handdator

Visa fullständig version : Ny bil till sommaren!


krilleh
2009-04-01, 09:13
Jaha. Nu vare dags att kolla på en ny bil till sommaren.

Det som de lutar åt nu är en bmw 320 (nya modellen), med advantage och comfortpkt. Finns en del till salu men de flesta är i silver eller grå, vilket jag inte alls är pigg på då jag i dagsläget har en 523 i silver.

Såg en 320 med "japan röd" lack, vilket var hur snyggt som helst men den blev såklart såld. Den var iaf sjukt snygg rödlackad med sportpaketen.

Så först och främst undrar jag: Hur mycket kostar det att lacka om bilen? är det ens värt?

Här har vi den iaf: http://www.blocket.se/vi/20954025.htm?ca=10_s

Men sjukt trist färg och så är de på de flesta.. Hur skulle ni göra?

Rackham
2009-04-01, 09:58
Kan inte hjälpa dig med vad det kostar, men jag kan säga att jag inte skulle göra det. Dels lär det vara ett jäkla jobb att ändra färgen överallt, vilket skulle vara ett krav för mig - dvs all lack även på de mest skumma ställen = lär bli dyrt :) Dels är min erfarenhet att inte ens på proffsomlackade bilar håller den nya lacken lika bra som fabrikslacken.

Dessutom skulle jag köpa en Lexus IS 250 ist ;)

Baskagge
2009-04-01, 09:59
Det är trevliga bilar, men jag håller med om att de flesta har väldigt tråkiga färger samt är snålt utrustade. Lackera om bilen är en ganska dålig idé, speciellt på en ny bil, räkna med 30 000 kr+.

mangs
2009-04-01, 12:22
Utöver det blir det svårare att sälja en omlackad bild då folk kan tro att den varit krockad + att resultatet kanske inte blir helt 100%. Vill man dessutom ha en bil i en exotisk gärg är den troligtvis svårare att sälja pga detta då grått,silver mm är mer neutralt och därmed lättare att sälja.

Jag visste faktiskt inte att den nya3-serien redan var nere i sådana här priser, visserligen med derygt 10000 mil på mätaren men ändå.

Grelle-
2009-04-01, 15:45
Har du inga bekanta som lackar gratis så är det bara nackdelar. Dyrt, svårsålt och ingen garanti att det blir bra.

Du ska se till att provsitta en bil med sportstolar och jämföra det med standardstolarna som sitter i många 320i. Enorm skillnad, sen blir det lättare att sälja vidare med sportstolar.

Hur mycket mer måste du ge för en 325i? Provköra båda modellerna och se om det är värt merskillnaden för dig.

Det finns ett bra BMW-forum där du kan läsa mer; www.autopower.se/forum

xodd
2009-04-01, 15:46
När vi ändå är inne på ämnet bilar tänkte jag dra en snabb fråga; Kollar runt lite på bilar nu och saab 9-3 aero -03+ börjar bli mer och mer lockande... Vad är ett vettigt pris för en 9-3 -03/04 Sedan Aero 2.0T med lite drygt 10-11000 mil på nacken?

saab900
2009-04-01, 16:07
Jaha. Nu vare dags att kolla på en ny bil till sommaren.

Det som de lutar åt nu är en bmw 320 (nya modellen), med advantage och comfortpkt. Finns en del till salu men de flesta är i silver eller grå, vilket jag inte alls är pigg på då jag i dagsläget har en 523 i silver.

Såg en 320 med "japan röd" lack, vilket var hur snyggt som helst men den blev såklart såld. Den var iaf sjukt snygg rödlackad med sportpaketen.

Så först och främst undrar jag: Hur mycket kostar det att lacka om bilen? är det ens värt?

Här har vi den iaf: http://www.blocket.se/vi/20954025.htm?ca=10_s

Men sjukt trist färg och så är de på de flesta.. Hur skulle ni göra?

