handdator

Visa fullständig version : Sälklubbning


Fearstrike
2009-04-01, 03:42
http://getactive.peta.org/campaign/seal_hunt_09

Det finns förövrigt mycket annan information på www.peta.org som alla människor borde lära sig. Det är ingen kul läsning, och jag kan varna för vissa bilder.


Vi borde alla respektera allt levande och göra vad vi kan.

Förövrigt lär det finnas en och annan omogen pojke som säkert vill hävda sig här nu och kalla mig militant-vegan eller något i den stilen. Kan ju nämna direkt att det inte rör mig i ryggen så slipper ni slösa energi på det i denna tråden.

Med vänlig hälsning

Benji

Mourten
2009-04-01, 05:30
Jag jagar säl med klass 1 vapen. Tillåten på Åland.
Håller med om att "klubbning" är fel men anser att jakt på säl är helt rätt, dom tar otroligt mkt för fiskare.

palme
2009-04-01, 05:40
Är för jakt. De klubbar väl för att inte skada pälsen?

hasic
2009-04-01, 06:01
Är för jakt. De klubbar väl för att inte skada pälsen?

Jo men vad bra. Slå dom till döds och tjäna lite pengar. Herregud, har de inget bättre argument för det?

Arf Pingvin
2009-04-01, 06:16
Jag jagar säl med klass 1 vapen. Tillåten på Åland.
Håller med om att "klubbning" är fel men anser att jakt på säl är helt rätt, dom tar otroligt mkt för fiskare.

Det är ju ändå bara fritidsfiskare och skattesmitare. Lös in hela den kustnära fiskeflottan och ge dem förtidspension så tar vi in pengarna i större samhällsvinst på sportfiskarna som spenderar tusentals kronor per fångat kilo fisk(tex laxfiskare).

Fearstrike
2009-04-01, 06:20
De klubbar för att "det är för dyrt med ammunition till t.ex gevär". Är ju officiella argumentet iallafall, från klubbarna själva.

hasic
2009-04-01, 06:36
De klubbar för att "det är för dyrt med ammunition till t.ex gevär". Är ju officiella argumentet iallafall, från klubbarna själva.

Precis vad hitler sa när han började gasa ihjäl folk. Sjukt.

KalleBalik
2009-04-01, 06:40
Jag skulle kunna tänka mig att klubba till ett par klubbare.

Stoltz
2009-04-01, 06:40
Precis vad hitler sa när han började gasa ihjäl folk. Sjukt.

Jämförde du precis sälklubbning med förintelsen?

Mongar
2009-04-01, 06:42
Jämförde du precis sälklubbning med förintelsen?
:smash:

Exhale_
2009-04-01, 06:47
Jag skulle kunna tänka mig att klubba till ett par klubbare.

+1 Däremot ser jag inga problem med att jägare utav älg, björn och varg tar upp klubbningstrenden. Då kanske det kan bli en liten match uti skogarna våra!

Scratch89
2009-04-01, 06:49
Sälklubb? Ptja, du har ju styrkelyftarna borta vid Slottsskogen.





:D

Stoltz
2009-04-01, 06:51
Sälklubb? Ptja, du har ju styrkelyftarna borta vid Slottsskogen.





:D

:laugh: Ibland får du till det!

Exhale_
2009-04-01, 07:01
Sälklubb? Ptja, du har ju styrkelyftarna borta vid Slottsskogen.





:D

HAHA :laugh: Bra där :D

Fearstrike
2009-04-01, 07:34
sälklubbning

hahavaffan
2009-04-01, 08:11
Sälklubb? Ptja, du har ju styrkelyftarna borta vid Slottsskogen.





:DHehe, fan bra :D

Fatalist
2009-04-01, 10:06
Ähh, och vi föder upp djur enbart för att slakta dem. Sluta gnälla, för det hjälper ändå inte. Använd energin till något annat.

Nitrometan
2009-04-01, 10:19
http://rlv.zcache.com/save_a_seal_club_soda_poster-p228956441412206328tdcz_210.jpg

...

http://wallyandosborne.com/comics/2005-08-24.gif

Med en rejäl klubba kan man slå en säl med häpnad.


"Warranty void if seal is broken"

coxie
2009-04-01, 10:19
Sälpäls är snyggt.

Tycker vi borde klubba in lite realism och verklighetsförankring i PETAs medlemmar.

egge
2009-04-01, 11:06
Kanske låter okänsligt men ett klubbslag mot skallen eller ett skott i lungorna, vad är skillnaden? Ett välriktat klubbslag dödar nog lika snabbt och effektivt som ett skott.
Om det sedan är rätt eller fel att döda sälungar är en annan sak.

edit: A seal walked into a club. /end

brobban
2009-04-01, 11:12
Den som går i PETA's led har inte alla indianer i kanoten. Större hycklare och världsfrånvända idioter får man leta länge innan man hittar.

Scratch89
2009-04-01, 11:14
Den som går i PETA's led har inte alla indianer i kanoten. Större hycklare och världsfrånvända idioter får man leta länge innan man hittar.

eller alla sälar i havet!!!!1111

NikoLei
2009-04-01, 11:39
Tycker vi ska klubba ihjäl alla som är för denna jakt...Idioter, inte undra på att världen går åt helvete mer och mer för varje dag när man har människor med denna syn och ingen hänsyn till annat på denna planet än sig själva och pengar,klarar sig gott utan dessa okänsliga varelser! Det är en sorglig värld vi lever i tyvärr.

Baan
2009-04-01, 11:45
Tycker vi ska klubba ihjäl alla som är för denna jakt...Idioter, inte undra på att världen går åt helvete mer och mer för varje dag när man har människor med denna syn och ingen hänsyn till annat på denna planet än sig själva och pengar,klarar sig gott utan dessa okänsliga varelser! Det är en sorglig värld vi lever i tyvärr.

Om man inte är helt mot våld mot djur (säg vägrar äta kött o.s.v.) ser jag inte varför säljakten är särskild intressant - om nu någon inte kan påvisa vad den kan ha för långtgående konsekvenser mer än att "jag gillar sälar".

Shakemynuts
2009-04-01, 11:49
Tycker vi ska klubba ihjäl alla som är för denna jakt...Idioter, inte undra på att världen går åt helvete mer och mer för varje dag när man har människor med denna syn och ingen hänsyn till annat på denna planet än sig själva och pengar,klarar sig gott utan dessa okänsliga varelser! Det är en sorglig värld vi lever i tyvärr.

Kommer alltid nån idiotkommentar som denna.

coxie
2009-04-01, 11:51
Tycker vi ska klubba ihjäl alla som är för denna jakt...Idioter, inte undra på att världen går åt helvete mer och mer för varje dag när man har människor med denna syn och ingen hänsyn till annat på denna planet än sig själva och pengar,klarar sig gott utan dessa okänsliga varelser! Det är en sorglig värld vi lever i tyvärr.

Ja att sitta och gråta i ett hörn kommer verkligen få världen att fungera.

coxie
2009-04-01, 11:54
Kommer alltid nån idiotkommentar som denna.

Vi måste ha överseende med mindre begåvade individer, det är trots allt inte deras fel.

