handdator

Visa fullständig version : Anabola steroider - Hos var femte person?


Billybilly
2009-04-01, 05:55
Godmorgon alla som är vakna.

Satt i bilen påväg in till stan och lyssnade lite smått på radion, då det som chockerade mig ordentligt kom på tal i radion.

Enligt någon ny studie, genomförd av Stockholm någonting, minns inte direkt, har var femte person som styrketränar någon gång testat anabola steroider. Huh?!

De hade gått till 64 anläggningar och intervjuat över 2300 personer, och fått resultatet 20% har någon gång använt anabola steroider.
Låter detta verkligen rimligt?

Snälla, säg att dom har hittat på den studien.
Jag har alltid trott att det var väldigt låga procentsiffor, som har använt anabola :(

palme
2009-04-01, 06:02
Nej det är fler än du tror som brukar bola på gymkedjor som sats/friskis etc. Blir allt vanligare bland gymnasiekillar oxå.

CVN
2009-04-01, 06:10
Tycker det låter avsevärt mycket, kan inte tänka mig att var femte på mitt gym någon gång skulle testat anabola.

BobaFett
2009-04-01, 06:13
Det är förmodligen ännu fler än så tror jag, det är säkert inte så många som håller på med steroider som vill erkänna och ställa upp på en sån studie.

Mongar
2009-04-01, 06:21
Tror aldrig i livet att det är så många. De lär ha gått runt i de värsta hardcore-gymmen och frågat och sen även fifflat lite med sina resultat så det ska verka spännande.
Hör hemma i allmänt tycker jag för övrigt.

hillbilly90210
2009-04-01, 06:25
Hade jag aldrig trott. Om det nu är sant måste folk även vara sämre på att träna än vad jag trodde. Inte precis var femte person men ser på gymmet som man misstänker har gett sig själv en sån boost.

Scratch89
2009-04-01, 06:30
Nu vet jag inte riktigt hur din undersökning har gått till, men om du är så pass intresserad kan du ju gå in på din radios hemsida och leta rätt på reportaget, och kanske komma vidare till ursprungsstudien. Det är inte ovanlgit att de slänger med siffror eller drar för långtdragna slutsatser.

På gymnasiet hade vi en hel dag om droger och preparat, och de sa att var tionde gymnasiekille någon gång hade testat anabola steroider. Jag trodde dem inte, och frågade efter en källa på det. Det var inte bara anabola steroider det handlade om, utan, ptja, allt utom alkohol och tobak. Tydligen passade det dock bra att dra siffrorna rakt över när man pratade om sin sak...

EDIT: "Testat" kan vara en flyktig gräns. I vissa fall verkar det som om man bara behöver vara intresserad av att testa för att man ska räknas in i statistiken.

norpx
2009-04-01, 06:34
I själva reportaget säger de 1/20 eller 5% vilket känns mer troligt.

Mongar
2009-04-01, 06:37
EDIT: "Testat" kan vara en flyktig gräns. I vissa fall verkar det som om man bara behöver vara intresserad av att testa för att man ska räknas in i statistiken.
Eller så kanske personerna bakom studien tycker att t.ex. kreatin, Rage eller proteinpulver räknas in.

Scratch89
2009-04-01, 06:39
Eller så kanske personerna bakom studien tycker att t.ex. kreatin, Rage eller proteinpulver räknas in.

*popcorn*

jebu
2009-04-01, 06:42
Det är lite lustiga siffror som media rapporterar, 34 gymanläggningar blir 64st och procentsatserna är ännu tokigare.. men det är standard att de lyckas..

länkat till rapporten i denna tråden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=128644

Anton Fräs
2009-04-01, 06:46
1/5 skulle förvåna mig väldigt mycket. Om ni tänker på hur vitt spridd gruppen som faktiskt styrketränar, jag tror inte att många som är över 40-50 år tar/har tagit steroider och det finns ändå rätt många som styrketränar som är i den åldersgruppen(?)
Jag ställer mig som sagt väldigt tveksam till påståendet. Låter som vanlig skräckpropaganda.

14K
2009-04-01, 06:47
Eller så kanske personerna bakom studien tycker att t.ex. kreatin, Rage eller proteinpulver räknas in.

Jag tror de kan skillnaden.

Scratch89
2009-04-01, 06:53
Låter som vanlig skräckpropaganda.

Fast för mig blir det snarare tvärtom. Om var femte person på gymet skulle preppa, vart är då alla roidrages och wife beaters? Kan det vara så att det kanske inte är så farligt ändå?

Biased
2009-04-01, 07:04
Det är ju trots allt första april, så vi kan väl hoppas att det är ett skämt.

Anton Fräs
2009-04-01, 07:04
Fast för mig blir det snarare tvärtom. Om var femte person på gymet skulle preppa, vart är då alla roidrages och wife beaters? Kan det vara så att det kanske inte är så farligt ändå?

Jag förstår din tanke men jag tror ändå att folk generellt sett, sådana som kanske inte är lika insatta/vana vid träningsvärlden, reagerar ytterst negativt om de får höra att "oj var femte person har tagit steroider."

Handcuff
2009-04-01, 07:07
Jag förstår din tanke men jag tror ändå att folk generellt sett, sådana som kanske inte är lika insatta/vana vid träningsvärlden, reagerar ytterst negativt om de får höra att "oj var femte person har tagit steroider."

Ja jag tror faktiskt att de flesta reagerar negativt. Borde de inte det?

Mongar
2009-04-01, 07:10
Jag tror de kan skillnaden.
Kan kanske, men de kanske "glömmer" den en minut för att få sin studie mer spektakulär.

Anton Fräs
2009-04-01, 07:16
Ja jag tror faktiskt att de flesta reagerar negativt. Borde de inte det?

Inte nödvändigtvis. Jag är definitivt inte för steroidanvändning men jag är alldeles för liberal för att vara dömande om andra väljer att göra det.
Däremot är just siffran 1/5 rätt negativ i mina öron. Med tanke på hur många tonåringar, folk som dricker alkohol, brukar andra droger m.m. som isåfall lär ingå i den gruppen.
Vilken tur att siffran 1/5 är helt banal.

Mourten
2009-04-01, 07:25
Vakna, första april!
Är de sant så stämmer de aldrig med 20%, jag har tränat på rätt många olika gym, om jag har sett max 2-3 som tar anabola, eller som har den storleken/hårdheten/hyn som talar om de. Om folk som är mindre än mig preppar å är mindre än mig är dom usla, då ere svårt å se att dom preppar.

Slartibartfast
2009-04-01, 07:26
Inte en chans att det är så många som tar/tagit steroider.

elan
2009-04-01, 07:35
Jag läste lite snabbt om detta i DN i morse och det jag minns så här på rak arm var att det stod att 20% av de män som satsar på styrketräning (eller något åt det hållet). Det skulle alltså gälla bara män och bara sådana som hade styrketräning som sin huvudinriktning, det blir ju ganska många som räknas bort då. Ändock reagerade jag på att det verkar vara väldigt höga siffror men har inte orkat läsa några källor än. :D

Anton Fräs
2009-04-01, 07:36
Jag läste lite snabbt om detta i DN i morse och det jag minns så här på rak arm var att det stod att 20% av de män som satsar på styrketräning (eller något åt det hållet). Det skulle alltså gälla bara män och bara sådana som hade styrketräning som sin huvudinriktning, det blir ju ganska många som räknas bort då. Ändock reagerade jag på att det verkar vara väldigt höga siffror men har inte orkat läsa några källor än. :D

Till och med det låter högt. Jag skulle verkligen vilja ha en definition på "satsar på styrketräning." Nästan så man får rusa iväg och köpa DN på dagens lunchrast :)

elan
2009-04-01, 07:37
Såhär stod det närmare bestämt:


21 procent av killarna på träningsanläggningar som fokuserar på styrketräning använder anabola steroider.

Träningsanläggnignar som fokuserar på styrketräning? Går F&S, SATS och liknande bort då eller anser man att deras fokus är styrketräning?

elan
2009-04-01, 07:38
Inte behöver man köpa tidning för att läsa heller. :D

http://www.dn.se/sthlm/internetkraft-mot-kroppsbyggarnas-dopningsmedel-1.834930

Anton Fräs
2009-04-01, 07:39
Här är rapporten:

http://www.stad.org/upload/Rapporter%20mm/Rapport%2035%20Gymenk%C3%A4t.pdf

Blöjan
2009-04-01, 07:39
Citat aftonblaskan:
"Undersökningen har genomförts på 64 träningsanläggningar i Stockholmsområdet.
En polisforskare och tre assistenter har under täckmantel som kunder på gymmen observerat andra och fyllt i iakttagelser om tecken på missbruk enligt en observationsmall. "
Dom har alltså bara gissat sig till dessa siffror.. :smash:

Anton Fräs
2009-04-01, 07:41
Citat aftonblaskan:
"Undersökningen har genomförts på 64 träningsanläggningar i Stockholmsområdet.
En polisforskare och tre assistenter har under täckmantel som kunder på gymmen observerat andra och fyllt i iakttagelser om tecken på missbruk enligt en observationsmall. "
Dom har alltså bara gissat sig till dessa siffror.. :smash:

De har även utfört enkätundersökningar. Läs om, läs rätt :)

Langster
2009-04-01, 07:41
Träningsanläggnignar som fokuserar på styrketräning? Går F&S, SATS och liknande bort då eller anser man att deras fokus är styrketräning?

SATS Odenplan har nog den högsta koncentrationen av preppare jag sett någonstans.

Jay-Z
2009-04-01, 07:43
Fast för mig blir det snarare tvärtom. Om var femte person på gymet skulle preppa, vart är då alla roidrages och wife beaters? Kan det vara så att det kanske inte är så farligt ändå?

Man kan även dra slutsatsen att man inte blir grov av prepp.

Alone_in_the_dark
2009-04-01, 07:45
Det som var lite intressant var att de pekade ut rena hardcore gym som bovar och kommunala gym som snällare, hur skiljer dem gymmen åt? *rolleyes*

Langster
2009-04-01, 07:46
På TV4 som jag kollade på i morse så tror jag de sa dopingpreparat... Det betyder allt som kan vara dopingklassat, då tror jag inte alls att 21% är en orimlig siffra. Om det gäller AAS så känns siffran lite hög.
I inslaget på fyran så verkade det som att man helt enkelt har uppskattat hur många det är som dopar sig på gym genom att titta på dem, alltså trapspolisen som varit i farten. Då spelar det ju ingen roll vilka siffror de kommer fram till.

Jay-Z
2009-04-01, 07:48
Haha, missade det här:

Projektet har utvecklat en observationsmetod där man studerar olika kännetecken på steroidmissbrukare.

Okulära studier ftw! :D

Omg kan tom aftonblaskan fått det rätt och inte DN:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4788104.ab

Anton Fräs
2009-04-01, 07:51
Haha, missade det här:



Okulära studier ftw! :D

Som jag skrev på föregående sida, det var inte bara det man gjorde, utan man hade enkäter med. De okulära studierna, :D, visade sig stämma rätt bra med enkäterna dock. Sedan tror jag som langster att handlar det om allt dopingklassat blir det mer troligt.

melancoolio
2009-04-01, 07:53
1 av 20 på exempelvis SATS låter inte alls ofattbart.

Sedan står det att 1 av 5 på så kallade "hardcore gym" är användare. Låter inte heller så ofattbart om man kollar gymmen här i sthlm.

Mental
2009-04-01, 07:54
Man fann också fler missbrukare på de gym där det såldes kosttillskott.

Då är det fastställt, protte är inkörsport till tunga droger!
:D

Anton Fräs
2009-04-01, 07:55
Man fann också fler missbrukare på de gym där det såldes kosttillskott.

Då är det fastställt, protte är inkörsport till tunga droger!
:D

Det är ändå roande hur tidningarna framställer rapporten. :) Även om rapporten i sig även var något oroväckande.

xumber
2009-04-01, 08:00
Fast för mig blir det snarare tvärtom. Om var femte person på gymet skulle preppa, vart är då alla roidrages och wife beaters? Kan det vara så att det kanske inte är så farligt ändå?

Man kan även dra slutsatsen att man inte blir grov av prepp.

http://www.iwatchstuff.com/2008/05/08/bigger-stronger-faster-post.jpg

För er som ännu inte sett dokumentärfilmen Bigger faster stronger från 2008 så rekommenderar jag den varmt. 1h 40 min ca. om anabola !
http://www.biggerstrongerfastermovie.com/

finns att ladda ner på nästan vilken torrentsida som helt eller så kan man se den på youtube

http://www.youtube.com/watch?v=McARve9tT78&feature=PlayList&p=B9F66AE5D05E8D2C&index=0&playnext=1

Mourten
2009-04-01, 08:04
Dom är ju så fjantiga, 3 taniga snutar går in på gymmet undercover och bedömer oss som har stora trapz till preppare, tydligen är vi bäst på att röka hash också, tur att polisen berättar de eftersom jag inte visste detta om mig själv...

Anton Fräs
2009-04-01, 08:05
Dom är ju så fjantiga, 3 taniga snutar går in på gymmet undercover och bedömer oss som har stora trapz till preppare, tydligen är vi bäst på att röka hash också, tur att polisen berättar de eftersom jag inte visste detta om mig själv...

Jag säger det igen, de utförde även enkätstudier.

