handdator

Visa fullständig version : Bänkpressen har tagil kål på min axel


Rolv
2009-03-31, 20:59
Verkar som om bänkpressen har tagit kål på min axel. Har fått jävulskt ont på framsidan. Någon som vet vad detta brukar vara. Tänkte skippa bänken ett bra tag, så jag undrar vilken bröst övning är bäst att köra, om man vill koppla ur axeln så mycket som möjligt.

Roosen
2009-03-31, 21:05
Är det nåt som har kommit och gått under en tid? Är det första gången du har fått ont PGA bänkpressen? Hur ser din bänkpressteknik ut?

Jag har själv kommit fram till att bänkpress med brygga känns skonsammare än vanlig "gym-bänkpress"... Jag fick själv ont i axeln då och då efter bänkpassen innan jag började med SL, men sedan lärde jag mig vikten av att värma upp ordentligt... Och nu har jag inga problem alls på den punkten.

Så mitt råd är att prova att värma upp överkroppen TOK-ordentligt innan bänkpress, sedan lättar du lite på din axelträning...

Kan du absolut inte köra bänkpress så är plan hantelpress ett bra altenativ.

kjell33
2009-03-31, 21:09
Har själv råkat ut för ngt liknande och har haft känning av det sen i december. Var till en naprapat förra veckan och fick då höra att det antagligen ett nyckelbensfäste som är irriterat. Hade desförinnan vilat helt från bänk men kört på lätt vikt med stor tröja varannan vecka utan att det blev bättre. Nu kör jag lite rehab-övningar typ snedbänk med femkiloshantel ca 20 reps men går ej längre än att jag har 90 graders vinkel i armbågen och det har redan blivit bättre. Testade idag att köra bänk med tom stång till 8 cm kloss och det känns ok så här långt,. Om det inte blivit markant bättre på tre veckor skulle jag få en spruta men så här långt tycks det som jag slipper.

Roosen
2009-03-31, 21:10
Är det nåt som har kommit och gått under en tid? Är det första gången du har fått ont PGA bänkpressen? Hur ser din bänkpressteknik ut?

Jag har själv kommit fram till att bänkpress med brygga känns skonsammare än vanlig "gym-bänkpress"... Jag fick själv ont i axeln då och då efter bänkpassen innan jag började med SL, men sedan lärde jag mig vikten av att värma upp ordentligt... Och nu har jag inga problem alls på den punkten.

Så mitt råd är att prova att värma upp överkroppen TOK-ordentligt innan bänkpress, sedan lättar du lite på din axelträning...

Kan du absolut inte köra bänkpress så är plan hantelpress ett bra altenativ.

1 sak till. När jag fick ont i axeln pga bänken så såg jag det som en hyffsad överansträngning, jag vilade minst en vecka från all träning. Sedan börja lätt igen. Kanske inte fungerar för alla men det gjorde det för mig.


Hoppas du fick ut nåt av det jag skrev :)

Black Star Abyss
2009-03-31, 23:08
Du har eventuellt någon typ av inklämning som beror på instabilitet i axel och skulderbladspartiet. Det är jobbigt att bli av med.

Sensation
2009-03-31, 23:55
Har samma problem o har haft det under ca 1 år,,, mest på höger framsida av axeln och de e särskilt plan, nedåtlutad bänk, samt biceps curls o axel lyft framåt med hantlar som det värker. Känns ungerför som en kniv sticks in ungefär där axeln o bröst delas.. Har inte alltid problemet yutan kommer då och då! När jag kör annan träning och gym kanske 2-3 ggr i veckan har jag inte alls dessa problemen... Men har hört mig för och det verkar som om planbänken ger mest stryk?,,,... Ingen som har nån bra rehab övning eller liknande för just den muskeln!

Sensation
2009-03-31, 23:59
Kan det va värt att gå till läkare o kolla upp det eller e det bara träningen jag ska ändra på ,,, alla tips e bra :D

Rolv
2009-04-01, 22:07
Vill mest ha tips på bröstövning, med så lite axlar som möjligt inblandade, men kanske får testa mig fram.

mjölk-dryck
2009-04-01, 22:25
Vill mest ha tips på bröstövning, med så lite axlar som möjligt inblandade, men kanske får testa mig fram.
Du kan ju alltid höra efter med din läkare om du kan få prata med en sjukgymnast annars riskerar du att förvärra skadan :smash:

ceejay
2009-04-01, 22:27
Lutande (incline) pressar är mycket skonsammare för axlarna

Martin Löwgren
2009-04-01, 23:10
Kan vara allt ifrån en begynnande artros i ac-leden till triggerpunkter i t ex m. infraspiantus.

Beskriv när och hur dina symptom debuterade samt din erfarenhet av bänkpress.

Mvh

xOr
2009-04-01, 23:14
Har något liknande, kan inte röra skulderbladet på höger sida och även inte spänna traps på högra sidan. Har varit hos läkare och sjukgymnast, även röntgat axeln. Dem säger att det inte syns något fel, har gett upp hoppet på läkare. Någon som har tips på vart man kan vända sig för den typen av problem?