handdator

Visa fullständig version : Klagar du?


Lellan
2009-03-31, 13:30
Köpte 4 3-pack makrill i bit på Ö&B, men den var fasen oätlig, massor med ben som smulade sönder när man rensade bort och det flöt runt benrester i tomatsåsen.

Som den kärring jag är så ringde jag och klagade, men man känner ju sig lite pinsam, samtidigt så känns det ju pinsamt att sälja makrill med så mkt ben.. Brukar du klaga på vad du tycker är dåliga produkter? Eller på restaurang, om maten inte är i närheten av att motsvara förväntningarna? När något går sönder på nolltid?

Trevlig kundtjänst ska höra av sig, de talade om att det var en annan sorts makrill, vilket inte bekommer mig alls, det är liksom benen som jag inte vill mumsa (bara 89 kcal/100 gram gjorde att jag först tänkte att det var pga mer tomatsås än fisk, men ben?:MrT:). Hursomhelst, ger dem en chans, får se vad de säger.

Pengamässigt var det väl ingen större förlust, 100 kr, men är hemma och vab:ar med en matkinkig son som i nödfall bara äter just makrill i tomatsås å så jävla kul är det inte med hungrig ledsen unge pga att den utlovade makrillen inte går att äta.. jag försökte visa att den visst var jättegod men när det tom var benrester efter att ha sköljt under kranen gav jag upp skådespeleriet, gick inte få ner. Ibland är 3 åringar bara jobbiga, ibland adekvat kritiska konsumenter.. :D

C.E.J.
2009-03-31, 13:32
Jag klagar inte, men å andra sidan skulle aldrig för mitt liv få för mig att handla nåt på Ö&B *cry*

Lellan
2009-03-31, 13:37
Jag klagar inte, men å andra sidan skulle aldrig för mitt liv få för mig att handla nåt på Ö&B *cry*

Köpte påskfjädrar för 3 kr förpackningen samt hink och spade också, vissa saker kvittar liksom.. :) (fast fjädrarna dammade lite i käften... )

Shakemynuts
2009-03-31, 13:52
Jag klagar. Tycker det är onödigt att spendera pengar på skit och sen hålla tyst om det när man har rätt att få pengar tillbaka eller så och man hoppas väl att företagen som får klagomål kan ändra på sig. *rolleyes*

Ska försöka bygga upp lite ilska mot Coop här där jag bor, det är fan i mig den sämsta frukt och grönsaksavdelning jag någonsin varit med om. Jag får för fan leta ordentligt för att hitta fräscha varor som det inte är mögel på.

WHITEFOLKS
2009-03-31, 14:06
Vet inte om man ska kalla det för klaga, det har lite för negativ klang.

De flesta seriösa företag föredrar att man upplyser de om att man är missnöjd med deras produkt/tjänst så att de får en chans att åtgärda det. Tyvärr så förlorar de många kunder helt i onödan genom att kunden bara argt vänder företaget ryggen i tystnad och väljer alternativ.

Som sagt, visa företagen ert missnöje! Det är enda chansen för de att reparera skadan! Om du sedan har visat ditt missnöje (självklart på ett sansat och sakligt sätt) och de inte tar det seriöst eller ersätter dig på ett tillfredställande sätt, då vet du att det är dags att byta.

Tabbe
2009-03-31, 14:12
På ÖB hade jag inte klagat, man får vad man betalar för tycker jag.
Klagar oftast om jag tex köper nåt på ica mm
Alltid på resturanger, jag betalar ju för god mat..
Desto dyrare desto helldre klagar man ju.



grymmt att din 3åring kan äta makrill! :D

coxie
2009-03-31, 14:15
Beror på vad det gäller, jag har klagat/reklamerat dyrare saker som elektronik etc. Jag har även klagat och krävt ny mat två gånger vid restaurangbesök.

När det kommer till livsmedel så väljer jag den enkla vägen och bojkottar det som inte passar. Tycker inte det är värt besväret att klaga och jag är inte intresserad av att hjälpa företaget om det finns bra alternativ.

hultman
2009-03-31, 14:32
Klagar sällan eller aldrig om något. Man får väl hålla sig till det som funkar, och käk på ÖB är ju knappast i den kategorin.

Lellan
2009-03-31, 14:40
På ÖB hade jag inte klagat, man får vad man betalar för tycker jag.