Jag kan försöka svara på lackfrågan då jag sett många trådar om det på bilforum. Själva lackeringen kan du få för 15-20 000 kronor, och det får då anses vara billigt. Problemet är att det inte är så enkelt. Alla lister, kjolar, stötfångare etc måste plockas ner, dörrklädseln ska bort, bakluckan och huven, golvmattor ska bort osv. Om det ska göras seriöst, det blir inget vidare resultat annars. Det kan man göra själv om man är händig och har tid och plats, och sedan ta bilen till en lackerare på kärra.

Jag har ingen som helst koll på turkpulkor :D så jag vet inte vilka årsmodeller vi pratar om på nya modellen av 320, men om det är värt det eller inte? En på Garaget har lackat en gammal 850R från fel sida millenieskiftet lasermetallicblå, och det är riktigt snyggt. Bara du kan svara på om det är värt det eller inte när du vet exakt vad det kostar. Snyggt blir det nog, och du får en väldigt unik bil.

Ingen risk att någon tror att en blivit krockad eller så om du kan visa bilder före och efter lack, och M-test går ju att ta när man säljer den. Risken är snarare att den blir svårsåld pga att färgen sticker ut för mycket, alla kanske inte tycker om den.

Jag skulle ha köpt en annan bil. Blir det svårt att få tag i en med rätt färg så, färgen kanske inte är så überviktig?

saab900
2009-04-01, 16:17
När vi ändå är inne på ämnet bilar tänkte jag dra en snabb fråga; Kollar runt lite på bilar nu och saab 9-3 aero -03+ börjar bli mer och mer lockande... Vad är ett vettigt pris för en 9-3 -03/04 Sedan Aero 2.0T med lite drygt 10-11000 mil på nacken?

Jag hänvisar dig hit:

forum.saabturboclub.com

Avdelningen Verkstäder, Försäkringar och Köpråd. Bara att regga dig och skapa en tråd, eller ännu hellre söka. Frågan kommer upp ganska frekvent.

Blocket kan ge en ganska vettig prisbild, men tänk på att i dessa tider så ligger många bilhandlare på liknande eller t o m lägre prise än vad privatpersoner gör och då får du också garantier.

Vanliga problem jag känner till är att färgen på backspeglarna tenderar att ärga loss, problem med knarrande framvagn och knakande och knirkande inredning, trögväxlade lådor (standard för SAAB). 03:an har förstås flest fel eftersom det var den första årsmodellen, men mycket bör vara fixat på goodwill redan.

Allmänt är det en ganska problemfri bil. Eftersom du skrev stora T vet jag inte om det är lättryckaren på 175 hästar eller fulltryckaren på 210 hästar som går under benämningen Aero du menar. Är det inte en Aero tycker jag att du ska titta på en med utrustningspaketet Vector istället för Linear, du få då bl a betydligt skönare stolar.

Jag tror hursomhelst att du kommer att bli nöjd med bilen som sådan.

Lycka till!
Förbrukningen bör ligga någonstans runt 0,8-0,9 blandad körning beroende på körstil.

xodd
2009-04-01, 16:27
Jag hänvisar dig hit:

forum.saabturboclub.com

Avdelningen Verkstäder, Försäkringar och Köpråd. Bara att regga dig och skapa en tråd, eller ännu hellre söka. Frågan kommer upp ganska frekvent.

Blocket kan ge en ganska vettig prisbild, men tänk på att i dessa tider så ligger många bilhandlare på liknande eller t o m lägre prise än vad privatpersoner gör och då får du också garantier.

Vanliga problem jag känner till är att färgen på backspeglarna tenderar att ärga loss, problem med knarrande framvagn och knakande och knirkande inredning, trögväxlade lådor (standard för SAAB). 03:an har förstås flest fel eftersom det var den första årsmodellen, men mycket bör vara fixat på goodwill redan.

