-04-02, 08:13
Fn, jag tror det mest handlar om att jag känner mig fattig. :P
Och det tar emot att köpa skor på postorder. Jag måste nog bara bita ihop och lösa det.
Nu har jag ju några alternativ.