handdator

Visa fullständig version : Höja sig i bänkpressen!


jonkel
2009-03-31, 22:31
Tjenare kolo :)

Lite information om mig:

Ålder: 16 år, blir 17 i år.
Längd: 1.78/1.80
Vikt: 81 KG

Jag började gymma för 6 månader sedan. Jag har varit sjuk en gång under den tiden (maginfluensa) som varade i två veckor. Den senaste månaden har jag inte kört seriöst allt. Har väll gymmat 3-4 gånger på en månad :( Dom första två månaderna körde jag 5 gånger i veckan. Sedan trappade jag ner til l4 gånger i veckan. Nu den senaste tiden har jag kört tre gånger i veckan.

Jag har tänkt att börja köra seriöst igen och träna 5 gympass i veckan. Mitt mål är att ta 100 i bänkpress innan sommarlovet (ser surt ut)

Första veckan på gymmet så drog jag en singel på 50kg, idag drar jag en singel på 82,5 KG.

Just nu så tränar jag såhär på bänkpressen:
8x3 på 62,5 KG

Jag vill kunna maxxa mer så fort som möjligt. Är det bättre att köra 5x3 på 70kg då?

Hjälp mig :)

Tror ni jag kommer nå mitt mål?

Jag orkar inte rabbla upp schemat. Jag tränar muskelgrupperna när dom har fått vila 48h minst.

Three pigs
2009-03-31, 22:34
Variera. Ligg inte o sega på samma vikt hela tiden. Så ja, prova 5x3 på 70. Öka hela tiden och pressa dig själv.

pwnyou
2009-03-31, 22:38
1. Kosten. Du KOMMER att bli enormt mycket starkare ifall du bara går upp lite i vikt. Ifall du vågar gå upp i vikt så kommer du att bli starkare helt enkelt.

2. Ett vettigt schema. Prova gärna på MM2K eller Sheiko eller något liknande program som du kan hitta här på sidan ifall du söker lite.

Ifall du vågar gå upp ungefär 5kg i kroppsvikt och kör ett av dessa scheman så är jag övertygad om att du kommer att nå dina mål innan sommarlovet.

Lycka till;)

BobaFett
2009-04-01, 06:18
1. Kosten. Du KOMMER att bli enormt mycket starkare ifall du bara går upp lite i vikt. Ifall du vågar gå upp i vikt så kommer du att bli starkare helt enkelt.


Det är väl inte just vikten som avgör om man är stark elller inte utan musklerna man får av att ligga på kaloriöverskott. Annars kan ju vilket fetto som helst vara grym på bänkpress hahah. Tänkte bara förtydliga lite :thumbup:

kjell33
2009-04-01, 08:55
Kom ihåg att mmk2 är ett toppningsprogram och du bör ha grundtränat på 5x5 3-4 månader innan.

pwnyou
2009-04-01, 08:58
Det är väl inte just vikten som avgör om man är stark elller inte utan musklerna man får av att ligga på kaloriöverskott. Annars kan ju vilket fetto som helst vara grym på bänkpress hahah. Tänkte bara förtydliga lite :thumbup: Det finns en anledning till att man tävlar i viktklasser.

z_bumbi
2009-04-01, 09:05
Utan att veta ett dugg om träningen som helhet är det svårt att ge några konkreta tips för en viss övning men jag skulle inte rekommendera mer än tre träningspass i veckan och att man tränar hela kroppen lika mycket. Bänkresultatet inför sommaren kanske blir lägre men på sikt tjänar man enormt på att lägga en grund innan man försöker maxa en viss övning så mycket som möjligt.

130kg finsk sisu
2009-04-01, 09:15
Ja, som kjell säger så 5x5 i bänkpress + 3x6 i smalbänk och lutandebänk några månader till skulle ge dig en bra grund att stå på. Sen rekommenderar jag dig att söka dig till en atletklubb om du vill hypa ditt bänkresultat. Där kan du få tips och råd och en sjuhelvetes gemenskap!

Lamb_Of_God
2009-04-01, 10:30
när jag började träna för ca 10 månader sedan så gjorde jag en singel på kanske 60-65kg, gick med i en klubb och började inrikta mig mer på bänk (styrkelyft) Efter 4 månader så tog jag 100.. (vilket va mitt mål till jul) Nu gör jag en singel med stopp på 110 och utan stoppet kanske 112,5-115, mycke då tack vare alla tips och peppningar från klubben!
Så de finsk sisu säger styrker jag :)

Jag väger in på ungefär 67,5 kg

D-Crawler
2009-04-01, 12:48
Det är väl inte just vikten som avgör om man är stark elller inte utan musklerna man får av att ligga på kaloriöverskott. Annars kan ju vilket fetto som helst vara grym på bänkpress hahah. Tänkte bara förtydliga lite :thumbup:

Hahahahahahaha word :D

hasic
2009-04-01, 15:56
Det är väl inte just vikten som avgör om man är stark elller inte utan musklerna man får av att ligga på kaloriöverskott. Annars kan ju vilket fetto som helst vara grym på bänkpress hahah. Tänkte bara förtydliga lite :thumbup:
Hahahahahahaha word :D

??
Tjocka har en större andel muskler än smala personer. Att de gömmer sig under fettet är en annan sak. Så är det bara.

D-Crawler
2009-04-01, 20:55
??
Tjocka har en större andel muskler än smala personer. Att de gömmer sig under fettet är en annan sak. Så är det bara.

Jo absolut är det så, tycker bara det lät så roligt när BobaFett sa "annars kan ju vilket fetto som helst vara grym på bänkpress".
Ber om ursäkt för att jag möjligtvis uttryckte mig lite dumt ;)

Betar
2009-04-01, 21:01
??
Tjocka har en större andel muskler än smala personer. Att de gömmer sig under fettet är en annan sak. Så är det bara.

Snarare tvärtom! :smash:

EkarN
2009-04-01, 21:09
Snarare tvärtom! :smash:

Den som väger mer, behöver ha mer muskler för att kunna röra sig?

bubbe
2009-04-01, 21:21
Har man inte begripit att det är lättare att bli starkare genom att lägga på sig massa så borde man kanske inte slänga sig med dyl sarkastiska kommentarer.

Jag tycker som kjell, träna mer grundläggande ett halvår eller ett år till innan du försöker toppa formen så hårt som man gör i mm2k.