Nitrometan
2009-04-01, 12:03
Om man ändå klubbar sälarna tycker jag att man ska passa på att pressa oljan ur dem.

Igloo Sälolja:
Igloo Sälolja är producerat i Kanada av 100% ren sälolja från grönlandssäl, som naturens ideella blandning av EPA, DHA, och DPA.

Alexton
2009-04-01, 12:07
Jovars.. inte den mest humana metoden kanske.

Om ni vill prova med lite modernare vapen så finns alltid http://www.sealhunter.com/ som är ett litet spel. :thumbup:

Nitrometan
2009-04-01, 12:11
Igloo var inte helt smarta.

...som naturens... ?? Borde väl vara "som innehåller"?

...naturens ideella blandning... ?? Borde vara "naturens ideala blandning".

C.E.J.
2009-04-01, 12:25
"Warranty void if seal is broken"

:) ?

xIkUiD8N81k

C h r i s
2009-04-01, 12:26
Om man inte är helt mot våld mot djur (säg vägrar äta kött o.s.v.) ser jag inte varför säljakten är särskild intressant - om nu någon inte kan påvisa vad den kan ha för långtgående konsekvenser mer än att "jag gillar sälar".

Det är skillnad på nödvändigt "våld" där människan har i åtanke att lidandet ska vara minimalt (inte för att alla slakteri har det..), och att klubba ett djur i huvudet för att man tycker det är kul.

Jag anser att jakt är "ok" så länge jägaren i fråga faktiskt har ett behov utöver rent nöja att döda djuret, och helst med ett skott som är direkt dödligt... Vilket ställer mig emot majoriteten av dagens jägare.

Vi måste ha överseende med mindre begåvade individer, det är trots allt inte deras fel.

"Vi måste ha överseende med de psykiskt sjuka individerna på forumet, det är trots allt inte deras fel." Låt personer ha sina åsikter utan att gå till personangrepp. Argumentera gärna mot deras tyckande, men inte mot dem som personer, tack. :)

coxie
2009-04-01, 12:29
"Vi måste ha överseende med de psykiskt sjuka individerna på forumet, det är trots allt inte deras fel." Låt personer ha sina åsikter utan att gå till personangrepp. Argumentera gärna mot deras tyckande, men inte mot dem som personer, tack. :)

Vad är det för argument han lägger fram som jag ska bemöta?

Nitrometan
2009-04-01, 12:33
Det är skillnad på nödvändigt "våld" där människan har i åtanke att lidandet ska vara minimalt (inte för att alla slakteri har det..), och att klubba ett djur i huvudet för att man tycker det är kul.
Har du nåt belägg för att jägarna klubbar sälar för att det är kul?

spoonchest
2009-04-01, 12:34
Vad är det för fel med att använda vapen som alla andra? Ett kulhål är väl inte hela världen.

C h r i s
2009-04-01, 12:35
Vad är det för argument han lägger fram som jag ska bemöta?

Anser du att han inte har ett argument eller tyckande så behöver du inte citera honom över huvud taget?

Det skapar en trevligare stämning och kan ge upphov till en diskussion på högre nivå med att svara med exempelvis. "Nej du har fel, för att..." istället för "Nej, men du är ful, fet och finnig"

Vilket bidrar, och vilket bidrar inte?

C h r i s
2009-04-01, 12:42
Har du nåt belägg för att jägarna klubbar sälar för att det är kul?

Nej, det har jag faktiskt inte. Nu antog jag att detta var nöjesjakt, rätta mig om jag har fel. Om jägarna i sig har ett stort behov av oljan/skinn/köttet sälarna ger, då får de gärna jaga dem för mig, men jag måste direkt medge att jag tycker att klubbning ej låter som en human metod. Vilket jag motsätter mig till även om det är nöjesjakt eller inte.

pragmatist
2009-04-01, 12:43
Kanske låter okänsligt men ett klubbslag mot skallen eller ett skott i lungorna, vad är skillnaden? Ett välriktat klubbslag dödar nog lika snabbt och effektivt som ett skott.
Om det sedan är rätt eller fel att döda sälungar är en annan sak.

edit: A seal walked into a club. /end

Det skulle vara intressant att se lite statistik över hur ofta klubbning respektive gevärsskott leder till en onödigt plågsam död. Jag är nog villig att tro som du att ett välriktat klubbslag dödar väl så snabbt och smärtfritt som en studsarkula.

I Sverige skjuts varje år sisådär 100,000 älgar och det är långt ifrån alla som dör "knall och fall" av första skottet.

Nitrometan
2009-04-01, 12:45
Nej, det har jag faktiskt inte. Nu antog jag att detta var nöjesjakt, rätta mig om jag har fel. Om jägarna i sig har ett stort behov av oljan/skinn/köttet sälarna ger, då får de gärna jaga dem för mig, men jag måste direkt medge att jag tycker att klubbning ej låter som en human metod. Vilket jag motsätter mig till även om det är nöjesjakt eller inte.
De jagar de små gulliga sälungarna för att sälja pälsen. Sälarna är inte så snabba på land så de kan gå fram och klubba dem. Då blir det dessutom mindre skador på pälsen än om man skulle skjuta sönder sälungarna.

Vuxna sälar skjuter man såklart.

Tolkia
2009-04-01, 14:34
Vi kan med fördel dra ned på tramset i tråden.

stevebc
2009-04-01, 14:38
Varför är det fel att klubba sälen (antaget då att den dör/blir medvetslös efter första slaget). Är det för att den är gullig och oskyldig(tm)?

Tolkia
2009-04-01, 14:42
Varför är det fel att klubba sälen (antaget då att den dör/blir medvetslös efter första slaget). Är det för att den är gullig och oskyldig(tm)?
Jag vet för lite om hur effektivt klubbning är, som det utförs idag, men kritiken bygger väl nu som tidigare på att det inte är så effektivt, utan medför onödigt lidande för djuren (även om jag inser att gullighetsaspekten betyder en hel del, då det är ovanligt med aktioner för att rädda spindlar etc.). Ganska stor chans att klubbning inte är hundraprocentigt effektiv, då ingen jaktform torde vara det.

Fatcan
2009-04-01, 14:43
Vad används sälarna till sen? Päls?

NikoLei
2009-04-01, 14:52
Hahahaha!!!! Verkar som jag trampade många på tårna här, hoppsan hejsan!

Jag är emot allt våld mot djur,ja! Så jag tycker inte man ska ignorera ågot enbart för att det finns annat skit också på denna planet, att tänka i dessa tankebanor gör att denna värld är såpass sjuk som den är, jag sitter inte i ett hörn och gråter, tvärtom så står jag för vad jag tycker och tänker säga vad jag tycker!

Människan är världens överlägset smartaste varelse, och ändå är vi den som beter oss som den trögaste/sjukaste...ja välj viljet av de neativa orden ni vill för att beskriva vår ras.

