handdator

Visa fullständig version : Armarna domnar bort på nätterna.


b_andersson
2009-04-01, 10:37
Visste inte riktigt var denna tråd skulle hamna men är det någon som vet varför mina armar domnar bort nästan varje natt, oftast när jag ligger på sidan eller på mage. Det började för något år sedan och aldrig haft problemet innan.

Kan det vara att man tyngerner axeln man ligger på, så blodtillförslen försämmras? 8Det försvinner så fort jag lägger mig på rygg igen.)

Tack för alla svar! *flex*

KRILLE!
2009-04-01, 10:43
Samma här, haft det i flera år. Framförallt när jag ligger på mage så domnar dom bort. Ingen aning vad det beror på :/

Kejet
2009-04-01, 11:07
Känner samma känsla här, jävla vänster axel. Sover nästan enbart på vänster axel, för jag somnar inte annars :/
Sen när jag vaknar är den sidan så gott som bortdomnad :P

Scratch89
2009-04-01, 11:11
Om du ligger på armarna så kan man ju tänka sig att armarna hamnar rätt så högt upp. I det läget så stoppar man blodtillförseln rätt så duktigt.

Cerberus
2009-04-01, 11:13
Men alltså, du kanske hindrar blodflöde till avdomnade delar när du ligger på dom eller har dom i svåra positioner? Så är det för mig. Har ja armarna liggandes bakom huvet eller utsträckta så domnar axlar o armar av.

Det e den mest självklara förklaringen för mig iaf, annan kan vara att du blivit infekterad av aliens som käkar upp dina muskler när de domnar av :D

Bahir
2009-04-01, 11:18
Jag hade problem med att vänster arm domnade när jag sov, och det blev så att lillfingret och ringfingret domnade rätt rejält. Så nu undviker jag att sova på vänster sida. Det är väl bäst att sova på rygg helt enkelt.

Cerberus
2009-04-01, 11:30
Jag hade problem med att vänster arm domnade när jag sov, och det blev så att lillfingret och ringfingret domnade rätt rejält. Så nu undviker jag att sova på vänster sida. Det är väl bäst att sova på rygg helt enkelt.

det låter som ulnaris-nerven kommit i kläm. Jag har liknande problem själv...tror jag, inte tänkt på de så mkt.

elo_
2009-04-01, 12:07
jag har vanligtvis problem med att speciellt lillfingret och ringfingret domnar bort, nu som då när jag bara sitter och jobbar, men vanligtvis när jag sovit. I mitt fall så är det stretchning av pectoralis minor som brukar hjälpa.

Så här, men med knuten hand och med armbågen högre upp, dvs, vinkeln mellan överarm och underarm > 90 grader.

http://www.exrx.net/StretchImages/PectoralisMinor/Doorway.jpg

b_andersson
2009-04-01, 12:18
Om du ligger på armarna så kan man ju tänka sig att armarna hamnar rätt så högt upp. I det läget så stoppar man blodtillförseln rätt så duktigt.

Jo det har jag med läst, dock brukar det oftast vara när jag har min arm neråt och en 90 graders vinkel i armbågen. (armbågen är längst med kroppen.)

b_andersson
2009-04-01, 12:19
jag har vanligtvis problem med att speciellt lillfingret och ringfingret domnar bort, nu som då när jag bara sitter och jobbar, men vanligtvis när jag sovit. I mitt fall så är det stretchning av pectoralis minor som brukar hjälpa.

Så här, men med knuten hand och med armbågen högre upp, dvs, vinkeln mellan överarm och underarm > 90 grader.

http://www.exrx.net/StretchImages/PectoralisMinor/Doorway.jpg

Tackar! Skall börja göra det varje kväll och morgon. Kanske hjälper då! :) *flex*

BobaFett
2009-04-02, 16:58
Jag har haft det problemet förut, sen kom jag på att jag köpte två olika kuddar, en för att sova på sidan och en för att sova på rygg. Jag bytte bara kudde, den som man ska sova på sidan är lite tjockare. Den som man sover på rygg är lite smalare och när du lyfter upp huvudet från den så tar det längre tid för den att återfå sin form. Gå till en kuddaffär och fråga nån.

Samtidigt kom jag på en bra sovposition då man sover lite mittemellan rygg och axelposition. Jag kan inte somna på rygg men på sidan så domnar armarna, så ett läge mittemellan kan man säga.

Matsa
2009-04-02, 18:20
Hade problem med att ringfingret och lillfingret domnade jag med ett tag. Kunde även få lite sådana känningar när jag stod upp och när jag cyklade var det väldigt vanligt. Antog att det var någon nerv som inte trivdes så jag började stretcha axlar, bröst, armar och underarmar. Gick för säkerhets skull till en sjukgymnast och han bekräftade väl mest att jag gjorde rätt så jag fortsatte med det och efter ett tag så avtog det. Inte känt något på länge nu.