Allmänt är det en ganska problemfri bil. Eftersom du skrev stora T vet jag inte om det är lättryckaren på 175 hästar eller fulltryckaren på 210 hästar som går under benämningen Aero du menar. Är det inte en Aero tycker jag att du ska titta på en med utrustningspaketet Vector istället för Linear, du få då bl a betydligt skönare stolar.

Jag tror hursomhelst att du kommer att bli nöjd med bilen som sådan.

Lycka till!
Förbrukningen bör ligga någonstans runt 0,8-0,9 blandad körning beroende på körstil.

Stort tack! :thumbup:

saab900
2009-04-01, 16:39
@Krille:

En sak du bör fundera på när du köper bil är att göra en ordentlig ekonomisk kalkyl om du inte redan gjort det. Att köpa en sjysst och snabb bil ka man göra, men speciellt försäkringen tenderar att sticka iväg när man är under 25. För en saab 900 aero som inköps för 20 000 kan en 20-åring få betala 30 000/år i försäkring, och varken BMW 320 eller 325 är billiga att försäkra.

Vad du än gör så skriv inte bilen och försäkringen på någon av föräldrarna om du inte bor hemma fortfarande, då risken är stor att försäkringsbolaget inte betalar ut ett öre om det väl händer något och bilen är "skenförsäkrad". Detta har hänt många gånger och kommer att hända igen. I värsta fall sitter du med en helkvaddad bil i 150 000- kronorsklassen och får ingenting, och kan t o m krävas på ersättning för motpartens skador av ditt försäkringsbolag om du orsakar olyckan.

Arnesson
2009-04-01, 17:07
Lacka om är bara dumt.

Släng en blick på Tyskland, där brukar utbudet på BMW vara riktigt bra. Då blir det lättare att hitta en bil med rätt utrustning/färg.

coxie
2009-04-01, 17:40
Lacka om är bara dumt.

Släng en blick på Tyskland, där brukar utbudet på BMW vara riktigt bra. Då blir det lättare att hitta en bil med rätt utrustning/färg.

Har priserna i Tyskland påverkats mycket av kronans fall mot Euron?

Jag tvivlar på att en lackering är värt pengarna/besväret, speciellt inte på en bil som är såpass "billig".

Arnesson
2009-04-01, 17:43
Har priserna i Tyskland påverkats mycket av kronans fall mot Euron?

Jag tvivlar på att en lackering är värt pengarna/besväret, speciellt inte på en bil som är såpass "billig".

Att köpa för priset skulle i Tyskland är inte direkt givande längre. Såg t ex i veckan ett inslag på nyheterna där någon stor tysklandsimportör i södra Sverige hade slutat importera och exporterade istället mer. Men utbudet på tyska bilmärken är riktigt stort i Tyskland och det är lättare att hitta den kombinationen man vill ha.

CVN
2009-04-01, 18:41
Ni har hänvisat till både saab och bmw forum, finns det volvo forum?

saab900
2009-04-01, 18:49
Ni har hänvisat till både saab och bmw forum, finns det volvo forum?

Det gör det förstås, det största är:

www.jagrullar.se

Klicka på forum.

saab900
2009-04-01, 18:50
Sedan finns förstås www.garaget.org

Där finns folk med kunskap om allt från Lada till 50-tals jänkare, men själv tål jag inte forumet. Alldeles för mycket tomtar och troll, och de flesta stavar som krattor och använder lunarspråk.

krilleh
2009-04-02, 15:24
@Krille:

En sak du bör fundera på när du köper bil är att göra en ordentlig ekonomisk kalkyl om du inte redan gjort det. Att köpa en sjysst och snabb bil ka man göra, men speciellt försäkringen tenderar att sticka iväg när man är under 25. För en saab 900 aero som inköps för 20 000 kan en 20-åring få betala 30 000/år i försäkring, och varken BMW 320 eller 325 är billiga att försäkra.