Förstår inte hur vissa kan försvara att vi behandlar djuren som vi gör, att vägra inse att djuren behandlas sjukt, detta är mer idioti än mina kommentarer! Har ni själva set hur man slaktar djur, när dom faktiskt klubbar sälarna? Att ni då inte reagerar för överåld, att man inte kan hantera på ett mer smidigare sätt..Ja, då kanske ni borde rannsaka er själva. Eller ni kanske är såpass tuffa och hårda att detta viftar ni bara bort! Tuffast överlever! Det är pinsamt att leva på samma planet som er känslokalla påsar med ben och kött *cry*

Fatalist
2009-04-01, 15:12
Klart vi ska klubba sälen, den biter ju ihjäl fisk. Vad är värst, BITA eller KLUBBA?

Mm... Just det. Det kan ändå ingen säga emot.

hasic
2009-04-01, 15:14
Jämförde du precis sälklubbning med förintelsen?

Nej, utan att hitler hade samma ursäkt. Det vill säga att det är för dyrt med att köpa ammunition.

Shakemynuts
2009-04-01, 15:15
Hahahaha!!!! Verkar som jag trampade många på tårna här, hoppsan hejsan!

Jag är emot allt våld mot djur,ja! Så jag tycker inte man ska ignorera ågot enbart för att det finns annat skit också på denna planet, att tänka i dessa tankebanor gör att denna värld är såpass sjuk som den är, jag sitter inte i ett hörn och gråter, tvärtom så står jag för vad jag tycker och tänker säga vad jag tycker!

Människan är världens överlägset smartaste varelse, och ändå är vi den som beter oss som den trögaste/sjukaste...ja välj viljet av de neativa orden ni vill för att beskriva vår ras.

Förstår inte hur vissa kan försvara att vi behandlar djuren som vi gör, att vägra inse att djuren behandlas sjukt, detta är mer idioti än mina kommentarer! Har ni själva set hur man slaktar djur, när dom faktiskt klubbar sälarna? Att ni då inte reagerar för överåld, att man inte kan hantera på ett mer smidigare sätt..Ja, då kanske ni borde rannsaka er själva. Eller ni kanske är såpass tuffa och hårda att detta viftar ni bara bort! Tuffast överlever! Det är pinsamt att leva på samma planet som er känslokalla påsar med ben och kött *cry*

Du måste ju tänka på vad du skriver likförbannat.

Hur tycker du själv det klingar när du skriver att du tycker det är sinnessjukt att klubba ihjäl sälar, samtidigt som du skriver att du tycker vi ska klubba ihjäl dom som klubbar ihjäl?

Baan
2009-04-01, 15:18
Hahahaha!!!! Verkar som jag trampade många på tårna här, hoppsan hejsan!

Jag är emot allt våld mot djur,ja! Så jag tycker inte man ska ignorera ågot enbart för att det finns annat skit också på denna planet, att tänka i dessa tankebanor gör att denna värld är såpass sjuk som den är, jag sitter inte i ett hörn och gråter, tvärtom så står jag för vad jag tycker och tänker säga vad jag tycker!

Människan är världens överlägset smartaste varelse, och ändå är vi den som beter oss som den trögaste/sjukaste...ja välj viljet av de neativa orden ni vill för att beskriva vår ras.

Förstår inte hur vissa kan försvara att vi behandlar djuren som vi gör, att vägra inse att djuren behandlas sjukt, detta är mer idioti än mina kommentarer! Har ni själva set hur man slaktar djur, när dom faktiskt klubbar sälarna? Att ni då inte reagerar för överåld, att man inte kan hantera på ett mer smidigare sätt..Ja, då kanske ni borde rannsaka er själva. Eller ni kanske är såpass tuffa och hårda att detta viftar ni bara bort! Tuffast överlever! Det är pinsamt att leva på samma planet som er känslokalla påsar med ben och kött *cry*

Många ser nog inget värde i att låta djuren självdö bara för det känns taskigt att döda dom om vi har något behov av att se dom döda samt att det inte skadar ekosystemet (och liknande).

stevebc
2009-04-01, 15:28
Jag vet för lite om hur effektivt klubbning är, som det utförs idag, men kritiken bygger väl nu som tidigare på att det inte är så effektivt, utan medför onödigt lidande för djuren (även om jag inser att gullighetsaspekten betyder en hel del, då det är ovanligt med aktioner för att rädda spindlar etc.). Ganska stor chans att klubbning inte är hundraprocentigt effektiv, då ingen jaktform torde vara det.Okej. Ja, så minimalt lidande som möjligt så klart. Jag har sett på sälklubbning som ett effektivt sätt att döda, lite som man klubbar en fisk efter man fångat den (oerhört många som inte gör det tyvärr), men jag vet som sagt heller inte. Om det inte är effektivt och medför mer lidande så förstår jag kritiken.

Guybrush
2009-04-01, 15:42
Klubba sälar för dess päls är jag helt emot. Jag är emot all typ av pälshandel då det finns många andra bra alternativ. Det är bara idioter som bär päls.

Många har argumentet att sälarna äter upp fisken för de som bedriver småskaligt fiske längs kustarna. Detta beror som jag har förstått det på att sälarna tvingas in mot kusten pga rovfisket från de stora trålarna. Det finns helt enkelt för lite fisk där ute. Då menar folk alltså att sälarna ska dödas? Det går inte ihop för mig. Varför inte gå hårt åt källan till problemet istället, dvs rovfisket som skapat en obalans?

Jag är för dåligt insatt i saken men det är såhär jag har uppfattat det. Rätta mig om jag har fel.

NikoLei
2009-04-01, 15:49
Klubba sälar för dess päls är jag helt emot. Jag är emot all typ av pälshandel då det finns många andra bra alternativ. Det är bara idioter som bär päls.

Många har argumentet att sälarna äter upp fisken för de som bedriver småskaligt fiske längs kustarna. Detta beror som jag har förstått det på att sälarna tvingas in mot kusten pga rovfisket från de stora trålarna. Det finns helt enkelt för lite fisk där ute. Då menar folk alltså att sälarna ska dödas? Det går inte ihop för mig. Varför inte gå hårt åt källan till problemet istället, dvs rovfisket som skapat en obalans?

Jag är för dåligt insatt i saken men det är såhär jag har uppfattat det. Rätta mig om jag har fel.

+1

Sen ska jag själv be om ursäkt för min lite hårda framtoning mot andra personer, blev lite väl arg och lät det gå ut över vissa här, självklart ska jag respektera era åsikter såsom ni respekterar min. Ber om ursäkt för dom som tagit illa åt sig. Står dock fast att jag anser att de som klubbar ihjäl sälarna samt skadar andra djur i syfte att tjäna pengar på det är några som jag inte håller särskilt högt, om det dock görs pga en balans i naturen, ja då är det självklart en helt annan femma. Återigen, ledsen till er som jag trampat på tårna, var mycket omoget av mej.

Stoltz
2009-04-01, 17:51
eller alla sälar i havet!!!!1111
Eller alla klubbor i nacken!!!!111
Nej, utan att hitler hade samma ursäkt. Det vill säga att det är för dyrt med att köpa ammunition.
Alltså jämförde du Hitlers tillvägagångssätt under förintelsen med sälklubbning.
http://www.handelshuset.se/catalog/images/Gles-kam-med-handtag.jpg

r3mpuh
2009-04-01, 18:04
Jovars.. inte den mest humana metoden kanske.

