handdator

Visa fullständig version : Hopparknä? Shlatter? Vad?!


Quadili
2009-03-30, 20:02
Tjenare.

Jag går direkt på sak. Jag spelar fotboll ca 3-4 gånger i veckan numera + att jag går på fotbollsgym 2 gånger i veckan.

Jag har haft problem i bägge mina knän sedan i somras, precis under knäskålen. Först trodde jag att det var hopparknä eftersom det känns som att det sitter på pattellan, numera är jag inte så säker. Det gör som ondast när jag trycker ner knäskålen mot fötterna och samtidigt "trycker in" ett finger under knäskålen. Då hittar man "ögat".
Äh tänkte jag, jag kör på ändå och tränade några veckor, med lite värk.
Efter ca 4 veckors träning ska jag skjuta en boll och tar i för allt vad jag är värd och det som "knäcker till" i vänster (!) knä, än fast det var med högern som jag sköt.
Värken hade gått över dagen efetr och jag körde på säsongen ut.

Nu har jag kört rehab sedan i mitten av Oktober, och det har inte blivit någon skillnad alls i knäna. Har testat att spela fotboll igen, men det gör likt förbaskat rejält ont.

Så, för ca 3 veckor sedan, fick jag träffa en kiropraktiker. Han kände efter ryggraden och sa att jag var öm på flera ställen, bla nere vid svanskotan och uppe vid nacken. Han såg senare att mitt vänstra ben var 1 cm kortare jämfört med det högra. Han ansåg att bäckenet hade blivit snett på något vänster.
Sagt och gjort så knäckte det till på flera ställen, och jag kände hur jag blev alldeles varm i knäna. Troligen så hade senor, blodkärl mm blivit "klämt" så det inte cirkulerade riktigt.
Innan vi skiljdes åt sa han att jag skulle kunna börja träna igen med boll, dock inte så jättetufft, men jag skulle kunna vara med på "riktiga" träningar. - Tjoho! *drool*

Förvånande nog så har det gått riktigt bra. Körde 3 träningspass innan jag på det 4 (detta var inom loppet av 4 dagar) som jag fick ont i knöna igen under en träning. Riktigt ont. Anledning enligt mig själv: Har kört igång för hårt. Så nu tar jag bara 2 träningspass i veckan med boll.

Kiropraktikern tror att jag har inflammerade knän (pattella?) och att det inte har gått bort pga dålig cirkulation.

Vad tror ni? Går det över av sig själv? Eller?

Guddi
2009-03-30, 21:01
Har du ens besökt någon inom sjukvården? När du körde rehab från okt tills nu, var det eget påhitt med egna övningar?

Quadili
2009-03-31, 15:13
Absolut inte. Jag har varit hos en massör, 2 sjukgymnaster och 2 läkare.

Dom övningar jag har kört är vad dom har föreslagit: Övningar för att stärka muskulaturen runt knät.

Guddi
2009-03-31, 15:20
Och vad har du fått för diagnos av dessa?

roninho
2009-03-31, 15:29
Hade problem med knäna i flera år Pga fotboll, trodde först de va slatter men de ska ju gå över. Fick ett gäng övningar också, blev väl något bättre.
Och smärtan satt precis under knäskålen också precis som på dig.

Men sen i höstas så skaffade jag formgjutna inlägg på grund av en väldig hålfot, inläggen har jag i mina vanliga skor, det blev mycket bättre med knäna. fick ont i knäna bara av att springa men nu är smärtan borta.
Jag säger inte att inlägg är en mirakelkur men det kan hjälpa.

Marcus H
2009-11-25, 15:32
Hade problem med knäna i flera år Pga fotboll, trodde först de va slatter men de ska ju gå över. Fick ett gäng övningar också, blev väl något bättre.
Och smärtan satt precis under knäskålen också precis som på dig.

Men sen i höstas så skaffade jag formgjutna inlägg på grund av en väldig hålfot, inläggen har jag i mina vanliga skor, det blev mycket bättre med knäna. fick ont i knäna bara av att springa men nu är smärtan borta.
Jag säger inte att inlägg är en mirakelkur men det kan hjälpa.

jag har haft schlatter i 2 år nu så det behöver inte försvinna på en vecka eller två.

Doggeh
2009-11-25, 15:37
Marcus H, varför skriva i en 8 månaders gammal tråd :O ?

OnT: Jag har haft schlatter i 3 år, jag tränade normalt men jag hade extremt ont i knäna efter träning :( . Det enda problemet jag har kvar att jag har lite problem med yttre högra ledbandet, men jag har hört att det ska växa till sig med åldern :) !

Marcus H
2009-11-25, 16:55
Marcus H, varför skriva i en 8 månaders gammal tråd :O ?

OnT: Jag har haft schlatter i 3 år, jag tränade normalt men jag hade extremt ont i knäna efter träning :( . Det enda problemet jag har kvar att jag har lite problem med yttre högra ledbandet, men jag har hört att det ska växa till sig med åldern :) !
haha ojdå, det märkte jag inte xD
fan det är inte kul med schlatter, hur gör du, kör du med stödstrumpa eller ngt?