Lejon
2009-04-01, 08:07
Okej, jag kan verkligen ingenting om AAS eller för den delen något preparat som kan avses med den här undersökningen - men jag är duktig på att extrahera information ur rapporter. För de av er som bemödat er med att öppna dokumentet så slår det mig att det finns ingen relevans mellan medias siffror och de som är redovisade i källan. I tabell 5 och utförligare redovisat i tabell 6 så framgår antalet brukare (totalt 3.8% som någon gång nyttjat dopingmedel) medan i tabell 7 redovisar underlaget på de som någon gång blivit erbjudna dopingmedel (totalt 22.1%)
Är då detta rättvisande? Studiens kvalité bygger på observationer och enkäter, bortfallet i svarsresultaten är relativt högt men det finns knappast något realistiskt alternativ att genomföra studien på ett mer tillförlitligt sätt.
Det visar dock ett synnerligen bra exempel på dålig journalistik med snedvridna vinklingar ur felaktiga data. Trots allt så är skillnaden enorm på 1/30 och 1/5, men det skapar inte lika fina rubriker.

Hur det än förhåller sig så är det in i helvete för utbrett. Det som är mest anmärkningsvärt är att det bruket av AAS kryper nedåt i åldrarna. Det må vara en sak om en vuxen man som tävlar på elitnivå har gjort en konsekvensanalys av sitt handlande, men en ung människa vars kropp inte växt färdigt börjar laborera med hormonpreparat så är det något som gått riktigt snett...

z_bumbi
2009-04-01, 08:10
"De använder i större utsträckning än i befolkningen narkotika och kosttillskott och de styrketränar mycket oftare. Sannolikt, men inte säkert, dricker de också något mer alkohol än genomsnittet i befolkningen i motsvarande åldrar."

No shit. Agda 84 knarkar inte lika mycket som män i 18-29 årsåldern. Om de skulle använda mindre tillskott och styrketräna mindre än befolkningen skulle jag undra ännu mer över mental status..

Läser jag helt fel eller var det 5% som testat anabola? (sid 15) Frågan är var siffran 20% kommer ifrån, svårt med procenträkning?

Inte för att jag tycker den siffran är bra men det är viss skillnad på 5 vs 20%..

Mourten
2009-04-01, 08:10
Inkompetent studie, dom har juh ingen koll på vad kosttillskott är samt den är full av särskrivningar, vilket en akademiskrapport inte borde ha.

Anton Fräs
2009-04-01, 08:12
Det må vara en sak om en vuxen man som tävlar på elitnivå har gjort en konsekvensanalys av sitt handlande, men en ung människa vars kropp inte växt färdigt börjar laborera med hormonpreparat så är det något som gått riktigt snett...

+1, riskerna blir så oerhört mycket större i det senare fallet. Både för individen själv men även individens omgivning.

rememberence
2009-04-01, 08:13
-"Denna studie visade också att det finns en koppling mellan användning av AAS, narkotika,
alkohol, kosttillskott och styrketräning."

-"Även användning av kostillskott och styrketräning uppvisar samband med både användning
av AAS och att ha blivit erbjuden att köpa/prova dopningspreparat: andelen är högre bland
dem som använder kosttillskott (framförallt bland dem som regelbundet brukar kosttillskott
som för männen oftast var muskelökande preparat, (t.ex. kreatin och protein) och bland dem
som styrketränar ofta (minst 3-4 gånger i veckan)."

Nu är det kört för kosttillskotten *rolleyes*

Mourten
2009-04-01, 08:18
Folk som tar kosttillskott är oftare på gymmet vilket leder till att mer folk frågar om man vill ha prepp, vad är de konstiga ?
Tjocka människor som kostar skattepengar är fan större problem än dom MAX 2.7% (enligt tabell 5) som preppar bland gymmarna.

Anton Fräs
2009-04-01, 08:23
Folk som tar kosttillskott är oftare på gymmet vilket leder till att mer folk frågar om man vill ha prepp, vad är de konstiga ?
Tjocka människor som kostar skattepengar är fan större problem än dom MAX 2.7% (enligt tabell 5) som preppar bland gymmarna.

Vad är det för jävla påstående? Både det förstnämna och sistnämnda. Oftare på gymet? Vad har det med någonting att göra?

Gällande ditt andra påstående, de tjocka människor du pratar om bidrar säkerligen med en stor andel skattepengar för sin egen del. Men framförallt du kan inte dra en rak paralell till de 2,/% som preppar. Speciellt inte utan att vara mer specifik, du har ju inte ens någon fakta att basera dina uttalanden på.

Sniggel
2009-04-01, 08:24
Jag letade i rapporten efter siffran 21%
Men det enda medeltal bland män som uppnådde 21% var:

"Andel (%) som uppger att de någon gång blivit erbjuden att köpa och erbjuden att prova dopningsmedel"

Räkna ut medeltalet nedan
<18 år ----> 11%
18-24 år -> 22,8%
25-29 år -> 37,3%
30-39 år -> 28,9%
40-49 år -> 15,8%
>50 år ---> 10,2%

För "Antal och andel (%) användare av dopningsmedel i olika grupper av respondenter, endast män" ser det ut så här:

<18 år ----> 4%
18-24 år -> 8%
25-29 år -> 10%
30-39 år -> 10%
40-49 år -> 7%
>50 år ---> 4%

Vilket blir 7,2% i snitt.

Vad har jag missat?

Lejon
2009-04-01, 08:28
Jag letade i rapporten efter siffran 21%
Men det enda medeltal bland män som uppnådde 21% var:

"Andel (%) som uppger att de någon gång blivit erbjuden att köpa och erbjuden att prova dopningsmedel"

Räkna ut medeltalet nedan
<18 år ----> 11%
18-24 år -> 22,8%
25-29 år -> 37,3%
30-39 år -> 28,9%
40-49 år -> 15,8%
>50 år ---> 10,2%

För "Antal och andel (%) användare av dopningsmedel i olika grupper av respondenter, endast män" ser det ut så här:

<18 år ----> 4%
18-24 år -> 8%
25-29 år -> 10%
30-39 år -> 10%
40-49 år -> 7%
>50 år ---> 4%

Vilket blir 7,2% i snitt.

Vad har jag missat?

Du har missat urvalsantalet i respektive åldersgrupp. I slutet av respektive tabell så står totalsumman och därmed också snittutfallet.

Columbia
2009-04-01, 08:28
Folk som tar kosttillskott är oftare på gymmet vilket leder till att mer folk frågar om man vill ha prepp, vad är de konstiga ?
Tjocka människor som kostar skattepengar är fan större problem än dom MAX 2.7% (enligt tabell 5) som preppar bland gymmarna.

På vilket sätt är det där relevant för tråden? Vad har det med något att göra?

Anton Fräs
2009-04-01, 08:29
Du har missat urvalsantalet i respektive åldersgrupp. I slutet av respektive tabell så står totalsumman och därmed också snittutfallet.

Bra med en sifferexpert :hbang: Har lite svårt att tolka vissa tabeller/siffror i rapporter ibland. Inte bra för framtida högskolestudier :smash:

Mourten
2009-04-01, 08:30
Vad är det för jävla påstående? Både det förstnämna och sistnämnda. Oftare på gymet? Vad har det med någonting att göra?

Gällande ditt andra påstående, de tjocka människor du pratar om bidrar säkerligen med en stor andel skattepengar för sin egen del. Men framförallt du kan inte dra en rak paralell till de 2,/% som preppar. Speciellt inte utan att vara mer specifik, du har ju inte ens någon fakta att basera dina uttalanden på.


Vart tror du att man blir erbjuden prepp ? på gymmet eller hemma i köket av en telefonförsäljare :smash:

De är inget påstående de är en gissning, enligt alla siffor så är övervikt nya välfärdshotet. Åponerar du dig mot detta ?

mini
2009-04-01, 08:31
Inspirerad av en god vän och flitig brevskrivare slängde jag iväg ett mail till Annika på DN. Vi får väl se hur hon tolkat siffrorna. Troligen inte alls, utan tolkningen kommer från Stockholm stads projekt "100% hårdträning" och ett pressmeddelande och kanske en telefonintervju med projektledaren.
(Om jag tillåts gissa alltså, och eftersom de får så måste ju jag också få.)

Lejon
2009-04-01, 08:34
Inspirerad av en god vän och flitig brevskrivare slängde jag iväg ett mail till Annika på DN. Vi får väl se hur hon tolkat siffrorna. Troligen inte alls, utan tolkningen kommer från Stockholm stads projekt "100% hårdträning" och ett pressmeddelande och kanske en telefonintervju med projektledaren.
(Om jag tillåts gissa alltså, och eftersom de får så måste ju jag också få.)

Tack Mini. Var precis på gång att göra samma sak.

:thumbup:

Sniggel
2009-04-01, 08:37
Får några månader sedan var det en dopingrazzia på mitt gym.
Cirka 10(!) av de som var på gymmet vid de tillfället, sprang ut, rakt förbi kontrollanterna (obs de var inga poliser och hade inga befogenheter). Några av dessa 10 känner jag nåt så när och är ganska säker på att de använt/använder AAS av något slag.
Nu är iofs det gym jag tränar på det enda gymmet i stan med tunga hantlar (upp till 65 kg) och mycket fria vikter och vettiga träningsmaskiner som man inte maxar magasinet i första gången man provar dem. Så det är klart att de som dopar sig samlas där.

Anton Fräs
2009-04-01, 08:38
Vart tror du att man blir erbjuden prepp ? på gymmet eller hemma i köket av en telefonförsäljare :smash:

De är inget påstående de är en gissning, enligt alla siffor så är övervikt nya välfärdshotet. Åponerar du dig mot detta ?

Jag tror att de allra flesta inte blir "erbjudna" prepp. Man söker sig själv till det, inte precis som att folk står och hotar dig med kanylen i omklädningsrummet. Även om viss handel förekommer på gymen så söker sig nästan individen säkert sig dit själv. Varför skulle försäljaren ta risken och söka upp nya kunder om han inte är 100% positiv på att de vill köpa/att de inte kommer anmäla honom?

Övervikt må vara ett stort samhällsproblem, det må belasta vår ekonomi, men det är förkastligt att spotta på en grupp på det sättet. Ska vi härnäst börja kasta skit på missbrukare, folk med psykiska problem m.m.? Vi kanske till och med borde föra en politik som tar bort dessa parasiter? Att med tvång få de feta att gå ner i vikt, eller varför inte bara kasta dem i arbetsläger? Tycker mig uppfatta en del skitkastning på många träningsforum riktad mot feta och jag är trött på det. Hoppas du inte tar detta på fel sätt. :)

Billybilly
2009-04-01, 08:41
Inspirerad av en god vän och flitig brevskrivare slängde jag iväg ett mail till Annika på DN. Vi får väl se hur hon tolkat siffrorna. Troligen inte alls, utan tolkningen kommer från Stockholm stads projekt "100% hårdträning" och ett pressmeddelande och kanske en telefonintervju med projektledaren.
(Om jag tillåts gissa alltså, och eftersom de får så måste ju jag också få.)

Efter att ha läst igenom ett otal sidor och studierna som länkas i tråden, valde jag att göra detsamma.
Så, vi får väl se ifall hon svarar, förhoppningsvis. :)

Anton Fräs
2009-04-01, 08:43
Efter att ha läst igenom ett otal sidor och studierna som länkas i tråden, valde jag att göra detsamma.
Så, vi får väl se ifall hon svarar, förhoppningsvis. :)

Jag väntar med spänning på hennes svar :) Aja nu blir det skola, må jag fortsätta deltaga i denna debatt ikväll!

z_bumbi
2009-04-01, 08:45
Anledningen att tråden ligger i det här forumet är att den då kanske håller sig bättre till ämnet.
Håller den sig inte till ämnet eller fylls med påhopp så ryker den.

jik
2009-04-01, 08:46
Jag tror att de allra flesta inte blir "erbjudna" prepp. Man söker sig själv till det, inte precis som att folk står och hotar dig med kanylen i omklädningsrummet. Även om viss handel förekommer på gymen så söker sig nästan individen säkert sig dit själv. Varför skulle försäljaren ta risken och söka upp nya kunder om han inte är 100% positiv på att de vill köpa/att de inte kommer anmäla honom?

Övervikt må vara ett stort samhällsproblem, det må belasta vår ekonomi, men det är förkastligt att spotta på en grupp på det sättet. Ska vi härnäst börja kasta skit på missbrukare, folk med psykiska problem m.m.? Vi kanske till och med borde föra en politik som tar bort dessa parasiter? Att med tvång få de feta att gå ner i vikt, eller varför inte bara kasta dem i arbetsläger? Tycker mig uppfatta en del skitkastning på många träningsforum riktad mot feta och jag är trött på det. Hoppas du inte tar detta på fel sätt. :)

+1 Låter som en bra idé..haha :whipped:

elan
2009-04-01, 08:46
Kan inte låta bli att fnissa lite när jag läser detta i DN:s artikel.

Forskarna har besökt 64 anläggningar i Stockholm och studerat sammanlagt 2 368 personer. Man tittade på kroppskonstitutionen, graden av uppsvälldhet, akne och ärrvävnader men också uppträdandet, som till exempel aggressivitet.

Där har de suttit, förklädda till gymmare, och smygtittat på alla som tränat för att försöka utröna huruvida de är uppsvällda har akne eller ärrvävnader och om de beter sig aggressivt mot vikterna. Undrar om de tittat på mig, jag är både svullen och finnig och har hudbristningar.