Om ni vill prova med lite modernare vapen så finns alltid http://www.sealhunter.com/ som är ett litet spel. :thumbup:


TACK!!!!:bow:

Hadde Glömt bort vad spelet hette! xD;)

Mago
2009-04-01, 19:18
Alltså jämförde du Hitlers tillvägagångssätt under förintelsen med sälklubbning.


Det är skillnad på att jämföra och att jämställa.
Det går alldeles utmärkt att jämföra äpplen med päron.

Pingu
2009-04-01, 20:24
Det gnälls på sälklubbningen för att det är söta djur. Aldrig hört någon klaga på hur rått det är att först kroka upp en fisk och sedan klubba ihjäl den

hasic
2009-04-01, 20:45
Eller alla klubbor i nacken!!!!111

Alltså jämförde du Hitlers tillvägagångssätt under förintelsen med sälklubbning.

Till viss del, ja, men har aldrig sagt att det ens är liknande saker på något sätt.

r3mpuh
2009-04-01, 21:01
Det gnälls på sälklubbningen för att det är söta djur. Aldrig hört någon klaga på hur rått det är att först kroka upp en fisk och sedan klubba ihjäl den


Det är liksom därför jag inte fiskar.

Matsa
2009-04-01, 21:02
Jag anser att jakt är "ok" så länge jägaren i fråga faktiskt har ett behov utöver rent nöja att döda djuret, och helst med ett skott som är direkt dödligt... Vilket ställer mig emot majoriteten av dagens jägare.

Majoriteten av all jakt är inte enbart till för nöje, kött är en ganska väsentlig produkt från det hela. Ett djur som har levt i det fria och sedan skjutits har väl haft en betydligt bättre liv än den genomsnittliga slaktboskapen? Alltså är jakt bra, det är det mest humana sättet att skaffa kött på bordet. Om jakten sker under välorganiserade former och bytet äts upp, vad spelar det då för roll hur roligt jägaren tycker att det är?

Visst ja, topic... Jag är emot sälklubbning.

Robert Svensson
2009-04-01, 21:03
Ser ju inte direkt så trevligt ut, det är väl en sak som är säker. Men det borde väl gå att hitta ett annat sätt än att slå ihjäl dem? Samt ett sätt som är "billigare", då. Eftersom det tydligen whinas över att skott kostar pengar.

pragmatist
2009-04-01, 21:48
Kostnadsargumentet är förstås absurt, en sälunge kan man döda med skott som kostar ~50 öre styck.

Menigar
2009-04-01, 22:00
Kostnadsargumentet är förstås absurt, en sälunge kan man döda med skott som kostar ~50 öre styck.
Fast vad blir värdeminskningen på pälsen med ett eller fler kulhål?

young_george
2009-04-01, 22:06
Nej, utan att hitler hade samma ursäkt. Det vill säga att det är för dyrt med att köpa ammunition.

Källa på det tack. Låter som en vandringssägen.

pragmatist
2009-04-01, 22:21
Fast vad blir värdeminskningen på pälsen med ett eller fler kulhål?

Ingen aning, men man skjuter ju sälar i huvudet som regel och där finns det väl inte särskilt mycket päls att vara rädd om.

Det finns dock studier gjorda som tyder på att sälklubbning faktiskt är en ovanligt human form av jakt jämfört med många andra metoder, inklusive vanlig slakt av boskap, t.ex.: http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=339547

stafh
2009-04-01, 22:35
Ingen aning, men man skjuter ju sälar i huvudet som regel och där finns det väl inte särskilt mycket päls att vara rädd om.

Det finns dock studier gjorda som tyder på att sälklubbning faktiskt är en ovanligt human form av jakt jämfört med många andra metoder, inklusive vanlig slakt av boskap, t.ex.: http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=339547

Fast då förutsätter man ju förstås att det andra är "humant". Ha ihjäl djur i onödan är inte särskilt humant i mina ögon.

späkalven
2009-04-02, 16:27
men att använda en vanlig slaktpistol då, funkar inte det? kommer man så nära sälen att man kan klubba dom, så måste de funka med sån också..visst det låter lite mer.

men någon reaktion måste det bli ändå, när någon knackar en klubba i sälen brevid liksom,

-hmmm, ligga kvar och steka eller dra?

palme
2009-04-02, 16:29
men att använda en vanlig slaktpistol då, funkar inte det? kommer man så nära sälen att man kan klubba dom, så måste de funka med sån också..visst det låter lite mer.

men någon reaktion måste det bli ändå, när någon knackar en klubba i sälen brevid liksom,

-hmmm, ligga kvar och steka eller dra?

De är inte snabba på land de småliven.

Baan
2009-04-02, 16:29
men att använda en vanlig slaktpistol då, funkar inte det? kommer man så nära sälen att man kan klubba dom, så måste de funka med sån också..visst det låter lite mer.

men någon reaktion måste det bli ändå, när någon knackar en klubba i sälen brevid liksom,

-hmmm, ligga kvar och steka eller dra?

Hade sälar varit smarta hade vi kanske inte haft den här diskussionen ;)

Trance
2009-04-02, 16:31
Fast då förutsätter man ju förstås att det andra är "humant". Ha ihjäl djur i onödan är inte särskilt humant i mina ögon.

Det gäller väl all slakt då?

stafh
2009-04-02, 16:57
Det gäller väl all slakt då?

Jupp. Fast det är klart att viss slakt är värre än annan.

akerstrom
2009-04-02, 18:07
[TEXT]
Människan är världens överlägset smartaste varelse, och ändå är vi den som beter oss som den trögaste/sjukaste...ja välj viljet av de neativa orden ni vill för att beskriva vår ras.

Förstår inte hur vissa kan försvara att vi behandlar djuren som vi gör, att vägra inse att djuren behandlas sjukt, detta är mer idioti än mina kommentarer! Har ni själva set hur man slaktar djur, när dom faktiskt klubbar sälarna? Att ni då inte reagerar för överåld, att man inte kan hantera på ett mer smidigare sätt..Ja, då kanske ni borde rannsaka er själva. Eller ni kanske är såpass tuffa och hårda att detta viftar ni bara bort! Tuffast överlever! Det är pinsamt att leva på samma planet som er känslokalla påsar med ben och kött *cry*

Du har inte tänk på hur ett rådjur lider när ett Lodjur försöker döda det, hur lider en antilop när gepard, tigrar eller vad som nu äter sådana försöker döda det, eller när vissa rovdjuren tröttar ut det som redan är sjuka i flocken dom jagar, och sedan dödar det plågsamt.. eller när en alligator tar ett djur och ruskar och försöker dränka djuret. Eller när ett rovdjur misslyckas med sitt försök och lämnar djuret med något sår och brutna ben(den lyckas fly ändå)?

Så fort det är människor som gör saker då är det sååå hemskt. Men PETA medlemmar och likande de kämpar inte(lika mycket) för fattiga barn i Afrika som lider för att det inte får mat och föräldrarna har dött, nej då förstör PETA forskningsanläggningar som försöker göra mediciner för barnen och förstör materiell som efter förstörelsen måste bytas ut eller renoveras för pengar, pengar som kunde gått till det fattiga barnen i Afrika/Asien osv.

