handdator

Visa fullständig version : Hjälp inför lumpen


Sjoewall
2009-03-31, 16:24
Tja, jag är 17 och skulle gärna vilja klara mönstringen och komma in som attackdykare men vet inte riktigt hur jag ska träna för att nå de resultaten.
Just nu är jag 1.72m långt och väger mellan 75 och 78 (inte så mycket fett :P)
Jag kör b-boying 4-5h i veckan och 3h annan dans (varierar men inom streetgenren).
Kondisen är inte den bästa när jag springer men i vatten är den hyfsad, vet någon vad jag borde träna på? Är crossfit ett bra alternativ?
Skulle också vilja gå ner till en tvättbräda (har antydan till den nu).

Mourten
2009-03-31, 16:31
Mycket löpning, mycket jävlar anamma.
Armhävningar, chins, situps.
Ev börja marchera med ryggsäck och kängor.
Vet inte om de är A-dyk år för dig, FJS/KJ brukar växel ta om dom inte gjort om nu.

Sjoewall
2009-03-31, 16:34
Ok, tack så mycket. Vet inte heller om det är det, har inte tänkt på det.
Planerar att springa nu när våren äntligen kommit XD

Mourten
2009-03-31, 16:45
Ok, tack så mycket. Vet inte heller om det är det, har inte tänkt på det.
Planerar att springa nu när våren äntligen kommit XD

Jag gjort som och utbildat jägare. Alltså hållit i extra mönstringar, du bör klara milen iaf under 45 helst kring 41-43 och ffa vara tuff i psyket.

Sjoewall
2009-03-31, 16:50
Ok, jag borde klara det efter några veckors träning. Jag har inte fått datum för mönstring än så jag har tid på mig antar jag. Jag brukade springa en halvmil på ca 15-20 min men jag har lätt att anpassa mig. Men kommer det vara mycket simning eller kommer den träningen komma under utbildningen?

Mourten
2009-03-31, 17:00
Ok, jag borde klara det efter några veckors träning. Jag har inte fått datum för mönstring än så jag har tid på mig antar jag. Jag brukade springa en halvmil på ca 15-20 min men jag har lätt att anpassa mig. Men kommer det vara mycket simning eller kommer den träningen komma under utbildningen?

Mönstringen på pliktverket är ett skämt, men om du gör bra (vilket jag förutsätter om du tänker söka vidare) och säger till får du tid för extra mönstring hos KJ/FJS.
Den hos pliktverket fick jag tex 9 i allt utom intelligens där fick jag en 6a. Men sen på extra mönstringen höll ja på å dö.
Ja de är vattenfys på extra mönstringen.

Sjoewall
2009-03-31, 17:29
Ok, tack. Vet du vad det är man måste hålla sig på när det gäller vattenfysen?

Spiffy
2009-03-31, 17:34
det var inget litet spann 15-20 min :D
Om du anser dig har rätt dålig kondition och springer halvmilen på lite över 15, så är det läge att satsa på den distansen känns det som.

Pjotor
2009-03-31, 18:24
Jag föreslår simning. Simma som vanligt 100 meter, simma under vattnet så långt du orkar, simma som vanligt igen 100 meter och så vidare. Eftersom i princip hela kroppen jobbar i simning kan du ta ut dig mycket mer än vid löpning eller cykling. Variera längden vanlig simning efter förmåga. Släng in en spurt då och då.

Ovanstående form av intervallträning gör underverk för kroppens förmåga att ta hand om mjölksyra. Det är tungt och jobbigt som fan, men som Mourten skriver är psyket en viktig del. (Gjorde själv lumpen som telegrafist, men min svåger var jägare i Arvidsjaur.)

uerrr
2009-03-31, 18:52
är han inte för kort?

Mourten
2009-03-31, 19:35
är han inte för kort?

