handdator

Visa fullständig version : Druvsocker - lite frågor


Användarnamn?
2009-03-31, 12:31
Hej!

Jag dricker 2-3 dl vatten med druvsocker(ungefär halv deciliter) efter träning, sen tar jag en proteindrink efter ett tag. Men jag är inte riktigt säker på hur mycket snabba kolhydrater man behöver efter träning. Man vill ju inte kasta i sig proteinet utan nytta.
Jag har hört 1 kalori per kilo kroppsvikt, men jag har också hört att man behöver 300-400 kalorier snabba kolhydrater efter träning, sen protein. Märk att jag dricker druvsocker och 1-1,5 liter vatten(+ en gnutta salt) med cirka 1 kalori per kilo under själva träningen också.

Sen till själva druvsockret i sig. Jag kör på Dextro energy Dextropur ( http://www.hemmalivs.se/Images/OPVCache/OPVServerCache/Products/Large/7310394004311.jpg ), men när jag tittade i butiken, så såg jag druvsocker av annan tillverkare, tror det var samma som gör vanligt strösocker, och där var det 100 gram mer i innehållet, det kostade lika mycket ungefär OCH(om jag inte missminner mig, ska kolla upp det igen) den hade högre kalorimängd per 100 gram. Hur kan detta komma sig? Är det samma sak?

Vad säger experterna på forumet?

Tack på förhand.

Pepz
2009-03-31, 12:36
vad gör du för träning?
Låter kanske overkill med dina kolhydrater om du inte har svårt att gå upp i vikt.
proteinet tar du bäst före och direkt efter träningen. dvs vänta inte med proteinet utan ta det tillsammans med kolhydraterna.

Köp gärna maltodextrin som både är billigare och "bättre" än druvsocker.

King Grub
2009-03-31, 12:40
Man vill ju inte kasta i sig proteinet utan nytta.

Proteinet stimulerar muskeluppbyggnaden helt utan kolhydrat.

Användarnamn?
2009-03-31, 13:12
vad gör du för träning?
Låter kanske overkill med dina kolhydrater om du inte har svårt att gå upp i vikt.
proteinet tar du bäst före och direkt efter träningen. dvs vänta inte med proteinet utan ta det tillsammans med kolhydraterna.

Köp gärna maltodextrin som både är billigare och "bättre" än druvsocker.

Styrketräning tränar jag. Jo, maltodextrin skulle varit bättre och billigare, men hittar inte det i min stad. I så fall måste man beställa, och det blir lite struligt. Jag hänger inte upp mig på extrakostnaden.

Användarnamn?
2009-03-31, 13:13
Proteinet stimulerar muskeluppbyggnaden helt utan kolhydrat.

Ok. Jag var rädd för att kroppen skulle använda proteinet och förbruka det som energi, om du förstår vad jag menar. Därför körde jag på kolhydrater först. Men detta antagande är helt fel då?

Tack båda två för svaren förrresten.

King Grub
2009-03-31, 14:01
En stor del av proteinet används alltid som energi, men det är höga nivåer av aminosyror i blodet som sänder signaler för muskeluppbyggnad. Aminosyrorna stimulerar muskeluppbyggnaden maximalt helt utan kolhydrat eller insulin.

morc
2009-03-31, 14:41
En stor del av proteinet används alltid som energi, men det är höga nivåer av aminosyror i blodet som sänder signaler för muskeluppbyggnad. Aminosyrorna stimulerar muskeluppbyggnaden maximalt helt utan kolhydrat eller insulin.

Varför är det då bra med snabba kolhydrater direkt efter träningen?

Eddie Vedder
2009-03-31, 14:55
Varför är det då bra med snabba kolhydrater direkt efter träningen?

Återinlagring av glykogen i muskulaturen när den är som mest effektiv, kolhydrater har en viss antikatabol effekt, kolhydrater tillsammans med protein besparar en större mängd protein från att oxidera.

Det är tre faktorer. Men något krav är det ju förstås inte, särskilt inte om man bara styrketränar och äter i god tid.

Användarnamn?
2009-03-31, 15:25
Ok, tackar för svaren. Men 1 kalori snabbt kolhydrat, per kilo efter träning bör räcka?

mikaelj
2009-03-31, 15:35
Ok, tackar för svaren. Men 1 kalori snabbt kolhydrat, per kilo efter träning bör räcka?

Jag tror det är gram man syftar på. Annars blir det bara 80 kcal = 20g om du väger 80 kg. Det låter ganska lite för att vara kolhydrater.

Guddi
2009-03-31, 16:28
Jag tror det är gram man syftar på. Annars blir det bara 80 kcal = 20g om du väger 80 kg. Det låter ganska lite för att vara kolhydrater.Råd brukar mycket riktigt ges i g/kg kroppsvikt. Med det sagt så är inte 20g helt fel om man har kört ett vanligt styrkepass och ska hem och äta nära inpå.

Användarnamn?
2009-03-31, 19:06
Tackar för svaren :thumbup: g/kg var det nog jag tänkte på.