handdator

Visa fullständig version : Vader


bladhet
2003-08-01, 11:38
Hejsan.. ny här!!
Och nu till frågan.
De är så här att jag har ca 30-35cm i omkrets på mina vader och de är ju inte nå speciellt stort, men i vadmaskinen ni vet en sån där man sitter i.. lite dålig på att föklara men jag hoppas ni förstår vad jag menar, i den manskinen gör jag 8 reps på 45kg.. är de mycket för mina små vader eller?

King Grub
2003-08-01, 11:41
45 kilo i vadpress är inte mycket, men vad spelar det för roll? Du kan inte jämföra dig med någon annan, utan bara med dig själv. Är det tungt för dig så är det tungt, och det är tung träning som gäller för att få upp volymen.

Men skippa de sittande vadpressarna och kör med raka ben istället, så aktiverar du hela vaderna och inte bara soleus. Tunga stående vadpressar, eller ännu hellre donkeys, men full rörelsebana, gör susen.

Big_Vik
2003-08-01, 11:48
45 kg är väl inte så tokigt? sepc. inte för dina små vader. har sett biffar (åtminstonne till överkroppen) :D..köra på 50 och det är inte alltid det sett lätt ut...men var säker på att du kör hela rörelselängen! och vadstretching kommer säkerligen bespara dej en hel del elände. om du inte stretchar vaderna, börja.

Fultjack
2003-08-01, 12:01
Alltså , varför är donkeys en bra övning? aldrig kört den själv och aldrig sett nån som kör den heller .. Grub kan du vara vänlig att förklara? :)

King Grub
2003-08-01, 12:07
Överlägsen sträckeffekt i bottenläget och i en korrekt utförd donkey är belastningen exakt placerad för maximal överbelastning.

Herkulez
2003-08-01, 12:10
vader i benpressen är ganska lika som donkeys

LunaSpice
2003-08-01, 12:11
Jag förstår mig inte på mina vader. Jag har skitsmå och smala vader men när jag kör sittande vadpress i benpress så lastar jag på 180 kg och kör 8-10 reps ?! I stående vadpress i smith kör jag 110 kg, 8-10 reps. Det är väl allmänt vedertaget att volym = styrka ? Likaså i biceps, har jättesmala överarmar men kör ändå bicepscurls på 52,5 kg 7-8 reps. Vilket jag tycker är förhållandevis mkt för den lilla volymen jag har. Varför är det på detta viset gällander vader och biceps?

King Grub
2003-08-01, 12:15
Originally posted by LunaSpice
Jag förstår mig inte på mina vader. Jag har skitsmå och smala vader men när jag kör sittande vadpress i benpress så lastar jag på 180 kg och kör 8-10 reps ?! I stående vadpress i smith kör jag 110 kg, 8-10 reps. Det är väl allmänt vedertaget att volym = styrka ? Likaså i biceps, har jättesmala överarmar men kör ändå bicepscurls på 52,5 kg 7-8 reps. Vilket jag tycker är förhållandevis mkt för den lilla volymen jag har. Varför är det på detta viset gällander vader och biceps?

Jag tycker inte dina vadvikter är speciellt tunga, om jag skall vara ärlig. Över 50 i bicepscurl med "jättesmala" armar låter mäktigt, men vaderna kan vara grymt starka, även hos otränade personer.

Nils
2003-08-01, 12:18
Originally posted by LunaSpice
Jag förstår mig inte på mina vader. Jag har skitsmå och smala vader men när jag kör sittande vadpress i benpress så lastar jag på 180 kg och kör 8-10 reps ?! I stående vadpress i smith kör jag 110 kg, 8-10 reps.
Vadpress med bägge benen på 110 kilo?
Om du inte är jättelätt så är det ju inte mycket mer än att stå på ett ben och köra vadpress utan vikt. Dvs inte mycket mer vikt, och mycket mindre acceleration än du tar varje steg när du springer.
Dvs, vaderna är vana vid extrem belastning...
Nils

LunaSpice
2003-08-01, 12:22
Originally posted by King Grub


Jag tycker inte dina vadvikter är speciellt tunga, om jag skall vara ärlig. Över 50 i bicepscurl med "jättesmala" armar låter mäktigt, men vaderna kan vara grymt starka, även hos otränade personer.