Sniggel
2009-04-01, 08:46
Vart tror du att man blir erbjuden prepp ? på gymmet eller hemma i köket av en telefonförsäljare :smash:

De är inget påstående de är en gissning, enligt alla siffor så är övervikt nya välfärdshotet. Åponerar du dig mot detta ?

Nu är jag bara en person men jag har tränat i snart 11 år och har aldrig blivit erbjuden något. Jag tror också inte att man slumpvis blir utvald. Dock har jag en yngre bekant (21) som blev erbjuden "thaifemmor" av sin kusin och därför frågade han mig vad det var för något. Då sa han att han inte ville ha sån skit och det verkade ju knappast som han var någon som söker sig till sånt.

mini
2009-04-01, 08:51
I den länkade rapporten står inget om okulärstudien alls. Någon som har länk till den?

userfriendly
2009-04-01, 08:52
det var ju lite olika fördelning på olika gym:
1% på de kommunala anläggningarna
5% på de stora kedjorna
20% på "hardcoregym"

Jag måste verkligen känna många på steroider... ?
Nog för att man SER ibland, men många måste verkligen ta det i onödan för reslutaten är ju inte direkt var man tänker sig isf..

Tolkia
2009-04-01, 08:53
Angående argumenten om att det inte kan vara x% (egentligen ointressant vilken siffra) eftersom Berit 55 och hennes gelikar använder dopingpreparat och FATTAHURMÅNGADETDÅSKULLEBLIIHELASVERIGE!!1!, så är det ju inte fråga om en undersökning i hela Sverige, utan om en undersökning på ett specificerat, inte alltför stort antal, gym. Möjligheten att det varierar lokalt är ju inte direkt obefintlig.

Krampus
2009-04-01, 08:53
Sveriges television rapporterade så här:

"Var 5:e man som tränar på gym använder anabola steroider."

Notera att man säger:
*Använder, inte har använt.
*Anabola steroider, alltså specifikt AS och inte dopingprepparat.

Jag har svårt att tro att den här informationen stämmer.

elan
2009-04-01, 08:53
I den länkade rapporten står inget om okulärstudien alls. Någon som har länk till den?

Kanske går att hitta på http://www.hundraprocent.com? Kan inte kolla på den sidan här på jobbet.

elan
2009-04-01, 08:57
En länk till STAD med ett namn på utvärderare...kanske någon mer att maila? http://www.stad.org/templates/Page.aspx?id=92&epslanguage=SV

Nitrometan
2009-04-01, 08:58
Nog för att man SER ibland, men många måste verkligen ta det i onödan för reslutaten är ju inte direkt var man tänker sig isf..
Precis. Spetor som inte vet vad de sysslar med. Vars fashiken är alla massmonster?

userfriendly
2009-04-01, 08:59
Precis. Spetor som inte vet vad de sysslar med. Vars fashiken är alla massmonster?

Exakt :cool:

Vad hände med att nå sina mål med hjälp av träning och mat liksom *popcorn*

mini
2009-04-01, 09:05
Trevligt med snabbt svar från Annika. Antar att man får vänta på rapporten som berättar om dessa resultat, eller ladda hem senaste flash.

Hej, jag har fått studien på förhand. Det är en ny studie och inte den du
redovisar.De som fokuserar på styrka bryr sig mindre om kondition, koordination och
annat som man kan kan träna på bredare anläggningar. I rapporten kallades dessa
ställen hardcoreanläggningar. där säljs kosttillskott och man har affischer på
väldigt uppumpade män, det är helt enkelt en viss typ av ställen där anaboler är
accepterade.
Med vänlig hälsning

Annika Hamrud

Langster
2009-04-01, 09:09
Hej, jag har fått studien på förhand. Det är en ny studie och inte den du
redovisar.De som fokuserar på styrka bryr sig mindre om kondition, koordination och
annat som man kan kan träna på bredare anläggningar. I rapporten kallades dessa
ställen hardcoreanläggningar. där säljs kosttillskott och man har affischer på
väldigt uppumpade män, det är helt enkelt en viss typ av ställen där anaboler är accepterade.
Med vänlig hälsning

Annika Hamrud

Det där stämmer iofs till 100%.

På sådana ställen har jag blivit erbjuden AAS.

"Anaboler" :D

Lejon
2009-04-01, 09:11
Oj. En ny studie där frekvensen av användandet av AAS har ökat närmare 550% sen fjolårets undersökning... Ligger det ens ett uns sanning i detta så har DN hittat ett riktigt scoop, men jag tvivlar.

Billybilly
2009-04-01, 09:12
Svar från Annika, förmodligen får vi vänta på den fulla rapporten.

Hej, du får kontakta projektledarne. jag fick den ännu inte publicerade rapporten i hand av henne.

Med vänlig hälsning

Annika Hamrud

Jay-Z
2009-04-01, 09:28
Inspirerad av en god vän och flitig brevskrivare slängde jag iväg ett mail till Annika på DN. Vi får väl se hur hon tolkat siffrorna. Troligen inte alls, utan tolkningen kommer från Stockholm stads projekt "100% hårdträning" och ett pressmeddelande och kanske en telefonintervju med projektledaren.
(Om jag tillåts gissa alltså, och eftersom de får så måste ju jag också få.)

Så är det säkert. Ibland är det sorgligt att se hur lite tid en journalist lägger på att skriva artiklar och hur mycket formuleringar som är spin och liknande.

spange
2009-04-01, 09:56
varför finns det ett så starkt behov av att smutskasta folk som tränar mycket styrketräning? om och om igen får man höra att alla som har lite större muskelmassa (eller som i detta fallet Finnar och plufsighet - vilket betyder att alla wow-are jag känner trycker bola.) knaprar sterioder.
om och om igen får man höra att kosttillskott minsann är djävulen själv - ja tillskott som protein och kreatin då. tillskott som vitaminer och dylikt som varenda jävel äter, det är minsann mycket bättre.

Och alla dessa "studier" som redovisas ytterst olika i alla medier, och är överlag väldigt tvivelaktiga späder på alla förutfattade meningar om folk som tränar hårt, och gymvärlden i stort:(

Tolkia
2009-04-01, 10:00
varför finns det ett så starkt behov av att smutskasta folk som tränar mycket styrketräning?
Gör det verkligen det? Jag är inte så säker. Däremot är det ju otvivelaktigt så att man uppmärksammar det som ligger nära en själv mer än det som ligger längre ifrån en, särskilt om det är fråga om något som kan tolkas som ett angrepp. Så fort det sägs något, någonstans, vilket larv det än vara månde, blir det ju ett jäkla liv här, t.ex.

the_PL_man
2009-04-01, 10:07
http://www.iwatchstuff.com/2008/05/08/bigger-stronger-faster-post.jpg

För er som ännu inte sett dokumentärfilmen Bigger faster stronger från 2008 så rekommenderar jag den varmt. 1h 40 min ca. om anabola !
http://www.biggerstrongerfastermovie.com/

finns att ladda ner på nästan vilken torrentsida som helt eller så kan man se den på youtube

http://www.youtube.com/watch?v=McARve9tT78&feature=PlayList&p=B9F66AE5D05E8D2C&index=0&playnext=1


Nu är iofs BFS en partsinlaga från AAS användare (jag har träffat ett antal av de som deltar i filmen), så man får ha det i åtanke.

Pudzianovski
2009-04-01, 10:15
Den aktuella studien finns här: http://www.stad.org/templates/Page.aspx?id=202&epslanguage=SV

Längst ner på sidan.

Robbin
2009-04-01, 10:37
Tråkiga är ju att när de skriver att 20% använder anabola så kommer än mer folk tro att bara för att man är lite större än svensson och gillar styrketräning är man dopad, som om den missuppfattningen inte redan är nog stor.

Dock så känns siffran 20% för ett "hardcore"-gym som det stod i studien inte speciellt otrolig. Självklart beroende på vad man anser vara ett hardcoregym men här i stan finns tex ett gym där jag skulle vara förvånad om det inte är fler än 20% som preppar.

Lejon
2009-04-01, 10:37
Tack för den länken, Pudzianovski.

3,5% av de tränande uppskattas (Uppenbart/sannolikt/troligt) nyttja AAS. Av dessa 2368 observerade personer uppskattas 83 stycken enligt bedömning nyttja AAS. 24 stycken av dessa personer observerades på någon av de sex 'hardcore-gym' som florerade i referensurvalet i undersökningen. 83/24=21%. Där har vi siffran media har använt sig av i rapporteringen av ämnet.

agazza
2009-04-01, 10:40
Beror på vart det är också, där jag bodde förut var kriminalitet ganska vanligt och staden hade det fina smeknamnet pulvercity. På gymmet där tror jag att det är bra mycket vanligare än var femte gymmande.

jwzrd
2009-04-01, 10:41
Trevligt med snabbt svar från Annika. Antar att man får vänta på rapporten som berättar om dessa resultat, eller ladda hem senaste flash.

Hej, jag har fått studien på förhand. Det är en ny studie och inte den du
redovisar.De som fokuserar på styrka bryr sig mindre om kondition, koordination och
annat som man kan kan träna på bredare anläggningar. I rapporten kallades dessa
ställen hardcoreanläggningar. där säljs kosttillskott och man har affischer på
väldigt uppumpade män, det är helt enkelt en viss typ av ställen där anaboler är
accepterade.
Med vänlig hälsning

Annika Hamrud

Vi skulle ta och bjuda in henne till STK så får hon möjligheten att bilda sig en uppfattning på riktigt och inte bara odla förvirring och anaboler.

spange
2009-04-01, 10:45
Gör det verkligen det? Jag är inte så säker. Däremot är det ju otvivelaktigt så att man uppmärksammar det som ligger nära en själv mer än det som ligger längre ifrån en, särskilt om det är fråga om något som kan tolkas som ett angrepp. Så fort det sägs något, någonstans, vilket larv det än vara månde, blir det ju ett jäkla liv här, t.ex.

kanske, kanske inte. Jag har i alla fall uppfattat en hel del fördomar, enligt vissas redogörelser för att
"stora muskler minsann bara kompenserar för att något annat är litet"

Eller uppfattningen vissa har av att stora muskler=liten hjärna*rolleyes*

samt att alla som tränar hårt är supersjälvupptagna samt i princip bor på gymmet.

ja jag tycker att det överlag finns en trist inställning till styrketräning (främst tung friviktsträning.) i alla fall här, hur det är i andra delar av landet vet jag inte, men kan tänka mig att det antagligen varierar en del.

Pepz
2009-04-01, 10:53
Citat aftonblaskan:
"Undersökningen har genomförts på 64 träningsanläggningar i Stockholmsområdet.
En polisforskare och tre assistenter har under täckmantel som kunder på gymmen observerat andra och fyllt i iakttagelser om tecken på missbruk enligt en observationsmall. "
Dom har alltså bara gissat sig till dessa siffror.. :smash:

"de e sant tänker ni
o de e mycket möjligt att det inte e sant
Jag fick själv en chock när jag gissade mig till dessa siffror"

På TV4 som jag kollade på i morse så tror jag de sa dopingpreparat... Det betyder allt som kan vara dopingklassat, då tror jag inte alls att 21% är en orimlig siffra. Om det gäller AAS så känns siffran lite hög.
I inslaget på fyran så verkade det som att man helt enkelt har uppskattat hur många det är som dopar sig på gym genom att titta på dem, alltså trapspolisen som varit i farten. Då spelar det ju ingen roll vilka siffror de kommer fram till.

+1
Riktigt löjligt.
Men 21% om man räknar in narkotika och allt dopingklassat ex 6-0xo. jungle warfare osv är inte orimligt

Men som en parentes så är det antagligen fler random gymsnubbe som dopar sig och inte får resultat än ett de uppenbara anabolamonstrena (vilka är ganska få)
väldigt många som testat och inte fått resultat pga att de inte tränar-äter-sover ordentligt

jwzrd
2009-04-01, 10:55
Den där observationsmallen vore intressant att flukta på. Får vi gissa på att den inkluderar lite allt möjligt som random gubb- och kärringkroppar inbillar sig är tecken på dopingintag?

z_bumbi
2009-04-01, 11:00
"Det som ligger till grund för bedömningen är kroppskonstitutionen, graden uppsvälldhet, acne och ärrvävnader men också uppträdande i övrigt så som exempelvis aggressivitet. För att öka kvaliteten på de olika uppskattningarna genomfördes ett flertal testuppskattningar på tränings-anläggningar där observationsledaren fått tips om att förekomsten av AAS var hög, och på gym där förekomsten bedömdes som låg."

"Vidare redovisas AAS förekomsten hos de tränande och hos instruktörerna."

Pissprov? Det som redovisas är en uppskattning baserat på vad de kan se, inte om det förekommer AAS

Nu är jag inte så naiv att det inte går att se på vissa om de kan ha använt men å andra sidan så vet jag också ganska många som i den här studien troligen skulle hänvisas till antingen brukar gruppen utan att de missbrukar eller gruppen som använder men där det inte syns.

Det var iofs ett bra tag jag såg någon vara aggressiv på gymmet (även om jag hetsar emmzan när det är böj) så förekommer det så ofta att det går att uppskatta i en sådan här studie borde man kanske kolla upp andra faktorer än bara AAS.