Vad du än gör så skriv inte bilen och försäkringen på någon av föräldrarna om du inte bor hemma fortfarande, då risken är stor att försäkringsbolaget inte betalar ut ett öre om det väl händer något och bilen är "skenförsäkrad". Detta har hänt många gånger och kommer att hända igen. I värsta fall sitter du med en helkvaddad bil i 150 000- kronorsklassen och får ingenting, och kan t o m krävas på ersättning för motpartens skador av ditt försäkringsbolag om du orsakar olyckan.

Jag bor faktiskt hemma :) Och har haft en 523 00:a i över ett år nu. Så visst vet jag en del om försäkring osv.. Tröttnat på den nu så tänkte på en nyare modell..

325 är också självklart intressant, men dom är dyrare också.. Vi får se hur bra börsen går ;)

agazza
2009-04-02, 15:30
Själv är jag också sjukt sugen på en bmw e90 med m paket. Eller en audi dtm då. Finns en fin pippigul på blocket nu :)

krilleh
2009-04-02, 15:44
Här är bilen jag ville köpa, som blev såld. Är det inte en vacker färg? :D

http://img27.imageshack.us/img27/2972/bmwe.jpg

saab900
2009-04-02, 17:28
Här är bilen jag ville köpa, som blev såld. Är det inte en vacker färg? :D

http://img27.imageshack.us/img27/2972/bmwe.jpg

Den ser helt OK ut för en turkpulka :D

Skoja bara, den ser alldeles för fräsch ut för att kunna missatas för en sådan. Imolaröd, samma färg som saaben.

Brooklyn
2009-04-02, 17:53
don´t go for the snikmodell, köp en e46 330 ist med m-sport och som har låga mil!

pragmatist
2009-04-02, 19:03
Att döma av priserna på Bytbil.com så kostar en 325:a och en 320 ungefär lika mycket, kan ju vara något att fundera på. Det är ju rätt mycket mer krut i en 325:a. Själv är jag väldigt förtjust i 320d, som jag tycker är en briljant liten bil på många sätt, bästa "lilla" 3-seriemodellen helt klart. Har du ingen fobi mot diesel så kan jag rekommendera en provkörning.

saab900
2009-04-02, 19:56
Att döma av priserna på Bytbil.com så kostar en 325:a och en 320 ungefär lika mycket, kan ju vara något att fundera på. Det är ju rätt mycket mer krut i en 325:a. Själv är jag väldigt förtjust i 320d, som jag tycker är en briljant liten bil på många sätt, bästa "lilla" 3-seriemodellen helt klart. Har du ingen fobi mot diesel så kan jag rekommendera en provkörning.

Jag skulle absolut inte ha något emot en diesel. Snåla, bra vrid, inte så slöaom man väljer rätt, och skönt att ligga strax över 1000 rpm i 90. Om det bara inte vore för den satans straffskatten. Jag förstår inte att man inte premierar diesel istället när CO2-utsläppen är så pass mycket mindre, speciellt inte när det finns partikelfilter.

Brooklyn
2009-04-02, 21:20
Jag skulle absolut inte ha något emot en diesel. Snåla, bra vrid, inte så slöaom man väljer rätt, och skönt att ligga strax över 1000 rpm i 90. Om det bara inte vore för den satans straffskatten. Jag förstår inte att man inte premierar diesel istället när CO2-utsläppen är så pass mycket mindre, speciellt inte när det finns partikelfilter.

+1 på allt. jävla skatter

Biceps
2009-04-03, 07:38
Ett tips är att inte bränna för mkt stålar på bilar osv om du planerar att flytta hemifrån nån gång :) Annars e E90 fina bilar

kålman
2009-04-03, 08:22
Ett tips är att inte bränna för mkt stålar på bilar osv om du planerar att flytta hemifrån nån gång :) Annars e E90 fina bilar


så sant :cool:

Alone_in_the_dark
2009-04-03, 08:36
En sån här kanske???
www.motoprovencale.com/2CVtours.php