Samma märke som säljs på Coop, dock hade märket på Ö&B både förpackningar märkta "makrillsfileér i tomatsås" och denna "makrill i tomatsås", den första kostade 27 spänn för 3 st och den senare 20 kr för 3 st... Den första hade också näringsvärde som är "normalt" för den varan, men på den senare stod det "tomatsås 36%" så jag antog att det var den som sänkte, inte benen.

Finns mkt jag ratar på ÖB, men köpte av detta märke som jag kände igen från tidigare (tror de kostar 30 kr + på Coop).


Klagar oftast om jag tex köper nåt på ica mm
Alltid på resturanger, jag betalar ju för god mat..
Desto dyrare desto helldre klagar man ju.



grymmt att din 3åring kan äta makrill! :D

Du, han skulle leva på det om han fick..:D Har ngn teori om att det kan bero på att jag typ levde på kladdkaka och mängder av makrill i tomatsåsmackor när jag var gravid, de säger ju att de kan känna smak.. (jo, han gillar kladdkaka med).

Fick han bestämma skulle kosten uteslutande bestå av rå blodpudding, makrill i tomatsås, pannkaka, kladdkaka, sylt, laxfiskbullar... inget mer. *rolleyes*:Virro:

Lellan
2009-03-31, 14:43
Klagar sällan eller aldrig om något. Man får väl hålla sig till det som funkar, och käk på ÖB är ju knappast i den kategorin.

Även av samma märke? (förutsatt inte utspätt, lika innehåll mao). Tex uncle bens brukar ju sälja sina sötsliskiga såser där, ska man köpa på coop för 27 kr burken el på Ö&B för 15? Osv.

Annars håller jag med, brukar inte köpa käk där, men gör det om jag känner igen produkten (nu kände jag ju igen märket och deras andra produkt, men inte denna "kattmat").

Trassel
2009-03-31, 14:56
Beror på. Det jag oftast gjort är att skicka tillbaka mat på restauranger, oftast för att de har överstekt kött-bättre det än att sitta och vara sur för att maten kostat 300 å inte ens varit bra.

Skickar tillbaka om jag är missnöjd.

Allt beror på kostnad samt i vissa fall princip.

Mourten
2009-03-31, 15:05
Man får vad man betalar för.

tjabon
2009-03-31, 15:12
Att köpa mat på Ö&B gör man bara om:

-Man är jäkligt hungrig.
-Socialbidraget är på väg att ta slut.
-Om man aldrig handlat mat där innan.

Det är som sagt 2:a och 3:e sortering mat.

edit: för ca 5 år sedan köpe jag billig tonfisk på Ö&B.
Massor med benbitar, farlig och oätbar.

Shakemynuts
2009-03-31, 15:32
Alltså ni vet vad ÖB står för va? :D
Det är sjukt ofta de har exakt samma varor där som på ICA.

Mats J
2009-03-31, 15:37
Klagar aldrig, inte ens när jag hittade ett långt svart hår i maten på en sk. lyxkrog.

CrazyJoeDavola
2009-03-31, 15:49
Det är bättre att klaga direkt till tillverkaren, brukar löna sig mer. Skicka ett mail. Lite mindre pinsamt. Troligtivs slutar det med att du får några rabattkuponger på ännu fler oätliga makrillsburkar :D

CrazyJoeDavola
2009-03-31, 15:50
Klagar aldrig, inte ens när jag hittade ett långt svart hår i maten på en sk. lyxkrog.


Show some balls! :furious: ;)

14K
2009-03-31, 16:51
Köper jag grejer på ica tex så orkar jag inte klagar på saker som kostar 10kr, men är jag ute på restaurang eller äter ute så säger jag ALLTID till om det skulle vara nåt galet.

agazza
2009-03-31, 17:28
Klagar aldrig, för övrigt så är ö&b cashewnötter sjukt goda och billiga, 49kr 900g, dom känns fetare på något sätt.

Icefire
2009-03-31, 17:30
Köpte 4 3-pack makrill i bit på Ö&B, men den var fasen oätlig, massor med ben som smulade sönder när man rensade bort och det flöt runt benrester i tomatsåsen.

Som den kärring jag är så ringde jag och klagade, men man känner ju sig lite pinsam, samtidigt så känns det ju pinsamt att sälja makrill med så mkt ben.. Brukar du klaga på vad du tycker är dåliga produkter? Eller på restaurang, om maten inte är i närheten av att motsvara förväntningarna? När något går sönder på nolltid?

