handdator

Visa fullständig version : Det mest muskelbesparande upplägget vid eneriunderskott?


Lellan
2009-03-30, 20:53
Träna styrka så tungt man kan?

Jag kör främst styrka och promenader, konditionspass i mån av tid vilket tycks bli en timma i veckan.

Brukar alltid gå 1 h rask/dag, oftast uppdelat på två 35 min prom (ja i min värld blir 2x35 60.. ;)) och styrka emellan dem. Brukar inte äta förrän jag kommer hem, kanske vinner på att ta ngt innan jag knatar iväg?

Ligger lågt på kcal och vill inte sänka, om jag lägger till lite fler träningspass, längre prommisar - förlorar jag muskler på det då? Jämfört m lågt kcal?

(Ligger still i vikt och mått och skulle behöva en "kick" men vill inte tappa muskler, i så fall på benen om man själv får bestämma :D).

Tack på förhand!

King Grub
2009-03-30, 20:57
Tung styrketräning, inga betydande konditionsträning, mycket protein.

Lellan
2009-03-30, 21:40
Tack för snabbt svar! :)

Lite dum följdfråga, men räknas promenader som konditionsträning? (känns ju inte som det, men går i bra raskt tempo). Kommer inte promenera mindre än nu, men undrar om det är värt ngt att lägga till mer prom..

Cerberus
2009-03-30, 21:50
ja tror inte promenad är konditionsträning om man nu inte har jääättedålig kondis. Räknar det som aktivitet som förbrukar mer energi än o sitta ner o dega.

pwnyou
2009-03-30, 21:50
Ifall promenader räknas som konditionsträning eller inte beror ju på vilken nivå DU ligger på, men hur som hellst så är nog inte promenader positiva för att bevara muskler, men det gör nog en sådan liten skillnad att det knappt bör märkas.

Lellan
2009-03-30, 22:21
Fast har jag en ledig dag kan det vara najs att knata runt 4-5 timmar, blir ju en rejäl runda, men tja.. har låg neat inbillar jag mig så ryker nog inte så mkt muskler ändå (har ju inte så attans mkt sånt så man är ju rädd om d lilla.. :D).

Går iaf lite mindre nu än tidigare (om det inte infaller dagar se ovan), har nästan alltid knatat typ en mil om dan.

ceejay
2009-03-30, 22:25
Har för mig att pulsen spelar ganska stor roll i.o.m det där om konditionsträning, och jag tvivlar på att du får särskilt hög puls av att gå ;)

Eddie_vedder får komma och styra upp !

Lellan
2009-03-30, 22:42
Har för mig att pulsen spelar ganska stor roll i.o.m det där om konditionsträning, och jag tvivlar på att du får särskilt hög puls av att gå ;)

Eddie_vedder får komma och styra upp !

Nä numera får jag ingen puls av promenader. Dock gick jag typ 7 mil i veckan även vid + 40 kg och typ ända tills jag kom ner till + 20 kg över dagsvikten så kände jag puls i rumpan (ja, vafan, ni fattar nog... i själva mjukdelarna inte hålrum *rolleyes*) när jag kom in efter en promenad och satte mig. Nästan lite läskigt, kändes som att man satt å "hoppade", da-dunk da-dunk i rumpan.

Pulsen ökade nog en del i uppförsbackar med så att det var kännbart på den tiden, men numera känner jag ingen pulsstegring vad jag kan komma på.

Men lite utökade promenader i syfte som kcal minus borde inte vara alltför nedbrytande i nuläget tänker jag mig?

Commando1980
2009-03-30, 22:52
undvik för stort kalorieöverskott, mycket protein, tung styrketräning, var försiktig med mängden cardio du kör (samt enligt mig bör du hålla dig till snabba promenader.)

1911
2009-03-30, 22:54
Lellan, om promenaderna ej känns... ta på dig en ryggsäck då??

Lellan
2009-03-30, 22:56
undvik för stort kalorieöverskott, mycket protein, tung styrketräning, var försiktig med mängden cardio du kör (samt enligt mig bör du hålla dig till snabba promenader.)