Och ja, man måste ta itu med misär bland människor först, varför?
Jo du säger att vi är dom smartaste på jorden, då lider vi ju också mest av extrem svält och misär. Djuren lider inte lika mycket, för det har inte en hjärna som kan tänka in i framtiden och minnas historien speciellt bra, det kan inte planera och sådant. Men vi människor kan det.

stafh
2009-04-02, 18:13
Du har inte tänk på hur ett rådjur lider när ett Lodjur försöker döda det, hur lider en antilop när gepard, tigrar eller vad som nu äter sådana försöker döda det, eller när vissa rovdjuren tröttar ut det som redan är sjuka i flocken dom jagar, och sedan dödar det plågsamt.. eller när en alligator tar ett djur och ruskar och försöker dränka djuret. Eller när ett rovdjur misslyckas med sitt försök och lämnar djuret med något sår och brutna ben(den lyckas fly ändå)?
Ett lodjur dödar rådjur för att överleva, inte för att få en fin rådjurshatt som han kan imponera med sina polare med. Sen har ju lodjuret inte så många alternativ att välja mellan när det ska döda ett rådjur.

Så fort det är människor som gör saker då är det sååå hemskt. Men PETA medlemmar och likande de kämpar inte för fattiga barn i Afrika som lider för att det inte får mat och föräldrarna har dött, nej då förstör PETA forskningsanläggningar som försöker göra mediciner för barnen och förstör materiell som efter förstörelsen måste bytas ut eller renoveras för pengar, pengar som kunde gått till det fattiga barnen i Afrika/Asien osv.
Källa på att PETA förstör forskningsanläggningar (sic)?
Antar att du föraktar greenpeace också, eftersom de inte hjälper fattiga barn i afrika? Hur mycket hjälper du fattiga barn i afrika förresten?

Jo du säger att vi är dom smartaste på jorden, då lider vi ju också mest av extrem svält och misär. Djuren lider inte lika mycket, för det har inte en hjärna som kan tänka in i framtiden och minnas historien speciellt bra, det kan inte planera och sådant. Men vi människor kan det.
Är du kanske lite onykter? Menar du att en elefant har samma mentala kapacitet som en myra?
Och hur kan du vara så säker på att vår förmåga att planera gör att vi lider mer? :Virro

akerstrom
2009-04-02, 18:37
Ett lodjur dödar rådjur för att överleva, inte för att få en fin rådjurshatt som han kan imponera med sina polare med. Sen har ju lodjuret inte så många alternativ att välja mellan när det ska döda ett rådjur.

Sant, men djuret lider väll lika mycket då som när vi ''nöjes'' jagar?


Källa på att PETA förstör forskningsanläggningar (sic)?
Antar att du föraktar greenpeace också, eftersom de inte hjälper fattiga barn i afrika? Hur mycket hjälper du fattiga barn i afrika förresten?

Okey, var fel att säga att PETA förstör, men organisationer som PETA stödjer gör det iaf. Sen så editerade jag min inlägg precis efter jag skrivit klart det och la till ''inte(lika mycket)'' Jag skänker pengar och kläder till fattiga barn, fadderbarn osv.

Är du kanske lite onykter? Menar du att en elefant har samma mentala kapacitet som en myra?
Och hur kan du vara så säker på att vår förmåga att planera gör att vi lider mer? :Virro
Förstog du inte vad jag skrev eller?

VI människor är smartare än djuren, jag rangordnade inte djuren smarthet, vem fan är det som är onykter?
Sen så menar jag inte att planering är något som gör att vi lider mer, men var ett exempel som det flesta djur inte har.

stafh
2009-04-02, 19:27
Sant, men djuret lider väll lika mycket då som när vi ''nöjes'' jagar?
Ja, antagligen. Men vad spelar det för roll?


Okey, var fel att säga att PETA förstör, men organisationer som PETA stödjer gör det iaf.
Mig veterligen är det bara rykten som säger att PETA ger ekonomiskt stöd till ALF och liknande organisationer. Har det nånsin visats att det faktiskt är så?


Förstog du inte vad jag skrev eller?

VI människor är smartare än djuren, jag rangordnade inte djuren smarthet, vem fan är det som är onykter?
Sen så menar jag inte att planering är något som gör att vi lider mer, men var ett exempel som det flesta djur inte har.
Du skrev: "Djuren lider inte lika mycket, för det har inte en hjärna som kan tänka in i framtiden och minnas historien speciellt bra, det kan inte planera och sådant".
I detta argument ser det ut som att du anser att djur == djur, och du tar inte hänsyn till skillnader mellan arter. Jag skulle vilja påstå att högre stående primater absolut har förmåga att planera och komma ihåg saker. Andra däggdjur som t.ex. elefanter har visat tecken på empati och andra känslomässiga processer.
Jag ser dock fortfarande inte hur du kan göra kopplingen att ökad "smarthet" (vad nu det innebär) ger ökat lidande. Iallafall inte i den här situationen.
Har du nåt magiskt instrument som kan mäta lidande så visst, men har du inte det (eller åtminstone någon någorlunda vetenskaplig källa) så är det rena spekulationer.

Mago
2009-04-02, 19:46
Det känns som att man är ute på hal is om man vill rättfärdiga sitt eget beteende med att det finns andra djur som gör precis samma sak. "Vadå olagligt!? Delfiner våldtar ju varandra!"

akerstrom
2009-04-02, 19:55
Ja, antagligen. Men vad spelar det för roll?

Jag försvarar INTE djurplågeri, men när ett djur dör 5sek efter första slaget ist för efter 2sec så ser jag ingen stor fråga i det. Visst plågar man djuret aktivt, skiter i att slå ihjäl djuret och bara plågar det då är det HELT fel, men när en jägare kanske misslyckas pga otur, så är inte det en aktivhandling utan slumpen som avgjorde det.



Mig veterligen är det bara rykten som säger att PETA ger ekonomiskt stöd till ALF och liknande organisationer. Har det nånsin visats att det faktiskt är så?
Jag såg på något program(kommer inte ihåg namnet) men då gick det igenom deras bokföring och så och visade intervjuer när det uppmuntrade till sådana saker, sen så var någon högt uppsat inom PETA någon sorts föredetta ledare för någon av grupperna som attackerar forskingsbaser och tänder eld, spränger och slår sönder saker.


Du skrev: "Djuren lider inte lika mycket, för det har inte en hjärna som kan tänka in i framtiden och minnas historien speciellt bra, det kan inte planera och sådant".
Planera var inte ett bra ord i detta sammanhang, srry för det.
förstå sammanhang (1+1=2) passar bättre
I detta argument ser det ut som att du anser att djur == djur, och du tar inte hänsyn till skillnader mellan arter. Jag skulle vilja påstå att högre stående primater absolut har förmåga att planera och komma ihåg saker. Andra däggdjur som t.ex. elefanter har visat tecken på empati och andra känslomässiga processer.
Jag ser dock fortfarande inte hur du kan göra kopplingen att ökad "smarthet" (vad nu det innebär) ger ökat lidande. Iallafall inte i den här situationen.
Har du nåt magiskt instrument som kan mäta lidande så visst, men har du inte det (eller åtminstone någon någorlunda vetenskaplig källa) så är det rena spekulationer.