Trevlig kundtjänst ska höra av sig, de talade om att det var en annan sorts makrill, vilket inte bekommer mig alls, det är liksom benen som jag inte vill mumsa (bara 89 kcal/100 gram gjorde att jag först tänkte att det var pga mer tomatsås än fisk, men ben?:MrT:). Hursomhelst, ger dem en chans, får se vad de säger.

Pengamässigt var det väl ingen större förlust, 100 kr, men är hemma och vab:ar med en matkinkig son som i nödfall bara äter just makrill i tomatsås å så jävla kul är det inte med hungrig ledsen unge pga att den utlovade makrillen inte går att äta.. jag försökte visa att den visst var jättegod men när det tom var benrester efter att ha sköljt under kranen gav jag upp skådespeleriet, gick inte få ner. Ibland är 3 åringar bara jobbiga, ibland adekvat kritiska konsumenter.. :D

Man har allt att vinna på att klaga! Tyvärr gör jag det för sällan, men senaste månaden fick jag nog 2 gånger.
Köpte nötter som smakade plåtburk, mailade företaget och påpekade detta, fick 2 burkar tillbaka som ersättning.
Åt lunch på ett ställe där servicen var dålig och maten tråkig - klagade och blev bjuden på (en mycket bättre) lunch!

shadowfire
2009-03-31, 17:34
Beror på. Det jag oftast gjort är att skicka tillbaka mat på restauranger, oftast för att de har överstekt kött-bättre det än att sitta och vara sur för att maten kostat 300 å inte ens varit bra.

Skickar tillbaka om jag är missnöjd.

Allt beror på kostnad samt i vissa fall princip.

Det där är jag livrädd för.. efter att ha hört så mkt historier om vad de har gjort i maten dessutom, förutom att bättrat köttet... jag tillhör nog de som kanske anmärker på att det inte var gott, men inte skickar in köttet för att få nytt..

Cilia
2009-03-31, 18:48
Jag klagar mer och mer men jag skulle nog inte försöka på ÖB. Nu brukar jag inte handla där även om det även finns i innerstan. Men eg borde dom uppskatta det eftersom risken annars är att man bara försvinner som kund så har dom ingen chans att reparera felen.

Lellan
2009-03-31, 19:32
Det framgick kanske inte, men jag ringde tillverkaren och klagade - inte ÖB. :)

Finns ju gränser även för hur pinsam jag kan bli, orka gå in på ÖB å roida för att de inte säljer kvalité.. ;) (Men eftersom jag köpt makrillfileér av den tillverkaren förr ansåg jag att de borde märkt dessa med "kattmat".. ).

n1tro
2009-03-31, 19:36
nej har aldrig gjort det..

<Mike>
2009-03-31, 22:28
Jag är väl lite 50/50 antar jag, beror ju på hur pass allvarligt det är. Har inte varit med om så mycket heller. Men när det gäller service så var jag på ett café en gång i Västerås och tänkte köpa te. Betalade (19 kr...) och väntade på att tjejen i kassan skulle börja fixa mitt te men hon vände sig bort och började prata med sin tjejkompis istället. När frågade efter mitt te så pekade hon bara in i köket och sa att det bara var att gå in o fixa det varpå hon fortsatte att prata med sin kompis. Då blev jag sur och sa till henne på skarpen. Det sura var att hon tittade på mig som om jag var "the bad guy" och hennes kompis såg ut som hon tänkte något i stil med "du borde skämmas..." Fattade verkligen ingenting.

Kröp fram en insekt ur ett tunnbröd med en gång för några år sedan. Min syrra (som är rädd för insekter) var såklart den som åt på tunnbrödet när insekten, som för övrigt var en tveskärt, kröp fram ur en "bubbla" på brödet. Pappa ringde och klagade och som ursäkt fick vi säkert 30-50 lådor med tunnbröd. Vart sjutton lägger man så många lådor? Vi slängde typ allt.

Så iaf... vet inte om jag är så on-topic. Jag vet iaf att jag inte är kinkig, men betalar jag för något så vill jag gärna få exakt det som utlovas.