Om du hade sett mina vader så tror jag du hade tyckt det, det vill jag lova. Som jag skrev i en tidigare tråd så har jag problem med vader och armtillväxt men jag tycker ändå att jag kör väldigt ungt och hårt, trots den ringa storleken.
Jag tränar med en hockespelare och det är samma sak när det gäller knäböj. Där kör jag 155 kg 7-8 reps...där kan jag dock inte köra tyngre pga korsryggsproblem. Min polare, som tränat hockey i jag inte hur många år, kör endast på 140 kg 8 reps. Man tycker att han borde va starkare. Jag förstår inte hur min kropp fungerar...jag är väldigt stark i jämförelse med volym men trots att jag kör tung och hårt så har jag bara bra tillväxt i vissa kroppsdelar (rygg, bröst, mage, axlar). Beror det på att jag har simmat i 9 år?

EDIT: Glömde kanske säga att jag kör en ben i taget...då jag sätter benet rakt under kroppen (nästa iaf) för att få maximal belastning. Likaså i benpressen. Sorry, my bad. :bpump:

King Grub
2003-08-01, 12:23
Jag tror jag klarade 100 kilo i stående vadpress med lätthet när jag började träna som 14-åring. Som Nils säger, vaderna är vana vid stor belastning. 400 kilo tycker jag är ganska lätt om jag kör vaderna i benpressen, och jag har inga extrema vader.

King Grub
2003-08-01, 12:24
Originally posted by LunaSpice

EDIT: Glömde kanske säga att jag kör en ben i taget...då jag sätter benet rakt under kroppen (nästa iaf) för att få maximal belastning. Likaså i benpressen. Sorry, my bad. :bpump:

Då låter det lite rimligare. :smash: :D

LunaSpice
2003-08-01, 12:34
Originally posted by King Grub
Jag tror jag klarade 100 kilo i stående vadpress med lätthet när jag började träna som 14-åring. Som Nils säger, vaderna är vana vid stor belastning. 400 kilo tycker jag är ganska lätt om jag kör vaderna i benpressen, och jag har inga extrema vader.

Du har säkerligen tränat mer styrketräning än vad jag har gjort. Dessutom har regelbundenheten i min träning varit väldigt dålig pga olika faktorer och det är ju regelbunden träning som ger resultat.

I höst ska det bli ändring och då ska jag föra träningsdagbok, dels här på forumet men också privat. Jag kommer satsa 110% fullhjärtat på träningen då eftersom jag kommer bo VÄLDIGT nära gymmet och sjukhuset vilket underlättar träningen ganska mkt. Tidigare bodde jag alldeles för långt ifrån och det var låååånga uppförsbackar till gymmet = lättjan tog över att man hoppade gärna över ett pass då och då :/.

Hur ska jag nu göra för att få volym i extremiteterna? Jag kör som sagt stående vadpress och vadpress i benpress. Får mkt bra kontraktion och uttöjning av både tibialis anterior (har haft problem med den tidigare), soleus och både inre och yttre gastronemius eller va den nu heter. Om man nu tänker rent anatomiskt, som jag ofta gör, så borde väl inre och yttre gastro aktiveras beroende på hur jag vinklar fötterna? Eller är jag helt lost? Så är det nämligen med gluteusmuskulaturen vid injektionsgivning...(bra jämförelse :smash:).

Gällande biceps så kör jag skivstångscurls, hammarcurls, curls i cablemaskin, scottcurls (eller nåt liknande som vi har på gymmet) samt hantelcurls/koncentrationscurls. 3-4 set 6-7 reps. Gör jag något fel eller finns det andra övningar som ger bättre kontraktion muskelnedbrytning?

King Grub
2003-08-01, 12:40
Om man nu tänker rent anatomiskt, som jag ofta gör, så borde väl inre och yttre gastro aktiveras beroende på hur jag vinklar fötterna? Eller är jag helt lost? Så är det nämligen med gluteusmuskulaturen vid injektionsgivning...(bra jämförelse ).

Bara till en ytterst liten del. Du vinklar inte fotlederna, hoppas jag. Du skall ha fötterna pekande åt samma håll som knäna, och då blir det ända bara rakt upp och ner. Kör som du är starkast.

Gällande biceps så kör jag skivstångscurls, hammarcurls, curls i cablemaskin, scottcurls (eller nåt liknande som vi har på gymmet) samt hantelcurls/koncentrationscurls. 3-4 set 6-7 reps. Gör jag något fel eller finns det andra övningar som ger bättre kontraktion muskelnedbrytning?

Det ser helt okej ut för mig. Många skulle gnälla på att du kör för många set, men för mig är det alldeles utmärkt. Därmed inte sagt att det är det optimala för dig, det får du testa dig fram till. Men övningarna är det inget fel på, även om cablecurl egentligen bara är en discoversion av skivstångscurl, och koncentrationscurl är ett slöseri med tid, i alla fall för mig. Det går i alla fall inte att få bättre "peak" med den, och de andra övningarna du nämner överbelastar biceps lättare.