Popeye
2009-04-01, 11:07
Nonsensundersökning, de gissar bara helt godtyckligt. De ger ingen objektiv bedömning av observatörernas kompetens och meriter. De har en ofullständig redovisning av siffror.
Skapad för att ge media lite ammunition men säger i verkligheten inte ett smack.

young_george
2009-04-01, 11:08
Får mig att tänka på Morgan Pålsson och "Osama Bin Ladin-mallen", för er som minns hipp-hippsketchen

Lejon
2009-04-01, 11:11
Den där observationsmallen vore intressant att flukta på. Får vi gissa på att den inkluderar lite allt möjligt som random gubb- och kärringkroppar inbillar sig är tecken på dopingintag?

http://www.stad.org/upload/Rapporter%20mm/Rapport_observationsstudie.pdf

Bilaga 1, längst ner i rapporten.

L-Sami
2009-04-01, 11:21
Exakt :cool:

Vad hände med att nå sina mål med hjälp av träning och mat liksom *popcorn*

Vissa saknar tålamod och har bråttom och tänker inte på konsekvenserna utan det enda som gäller är att få snabba resultat. Man har inte tillräckligt med kunskap, har svårt att se på saker och ting långsiktigt och saknar självdisciplin för att nå sina mål med mat och träning.

För att få stopp på dopningen

*Sprid information i skolorna och i samhället om dopning, dess positiva och negativa effekter.

*Informera och ge råd om hur man kan nå sina mål utan dopning och hjälpa människorna nå sina mål utan dopning samt lära folk att tänka mer långsiktigt. Borde ingå i varje gyminstruktörs, idrottstränarens, personlig tränarens, idrottslärarens, idrottsledarens utbildning och borde finnas såna här utbildningar så att vem som helst kan ta del av.

*Ta fram rena kroppsbyggare och idrottare som har lyckats få mycket goda resultat både fysik och prestationsmässigt. Ge mer uppmärksam åt dessa, ignorera kosttillskottsföretag som använder dopade personer i sina reklam. Syftar på proffsbyggare nu, då sannoklikheten är stor att dessa är dopade. Köp inte kosttillskott från de här företagen.


Vad tycker ni? Någonting som jag skulle kunna föra vidare?

kalajset
2009-04-01, 11:21
Finns mycket "lustiga" saker i denna studie verkar det som, även i bilagan. Frånsett kvaliten på studien som sådan, (vilken jag naturligtvis anser vara tämligen usel, och det är såklart riktigt synd att media rapporterar som de gör), så kan man t ex roa sig med musikklassningen. Jag vill också träna på ett gym som spelar "trace".

LoTiX
2009-04-01, 11:33
Finns mycket "lustiga" saker i denna studie verkar det som, även i bilagan. Frånsett kvaliten på studien som sådan, (vilken jag naturligtvis anser vara tämligen usel, och det är såklart riktigt synd att media rapporterar som de gör), så kan man t ex roa sig med musikklassningen. Jag vill också träna på ett gym som spelar "trace".

Som också kategoriseras som hård musik. *rolleyes* Vill se urvalsgruppen gym de tittat på, då skulle det gå fint att hitta det mest hardkåra gymmet i närheten.

För övrigt väntar jag mig att mor ringer ivkäll för att informera om farorna med att gå på gym.

young_george
2009-04-01, 11:37
Vissa saknar tålamod och har bråttom och tänker inte på konsekvenserna utan det enda som gäller är att få snabba resultat. Man har inte tillräckligt med kunskap, har svårt att se på saker och ting långsiktigt och saknar självdisciplin för att nå sina mål med mat och träning.

För att få stopp på dopningen

*Sprid information i skolorna och i samhället om dopning, dess positiva och negativa effekter.



Verkar inte direkt vara skolans linje att ge balanserad information om saker man bestämt är dåligt. När man ser vilka föreläsare skolorna brukar hyra in (iaf de kommunala skolor jag gått i) så är man helt enkelt intresserad av att hyra in folk som sprider skräck.
Lyckas du få skolor att gå ifrån denna taktik så ska jag äta upp min hatt, hur mycket jag än önskar att du lyckas.



*Informera och ge råd om hur man kan nå sina mål utan dopning och hjälpa människorna nå sina mål utan dopning samt lära folk att tänka mer långsiktigt. Borde ingå i varje gyminstruktörs, idrottstränarens, personlig tränarens, idrottslärarens, idrottsledarens utbildning och borde finnas såna här utbildningar så att vem som helst kan ta del av.

Låter bra, om än lite vagt. Många ungdomar som tar anabola gör det p.g.a dåligt självförtroende som man vill fixa snabbt, vet inte om det hjälper med information här.

*Ta fram rena kroppsbyggare och idrottare som har lyckats få mycket goda resultat både fysik och prestationsmässigt.

Nästan alla idrottsmän som uppmärksammas i idrottssverige är ju faktiskt rena. Zlatan, skidlandslagen, Ara, hockeyproffsen osv men det verkar inte bita. Är detta en grupp människor som de som hobbytrycker anabola intresserade av? Kanske isf rena kroppsbyggare, vilket är en grupp som knappt uppmärksammas alls.

Bara mina tankar kring det hela...

young_george
2009-04-01, 11:39
Som också kategoriseras som hård musik. *rolleyes* Vill se urvalsgruppen gym de tittat på, då skulle det gå fint att hitta det mest hardkåra gymmet i närheten.



Haha, ja "Kizz". Killen som skrivit detta måste verkligen hängt med

Popeye
2009-04-01, 12:02
Jag har faktiskt haft en bra föreläsning om doping i skolan, dvs när jag läste i USA...
Föreläsaren började med att högt och tydligt säga " AAS works, that's why everybody's using them". Snacka om att folk blev väldigt uppmärksamma väldigt snabbt.
Därefter kom ett balanserat föredrag med Q&A stund efteråt. *s*

Leifallan
2009-04-01, 12:11
Vart tror du att man blir erbjuden prepp ? på gymmet eller hemma i köket av en telefonförsäljare :smash:

De är inget påstående de är en gissning, enligt alla siffor så är övervikt nya välfärdshotet. Åponerar du dig mot detta ?

Alternativt på nätet.

Calle Siren
2009-04-01, 12:13
Det är inte var femte totalt, utan var femte kille på den typen av gym där Bodybuilders och strongman-folk tränar på.

/ Calle

Jay-Z
2009-04-01, 12:13
V
*Ta fram rena kroppsbyggare och idrottare som har lyckats få mycket goda resultat både fysik och prestationsmässigt. Ge mer uppmärksam åt dessa, ignorera kosttillskottsföretag som använder dopade personer i sina reklam.

Spontant så gillar jag det.

Fan, får börja köpa Eilert Pilarms hälsotillskott isf dock. =/

dream_theater_
2009-04-01, 14:29
För övrigt väntar jag mig att mor ringer ivkäll för att informera om farorna med att gå på gym.

HAHA, vi måste vara bröder :laugh:

dyxeldoff
2009-04-01, 14:38
intervjuar man nagon pa ett gym sa ar det storre sanorlikhet att den person spenderar massor av tid dar. vilket gor det mer sanolikt att den personen kurat med.
sedan kan man ju fraga sig om dom intervjuade alla manniskor pa gymmet eller dom som var storre

Tolkia
2009-04-01, 14:39
Jag hoppas att det kritiska tänkandet kommer att komma till lika god användning nästa gång det postas en studie om hur faktor x inverkar på proteinsyntesen, e. dyl. Utan att för den skull vare sig uttala mig för eller mot undersökningen i sig.

Krampus
2009-04-01, 14:46
Jag hoppas att det kritiska tänkandet kommer att komma till lika god användning nästa gång det postas en studie om hur faktor x inverkar på proteinsyntesen, e. dyl. Utan att för den skull vare sig uttala mig för eller mot undersökningen i sig.

Det hoppas jag med.
Fast gällande allt.

stevebc
2009-04-01, 14:50
Glöm inte efedrin och liknande preparat. Det var ju tillåtet för några år sen. På mitt förra gym var det en halvfet tjej som åkte dit för det, och jag har några bekanta som snaskast det som tuggummi. Så det är inte bara anabola det handlar om, även om det också nog är mer utbrett än vad de flesta tror.

Totte på slottet
2009-04-01, 15:07
Eftersom jag tränat i 6-7år och aldrig sett röken av några steroider så har jag svårt att tro det. I och för sig har jag bara gymmat utanför friidrottshallens lokaler i ett par år, men ändå. Jag vill inte tro det, det är läskiga siffror...

Krampus
2009-04-01, 15:13
Glöm inte efedrin och liknande preparat. Det var ju tillåtet för några år sen. På mitt förra gym var det en halvfet tjej som åkte dit för det, och jag har några bekanta som snaskast det som tuggummi. Så det är inte bara anabola det handlar om, även om det också nog är mer utbrett än vad de flesta tror.

SVT valde att tolka rapporten som att var 5:e man på gym använder AAS.

Slå på TV:n ikväll.

agazza
2009-04-01, 15:32
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=56872

Tror att detta kan stämma ganska bra på ett normalgym utan tantgympa.

JohnRick
2009-04-01, 15:45
Som jag förstått det:

Forskare har gjort en bedömning utifrån typiska tecken på missbruk på 64 anläggningar
belägna i hufvudstaden. Efter avstämning med gjorda enkäter drog man slutsatsen att var tjugonde person (5%) skulle kunna tänkas använda steroider, medan på "gym med tydlig fokus på tung muskelbyggande träning" skattade man siffrorna högre - runt 1 av 5 (20%).

saab900
2009-04-01, 15:48
Trevligt med snabbt svar från Annika. Antar att man får vänta på rapporten som berättar om dessa resultat, eller ladda hem senaste flash.

Hej, jag har fått studien på förhand. Det är en ny studie och inte den du
redovisar.De som fokuserar på styrka bryr sig mindre om kondition, koordination och
annat som man kan kan träna på bredare anläggningar. I rapporten kallades dessa
ställen hardcoreanläggningar. där säljs kosttillskott och man har affischer på
väldigt uppumpade män, det är helt enkelt en viss typ av ställen där anaboler är
accepterade. Med vänlig hälsning

Annika Hamrud

VA?! *screwy*
Det där stämmer precis på mitt gym, med skillnaden att AAS verkligen inte är accepterat. Hur fan kan hon öht påstå något så urbota korkat att bara för att ägaren satt upp lite affischer och säljer kosttillskott så är det fulkomligt OK att preppa där, han kanske till och med säljer det under disken? Fatta vad sådana påhitt kan ställa till det för ärliga gymägare, att de automatiskt skulle vara för prepp och att de förlorar en massa potentiella kunder.

Man måste väl se till att ha rejält på fötterna innan man drar alla ickekommunala gym över en kam sådär i Sveriges största morgontidning.

EDIT: Man kan tappa humöret utan att preppa, jag är ren.

saab900
2009-04-01, 15:56
Som också kategoriseras som hård musik. *rolleyes* Vill se urvalsgruppen gym de tittat på, då skulle det gå fint att hitta det mest hardkåra gymmet i närheten.

För övrigt väntar jag mig att mor ringer ivkäll för att informera om farorna med att gå på gym.

Det har min mor gjort, redan innan jag såg den här tråden :D
Det tog en stund att övertyga henne om att var femte person runt om mig på gymmet inte var en aggressiv våldsverkare som försökte tvinga i mig piller.

mini
2009-04-01, 16:00
Som jag förstått det:

Forskare har gjort en bedömning utifrån typiska tecken på missbruk på 64 anläggningar
belägna i hufvudstaden. Efter avstämning med gjorda enkäter drog man slutsatsen att var tjugonde person (5%) skulle kunna tänkas använda steroider, medan på "gym med tydlig fokus på tung muskelbyggande träning" skattade man siffrorna högre - runt 1 av 5 (20%).

Jag tror inte att det är någon enkät gjord just i den studien, utan det är en äldre.

Saft und Kraft
2009-04-01, 16:25
Okulära studier ftw! :D

Hahagha. Släng in en beteendevetare och en zoolog också och jag ligger minsann pyrt till.

Läser jag helt fel eller var det 5% som testat anabola? (sid 15) Frågan är var siffran 20% kommer ifrån, svårt med procenträkning?

(Efter uppringning av erkänd numerolog.) Såhär:

5 av 15 motsvarar 1/3. 1/3 av 100 (alla måste naturligtvis inkluderas) kan i hela gubbar approximeras till 33 st. Dra av 5 och vi är nere på 28 och nu börjar det likna något. Eftersom vi har 2/3 över från tidigare måste vi nu också dra av 8 eftersom 2/3 * 12 (zodiaken räknas normalt ha tolv tecken där det trettonde tecknet får sägas utgöra något slags felmarginal). Nu är vi bestämt i hamn; 20%.

Med ett visst mått av allvar då: Vad man nog kan säga är att preppandet inte är på långa vägar tillräckligt långt borta för att kunna ses lika exotiskt som en kamel i Kiruna, men att laborera med siffror alltför vidlyftigt underminerar bara rimligheten i, låt oss spela med och säga, protagonistens resonemang. Skulle vi verkligen tala om några riktiga 20%, måste jag bestämt omkalibrera synen på min egen okularitet.

Biffmeister!
2009-04-01, 16:51
Även jag hörde detta på radion, dessvärre förvånade det mig inte..
Det är först när tanken slår en som man får upp ögonen.
Nästa gång du är på ditt gym; ta en titt runtomkring dig, då lär du tro på den statistik som framfördes på radion, det är fler som tar det än vad man tror/uppfattar, tyvärr.