CiCoro
2009-04-02, 20:02
Vakna precis efter 1,5 h sömn med lilfingret och ringfingret på vänster arm bortdomnade..why is that? im very concerned!

ceejay
2009-04-02, 20:44
Mina armar domnar bort när jag har överarmen över axelhöjd när jag ligger ned.... Antar att blodtillförseln minskas ganska hårt

Vaknade en gång när hela underarmen var bortdomnad, jag hade legat på den ;)
Hade 0 känsel i den :o

userfriendly
2009-04-02, 21:07
för mig finns det bara två sovställningar som funkar om jag ska vakna utan domningar... och det är på mage med alla kroppsdelar åt med sidorna eller på rygg.

Tolkia
2009-04-02, 21:25
Jag tror inte att det har så mycket med blodtillförseln att göra, om ni inte vaknar med blå, stela och kalla armar också, och inte bara bortdomnade. Min gissning är att ni ligger illa, så att någon nerv kommer i kläm.

mini me
2009-04-02, 21:30
Vakna precis efter 1,5 h sömn med lilfingret och ringfingret på vänster arm bortdomnade..why is that? im very concerned!

Som dom sagt tidigare i tråden så är det bara att N. Ulnaris har kommit i kläm vilken gör att lillfingret och halva ringfingret domnar bort, Inget farligt men kan vara lite jobbigt om det händer altför ofta. Som dom sagt tidigare är det inte mycket mer att göra än att försöka ha så mjuk muskulatur som möjligt i Nacke, axel och armpartiet, så det är bara till att stretcha kanske ta en massage do och då ett skönt sätt att koppla av är att köpa en spikmatta, Fungerar alldeles ypperligt! Har en som jag ligger på nästan varje dag! Hoppas du blev litte vettigare av mitt svar!

Upptaget
2009-04-02, 21:43
Har hänt mig 2 gånger också, men de gångerna så vaknade jag mitt i natten och då låg jag ena gången med armarna över huvudet när jag låg på rygg, andra gången låg jag på armen med magen..

Första gången det hände så låg jag på armen när jag låg på magen, jag vaknade mitt i natten av att det kryllade i hela armen, jag skulle dra ut den men det gick inte, jag blev skit rädd, var helt omöjligt och röra på armen trodde typ armen blivit förlamad.. Så jag rullade över till sidan och kastade ut armen.. Började känna hur jag kunde röra armen mer och mer då la sig oron..

Någon som varit med om det också eller domnar era armar bara?

Rockhard
2009-04-02, 22:33
Brukar vakna med den känslan från armbågen och ner. Ont som fan gör det och ingen kontroll har man på den. Brukar få lätt panik när man yrvaken försöker böja armbågen, lyfta armen, varpå den flyger upp och sedan ramlar livlöst ner igen och man inte fattar vad som händer :p

Rockhard
2009-04-02, 22:36
Första gången det hände så låg jag på armen när jag låg på magen, jag vaknade mitt i natten av att det kryllade i hela armen, jag skulle dra ut den men det gick inte, jag blev skit rädd, var helt omöjligt och röra på armen trodde typ armen blivit förlamad.. Så jag rullade över till sidan och kastade ut armen.. Började känna hur jag kunde röra armen mer och mer då la sig oron..

Någon som varit med om det också eller domnar era armar bara?

Jo nästan precis sådär, läskigt att vakna upp med en arm som inte fungerar.

stafh
2009-04-02, 22:41
Om du ligger på armarna så kan man ju tänka sig att armarna hamnar rätt så högt upp. I det läget så stoppar man blodtillförseln rätt så duktigt.
Är rätt säker på att det är en nerv som kläms åt, och inte blodtillförseln som stoppas. Hade varit ganska farligt, och armarna hade blivit ganska lila.

Mina armar domnar bort när jag har överarmen över axelhöjd när jag ligger ned.... Antar att blodtillförseln minskas ganska hårt

Vaknade en gång när hela underarmen var bortdomnad, jag hade legat på den ;)
Hade 0 känsel i den :o
Blodtillförseln skulle väl inte minska om du har armarna över axlarna när du ligger ner? Det är ju ingen extra höjdskillnad som hjärtat måste klara av. Som sagt är det garanterat en nerv eller flera som blir lite ihoptryckt.


edit* Redan sagt såg jag nu. Nevermind.

jocke12
2009-04-02, 22:42
Är inte det väldigt vanligt? En natt för några år sen lyckades jag domna bort i båda armarna. Det ni.

ceejay
2009-04-02, 22:51
Är inte det väldigt vanligt? En natt för några år sen lyckades jag domna bort i båda armarna. Det ni.

haha ;)







Okej, lite ogenomtänkt av mig att skylla på blodtillförsel, jag tar tillbaka det! Ibland såhär på kvällen kan man ej tänka klart...

CiCoro
2009-04-02, 23:57
Som dom sagt tidigare i tråden så är det bara att N. Ulnaris har kommit i kläm vilken gör att lillfingret och halva ringfingret domnar bort, Inget farligt men kan vara lite jobbigt om det händer altför ofta. Som dom sagt tidigare är det inte mycket mer att göra än att försöka ha så mjuk muskulatur som möjligt i Nacke, axel och armpartiet, så det är bara till att stretcha kanske ta en massage do och då ett skönt sätt att koppla av är att köpa en spikmatta, Fungerar alldeles ypperligt! Har en som jag ligger på nästan varje dag! Hoppas du blev litte vettigare av mitt svar!

