handdator

Visa fullständig version : Fläskött dåligt för lederna?


Shakemynuts
2009-03-31, 16:39
Satt och mumsa bacon nyss och får kommentaren på msn: "Fläskkött är dåligt för lederna!"
Jag ställde de naturliga frågorna som om det fanns någon fakta på det och sånt. Men fick bara svaret "Var en doktor som sa det." Och just för att det var en doktor så stämde det då tydligen och jag sa bara "jaha.. okejdå, kan säkert stämma." För jag kände inte riktigt att det ledde någonstans.

Så jag tänkte att ni här kanske vet, då vettiga svar ofta backas upp med studier och så. Eller om Grub kommer in och säger "Ja." och trycker "skicka svar". :D

Eddie Vedder
2009-03-31, 17:34
Det är inget jag har hört tidigare. Fläsk är i mina ögon nyttigt och jättebra mat. Bacon är väl tyvärr en sämre variant av fläskkött men det har med E250 att göra.

Ofta pratar man ju om bacon i sämre ordalag p.g.a. fetthalt och fettkvalitén. Där är ju jag av en annan åsikt, dock är jag mer "nojjig" när det kommer till nitriten i många köttprodukter.

Häromdagen var det dock njutning på hög nivå när en stor burk Soldatens ärtsoppa med extra fläsk immundigades.*drool**drool*

mikaelj
2009-03-31, 18:45
Något med urinsyra och/eller omega-6 kanske? (gris brukar ha dåligt på det senare, urinsyran vet jag inte hur det påverkar, men det var listat i "dåliga-saker-med-gris"-listan jag snubblade över)

Tolkia
2009-03-31, 18:53
Det är inte helt ovanligt att t.ex. reumatiker upplever att de mår bättre av att utesluta kött (alt. rött kött) ur kosten. Jag vet dock inte vilken utsträckning man har en förklaring till varför det är så, och det gäller antagligen inte alla, oavsett typ av besvär. Sedan finns ju gikt (http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=5695), där överkonsumtion av kött kan vara en faktor, men då brukar det vara fråga om just överkonsumtion, inte att man en gång i sitt liv ätit fläsk.

Sverker
2009-03-31, 18:55
Äter man något med purin i så kommer kroppen att ombilda det till urinsyra och utsöndra det genom njurarna. Purin är en av kvävebaserna i DNA.



Problemet med urinsyra är att det är dålit lösligt i vatten och bildar istället lätt kristaller. Kristallerna kan därefter sätta sig på ställen med dålig cirkulation som t e x i lederna.

Finns en del livsmedel som i reklam märks med Fri från purin.

Är purin ett problem för ung, friska, mäniskor som tränar ?
Svar NEJ !

Shakemynuts
2009-03-31, 20:02
Tack för era svar! :)

Känner mig aningen klokare nu. Skulle antagligen inte oroat mig ändå egentligen då jag ätit ganska rejält med fläskkött tidigare och om det faktiskt var ett problem hade det nog varit lite mer välkänt att det åtminstone _kunde_ orsaka problem. Men nu ska jag äta bacon de få tillfällen jag gör det utan att ens ägna en tanke åt det. :D