Nej. Jag e 178 hade folk i min pluton som va kring 170 (1-2 st) likväl som jag hade folk som var kring 2.00-2.05

Ang vattenfys ha någon på kanten som gör olika tecken som du ska följa, tex nudda botten 3 ggr, hålla bröstet över vattenytan, sitta på botten i 5 sec etc etc. Va uppfinningsrik, håll på i upp till 60 min utan att vila mot kanten.

napoleonbakelse
2009-03-31, 19:59
Eftersom i princip hela kroppen jobbar i simning kan du ta ut dig mycket mer än vid löpning eller cykling.

Missförstånd. Se t.ex. http://www.drlenkravitz.com/Articles/caloricexp.html . Citerar den mest relevanta delen:

The subject attained the highest or peak VO2 from cycling, and for any given submaximal oxygen consumption the heart rate response was highest for arm ergometry, and lowest for cycling alone. The higher heart rates also corresponded to higher perceptions of exertion (RPE) for a given oxygen consumption during arm and combined arm and leg ergometry. In other words, it is more difficult to exercise when arm exercise is combined with lower body exercise (Toner et al., 1990). Therefore, adding the arms to the exercise made the exercise feel harder due to increase in upper body muscle mass, but the actual oxygen consumption for a given heart rate was less than the legs only work.

Pjotor
2009-04-01, 07:08
Intressant, tack för rättelsen.

Känns det värre så borde det åtminstone träna upp tjurskalligheten...

Billybilly
2009-04-01, 10:20
Mycket och intensiv längre konditionsträning, för syreupptaningsförmåga är väl det du borde satsa på.

Mönstringen på pliktverket är ett skämt, men om du gör bra (vilket jag förutsätter om du tänker söka vidare) och säger till får du tid för extra mönstring hos KJ/FJS.
Den hos pliktverket fick jag tex 9 i allt utom intelligens där fick jag en 6a. Men sen på extra mönstringen höll ja på å dö.
Ja de är vattenfys på extra mönstringen.

De flesta yrkesofficerer jag känner och har träffat, med både högre och lägre befattning, säger att mönstringsresultaten stämmer väldigt bra in på hur du är som person och vilka värden du har. Ifall man gör sitt bästa och är seriös, vill säga.

Mourten
2009-04-01, 11:40
Mycket och intensiv längre konditionsträning, för syreupptaningsförmåga är väl det du borde satsa på.



De flesta yrkesofficerer jag känner och har träffat, med både högre och lägre befattning, säger att mönstringsresultaten stämmer väldigt bra in på hur du är som person och vilka värden du har. Ifall man gör sitt bästa och är seriös, vill säga.

Förstå mig rätt, dom flesta ok tränade klarar ett jägartest och sätter 8-9 i styrka och 8-9 i kondition, men från de till att verkligen klara jägartjänst är de långt. Tro mig har haft folk gråtande av trötthet som pliktverket trots de gett kategori A och 9 i allt.

Rackham
2009-04-01, 11:44
Förstå mig rätt, dom flesta ok tränade klarar ett jägartest och sätter 8-9 i styrka och 8-9 i kondition, men från de till att verkligen klara jägartjänst är de långt. Tro mig har haft folk gråtande av trötthet som pliktverket trots de gett kategori A och 9 i allt.

Precis, pannbenet testas ju inte så noga på den vanliga mönstringen precis. Och det är det det hänger på. Har man pannben och är hyfsat tränad klarar man det mesta. Har man inget pannben skiter det sig även om man springer milen på 35 minuter.

slimbo
2009-04-02, 11:52
Jag gjort som och utbildat jägare. Alltså hållit i extra mönstringar, du bör klara milen iaf under 45 helst kring 41-43 och ffa vara tuff i psyket.

har du utbildat eller hållit i extra mönstring?
eller räknar du att hålla i extra mönstring som att utbilda?

Sjoewall
2009-04-02, 14:41
Ok, tack för alla svar ska börja träna XD

Mourten
2009-04-02, 16:04
har du utbildat eller hållit i extra mönstring?
eller räknar du att hålla i extra mönstring som att utbilda?

Jobbade åt försvaret i 8 månader och utbildade, mellan jag muckade och började jobba var jag med på extra mönstring, dvs som instruktör.