Gorilla
2009-04-01, 17:00
Nästa gång du är på ditt gym; ta en titt runtomkring dig, då lär du tro på den statistik som framfördes på radion, det är fler som tar det än vad man tror/uppfattar, tyvärr.
Tried it, didn't come to that conclusion.

Siffrorna i denna studien är långt uppåt väggarna. Jag hade säkerligen blivit medräknad och jag har då aldrig varken sett anabola eller brukat några. Hörde dock städaren på mitt gamla gym snacka om den gången han hittade en ryssfemma i lokalen.

spange
2009-04-01, 17:04
Även jag hörde detta på radion, dessvärre förvånade det mig inte..
Det är först när tanken slår en som man får upp ögonen.
Nästa gång du är på ditt gym; ta en titt runtomkring dig, då lär du tro på den statistik som framfördes på radion, det är fler som tar det än vad man tror/uppfattar, tyvärr.

nu har jag bara gått på ett par gym i min lilla stad, men det är vääldigt sällan jag har sett något uppenbart AAS-fall, nu har jag bara gått på gym i 4,5 år, men något borde jag ju sett.

de allra flesta ser alldeles normala/normalt tränade ut. behöver absolut inte misstänka något.

som sagt, det är mitt gym, men jag tror det stämmer på de flesta gym.

JG_81
2009-04-01, 17:11
Ja, det är minst sagt lustigt hur siffrorna kunde "feltolkas" så pass. Det står tydligt i rapporten att det totalt är 5 % män som "uppskattas" bruka AAS och att siffran 21 % gäller män som tränar på något som man klassificerar som "hard core"-gym (http://www.stad.org/upload/Rapporter%20mm/Rapport_observationsstudie.pdf).

Siffrorna säger dock ändå ingenting då rapporten är fånig (tänkte kanske främst på frågeställning 2 och 3) och att den är så full med mätfel att man inte kan dra några vettiga slutsatser ur den. Både val av metod hur man hanterar sina data och de slutsatser man drar borde få underkänt.

Inge Enveten
2009-04-01, 17:34
Fast för mig blir det snarare tvärtom. Om var femte person på gymet skulle preppa, vart är då alla roidrages och wife beaters? Kan det vara så att det kanske inte är så farligt ändå?

Kanske för att roidrage är sällsynt.

Rockhard
2009-04-01, 17:36
Kanske för att roidrage är sällsynt.

Nej inte alls. Studien visade ju att 20% uppvisade sådana tecken *screwy*

Cerberus
2009-04-01, 17:42
häftigt! Var e alla stora gymmare då?

Löjlig rapport. Who cares egentligen? Inte jag iaf, folk får fan trycka hur mkt de vill så länge ingen blir skadad.

stevebc
2009-04-01, 17:56
SVT valde att tolka rapporten som att var 5:e man på gym använder AAS.

Slå på TV:n ikväll.Är det nyheterna då eller något speciellt reportage?

z_bumbi
2009-04-01, 17:59
Är det nyheterna då eller något speciellt reportage?

Varenda nyhetsändning under morgonen, jag orkade inte stänga av tv:n.

Salus
2009-04-01, 18:24
hittade mängder av felaktigheter i rapporten.

Rent av skrämmande att de får sådant genomslag med den.


Orkar inte haka upp mig på alla felaktigheter här dock, men denna kan man ju skratta lite åt iaf:

Totalt 44 respondenter svarade ”ja”, vilket motsvarade 2,7 procent av samtliga svarande. Samtliga dessa uppgav olika former av anabola androgyna steroider (AAS). Tjugonio personer svarande inte på frågan och betraktas därför här som internt bortfall1.

young_george
2009-04-01, 18:30
Hahaha

Lyckligtvis misstänker jag att detta kommer vara glömt redan imorgon, eller vad tror ni? Kommer vi få mer spontana pissprov och liknande?

mini
2009-04-01, 18:30
hittade mängder av felaktigheter i rapporten.

Rent av skrämmande att de får sådant genomslag med den.


Orkar inte haka upp mig på alla felaktigheter här dock, men denna kan man ju skratta lite åt iaf:

Totalt 44 respondenter svarade ”ja”, vilket motsvarade 2,7 procent av samtliga svarande. Samtliga dessa uppgav olika former av anabola androgyna steroider (AAS). Tjugonio personer svarande inte på frågan och betraktas därför här som internt bortfall1.

Med risk för att vara dum, men vad är felaktigheten? Vilken studie hänvisar du till nu?

pejo
2009-04-01, 18:37
Jag tycker det här låter som ett invecklat och smaklöst aprilskämt.
Man har alltså besökt gym och försökt och gissa vilka som använder anablola steorider genom att titta på hur de ser ut. Detta försöker man sedan i medier kalla för en studie vilket skall försöka få läsare att uppfatta det hela som seriöst. Nu förstår till och med en vanlig Svensson att en sådan undersökningsmetod har stora felmarginaler och man försöker berättiga studiens resultat med att det stämmer bra överens med en tidigare enkätstudie. 5% skulle vara ungefär lika med 3,8%. Att detta skulle innebära någons slags bevis på att gissningsstudiens resultat på 20% på "hardcoregymmen" är riktig tycker jag är löjeväckande.
Att detta sen blir "Var femte styrketränande man använder anabola steroider." är ju rätt skrämmande.

JG_81
2009-04-01, 18:38
Med risk för att vara dum, men vad är felaktigheten? Vilken studie hänvisar du till nu?

Kanske stavfelet (androgyna, det borde väl stå androgena)? Just det är väl en mindre miss i sammanhanget.

Salus
2009-04-01, 18:51
sida 13 i:

http://www.stad.org/upload/Rapporter%20mm/Rapport%2035%20Gymenk%C3%A4t.pdf


Androgyn = tvekönad :p

r3mpuh
2009-04-01, 19:03
Men ORKA!.....

Mormor kommer berätta för mig hur farligt det är att lyfta vikter och använda sånna dära "farliga" kostillskott(kreatin....) hela helgen, och närmsta gångerna jag är där. -.-

Anton Fräs
2009-04-01, 20:43
Men ORKA!.....

Mormor kommer berätta för mig hur farligt det är att lyfta vikter och använda sånna dära "farliga" kostillskott(kreatin....) hela helgen, och närmsta gångerna jag är där. -.-

Då förklarar du lugnt och tydligt att det inte är så. :) Man kommer långt med rätt övertalningsteknik.

saab900
2009-04-01, 21:12
Hahaha

Lyckligtvis misstänker jag att detta kommer vara glömt redan imorgon, eller vad tror ni? Kommer vi få mer spontana pissprov och liknande?

Inte mig emot att pissa i en burk. Det jävliga är ju att när man i framtiden väl lyckats skaffa lite muskler kommer man att bli misstänkliggjord av sådana här rapporter.

Jag tycker det här låter som ett invecklat och smaklöst aprilskämt.
Man har alltså besökt gym och försökt och gissa vilka som använder anablola steorider genom att titta på hur de ser ut. Detta försöker man sedan i medier kalla för en studie vilket skall försöka få läsare att uppfatta det hela som seriöst. Nu förstår till och med en vanlig Svensson att en sådan undersökningsmetod har stora felmarginaler och man försöker berättiga studiens resultat med att det stämmer bra överens med en tidigare enkätstudie. 5% skulle vara ungefär lika med 3,8%. Att detta skulle innebära någons slags bevis på att gissningsstudiens resultat på 20% på "hardcoregymmen" är riktig tycker jag är löjeväckande.
Att detta sen blir "Var femte styrketränande man använder anabola steroider." är ju rätt skrämmande.

Kvällstidningar behandlar ofta studier på det här sättet. Oavsett vad den handlar om måste det vinklas och tänjas så att man kan skapa en så uppseendeväckande löpsedel som möjligt.

Excite!
2009-04-01, 21:17
Saxat från DN:


Många tecken på missbruk
Kännetecken vid steroidmissbruk:

Snabb viktökning

Ett svullet och plufsigt utseende

Hudbristningar/strie

Kraftig akne

Krympande testiklar

Förändrad sexlust och förmåga – ökad i början av kur, minskad eller helt upphörd efter avslutad kur

Tränings-, kost- och kroppsfixering

Svängningar mellan ökad och minskad självkänsla

Humörsvängningar – nedstämd, upprymd, irriterad och aggressiv

Sömnproblem – ökad vakenhet, vänder på dygnet

Gömda piller och ampuller

Smusslande, undanflykter och bortförklaringar

Källa: Dopningsjouren


Ökad kost- och träningsfixering, betyder det att jag är anabolare?! *mini

L-Sami
2009-04-01, 21:32
Verkar inte direkt vara skolans linje att ge balanserad information om saker man bestämt är dåligt. När man ser vilka föreläsare skolorna brukar hyra in (iaf de kommunala skolor jag gått i) så är man helt enkelt intresserad av att hyra in folk som sprider skräck.
Lyckas du få skolor att gå ifrån denna taktik så ska jag äta upp min hatt, hur mycket jag än önskar att du lyckas.


Låter bra, om än lite vagt. Många ungdomar som tar anabola gör det p.g.a dåligt självförtroende som man vill fixa snabbt, vet inte om det hjälper med information här.

Nästan alla idrottsmän som uppmärksammas i idrottssverige är ju faktiskt rena. Zlatan, skidlandslagen, Ara, hockeyproffsen osv men det verkar inte bita. Är detta en grupp människor som de som hobbytrycker anabola intresserade av? Kanske isf rena kroppsbyggare, vilket är en grupp som knappt uppmärksammas alls.

Bara mina tankar kring det hela...


Information om dopning trots att det är skräckpropaganda är bättre information än ingen information alls. Jag gick på skräckpropagandan om narkotika när jag gick i skolan och det fungerade på mig, ogillar narkotika. Så det lär fungera för en del när det gäller dopning också, inte för alla men för många.

Dåligt självförtroende är nog den vanligaste orsaken bland ungdomar att de börjar med illegala preparat. Information och rådgivning om att det är möjligt att öka självförtroendet med endast träning och mat och utan dopning. För det är fullt möjligt. Kanske fungerar inte för alla, men förhoppningsvis för de flesta.

Rena kroppsbyggare är väl de som ska synas i Bodytidningen och i kosttillskott reklamen, men så länge det inte finns dopningstester inom BB och Fitness så är väl alla "rena" fast ändå inte. Ge plats åt rena styrkelyftare i median, de är bra förebilder och jobbar hårt utan dopning.

Jure
2009-04-01, 21:34
Jag skulle säga att 1/5 är nog till och med underkant.

Tolkia
2009-04-01, 21:48
Ökad kost- och träningsfixering, betyder det att jag är anabolare?! *mini
Det stod, vad jag ser, inte "den som uppvisar något enda av dessa tecken missbrukar garanterat anabola steroider". Men jag kanske råkade missa det.

Kost- och träningsfixering är för den delen i sig en störning som motiverar behandling.

Cerberus
2009-04-01, 21:56
skrämselpropaganda e bra...och dålig. Bättre än ingenting, men inte fan var narkotika-informationen i skolan korrekt. Det var skrämsel, kanske bra för en ung människa också som inte vet bättre.


dock tycker ja inte om när folk sätter narkotika i en kategori och sedan dricker och röker själva och anser att det inte är droger. Vilket de är. Öl och heroin e kanske inte samma sak men öl och weed tävlar iaf i liknande kategori.

Men det är rätt OT. Svårt o låta bli.


jag tycker det e allmän brist på vetenskaplig, korrekt information i media öht. Det ska vara in your face, och källmaterial ska antas vara 100% korrekt förstås. Jag är liberal vad de gäller doping, önskar de fanns en testad byggartävling i sverige, då kanske man hade större chans att vinna eller placera sig bra iaf. Men det finns uppenbarligen sätt att använda aas relativt säkert(de flesta gör väl inte de säkert), aas i eget bruk tycker jag e helt okej och tävlar man i bb får man väl bita i de sura äpplet som ren tyvärr.


dopning lär knappast göra en mer självsäker mer än just för stunden så det e ingen bra idé iaf. Aja detta var mina tankar.

Excite!
2009-04-01, 21:59
Det stod, vad jag ser, inte "den som uppvisar något enda av dessa tecken missbrukar garanterat anabola steroider". Men jag kanske råkade missa det.

Kost- och träningsfixering är för den delen i sig en störning som motiverar behandling.

Fixering kan säkert definieras individuellt men jag anser nog att hela detta forum borde behandlas då.

I övrigt tycker jag att kriterierna kan tillskrivas många tonåringar som precis börjat träna. Edit: Utom dessa om ampuller och krympande bollar såklart.

Rockhard
2009-04-01, 22:07
Jag skulle säga att 1/5 är nog till och med underkant.

Givetvis är det i underkant för i benämningen "hardcore-gym" kan man ju välja gym där man gissar att 40% använder. Eller 100%. Spelar liksom ingen roll. Idiotiskt.

Pez
2009-04-01, 22:45
Fixering kan säkert definieras individuellt men jag anser nog att hela detta forum borde behandlas då.


Vilken tur att de flesta som står för diagnosticering av dylik problematik har en mer nyanserad och saklig hållning då. :)

tobbo
2009-04-01, 22:53
Har akne och liten pung så jag åker väll dit direkt. =(

Martin Löwgren
2009-04-02, 00:01
Låter detta verkligen rimligt?
Tror detta är lite i underkant faktiskt då många inte vill erkänna.