Ligger aldrig över 1500 k (igår vet jag dock inte) sedan ett tag och proteinintaget är nog bra på så lite kcal, tränar så tungt jag pallar (fast kanske inte opti, jag gör lite som jag känner för att det är kul, kul vinner över muskelsparande ;)).

Kom på att jag ju gillar yoga, det kan väl vara ngt alternativ till promenader? Kan ju köra en yogadvd när sonen somnat å sådär tex, kan ju inte direkt knata ut en vända då.. :)

Men har en platå nu, men känns lite "tryggare" nu när jag checkat av lite här, bara att ha tålamod.. :)

Lellan
2009-03-30, 23:00
Lellan, om promenaderna ej känns... ta på dig en ryggsäck då??

Promenerar sällan i träningssyfte, utan för att ta mig till ställen. Så då blir det per automatik antingen rygga el putta barnvagn (handlar gör jag 15-20 min rask hemifrån, igår var det 10 kg jag bar på).

Commando1980
2009-03-30, 23:05
edit: menade tidigare givetvis kalorieunderskott

Lellan
2009-03-30, 23:08
syftade givetvis tidigare på kalorieunderskott.

över -1500? det är ju ett stort underskott, är du väldigt tjock? med tung träning syftar jag på att du ska försöka lyfta lika tungt som du gjorde innan deffen.

sen när det gäller val av cardioform så tycker jag att du ska vara väldigt försiktig med högintensiv cardio om du vill minimera muskelförluster under deff.

Nej, öö.. alltså äter uppemot 1500 kcal. Kan vara -1000 k kanske? Låter kanske korkat, men tänker att högre än 1500 k vill jag inte gå och lägre än 1000 k känns inte sunt, och så får jag se i efterhand hur mkt som tas. Denna veckan inget, vilket kändes skumt därav funderingarna.

Tränade knappt innan bantningen, kanske.. tja.. 15 ggr på ett år? 20 ggr? Sällan iaf. Ofta förkyld när jag väl hade tränat. Pga det har jag bara ökat i gymet sedan start, lederna + nervbanorna + muskelminnet (från forntiden) + tekniken antar jag.

Är fortfarande väldigt tjock, men har varit väldigt tjockare så jag "lider" inte i nuläget utan mår faktiskt väldigt bra. Kan ha normala kläder, träningen är kul, maten smakar gott, är glad.. vad mer kan man begära? :)

Har försökt lägga in konditionspass men det har passat dåligt tidsmässigt (eftersom de dagar jag kunnat träna tränat styrka), men kanske inte ska stressa upp mig över det direkt då.

(177 cm lång, drygt 85 kg om d har betydelse)

Cerberus
2009-03-30, 23:21
alltså promenader o medelintensiv kardio e fan nödvändigt för mig iaf, får äta betydligt mer och ibland kan ja köra mer kardio så ja kan käka några bullar eller ett paket glass.

Offrar gärna lite muskler om de skulle va så ;) allt annat sköter ja perfekt.

z_bumbi
2009-03-31, 07:53
Promenader är konditionsträning.

Om man äter innan träningen så orkar de flesta hålla ett högre tempo men har man ett begränsat kaloriutrymme så kan det vara bättre att äta efter. Ur bantningsynpunkt så spelar det ingen större roll om man äter innan promenad, direkt innan/efter styrketräningen eller väntar till efter promenaden.

Styrketräning för en som är relativt otränad och ganska överviktig behöver inte vara så väldigt slitig för att muskelmassan ska finnas kvar och jag gissar (<-obs!) att det precis som med konditionsträning är ganska viktigt hur lång tid man orkar hålla på. Skulle jag i bantningsyfte välja mellan ett pass där man lyfter tungt (från 80% av 1RM eller högre) som tar 40 minuter vs ett där man lyfter lite lättare (från 60% av 1RM) där man kör 60-70 minuter så skulle jag troligen välja det senare.