Nej, du läser fortfarande inte vad jag skriver, jag sa att jag INTE rangordnade djuren hur smarta det är jämt imot varandra, utan att människan står över alla djur, som du även säger själv.
Nu kan det tyckas att jag säger imot mig själv i meningen ovanför, men menar att klart det är skillnader i djurens intelligens, men det tar jag inte in i exemplet för det är ju ganska självklart.

elefanter/apor är mer lika oss människor än andra djur i hur det kan tänka.

Men det som skiljer oss från dem är att vi begraver, har religiösa ritualer, sköter om det gamla & sjuka i större utsträckning osv.

Ni klagar på djur som dödas och sådant, men klagar ni lika mycket på hur ni djurälskare avlar sönder hundarna(fråga)?

Sen klart att djuren lider genom smärta, men lider det lika mycket psykiskt?
När ett djurs mamma dör, lider den psykisk genom saknad av mamma?

Det är det jag menar, klart nästan alla djur lider fysikt, men lider dem medvetet psykiskt?

kungconny
2009-04-02, 19:57
lägg tiden på bättre saker än att reagera på jakt så blir världen en bättre plats. sälklubbning? jeez

akerstrom
2009-04-02, 20:00
Det känns som att man är ute på hal is om man vill rättfärdiga sitt eget beteende med att det finns andra djur som gör precis samma sak. "Vadå olagligt!? Delfiner våldtar ju varandra!"

Så ett exempel, gör så att man menar att man tycker att våldtäkt ska blir lagligt? Kan du Skilja på 2 saker eller?

stafh
2009-04-02, 20:06
Jag försvarar INTE djurplågeri, men när ett djur dör 5sek efter första slaget ist för efter 2sec så ser jag ingen stor fråga i det. Visst plågar man djuret aktivt, skiter i att slå ihjäl djuret och bara plågar det då är det HELT fel, men när en jägare kanske misslyckas pga otur, så är inte det en aktivhandling utan slumpen som avgjorde det.
Men jägaren jagar för att det är kul, djuren jagar för att överleva. Lite skillnad.



Jag såg på något program(kommer inte ihåg namnet) men då gick det igenom deras bokföring och så och visade intervjuer när det uppmuntrade till sådana saker, sen så var någon högt uppsat inom PETA någon sorts föredetta ledare för någon av grupperna som attackerar forskingsbaser och tänder eld, spränger och slår sönder saker.

Det var nog Bullshit (programmet heter så). Jag har också sett det avsnittet, och flera andra, och de bullshittar rätt stenhårt själva ibland. Knappast en säker källa. (Penn & Teller jobbar som illusionister i las vegas (tror jag), inte som professionella journalister)

Nej, du läser fortfarande inte vad jag skriver, jag sa att jag INTE rangordnade djuren hur smarta det är jämt imot varandra, utan att människan står över alla djur, som du även säger själv.
Nu kan det tyckas att jag säger imot mig själv i meningen ovanför, men menar att klart det är skillnader i djurens intelligens, men det tar jag inte in i exemplet för det är ju ganska självklart.

elefanter/apor är mer lika oss människor än andra djur i hur det kan tänka.

Du förstår inte vad jag menar. Du generaliserade grovt när du sa "djur" och inte "vissa djur" eller "drosophila melanogaster" eller liknande. Bara för att djuren "står under" oss människor betyder inte det att alla djur står på samma nivå. Ville bara understryka detta faktum.

Men det som skiljer oss från dem är att vi begraver, har religiösa ritualer, sköter om det gamla & sjuka i större utsträckning osv.
Lite svårt för djur att begrava och sköta om gamla och sjuka kanske? Nu råkar det ju dock vara så att vissa djur faktiskt sörjer sina döda (eller i alla fall visar starka tecken på detta) och tar hand om varandra och socialiserar rent generellt.

Ni klagar på djur som dödas och sådant, men klagar ni lika mycket på hur ni djurälskare avlar sönder hundarna(fråga)?
Absolut.

Sen klart att djuren lider genom smärta, men lider det lika mycket psykiskt?
När ett djurs mamma dör, lider den psykisk genom saknad av mamma?

Det är det jag menar, klart nästan alla djur lider fysikt, men lider dem medvetet psykiskt?
De har hjärnor de också, så det verkar inte helt otroligt. Det är inget som jag vill gambla om i vilket fall.
"Tänk om den här dövstumma personen har något genetiskt fel som gör att han inte kan känna smärta! Vi hugger av benet på honom för skojs skull!" *screwy*

akerstrom
2009-04-02, 20:06
Så ett exempel, gör så att man menar att man tycker att våldtäkt ska blir lagligt? Kan du Skilja på 2 saker eller?

EDIT:
Helt fel tolkning av vad jag har skrivit!

stafh
2009-04-02, 20:07
lägg tiden på bättre saker än att reagera på jakt så blir världen en bättre plats. sälklubbning? jeez

Lägg tiden på bättre saker än jakt så blir världen en bättre plats. *slap*

Mourten
2009-04-02, 20:15
http://photos-e.ak.fbcdn.net/photos-ak-sf2p/v331/116/92/529323447/n529323447_1295308_9242.jpg

bild på en säl jag precis skjutit.
1 skott, inget lidande alls. Tror en perfekt klubbning hade gett samma resultat.

akerstrom
2009-04-02, 20:15
Men jägaren jagar för att det är kul, djuren jagar för att överleva. Lite skillnad.
Hört talas om katter som ''leker'' med mössen för att sedan döda dem, ge dem till sina ägare som sedan slänger dem.





Det var nog Bullshit (programmet heter så). Jag har också sett det avsnittet, och flera andra, och de bullshittar rätt stenhårt själva ibland. Knappast en säker källa. (Penn & Teller jobbar som illusionister i las vegas (tror jag), inte som professionella journalister)

Aa var bullshit, okey så fakturor och intervjuer ljuger? okey?

Du förstår inte vad jag menar. Du generaliserade grovt när du sa "djur" och inte "vissa djur" eller "drosophila melanogaster" eller liknande. Bara för att djuren "står under" oss människor betyder inte det att alla djur står på samma nivå. Ville bara understryka detta faktum.
Fel av mig att generalisera så grov då.


Lite svårt för djur att begrava och sköta om gamla och sjuka kanske?
ja för det flesta djur inte kan tänka så

Nu råkar det ju vara så att vissa djur faktiskt sörjer sina döda (eller i alla fall visar starka tecken på detta) och tar hand om varandra och socialiserar rent generellt.
Visar starka tecken, är du en källa som säger att det är så?
jag nekar inte att det är så, men har du källa?



Absolut.
DU eller det flesta djurrättaktivister?


De har hjärnor de också, så det verkar inte helt otroligt. Det är inget som jag vill gambla om i vilket fall.

En mask kanske känner smärta, en myra kanske känner smärta, en fluga kanske känner smärta. allting kanske känner smärta, en växt kanske känner smärta, hur vet du att man måste ha en hjärna för att känna smärta.