/Ax

Martin Löwgren
2009-04-02, 00:02
Saxat från DN:



Ökad kost- och träningsfixering, betyder det att jag är anabolare?! *mini

Det är ett symptom, inte något de byggde hela rapporten på men det är ett symptom som visas hos många som brukar (och självklart hos dem som ej brukar) och ska därför finnas med som symptom på bruk.

jwzrd
2009-04-02, 11:14
Det är ett symptom, inte något de byggde hela rapporten på men det är ett symptom som visas hos många som brukar (och självklart hos dem som ej brukar) och ska därför finnas med som symptom på bruk.

Det betyder att du uppvisar symptom och klassas som dopare. Är det bra tycker du?

Att resonera om det här problemet på ett sätt som är så pass avståndstagande som det ändå är blir så fult. Hela samhället är extremt kroppsfixerat och vem bestämmer hur mycket träning som utgör en fixering?

Sådana här rapporter gör varken från eller till för problemet men försämrar för de av oss som uppfyller 2/3 av punkterna de använde för att Veta(tm) vem som dopar sig. Nu har jag inga problem med att förklara hur det ligger till men det är ändå något sjukt att människor som aldrig någonsin tränat något eller ens vistats på gym tidigare, plötsligt visar sig där och tecknar ner allt de ser där som skiljer sig från deras egen person som Typiskt Dopingbeteende. Det är inte seriöst.

Vad fan, svullen, finnig och aggressiv låter som vilken chipsfet måndagsbyggare/fotbollssupporter som helst.

Martin Löwgren
2009-04-02, 11:41
Det betyder att du uppvisar symptom och klassas som dopare. Är det bra tycker du?Nej det är inte bra men det är oavsett ett symptom som man absolut inte kan stryka hos en brukare av steroider.

joko
2009-04-02, 12:11
Nästan alla idrottsmän som uppmärksammas i idrottssverige är ju faktiskt rena. Zlatan, skidlandslagen, Ara, hockeyproffsen osv men det verkar inte bita. Är detta en grupp människor som de som hobbytrycker anabola intresserade av? Kanske isf rena kroppsbyggare, vilket är en grupp som knappt uppmärksammas alls.

Bara mina tankar kring det hela...

Det där kan man ju spekulera i ändå. Idrottare som kostar sina klubbar uppemåt 100 miljoner om året per styck, och som spelar en jävla massa matcher. De klubbarna skyggar nog inte för att göra allt för att spelare dels ska undvika skador och komma tillbaka så snabbt som möjligt om de ändå blir skadade.

NHL-spelare t.ex, kan spela över 100 matcher på en säsong, och hockey är en brutal sport.

jwzrd
2009-04-02, 12:18
Nej det är inte bra men det är oavsett ett symptom som man absolut inte kan stryka hos en brukare av steroider.

Med andra ord är det ok att anta att typ alla på det här forumet dopar sig med tanke på symptomen.

Martin Löwgren
2009-04-02, 12:20
Med andra ord är det ok att anta att typ alla på det här forumet dopar sig med tanke på symptomen.

Det är ett av 20 symptom!

Uppfyller man resten så är chansen stor att man brukar.

Du har ju inte automatiskt hjärnhinneinflamation bara för att du har feber, men har du samtidigt styv nacke, kräkningar med mera är chansen större så feber är ett symptom man ej kan stryka vid hjärnhinneinflamation.

jwzrd
2009-04-02, 12:24
Det är ett av 20 symptom!

Uppfyller man resten så är chansen stor att man brukar.

Du har ju inte automatiskt hjärnhinneinflamation bara för att du har feber, men har du samtidigt styv nacke, kräkningar med mera är chansen större så feber är ett symptom man ej kan stryka vid hjärnhinneinflamation.

Hjärnhinneinflammation orsakar feber.
Steroider orsakar inte tränings- och kroppsfixering.

birra_peroni
2009-04-02, 12:39
Hjärnhinneinflammation orsakar feber.
Steroider orsakar inte tränings- och kroppsfixering.

Det är fortfarande 1 av symptomen, jag tror inte de är många som tar steroider utan att vara kroppsfixerade.
Att en person inte är steroidmissbrukare pga. kroppsfixering får man väl räkna ut själv?

jwzrd
2009-04-02, 12:49
Det är fortfarande 1 av symptomen, jag tror inte de är många som tar steroider utan att vara kroppsfixerade.
Att en person inte är steroidmissbrukare pga. kroppsfixering får man väl räkna ut själv?

Men om man säger, så här känner du igen en steroidmissbrukare:
1. Kroppsfixerad
2. Kostfixerad
...

Så kommer folk att ta dig, mig och ML. Om du och ML för ett ögonblick återvänder till verkligheten utanför gymmet och istället tänker er en seriös arbetsplats. Det kanske smickrar er att folk berömmer just er utveckling så till den grad att de snackar om steroider bakom er rygg.

Någonstans måste man få kunna vara öppen med sin träning och vad den innebär utan att någon kommer med en jävla DN-artikel och ställer konstiga frågor.

Martin Löwgren
2009-04-02, 12:55
Hjärnhinneinflammation orsakar feber.
Steroider orsakar inte tränings- och kroppsfixering.

Har du träffat någon som brukar steroider och inte är fixerad av sin träning och sin kropp?

Orsak är kanske ett dumt ord men en följd av steroidbruk är bättre.

O.W.
2009-04-02, 12:59
Vi skulle ta och bjuda in henne till STK så får hon möjligheten att bilda sig en uppfattning på riktigt och inte bara odla förvirring och anaboler.

Efter en okulär besiktning skulle hon döma oss alla direkt?


Kost- och träningsfixering är för den delen i sig en störning som motiverar behandling.

Vilket alla idrottare på någon högre nivå i princip har. Ska vi börja behandla alla elitidrottare? Alla som kämpar för att komma dit?

Förövrigt tror ni de kan/vågar lämna ut listan på vilka gym de har varit och okulärbesiktat?

mini
2009-04-02, 13:45
Vi har ju representanter från kampanjen här. Synd att inte han/de inte vill kommentera studien här utan bara berätta om den nya coola kulturen chinning.

birra_peroni
2009-04-02, 13:47
Men om man säger, så här känner du igen en steroidmissbrukare:
1. Kroppsfixerad
2. Kostfixerad
...

Så kommer folk att ta dig, mig och ML. Om du och ML för ett ögonblick återvänder till verkligheten utanför gymmet och istället tänker er en seriös arbetsplats. Det kanske smickrar er att folk berömmer just er utveckling så till den grad att de snackar om steroider bakom er rygg.

Någonstans måste man få kunna vara öppen med sin träning och vad den innebär utan att någon kommer med en jävla DN-artikel och ställer konstiga frågor.

Ja men det är symptom som en steroidmissbrukare har och därför tycker jag dom bör vara med. Sen tycker jag att hela undersökningen är ett fiasko i sig och för mig helt ointressant.
Många av symptomen kan man ju ha utan att vara steroidmissbrukare, hur många har inte acne och är aggressiva? Precis som du skrev i en tidigare post, varenda fotbollshuligan stämmer ju in, men man kan ju inte plocka bort alla symptom bara för att de stämmer på folk som inte brukar steroider eller hur?

Tolkia
2009-04-02, 13:48
Jwzrd: Du vet vad samvariation/korrelation är, du torde också vara bekant med indikationslistor, så spela inte dum när du inte är det.

Popeye
2009-04-02, 14:08
Tycker ni jämför äpplen och päron nu.
Tror ni inte att fixeringen kommer först och bruket därefter.
Och bara för att man har symptom så kan man inte betraktas som brukare.
Visst AAS har symptom och det är svårt att neka detta men det finns bara ätt sätt att vara säker. Testa!

Rockhard
2009-04-02, 15:09
"Idag presenterar STAD (Stockholm förebygger alkohol och drogproblem) världens största observationsstudie om användning av anabola androgena steroider (AAS) på träningsanläggningar. Resultatet visar att så kallade ”hard core gym” har alarmerande många användare jämfört med andra träningsanläggningar. Därför lanserar STAD kampanjen 100 % ren hårdträning för killar som vill träna hårt. Och rent.

Under ett par månader har fyra forskare tränat på olika gym i Stockholm. Forskarna har observerat personer som tränat och med hjälp av en observationsmall uppskattat användningen av AAS. Studien, den största i världen i sitt slag, omfattar totalt 64 gym och 2 368 personer i Stockholms län. "

http://www.cisionwire.se/stad---stockholm-forebygger-alkohol-och-drogproble/var-femte-person-pa--hard-core-gym--anvander-anabola

Verkar snarare som att man är mot träning totalt. Om man nu ska ha gubbar springandes och peka ut folk som tränat hårt och fått resultat som dopade...

kaer
2009-04-02, 15:55
Har de släppt studien i sin helhet ännu? Finns den isåfall att ta hem i digital form?

Hur finansieras STAD?

Commando1980
2009-04-02, 16:18
ej förvånad , resultaten låter rimliga men utförandet är tveksamt . (säger jag utan att ha läst hela studien). sen kopplingen kosttillskott - AAS? det är ju inget förvånande att AAS-användare även är storkonsumenter av kosttillskott. men att så tätt länka dessa två grejer utan att reflektera över alla andra faktorer som spelar in är ganska korkat.

Commando1980
2009-04-02, 16:36
hur definierar de hardcoregym? hur har de valts ut? (mer än via geografisk avgränsning)

är studien enbart baserad på att de gått ut och observerat gymmare? om ja, så sänker det ju reliabiliteten rejält (även om man har en väl uttänkt observationsmall ).

BobaFett
2009-04-02, 16:47
Många tecken på missbruk
Kännetecken vid steroidmissbruk:

Snabb viktökning

Ett svullet och plufsigt utseende

Hudbristningar/strie

Kraftig akne

Krympande testiklar

Förändrad sexlust och förmåga – ökad i början av kur, minskad eller helt upphörd efter avslutad kur

Tränings-, kost- och kroppsfixering

Svängningar mellan ökad och minskad självkänsla

Humörsvängningar – nedstämd, upprymd, irriterad och aggressiv

Sömnproblem – ökad vakenhet, vänder på dygnet

Gömda piller och ampuller

Smusslande, undanflykter och bortförklaringar

Källa: Dopningsjouren

Eeeeh, ett svullet och plufsigt utseende? Menar de pump då eller? :smash:

Nån som är i bulkform och har pump ser ju plufsig ut. Humörsvängningar inträffar väl bara i 5% av fallen.

Fan man skulle ju åka dit på några av de här punkterna men om nån skulle säga nåt så drar jag ner byxorna och visar mina enorma balls hahah :D

mini
2009-04-02, 16:52
Har de släppt studien i sin helhet ännu? Finns den isåfall att ta hem i digital form?

Hur finansieras STAD?

En preliminär version (http://www.stad.org/upload/Rapporter%20mm/Rapport_observationsstudie.pdf) ligger länkad på www.stad.org.
Tyvärr saknar jag bilagan där.

STAD är en sektion inom Beroendecentrum Stockholm som studerar, prövar och utvecklar preventiva insatser inom alkohol- och drogområdet. Arbetet kännetecknas av ett tätt samspel mellan praktik och forskning där kunskaperna från utvärdering omsätts till praktik och de praktiska metoderna utsätts för kritisk och konstruktiv granskning.
Källa (http://www.stad.org/templates/Page.aspx?id=23&epslanguage=SV)

Beroendecentrum är del av landstinget.

TheGredde
2009-04-02, 17:01
hur definierar de hardcoregym? hur har de valts ut? (mer än via geografisk avgränsning)...

Hur de definierar Hardcoregym eller "vanligt" gym har jag uppfattat enligt tidigare hänvisad rapport/avhandling (STAD - "Uppskattad AAS förekomst bland tränande...") som en mängd olika punkter, bland annat:

- Fria vikter (stor variation och "höga/tunga" vikter)
- Musikstil som spelas (allt från SR-P2 till Rammstein alternativt Metallica, som de så vackert uttrycker sig
- Lokalens utformande (stora öppna ytor eller många trånga)
- Välvårdad lokal
- Planscher, pokaler
- Socialt klimat
...

L-Sami
2009-04-02, 17:04
Är odopad. Ingenting stämmer in på mig och jag är seriös med träningen.




Snabb viktökning: 20kg på 7 månader

Ett svullet och plufsigt utseende: Nej

Hudbristningar/strie: Nej

Kraftig akne: Nej

Krympande testiklar: Nej

Förändrad sexlust och förmåga – ökad i början av kur, minskad eller helt upphörd efter avslutad kur: Nej och har aldrig använt anabola steroider

Tränings-, kost- och kroppsfixering: Tycker om träning, har koll på kosten och kollar i spegeln lite då och då.

Svängningar mellan ökad och minskad självkänsla: Nej

Humörsvängningar – nedstämd, upprymd, irriterad och aggressiv: Nej

Sömnproblem – ökad vakenhet, vänder på dygnet: Nej

Gömda piller och ampuller: Nej

Smusslande, undanflykter och bortförklaringar: Nej

BobaFett
2009-04-02, 17:13
Är odopad. Ingenting stämmer in på mig och jag är seriös med träningen.

