handdator

Visa fullständig version : Kostverktyg för att bibehålla vikten?


jawohl
2009-04-01, 10:06
Hej,

Det här kanske låter som ett lyxproblem för vissa men jag har lite svårigheter att hålla vikten uppe, ska väl tilläggas att jag är ganska klen av naturen.

Nu när jag lyckats bygga på mig lite muskler vill jag såklart inte bli av med dem.

Tränar som vanligt men slarvar en del med maten, har dålig koll på vad jag sätter i mig. Detta resulterar i att jag tappar i vikt, får i mig för lite.

Det skulle ju gå att trycka 500g mjölkchoklad varje dag för att vara på den säkra sidan men jag vill ha ett mer hållbart koncept ;)

Alla dessa viktsajter osv är ju all fokus på att gå ner i vikt. Jag vill gå upp något kilo och stanna där.

Vad rekommenderar ni? Det jag är ute efter är någon form av dagboksprogram där jag kan stämma av varje dag och se hur jag ligger till i energi in/energi ut.

Exhale_
2009-04-01, 10:17
Gainer innan och efter passet är ett enkelt sätt att få i sig en massa energi. Att börja med ett dagboksprogram anser jag är lite skitnödigt. Så stor skada gör det inte om du missar i att få i dig tillräckligt med energi någon dag.

Trance
2009-04-01, 10:27
Att föra dagbok är väl det som gör absolut mest skillnad när det gäller att förändra vikten åt något håll? Till och med viktigare än vilken diet man väljer (förutsatt att man inte är en idiot).

C.E.J.
2009-04-01, 12:38
Kan man inte spontanäta så man lägger på sig vikt så är det måltidsplanering som gäller.

tsp
2009-04-01, 13:34
Överät inte malto/dextro eller andra onyttiga "tomma" kolhydrater som vissa föreslår. Ät nyttigt men mer istället.

Alexton
2009-04-01, 15:01
Har samma problem som dig, tappar väldigt lätt i vikt även om jag äter mycket mat. Vet tyvärr ingen dagboksprogram men brukar hjälpa för mig att alltid ha nötter hemma. Dessutom byta ut vissa livsmedel mot fetare alternativ, alltid ha röd mjölk hemma. Ha en extra klick smöt eller olja i maten.

Många bäckar små gäller om man inte hinner trycka i sig 1 extra större mål mat om dagen.
Annars kan du alltid göra en dryck: 1liter rödmjölk +1skopa proteinpulver, 2dl havregryn + 1 näve bär och mixa

jawohl
2009-04-01, 19:51
Att ladda på med gainers och försöka spontanäta funkar ganska bra ett tag för mig men sen då det blir mycket med jobb/skola osv. är det lätt att tappa fokus på maten. Jag fortsätter dock träna lika hårt - gå ner i vikt - blir svagare - tappar motivation. Ond cirkel!

Dagboksprogram kanske är att ta i, men det vore ändå skönt en kortare period så man får upp en känsla vad som är tillräckligt och inte.

Aftonbladets viktkoll funkar ju men kostar lite.