"Tänk om den här dövstumma personen har något genetiskt fel som gör att han inte kan känna smärta! Vi hugger av benet på honom för skojs skull!" *screwy*.

Dåligt exempel, då gamblar du om att han har något fel att inte han känner smärta, men 99,9999999999999999999% av alla andra känner smärta, och kan tala om det, det är bevisat osv.

akerstrom
2009-04-02, 20:16
Lägg tiden på bättre saker än jakt så blir världen en bättre plats. *slap*

Varför är vi konstruerade för att jaga och inte för att odla och äta bara växter?

stafh
2009-04-02, 20:51
Hört talas om katter som ''leker'' med mössen för att sedan döda dem, ge dem till sina ägare som sedan slänger dem.

Det kallas träning. Är du ens seriös nu?





Aa var bullshit, okey så fakturor och intervjuer ljuger? okey?
Menar du på fullaste allvar att ALF skickade en faktura till PETA?

"Ekonomiskt stöd till terroristverksamhet

Bultsaxar ----------- $500
Dynamit ------------ $2000
Balaclavas ---------- $100
Molotov-cocktails --- $300

Varav moms: $250

Senaste betalningsdag: 2005-04-24"

*whatever*





ja för det flesta djur inte kan tänka så
Nej, för de flesta djur har inga spadar. *rolleyes*


Visar starka tecken, är du en källa som säger att det är så?
jag nekar inte att det är så, men har du källa?
Jag har varken tid eller ork att leta upp någon ordentlig källa, så du får nöja dig med wikipedia. Finns säkert källhänvisningar i artikeln.
http://en.wikipedia.org/wiki/Elephant_intelligence



DU eller det flesta djurrättaktivister?
Jag är ingen "djurrättsaktivist", och jag talar bara för mig själv. Jag är dock rätt övertygad av att de flesta djurrättsaktivister ogillar skadlig avel (aka djurplågeri) ganska starkt.


En mask kanske känner smärta, en myra kanske känner smärta, en fluga kanske känner smärta. allting kanske känner smärta, en växt kanske känner smärta, hur vet du att man måste ha en hjärna för att känna smärta.
Man måste ha smärtreceptorer och nerver som förmedlar signalerna från dessa till något som liknar ett CNS med någon form av signalbehandlande kapacitet som kan tolka dessa signaler som smärta. Etc.



Dåligt exempel, då gamblar du om att han har något fel att inte han känner smärta, men 99,9999999999999999999% av alla andra känner smärta, och kan tala om det, det är bevisat osv.
Det är rätt hög sannolikhet (ungefär 1 när det gäller de flesta) att däggdjur
kan känna psykisk smärta, så jag vill nog påstå att min analogi är ganska giltig.

stafh
2009-04-02, 20:52
Varför är vi konstruerade för att jaga och inte för att odla och äta bara växter?

För att gud vill det. :Virro

Shakemynuts
2009-04-02, 20:55
Källa på det tack. Låter som en vandringssägen.

Vadå källa på det?

Är väl inget okänt att gasningen var för att det var billigare, effektivare och smidigare för nazisterna och att de rada upp flera judar för att kunna använda färre skott.

Däremot vet jag inte om just exakta påståendet att det var för dyrt med amunition stämmer.

Tolkia
2009-04-02, 21:38
Det är nog ganska sannolikt att det inte ens var Hitler själv som kom på idén med gasningen (däremot anses det väl att, som Shamekynuts skriver, nazisterna var först med att göra industri av avrättningen). Han var ledaren och uppviglaren, men han var också bra på att skaffa sig en stab som jobbade åt honom. Det är med Hitler som med många andra historiska personer (Bellman, anyone?), han sägs ha sagt mycket som han förmodligen aldrig har sagt.

akerstrom: Hört uttrycket "två fel gör inte ett rätt"?

Nordenator
2009-04-02, 22:03
"My real name is Beelzebub, but you can call me Beelz
I love to watch Fox news and then go club some baby seals
Then I'll take a bubble bath and drink a zinfandel
Try to wash off that baby seal smell
And then I'll make a toast to me
Hey, here's to my hell...
My name is Satan. Ah Hah!"

-Stephen Lynch

Mongar
2009-04-02, 22:48
http://photos-e.ak.fbcdn.net/photos-ak-sf2p/v331/116/92/529323447/n529323447_1295308_9242.jpg

bild på en säl jag precis skjutit.
1 skott, inget lidande alls. Tror en perfekt klubbning hade gett samma resultat.

Vad hände med sälen sen? Den ser ledsen ut för övrigt *cry*

Mourten
2009-04-03, 05:11
Vad hände med sälen sen? Den ser ledsen ut för övrigt *cry*

Jag har kraniet hemma på hyllan, "pälsen" har en polare på väggen, resten åts upp. Köttet av mig och inälvor av havsörn.
Naturens gång. :)

spoonchest
2009-04-03, 09:10
men att använda en vanlig slaktpistol då, funkar inte det? kommer man så nära sälen att man kan klubba dom, så måste de funka med sån också..visst det låter lite mer.

men någon reaktion måste det bli ändå, när någon knackar en klubba i sälen brevid liksom,

-hmmm, ligga kvar och steka eller dra?

Jag tror en klubba fungerar bättre än en bultpistol. Avlivningen går ju sådär om bultpistolen inte ligger emot ordentligt, då får de små liven bara ett hål i pannan. Det här borde ju DU veta..

akerstrom
2009-04-03, 18:16
akerstrom: Hört uttrycket "två fel gör inte ett rätt"?


Ja.

Men säger inte att något är rätt, bara att det är mindre fel.

tsp
2009-04-03, 20:24
Jag har nu läst tråden och hört "båda sidor" av debatten, åtminstone debatten i den här tråden.

Faktum är att mycket jakt är plågsam. Eller ah, all jakt är ju plågsam. Tror inte direkt att någon djur uppskattar att dö, men det måste dem, och det får dem faktiskt finna sig i. Men generellt sett är ju sälklubbningen ganska taffligt genomförd. Vilda kanadensare som springer/halkar fram över isen och viftar iväg ett slag som träffar sälen på helt fel ställe och vilket orsakar lidande och det är inte säkert att nästa salva slag är dödande heller. Kan man då inte faktiskt investera typ 5kr per säl och skjuta dem små liven med ett välriktat skott istället? Självklart skulle väl dessa inte alltid heller vara dödande då det gäller att träffa innan sälen går under isen, vilket gör att pricksäkerheten får sättas i andra hand.

Därmed kan det ifrågasättas om jakt med skjutvapen skulle vara humanare mot sälarna.