Tar inte heller några preparat och här är jag:

Snabb viktökning: 10kg på 5 månader

Ett svullet och plufsigt utseende: Ja (bulk form)

Hudbristningar/strie: Ja

Kraftig akne: Nej

Krympande testiklar: Nej (snarare tvärtom :P )

Förändrad sexlust och förmåga – ökad i början av kur, minskad eller helt upphörd efter avslutad kur: Nej

Tränings-, kost- och kroppsfixering: JA

Svängningar mellan ökad och minskad självkänsla: Händer

Humörsvängningar – nedstämd, upprymd, irriterad och aggressiv: Händer men oftast nej!

Sömnproblem – ökad vakenhet, vänder på dygnet: Ibland av Rage

Gömda piller och ampuller: Nej

Smusslande, undanflykter och bortförklaringar: Nej

Pez
2009-04-02, 17:27
Det huvudsakliga "problemet" ligger inte i rapporten/undersökningen STAD har genomfört, den ligger i hur det presenterade resultatet tolkas/tolkats. Såväl i media som här och vidare av gemene man. Gemene man får sin information från media som å sin sida till stor del väljer att rapportera det som är rubriksvänligt/sensationellt/lättsmält.
Rapporten uppfyller inte kriterier som normalt sett anses åligga vetenskapliga studier - peer review, publicering etc. Så därför bör den måhända inte läses som en sådan heller. Non?
Återigen - därav "problemet". Detta är inte första och heller inte sista gången som resultat av detta slag får alltför stor uppmärksamhet eller tas som "sanning". Många här på forumet gör samma fel när forskning rörande kost, träning etcetera presenteras.

Som jag ser det är det följderna av vad den vidare spridningen, till personer som inte kan eller vill ta till sig informationen på ett sakligt sätt, leder till som är knäckfrågan. Oavsett "åsiktsläger".

Sen kan man debattera metod, vetenskaplighet etcetera in absurdum. Men det är mer en övning i forskningsmetodik än att se till det verkliga problemet här.

elo_
2009-04-02, 17:30
Var ju rätt coolt det här, jag är misstänksamt lik en AAS-tryckare! :D Som klargörande så är jag ren och kommer troligtvis alltid vara det också.

Många tecken på missbruk
Kännetecken vid steroidmissbruk:

Snabb viktökning: Har varit stabil på lite över 110 nu ett år.
Ett svullet och plufsigt utseende: Ja för faaaan! :D
Hudbristningar/strie: Jepp, vid armhålorna av nå discobänk
Kraftig akne: Delvist
Krympande testiklar: Inte vad jag vet!
Förändrad sexlust och förmåga – ökad i början av kur, minskad eller helt upphörd efter avslutad kur: Ingen aning, har aldrig kurat.
Tränings-, kost- och kroppsfixering: Delvis
Svängningar mellan ökad och minskad självkänsla: Jepp, jag är finne för bövelen!
Humörsvängningar – nedstämd, upprymd, irriterad och aggressiv: Se ovan
Sömnproblem – ökad vakenhet, vänder på dygnet: Jag är en nöööörd, sover lite nu som då
Gömda piller och ampuller: Inte vad jag vet
Smusslande, undanflykter och bortförklaringar: Hela tiden! :D

Källa: Dopningsjouren

Sedan tränar jag på något som kan kallas källargym också, fast där finns inte några planscher på grova karlar.. däremot spelas det metallica rätt frekvent.

L-Sami
2009-04-02, 17:37
Handlar också hur man tolkar: Är i bulkform, men jag ser mig inte själv som plufsig, kanske dessa observatörer hade gjort det? Har lite kroniska finnar eller akneärr på ena axeln och skuldran som verkar aldrig försvinna, klassar det inte som kraftig akne, men de här observatörer kanske hade gjort det?

Pez
2009-04-02, 17:38
Är odopad. Ingenting stämmer in på mig och jag är seriös med träningen.

Nu är ju själva idén med dylika kriterier/indikatorer att det inte är individen själv som står för tolkningen.. själva principen när det kommer till symptom och "checklistor" bygger till stor del på att individerna har bristande om ens någon sjukdomsinsikt eller vilja att erkänna det (se liknande listor för ätstörningar, droganvändande, psykopatologi etcetera).

Därav är det en tolkningsfråga - det är avhängigt personen/-erna som "bockar av" listan huruvida 20 kgs viktökning på 7 månader konstituerar "snabb viktökning" eller ej exempelvis. Därför krävs det vanligtvis utbildning och standardisering av hur variablerna ska tolkas, för att göra det hela såpass "lite godtyckligt" som möjligt.
Jämför hur listor av typen "Är din chef psykopat?" ser ut, används och tolkas i relation till den verkliga prevalensen av psykopati i samhället.

Det skulle vara en av många diskussioner rörande denna rapport och metod - hur de har operationaliserat sina observerade variabler. Det finns mig veterligen ingen standardiserad metod för att genom observationer utröna huruvida en person använder sig av doping eller ej.

L-Sami
2009-04-02, 17:39
Därav är det en tolkningsfråga - det är avhängigt personen/-erna som "bockar av" listan huruvida 20 kgs viktökning på 7 månader konstituerar "snabb viktökning" eller ej exempelvis. Därför krävs det vanligtvis utbildning och standardisering av hur variablerna ska tolkas, för att göra det hela såpass "lite godtyckligt" som möjligt.


Japp, se mitt inlägg ovan.

Nitrometan
2009-04-02, 18:06
Japp, se mitt inlägg ovan.
Bristande självinsikt, som sagt.

Ett säkert tecken på missbruk. ;)

Be nån annan bocka av listan.

Tolkia
2009-04-02, 19:11
Angående kriteriernas vara eller inte vara tycker jag att det verkar råda en allmän missuppfattning angående svullnad/ödem. Att vara tjock/i bulkform/vara välpolstrad är inte detsamma som att vara svullen, även om man själv gillar att använda ordet svullen för att beskriva sitt utseende. Och ja, ett tränat öga kan skilja mellan vätskesvullnad och fett (om man vet hur man gör det). Därmed inte sagt att man kan sitta i en foajé och pricka av förbipasserande på en lista med "ödem/icke ödem".

Pez skriver flera bra saker ovan. Annars måste jag säga att jag tycker att det är bra nog mycket gnöl i tråden också.

L-Sami
2009-04-02, 19:35
Be nån annan bocka av listan.

Skulle inte bli nån större skillnad, har bra självkänsla och självinsikt.

mini
2009-04-03, 07:06
Någon med koll på forskningsetik/formalia och regler kring forskning som vet/kan gissa om man brukar kunna få veta mer om det rapporten bygger på? Det vore skoj att veta på vilka gym de varit samt vilken kompetens atletologerna har.

Scratch89
2009-04-03, 07:12
gnöl

Förlåt för off-topic, men vilket underbart härligt ord!

cryx
2009-04-03, 08:33
När jag var till läkaren angående min acne så la jag till bara att "Jag äter proteinpulver och jag har hört att det kan bidra till acne". Hon svarade med "Jaa, du ska inte hålla på med Anabola och sånt, det är inte bra". Ehh... Det skumma var att hon sa detta med en vanlig ton, precis som om anabola är normalt. Såklart återkom jag med "Nej, alltså det är kosttillskott jag käkar, inge jävla anabola heller".

Så det är nog vanligare än folk tror. Synd.

z_bumbi
2009-04-03, 08:41
Resultatet som sådant är inte så förvånande men sättet man kommer till slutsatsen sabbar enligt mig mer än vad det gör nytta. Alla som har lite logiskt tänkade* kan ju se brister i studien och då är det väldigt lätt att säga att det är fejk, felaktigt osv. Även om siffran faktiskt speglar verkligheten (vilket är omöjligt att veta) så har man alltså återigen förstört trovärdigheten för antidopingarbete.

*fundera på vad det säger om mediabevakningen.

Förutom okkulärbesiktningen som jag gärna skulle vilja se vad den baseras på så är det t ex 6 "hardcoregym" (den icke alls värderande formuleringen), med 20% ansedda dopade, problemet är bara att det är 24 personer så antalet totalt på "hardcoregymmen" är 120 personer och det fördeleat på 6 gym vid 12 tillfällen. I snitt 10 tränande per tillfälle varav 2 anses vara dopade. Någon som vill räkna upp möjliga felkällor?

"De träningsanläggningar som ingår i studien består av de 21 anläggningar som är med i sam-arbetet ”Gym mot dopning- 100 % ren hårdträning” samt deras ”matchade” kontrollanlägg-ningar. Till dessa tillkommer 22 slumpmässigt utvalda träningsanläggningar i Stockholms län, totalt ingår 64 anläggningar i observationsstudien. Anläggningarna representerar olika typer av träningsanläggningar som kommunala gym i simhallar/sporthallar, gym som tillhör kedjor, privata anläggningar, rehabiliteringsanläggningar och mer styrkeinriktade anläggningar. I rapporten framöver kommer dessa fem kategorier att benämnas med förkortningarna; kedja, kommunala/sporthall, privat, rehab och hard core. Flera olika områden i Stockholms län är representerade, både city och förort. Träningsanläggningarna som ingår i studien varierar också i antalet medlemmar och lokalstorlek"

Hur har de fått fram de olika typerna av gym och vem har bestämt namnen? Jag tycker de flesta gym jag tränat och/eller instruerat på faller inom flera grupper så det måste finnas ganska klara kriterier som skiljer gymmen åt.
"och mer styrkeinriktade anläggningar" kallas sen för hardcore, varför inte kalla den för styrkegym vilket är den beskrivning de själva använder?

Frågan är dessutom varför de har en kontrollgrupp när de inte redovisar resultatet? Det är ganska intressant att veta om tidigare insatser har gjort någon skillnad (STAD har funnits ett tag nu).

Arne Persson
2009-04-03, 09:09
Kan man inte uttrycka det så, att alla som tränar är dopade till 20%? Då är vi ju solidariska mot dom som kurar, eftersom dom oftast ändå förnekar det....:)

jwzrd
2009-04-03, 09:50
Har du träffat någon som brukar steroider och inte är fixerad av sin träning och sin kropp?

Orsak är kanske ett dumt ord men en följd av steroidbruk är bättre.

Kausaliteten är det relevanta här och det förstår du. Det finns ingen som någonsin kommit någonstans som inte är träningsfixerad och sannolikt har samma människor i perioder även varit kost- och kroppsfixerade.

Angående svullnad och ödem så kan man så tammearselet heller se det bara så där. Inte utan att veta hur personen "normalt" ser ut.

jwzrd
2009-04-03, 09:57
Jwzrd: Du vet vad samvariation/korrelation är, du torde också vara bekant med indikationslistor, så spela inte dum när du inte är det.

Jag spelar inte dum, jag pekar ut en lista med indikationer som inte visar något annat än att chipsfeta huliganer sannolikt missbrukar steroider. Man kan inte använda de där punkterna för att dra de slutsatser man drar eftersom man blandar ihop två fenomen som har mycket gemensamt men som skiljer sig på .... ja Tolkia... den viktiga punkten. Nämligen själva bruket av steroider.

Det blir som att jag bestämt tar och benar i schlager-träsket och drar slutsatser och visar på trender till höger och vänster. Det behövs expertkunskaper och det är man inte för att man är polis eller för att man yogat sig ett par gånger.

Det här är ett viktigt ämne! Folk i gemen vet inte skillnad på random träningsfanatism som många pysslar med som bränner in olti timmar träning (med eller utan steroider) i veckan från elitidrott.

AsTfL
2009-04-03, 10:47
Jag har kraftig acne,basröst,svettas som en gris,är lite stingslig,ibland deprimerad och nedstämd dessutom har jag sömnsvårigheter.
Som tur är så har jag bara tränat i två år och väger bara kring hundra kilo.
Men jag kanske bör sluta träna innan jag blir arresterad?

jwzrd
2009-04-03, 10:50
Jag har kraftig acne,basröst,svettas som en gris,är lite stingslig,ibland deprimerad och nedstämd dessutom har jag sömnsvårigheter.
Som tur är så har jag bara tränat i två år och väger bara kring hundra kilo.
Men jag kanske bör sluta träna innan jag blir arresterad?

Träna inte på ett hardcore-ställe för då sabbar du deras statistik.

Popeye
2009-04-03, 11:05
För att sätta en annan spin på problemet.
Doping har två olika former av problematik.
1. Hälsorisker -> Jämför gärna med alkohol och rökning?
2. Fusk
(3. Sociala komplikationer -> Jämför med alkohol)

Fusk kan idrotten själva ta hand om genom tester och ett väl underbyggt arbete med ungdomar.
Hälsorisker är ett samhällsproblem men då undrar jag samtidigt hur farligt det egentligen är? Hur många blir inte misshandlade varje dag pga alkohol? Antal misshandelsfall pga det mytomspunna Roid Rage går förmodligen inte att jämföra på samma vecka.
Ett missbruk är ett missbruk och jag kan inte låta bli att känna att doping får lite för mycket uppmärksamhet i förhållande till hur stort problemet är.
Alkoholister dör som flugor jämfört med antalet som stryker med av oxhjärta pga steroidmissbruk eller hjärtfel pga olika astmamediciner.

Om man kapar bort alla moraliska floskler, hur mycket finns då kvar förutom medias behov att skapa slående löpsedlar.