Lellan
2009-04-06, 18:22
"Hej,
Tacka för vänligheten att du kontaktae oss och påpeka dina synpunkter om produkten. Vi har undersökt saken men kan inte hitta källan elller förklaring från vår sida... yada yada.. " å så hade de skickat med 50 krs presentkort på ICA.

Helt ok, nu kan jag köpa 6 burkar riktig istället för 12 fejk... :) Får slänga de jag har på ngn kattägare.

Eddie Vedder
2009-04-06, 18:39
"Hej,
Tacka för vänligheten att du kontaktae oss och påpeka dina synpunkter om produkten. Vi har undersökt saken men kan inte hitta källan elller förklaring från vår sida... yada yada.. " å så hade de skickat med 50 krs presentkort på ICA.

Helt ok, nu kan jag köpa 6 burkar riktig istället för 12 fejk... :) Får slänga de jag har på ngn kattägare.

Angav du inte produktnumret? Och ändå fick ersättning? Det trodde jag inte gick. Jag har ringt och klagat en gång och det var när jag köpt burkar med matvete som var tomma och halvtomma. Det hade blivit fel i produktionen. Jag angav ju produktnumret men annars hade jag väl aldrig kunnat få ersättning?

Eller?

WHITEFOLKS
2009-04-06, 19:00
Jodå du kan nog få ersättning ändå. Vill de ha mer information så får de fråga efter det och om du har slängt förpackning så kommer de nog att ersätta dig ändå (beroende på vad det är för produkt osv).

Det handlar till stor del om kundservice och att behålla kunderna snarare än att hitta felet i egen produktion (även om det är en JÄTTEbonus man får av att kunderna kontaktar en).

tejpis
2009-04-06, 19:08
Jag ringde Pågen och klagade på att mina fluffmuffins (glömt vad de heter) inte hade tillräckligt med fluff, jag fick ett presentkort på 20kr och köpte ett till paket minst lika torra fluffmuffins.

Lellan
2009-04-06, 19:15
Well, jag angav inte produktnr (hade kunnat, hade förp framför mig) och fick ju tydligen ändå. Hursomhelst var det inte ica jag hade köpt dem på, utan ÖB, men de kanske hade avtal med ica eftersom jag fick presentkort dit.

ELLER så var det en hint att inte köpa mat på Ö&B.. :D

Raschmus
2009-04-06, 19:22
Jag klagar om jag inte får det jag betalt för eller förtjänar. Annars försöker jag hålla käften. Jag skäms ofta över mig själv om jag klagar över irrelevanta saker.

Lelle Pelle
2009-04-06, 19:39
Mat på restaurang klagar jag alltid på om jag är missnöjd(ofta på max när samhall inte kan ta en specialbeställning), men även andra saker som elektronik och kläder/skor om t.ex. trycket blir dåligt efter första tvätten eller sulan börjar släppa.

L-Sami
2009-04-06, 20:12
Nä, brukar inte vara så petig och kräsen, men t ex om jag sitter och käkar på restaurang och jag hittar hår i min mat, då säger jag till. Beror helt enkelt på vad det handlar om.

Eddie Vedder
2009-04-06, 21:23
Jodå du kan nog få ersättning ändå. Vill de ha mer information så får de fråga efter det och om du har slängt förpackning så kommer de nog att ersätta dig ändå (beroende på vad det är för produkt osv).

Det handlar till stor del om kundservice och att behålla kunderna snarare än att hitta felet i egen produktion (även om det är en JÄTTEbonus man får av att kunderna kontaktar en).

Well, jag angav inte produktnr (hade kunnat, hade förp framför mig) och fick ju tydligen ändå. Hursomhelst var det inte ica jag hade köpt dem på, utan ÖB, men de kanske hade avtal med ica eftersom jag fick presentkort dit.

ELLER så var det en hint att inte köpa mat på Ö&B.. :D

Där ser man!

Det är nämligen ett par gånger jag känt att jag borde klagat men trott att det är kört ändå iom att jag förbrukat produkten och slängt förpackningen. Då har jag ju inget bevis och skulle kunna ljuga likagärna. fast å andra sidan kanske de upplever det som en fis i rymden att bjussa på produkter för typ 100 spänn jämfört med risken det KAN innebära om en kund faktiskt går vidare med ett klagomål som man inte fått besvarat.

Några negativa notiser och trista tidningsintervjuer kanske känns som ett större bekymmer än ett presentkort även om man inte vet till 100% att det är sant.