Är det därmed dags att förbjuda jakten helt? Eller åtminstone förbjuda dödandet av små sälungar? Vad är er åsikt om jag lägger fram det så?

späkalven
2009-04-04, 14:08
Jag tror en klubba fungerar bättre än en bultpistol. Avlivningen går ju sådär om bultpistolen inte ligger emot ordentligt, då får de små liven bara ett hål i pannan. Det här borde ju DU veta..


sant, men hur som helst så har det en bra "avlivnings effekt" när den används.

du kommer ju aldrig ifrån att det kan bli ett (-ops, sorry!) ibland,va du änn använder bössa, klubba, slaktpistol, dynamit, knivar, pilbåge etc..mänskliga faktorn kallas det för.

men hur som helst så kan väll vi komma överens om att människan härskar över djuren. :thumbup:

stafh
2009-04-04, 14:12
men hur som helst så kan väll vi komma överens om att människan härskar över djuren. :thumbup:

Hur som helst så kan vi väll komma överens om att nazisterna härskade över judarna. :thumbup:






:facepalm:

Jens.Andersson
2009-04-04, 14:15
Godwins lag

Mongar
2009-04-04, 14:17
http://a0.vox.com/6a00c2252145c6549d00e398bf7c600003-320pi

Så här känner nog de flesta sälar angående klubbning.

Nitrometan
2009-04-04, 14:23
Godwins lag
För länge sen...

stafh
2009-04-04, 20:59
Godwins lag

Lagar är till för att lydas.

EkarN
2009-04-04, 21:14
Klubbning är ganska ohumant. Men jakt på säl är jag helför. Vad sägs om en slags motsvarighet till älgjakt fast på säl?

J de Koof
2009-04-05, 04:25
Varför skall vi behandla djur humant? Hur stor spridning har humanitet mellan arter i djurriket?

Mago
2009-04-05, 08:45
Varför skall vi behandla djur humant? Hur stor spridning har humanitet mellan arter i djurriket?

Så storsint av dig..
Vi förstår bättre. Vi är inte beroende av att döda djur för mat, kläder osv.

J de Koof
2009-04-05, 09:49
Så storsint av dig..
Vi förstår bättre. Vi är inte beroende av att döda djur för mat, kläder osv.

Det kan hända att jag missförstår orden och deras innebörd (har finska som modersmål).

Men på mig har i alla fall uppmaningen att behandla djur humant en lätt irriterande effekt, så pass att jag tenderar att nedvärdera djurrättsargumentation en smula.

Humant uppfattar jag som inommänskligt. Men som sagt jag kan ha fattat fel och vara ensam i världen om detta.

Mago
2009-04-05, 09:59
Ok. Humant är väl fel ord.
Däremot att behandla dem bra helt enkelt. (inte plåga, döda osv.)

Shakemynuts
2009-04-05, 10:37
Man kan inte jämföra oss med andra varelser i djurriket på det sättet.
Vi har medvetande och ett val, vi kan låta bli päls och skinnkläder om vi känner för det.

Men ett lejon måste ha krubb helt enkelt och har inte många val. Jag har alltså hört veganer säga att det är fel att djuren äter andra djur och att vi borde få djur att börja äta sojaprotein istället. :Virro

Kött är något jag har lite svårare att se att vi faktiskt kommer lägga av med. Men när det gäller saker som sälklubbning är jag mer positiv.

Condemned
2009-04-05, 10:56
Kostnadsargumentet är förstås absurt, en sälunge kan man döda med skott som kostar ~50 öre styck.

Vilka patroner säljs för 50 öre styck? Jag ifrågasätter inte utan jag är uppriktigt nyfiken.

spoonchest
2009-04-06, 12:23
Hur som helst så kan vi väll komma överens om att nazisterna härskade över judarna. :thumbup:






:facepalm:

Wow, hhrm, nu har du nog hamnat lite i fel tråd.. Vi diskuterar sälklubbning/jakt. Inte förintelsen.



:facepalm:

stafh
2009-04-06, 12:24
Wow, hhrm, nu har du nog hamnat lite i fel tråd.. Vi diskuterar sälklubbning/jakt. Inte förintelsen.



:facepalm:
Så det här med analogier har inte kommit till falun än?

Nitrometan
2009-04-06, 12:53
Så det här med analogier har inte kommit till falun än?
Hur var det nu med Godwin's lag?

http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/66/Adolf_Hitler-1933.jpg/175px-Adolf_Hitler-1933.jpg

stafh
2009-04-06, 13:03
Hur var det nu med Godwin's lag?

http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/66/Adolf_Hitler-1933.jpg/175px-Adolf_Hitler-1933.jpg

Kolla förra sidan ;)

Nitrometan
2009-04-06, 14:22
Kolla förra sidan ;)

Redan på första sidan...

Precis vad hitler sa när han började gasa ihjäl folk. Sjukt.

Mourten
2009-04-06, 14:27
Vilka patroner säljs för 50 öre styck? Jag ifrågasätter inte utan jag är uppriktigt nyfiken.

För att jaga säl krävs klass1 studsare med jakt ammunition, den kostar runt 10 kr patronen.

Condemned
2009-04-06, 16:36
För att jaga säl krävs klass1 studsare med jakt ammunition, den kostar runt 10 kr patronen.

Ok, ja jag kan tänke mig det. Är inte alls insatt i jakt om jag ska vara ärlig, men jag har hyfsad koll på ammunition, dock som sagt inte jaktAm.

Blev bara intresserad av vilken typ av am som säljs för 50 öre/st, eller om personen bara drog till med något.

späkalven
2009-04-10, 08:50
För att jaga säl krävs klass1 studsare med jakt ammunition, den kostar runt 10 kr patronen.

vad för klasser finns det då? jag menar klubba vs studsare, så lär väl studsaren vara mest effektiv,

vad för klass har man på typ älg och björn då?

hur ser en "sälklubba" ut? järnrör, brännbollsträ, stock?

du verkar ha lite mer kunskap här på forumet när de gäller jakt, därför så många frågor. :thumbup:

johan karlberg
2009-04-10, 17:58
http://photos-e.ak.fbcdn.net/photos-ak-sf2p/v331/116/92/529323447/n529323447_1295308_9242.jpg

bild på en säl jag precis skjutit.
1 skott, inget lidande alls. Tror en perfekt klubbning hade gett samma resultat.

Det där är ju för fan en labrador utan ben!

Huffo the A-LagaRe
2009-04-10, 18:55
Jag har nu läst tråden och hört "båda sidor" av debatten, åtminstone debatten i den här tråden.

Faktum är att mycket jakt är plågsam. Eller ah, all jakt är ju plågsam. Tror inte direkt att någon djur uppskattar att dö, men det måste dem, och det får dem faktiskt finna sig i. Men generellt sett är ju sälklubbningen ganska taffligt genomförd. Vilda kanadensare som springer/halkar fram över isen och viftar iväg ett slag som träffar sälen på helt fel ställe och vilket orsakar lidande och det är inte säkert att nästa salva slag är dödande heller. Kan man då inte faktiskt investera typ 5kr per säl och skjuta dem små liven med ett välriktat skott istället? Självklart skulle väl dessa inte alltid heller vara dödande då det gäller att träffa innan sälen går under isen, vilket gör att pricksäkerheten får sättas i andra hand.

Därmed kan det ifrågasättas om jakt med skjutvapen skulle vara humanare mot sälarna.

Är det därmed dags att förbjuda jakten helt? Eller åtminstone förbjuda dödandet av små sälungar? Vad är er åsikt om jag lägger fram det så?


Skriv "dom" om du inte kan använda de och dem.