Okej tack, men jag skojade lite :) Gillar det faktiskt för när man sedan lägger armen på rätt sätt så är känslan av "blod" som strömmar in i armen väldigt skön!

enraged
2009-04-03, 07:42
händer mig ganska ofta. om det bara är en arm är det lugnt då lyfter man den med den andra armen så den ligger rakt och så kommer känseln tillbaka efter ett tag (brukar somna om innan). När båda armarna är bortdomnade får man ta hjälp av benen att rulla omkring tills armarna ligger raka nog för att blodet ska komma tillbaka. Lite jobbigare.

bubbe
2009-04-03, 07:56
När båda armarna är bortdomnade får man ta hjälp av benen att rulla omkring tills armarna ligger raka nog för att blodet ska komma tillbaka. Lite jobbigare.

:laugh:

KaptenKnäsvag
2009-04-03, 10:09
Det händer mig ofta. Jag vaknade inatt och var helt förlamad i vänsterarmen, det är så jävla läskigt.

mangs
2009-04-03, 10:45
Även jag har haft vissa problem med detta de senaste åren. Ser ett stort samband med träningen. hade inga som helst problem innan jag började träna. Det är rämst underarm och lillfinger/ringfinger som domnar bort och det nästan oavsett position. Jag ligger dock ofta på sidan men inte direkt på armen. Genom att motionera fingrarna försvinner det oftast snabbt. Jag misstänker och har hört att det beror på att en nerv kommer i kläm och att ökad muskelmassa/tryck kan förvärra situationen.

berra_berra
2009-04-03, 18:59
hade samma problem för någon vecka sen.. vaknade av kraftig smärta då armen domnade bort... och jag lovar att det var smärta...

saken var att jag låg på rygg, så jag klämde aldrig några nerver... orsaken var att jag hade snackat för mycket i mobil... hållit armen i en fixerad position i upp till en timme i sträck.

villblienfyrkant
2009-04-04, 14:40
Är inte det väldigt vanligt? En natt för några år sen lyckades jag domna bort i båda armarna. Det ni.

samma här när jag sov på magen med armarna i kors mellan bröstet och sängen. Kunde knappt röra mig eftersom båda armarna var bedövade. Att nåt domnar händer mig nästan varje natt och jag är alltid rädd för att råka bryta ett finger eller nåt sånt eftersom man inte känner nåt alls!

Timme
2009-04-04, 14:58
Tackar! Skall börja göra det varje kväll och morgon. Kanske hjälper då! :) *flex*

jag hade exakt samma problem förut. När jag stretchade så försvann det.

xcv
2012-11-12, 13:42
Så glad att jag hittade den här tråden.

Tidigare i livet har det väl hänt att armen/armarna domnar när man sover någon gång ibland, men nu när jag blivit större/mycket tightare uppe kring axlarna, armarna osv händer det fan varje natt typ.

Är såklart orolig över att det är någon nervskada eller något, men det verkar ju ganska normalt?

Vad beror det egentligen på? Klämd nerv eller strypt blodtillförsel? Hur kan man komma åt detta problem utöver att stretcha?

All feedback uppskattas, så jag kan sluta noja över detta!

Edit: lol, hade missat att det fanns flera sidor, läste bara sida 1. Verkar alltså handla om nerver i kläm, inte blodtillförseln som stryps. Iaf, frågorna kvarstår, hur blir man kvitt problemet? ska köra med spikmattan och försöka stretcha mer!

Timme
2012-11-12, 15:44
många har säkert svara men palar inte läsa så svarar ändå.

Pectoralis minor trycker på nerverna som går ti armarna och får dom att domna bort. Stretcha mycket bröst varje dag så försvinner det :) Jag hade precis samma problem tidigare vilket ibland återkommer om stretchat sämre än vanligt

xcv
2012-11-12, 16:34
Tusen tack, ska börja direkt!

Fishtank
2012-11-12, 16:39
Relevant till mig också, dags att börja stretcha.
Bra bump. :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

cero
2012-11-12, 16:44
Samma sak för mig. Hela armen domnar bort, och känseln kommer tillbaka efter ett par sekunder.

Frågan är om det kan vara negativt på något sätt? Annars skiter jag i ev åtgärder.

Depzon
2016-12-25, 17:11
Efter att jag opererade högerarmen så kunde jag inte längre ligga på mage med den armen under kudden som jag gjort hela livet, då domnade armen bort. Men nu har båda armarna börjat domna bort under natten så länge jag bara ligger på mage. Vet inte om jag lägger armarna i dåliga positioner under natten men jag försöker att ha dem raklångt längs sidorna. Börjar bli riktigt jobbigt och jag har svårt att sova på rygg om jag inte är vansinnigt trött. I dag så har högerarmen känts lite "påverkad" av det här på nåt sätt, känns liksom lite kallt i biceps. Skippade träningen i dag p.g.a. det här. Ska försöka stretcha innan jag lägger mig och tvinga mig till att sova på rygg och se om det hjälper.

Nån som har haft nån påverkan på träningen av sånt här?