Tar vi det steget längre. Hur många börjar preppa pga att de mår dåligt? De ser pillret som en snabb fix av sin dåliga självbild. Borde vi inte försöka hjälpa dem med varför de mår dåligt först innan vi stämplar dem som dåliga människor pga sitt bruk?

Rapporten och undersökningen är skit, medias bevakning är skit.

Jag blir bara så trött på allt fördömmande, all dubbelmoral och all sensationsjournalistik.

P.S. Jag valde att jämföra med alkohol pga att det är lagligt. D.S.

z_bumbi
2009-04-03, 11:10
Oväntat att någon ska ta upp alkohol.

Observera i vilken del av forumet tråden ligger och håll nivån därefter om någon nu har lust att diskutera andra aspekter som inte har med studien att göra.

Popeye
2009-04-03, 11:29
Sorry, efter 12 sidor så blev jag bara less.
Skrev förmodlgen lite mer bitskt än vad som var tänkt också.

myrhus
2009-04-24, 17:29
kan lova att på mitt gym är det fan inga 20%...
har absolut ingen aning om vilka eller vem som tar/har tagit steroider men absolut inte fler än 5, 6-7 stycken, MAX.

gymmetä är FRISKIS i Täby btw. någon annan därifrån kanske har något annat på känn, vet inte.

ceejay
2009-04-24, 17:55
Jag vet iaf en som tryckt ngt på gymmet jag tränar, finns ingen annan där jag kan tänka mig heller.

mini
2009-04-24, 18:26
Hur kommer det sig att ni tror att ni kan gissa er till det? Ni tror också att en okulärbesiktning med lekmannaögon är nog?

ceejay
2009-04-24, 18:28
Hur kommer det sig att ni tror att ni kan gissa er till det? Ni tror också att en okulärbesiktning med lekmannaögon är nog?

Självklart är det nästan omöjligt att gissa ;) Om du syftade något på mitt inlägg så VET jag att en har, och att jag inte tror någon annan har tagit.

Om man tränar där fler gånger i veckan och känner igen varenda person(det är inget friskis vi snackar om;)) så borde man ju märka något utöver det vanliga, förhoppningsvis

Black Star Abyss
2009-05-18, 21:27
Finns en kille på gymmet som utmärker sig mot alla. Han är verkligen vulgärt stor. Jag tror han kurar men givetvis kan man aldrig vara säker. När han körde triceps pushdowns körde han på tyngsta vikten + 20kg. Kommer inte ihåg hur högt det går men nog fan är det tungt. Väger garanterat 110-120kg och ser inte speciellt tjock ut.

joriice
2009-05-18, 21:39
Man verkar inte få misstänka någon, alla kan bli 120 kgs rippade monster...


Har dock inte sett så många biffar där jag tränade (sportlife lol) Men en del gymnasiekillar som jag inte tänkte så högt om direkt.

Rahf
2009-05-18, 22:36
Det finns säkert någon som har gjort det på gymmet, men jag hänger aldrig ut någon, och jag väljer att inte diskutera det med andra heller. De personerna som andra surrar skit om är trots allt trevliga och vettiga. Oskyldig tills motsatsen bevisats blir min devis där. Finns säkert mer än en på brädan som tittat in i dagsformstråden och tänkt tanken att folk dopar sig mer än en gång.

Inse att vissa har sysslat med det under en väldigt lång tid. Sen att statistiken säger en sak ska man givetvis inte vifta bort heller.

Fredrik_S
2009-05-19, 02:38
Ni kan inte tro att bara för att någon är stor och stark så måste han ta/ha tagit steroider. Kan lika gärna vara vem som helst.
Jag vet 4 personer som tog steroider för 10 år sen och alla 4 är smalfeta eller feta och helt otränade nu. De tränar lite sporadiskt och ville bli stora snabbt. Nu är det enda som är kvar massa ärr från finnar bristningar och gynoperationer. Samt total omotivation att träna någonsin utan steroider.

rockbell
2009-05-19, 09:28
Aldrig sett eller blivit erbjuden något sånt. På gott och ont :P

CiCoro
2009-05-19, 09:36
Mitt gym efter 18.00 så använder säkert var 3e, kanske t.o.m. varannan! Ett ämne som är öppet och många erkänner efter att man snackat med dem någon månad att de använder. Men vad stör det mig, jag använder inte, absolut inga planer så de kan fortsätta med sitt, som personer förändras de inte alltför mycket tycker jag.

Bluesparv
2009-05-19, 09:41
Varför genomför de inte fler dopingkontroller istället bara? Någon som vet?

Rahf
2009-05-19, 09:46
Varför genomför de inte fler dopingkontroller istället bara? Någon som vet?

För att dopingkontroller inte är gratis, faktum är att det är rätt dyrt för t.ex. ett gym eller en förening med en snävare budget.

z_bumbi
2009-05-19, 09:58
Varför genomför de inte fler dopingkontroller istället bara? Någon som vet?

Dels att de kostat ca 5 kkr* och dels att om någon torskar så är gymmen inte så intresserade av den typen av reklam. Det ingick tester som ett förslag när den här organisationen bildades men det har de tagit bort från kravlistan och den enda anledningen som jag ser det är att det skulle kunna innebära förlorad inkomst.

*vilket iofs inte verkar vara något problem iom att de gjorde en reklamfilm för några Mkr.

mini
2009-05-19, 10:00
Kampanjen som pumpade ut studien verkar ha fallit lite platt.

young_george
2009-05-19, 10:03
Kampanjen som pumpade ut studien verkar ha fallit lite platt.

Ja, hemsidan fungerar inte ens för mig. Men det kanske var det du syftade på

Bluesparv
2009-05-19, 10:27
Dels att de kostat ca 5 kkr* och dels att om någon torskar så är gymmen inte så intresserade av den typen av reklam. Det ingick tester som ett förslag när den här organisationen bildades men det har de tagit bort från kravlistan och den enda anledningen som jag ser det är att det skulle kunna innebära förlorad inkomst.

*vilket iofs inte verkar vara något problem iom att de gjorde en reklamfilm för några Mkr.

Tycker personligen att det verkar dumt, gymmen borde ju uppskatta den positiva bild folk får av de som "Här sysslar vi med rent spel, kasta ut idioter som fuskar!" typ.

Jag kanske är naiv, men borde inte det ligga i typ RF:s intresse att minimera allt som har med doping att göra? Så mycket pengar de slänger ut på diverse saker borde de kunna avvara en slant till att upprätthålla vårt/Sveriges rykte om att vara ett rent land inom idrott. (Dessutom är svenskar generellt sett väldigt självgoda som tror att alla våra idrottsmän/kvinnor är rena...)

Det dyraste bör väl ändå vara de som tex tar astmamediciner med efedrin och liknande preparat i, där det måste göras en satans massa extraprover för att visa att de inte fuskar, utan bara försöker hålla sig vid liv?

the_PL_man
2009-05-19, 10:31
Tycker personligen att det verkar dumt, gymmen borde ju uppskatta den positiva bild folk får av de som "Här sysslar vi med rent spel, kasta ut idioter som fuskar!" typ.

Jag kanske är naiv, men borde inte det ligga i typ RF:s intresse att minimera allt som har med doping att göra? Så mycket pengar de slänger ut på diverse saker borde de kunna avvara en slant till att upprätthålla vårt/Sveriges rykte om att vara ett rent land inom idrott. (Dessutom är svenskar generellt sett väldigt självgoda som tror att alla våra idrottsmän/kvinnor är rena...)

Det dyraste bör väl ändå vara de som tex tar astmamediciner med efedrin och liknande preparat i, där det måste göras en satans massa extraprover för att visa att de inte fuskar, utan bara försöker hålla sig vid liv?

Nu är långtifrån alla gym ideella idrottsföreningar, och därmed har de icke möjlighet att bli medlemmar i RF.

Bluesparv
2009-05-19, 10:38
Sant, men det bör ändå ligga i RF:s intresse. Om inte annat i statens intresse.

z_bumbi
2009-05-19, 10:54
Tycker personligen att det verkar dumt, gymmen borde ju uppskatta den positiva bild folk får av de som "Här sysslar vi med rent spel, kasta ut idioter som fuskar!" typ.

Jag kanske är naiv, men borde inte det ligga i typ RF:s intresse att minimera allt som har med doping att göra? Så mycket pengar de slänger ut på diverse saker borde de kunna avvara en slant till att upprätthålla vårt/Sveriges rykte om att vara ett rent land inom idrott. (Dessutom är svenskar generellt sett väldigt självgoda som tror att alla våra idrottsmän/kvinnor är rena...)

Det dyraste bör väl ändå vara de som tex tar astmamediciner med efedrin och liknande preparat i, där det måste göras en satans massa extraprover för att visa att de inte fuskar, utan bara försöker hålla sig vid liv?

Det är inte bara steroider som upptäcks i testerna och jag gissar att många missbrukare av andra substanser kanske inte heller gillar att synas på en lista över avstängda. Med tanke på undersökningen i Stockholm om hur många gymbesökare som knarkar så kan det bli ett ganska stort bortfall av tränande. Det är även mycket lättare att beskylla andra för att dopa om man inte kör sina egna tester (det har förekommit inom den aktuella organisationen och då med väldigt vridna siffror).
Organisationen som har sponsrat undersökningen består dessutom av en sammanslutning av gym i Stockholm där inte alla är med i RF. Även om de vore det så har RF minskat antalet test de senaste åren pga att de inte har mer resurser. För att åtgärda den frågan så får man påverka sitt idrottsförbund som både kan betala fler egna test och driva frågan inom RF.

Det blir mig veterligen inte några extra test om man kan visa läkarintyg på mediciner och det speciellt om det inte är en aktivt tävlande på högre nivå. Berätta vad man använder vid testtillfället. Testet går iväg. Man får resultat om att man har hittat substans x och då får man skicka in ett läkarintyg på att man har medicinska skäl.

Bluesparv
2009-05-19, 11:01
Det blir mig veterligen inte några extra test om man kan visa läkarintyg på mediciner och det speciellt om det inte är en aktivt tävlande på högre nivå. Berätta vad man använder vid testtillfället. Testet går iväg. Man får resultat om att man har hittat substans x och då får man skicka in ett läkarintyg på att man har medicinska skäl.

Ska man inte skicka in läkarintyg innan man börjar tävla? Så är det iaf inom sporten jag är aktiv inom (skriver jag den här blir jag nog utskrattad ;)). Är väl iofs bara betablockerare man har nytta av att använda då, och det har jag svårt att tro att det används i stor utsträckning inom gymkulturen...

Det där med att alla förbjudna substanser upptäcks i tester är väl bara bonus? Nolltolerans mot allt är mina ledord! Utom choklad, mums!

Nåja, ska inte bråka mer med er, det finns nog en och annan här som inte uppskattar att man är emot förbjudna preparat :(

Popeye
2009-05-19, 11:43
Det är nog en hel del pengar bakom. Man vill som gymägare inte att de betalande kunderna ska åka fast.
Gissningsvis gör man en kalkyl där man väger för och emot.
Hur mycket tappar man på att driva ett rent gym och hur många nya kunder får man pga sin rena policy?
Dessutom är det ju dyrt med testerna och som företagare så gör man allt för att minska kostnaderna.

Glöm inte målgrupperna heller. Smala trimmade tjejer och trimmade biffiga killar attraherar sannolikt en trendigare och något yngre publik än normala tränande med några extra kilon runt midjan och färre kilon på stången.

Pengar och målgrupp styr...

Nitrometan
2009-05-19, 13:04
Ska man inte skicka in läkarintyg innan man börjar tävla? Så är det iaf inom sporten jag är aktiv inom (skriver jag den här blir jag nog utskrattad ;)).
Det blir för mycket pappersarbete att hålla reda på allt.

Nåja, ska inte bråka mer med er, det finns nog en och annan här som inte uppskattar att man är emot förbjudna preparat :(
Det tror jag inte. De flesta här är nog för ren idrott. Fast diskussionerna om doping brukar alltid spåra ur och bli tråkiga.

Bluesparv
2009-05-19, 13:24
Det tror jag inte. De flesta här är nog för ren idrott. Fast diskussionerna om doping brukar alltid spåra ur och bli tråkiga.

De flesta (väääldigt stor majoritet som tur är) är för det, men det finns alltid en o annan som inte är det. Men de som inte är det lär ju leta reda på mig o börja skicka mordhot o grejer *cry*

Dessvärre verkar doping ha blivit aningen mer accepterat de senaste åren (subjektiv bedömning), vilket jag finner väldigt tråkigt.

mini
2009-05-19, 13:32
Att argumentera mot doping på Kolozzeum är inget man behöver vara rädd för.

Anton Fräs
2009-05-19, 16:22
Det är nog en hel del pengar bakom. Man vill som gymägare inte att de betalande kunderna ska åka fast.
Gissningsvis gör man en kalkyl där man väger för och emot.
Hur mycket tappar man på att driva ett rent gym och hur många nya kunder får man pga sin rena policy?
Dessutom är det ju dyrt med testerna och som företagare så gör man allt för att minska kostnaderna.

Glöm inte målgrupperna heller. Smala trimmade tjejer och trimmade biffiga killar attraherar sannolikt en trendigare och något yngre publik än normala tränande med några extra kilon runt midjan och färre kilon på stången.

Pengar och målgrupp styr...

Dessutom kan ägaren ha en annan åsikt i dopingfrågan. Han kanske tillochmed kan tycka att det är helt ok att använda div. preparat.