LunaSpice
2003-08-01, 12:52
Originally posted by King Grub
Du vinklar inte fotlederna, hoppas jag. Du skall ha fötterna pekande åt samma håll som knäna, och då blir det ända bara rakt upp och ner. Kör som du är starkast.


Nope, vinklar inte fotlederna. Iaf inte i vadövningar. Däremot så kan jag göra det ibland i lårcurl då detta aktiverar mediala resp. lateral delen av quadricepsmuskeln...så känns det för mig iaf.

Tja, ang. biceps. Det känns som sagt väldigt bra när jag tränar men jag är övertygad om att det har regelbundenheten att göra samt att jag flera veckor under min träning har hoppat över triceps pga tidsbrist eller dylikt. :/ Körde nämligen biceps med rygg under ganska lång tid. Hur stor betydelse har tricepsträningen för bicepsutveckling? Om man ser från ett agonist (synergist)/antagonist-perspektiv?

Nils
2003-08-01, 13:15
Originally posted by King Grub
[i]
koncentrationscurl är ett slöseri med tid, i alla fall för mig. Det går i alla fall inte att få bättre "peak" med den, och de andra övningarna du nämner överbelastar biceps lättare.
Jasså?
jag tänkte så länge innan jag började igen för några månader sedan.
Men det är av de få bra medel jag har att få träningsvärk i biceps. Och de bär stressa bra, jag kör numera lika tunga vikter som i vanliga hantelcurl.
Jag har inte hållit på länge nog för att vara säker på att de är bra (mina biceps reagerar inte fort på någonting längre)
Men överbelastning av biceps känns tämligen lätt med konc curl.
Nils

Pontus
2003-08-01, 15:49
Jag kör i Smith-maskin och står sedan på en lite järnsak med grepp på som är ca 1 dm hög. Den har jag framdelen av fötterna på. Något negativt med det jämfört med en vadmaskin? Är det skillnad på vikterna?

Nu är du säkert stark King Grub men "400 ganska lätt", är det skillnad på rörelselängden om man kör i benpressen? Ska man köra vadpress i benpressen på mitt gym kan man inte gå ned någonting, bara höja hälen från plattan, om du förstår...


Kör man i smithmaskinen blir det väl vikterna plus sin egen vikt, i benpressen blir det bara vikterna, eller?

LunaSpice
2003-08-01, 16:01
Originally posted by Pontus
Kör man i smithmaskinen blir det väl vikterna plus sin egen vikt, i benpressen blir det bara vikterna, eller?

Det där tycker jag låter väldigt logiskt. :)

:bpump:

King Grub
2003-08-01, 16:05
Originally posted by Pontus
Nu är du säkert stark King Grub men "400 ganska lätt", är det skillnad på rörelselängden om man kör i benpressen? Ska man köra vadpress i benpressen på mitt gym kan man inte gå ned någonting, bara höja hälen från plattan, om du förstår...

Full rörelselängd. Jag kan ta bort "stoppen" så jag kan sänka ner vikten fullständigt.

Langster
2003-08-01, 16:11
Jag tror att han menade att om man har hela foten på plattan i benpressen kan man inte köra hela rörelselängden. Finns en del benpressar där det är rätt omöjligt att ha tårna på kanten.

Allan
2003-08-01, 16:30
Saknar man en rejäl stående vadpress är vadpressar i Smithen en lösning, men omvänt i hacken eller donkeys är ett bättre alternativ. Anledningen är framför allt att det finns ytterst få Smithar där man kan klämma på tillräckliga vikter.
Benpressen är en halvbra lösning, men vinkeln gör att det blir svårt att hålla benet helt rakt under utförandet (utom på Nordics - tack för det). Och börjar man böja benet halkar man ofelbart in i soleus.
Nä, kör lite rejäla donkeys istället. Och stanna till i bottenläget och verkligen känn att du når botten. Det är väl framför allt det som de flesta spricker på.


allan

Fridolf
2003-08-01, 17:12
när man kör vadpress i hacken ska man atå omvänt då själv står ja med näsan mot dynerna tycker det funkar bättre.
hur fan ska man göra donkeys om man inte har nån träningspolare som kan hoppa upp på ryggen

z_bumbi
2003-08-01, 17:18
Fridolf: Dipsbälte ?

Allan
2003-08-01, 18:10
Originally posted by Fridolf
när man kör vadpress i hacken ska man atå omvänt då själv står ja med näsan mot dynerna tycker det funkar bättre.



Jomän - det är så det ska se ut. Och en kloss att stå på.


allan

Fridolf
2003-08-01, 23:17
ok då gör ja ju rätt. På våran hack behövs ingen kloss att stå på det liksom går upp en väldigt stor kant på plattan som man kan stå på