handdator

Visa fullständig version : Ryggvärk efter marklyft


Jacke89
2009-03-30, 18:15
Tjena.

Idag körde jag marklyft och i andra setet av fyra så fick jag ont i höger latissmus dorsi, i mitten av den så att säga, inte ända ut i sidan utan i mitten av den och ungefär lite över mitten i ryggen på höjden.

Det gör ont i den om jag tar ett djupt andetag, skrattar, hostar eller om jag sätter ner vänsterfoten i golvet eller roterar/vrider ryggen åt vänsterhållet, eller om jag gör rörelsen som man gör i stångrodd utan vikt t.ex.

Jag körde vidare mina set marklyft efter, och höll ryggen rak under lyften som vanligt.

Är det nån form av sträckning tro, eller kan det vara någon form av skada?? haft det i 5 timmar nu ungefär. Inget känns i vänstra.

mjölk-dryck
2009-03-30, 18:52
Nu hoppas jag verkligen att jag skrämmer upp dig i onödan men symptomen låter tyvärr väldigt lika dem jag fick av min pneumothorax (kortfattat ett hål i lungsäcken), min känning i ryggen försvann efter ett tag så jag trodde vad det nu var hade läkt men tji fick jag. Hålet blev onödigt stort och jag fick ligga onödigt länge på sjukhus. Gå och kräv en lungröntgen på sjukhuset är mitt tips.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lungkollaps

Jacke89
2009-03-30, 18:58
Helvete nu blev jag rädd. Vad tror ni andra??

ceejay
2009-03-30, 19:02
Jag har haft liknande, jag vilade i ett par dagar och sedan var det bra;) liten sträckning i muskeln tror jag på.

Pjotor
2009-03-30, 19:07
Sannolikheten för en sträckning är mycket större än den för pneumothorax. Har du inte råkat ut för något trauma mot bröstkorgen kan du lugnt vänta och se en dag eller två. Går det inte över då, så kan du söka läkarvård.

Jacke89
2009-03-30, 19:20
okej hoppas det ceejay och pjotor. Det gör ont om jag böjer mig ner nu, i höjd med bröstet fast på ryggsidan.

mjölk-dryck
2009-03-30, 19:31
Du kommer inte få något säkerställande svar här, jag gick med liknande symptom som dig utan att kolla upp dem, vilket visade sig vara pneumothorax. Det är ganska ovanligt men om du som jag är lång och smal gör du nog bäst i att kolla upp det och inte för att jag är någon hejare på anatomi men vem får ont av att sätta ner foten för att man sträckt latsen?

Sedan ur rent nyfikenhetssyfte, är det inte ganska svårt att sträcka vingarna i mark?

Jacke89
2009-03-30, 19:37
jag tror inte jag har punkterat en lunga, det är svårt o säga så där när man bara vet lite symptom sådär vet.. är 1.85 m lång och väger 88.5 kg, så är inte särskilt smal men det är nog inte foten när jag sätter ner den, utan att när jag sätter ner den så är ju gångstilen som sån att man vrider sig lite smått omedvetet typ. Men har tatt Zon på nu iaf, se om det hjälper och följa ditt råd att gå till läkare.

Vet inte om det är lätt eller inte, men kändes som de sträckte ut när jag lyfte typ. Det tar ju på hela ryggen marklyft så

Sniggel
2009-03-30, 19:53
Sedan ur rent nyfikenhetssyfte, är det inte ganska svårt att sträcka vingarna i mark?

Kan nog ske om man är dåligt uppvärmd i dem. Jag har småsträckt mig et flertal gånger i latsen i övningar där de inte uträttar något större arbete, t ex benpress.

BigBuck
2009-03-31, 21:32
Pneumothorax? Tja, spontant låter det som du sa mkt ovanligt.... jag skulle gå till en helt vanlig vårdcentral och be en helt vanlig allmänläkare lyssna, känna och dra slutsats.


Inte "gå och kräva en lungröntgen".
Vansinne.... vet du vad skiten skulle kosta samhället om alla tränande människor med google-kunskap och hypokondri-anlag satte igång.

BigBuck
2009-03-31, 21:32
Lite ungefär som alla stollar som efter huvudvärk "begär" en CT skalle...

mjölk-dryck
2009-03-31, 22:51
Självklart ska han inte gå och kräva en lugnröntgen bokstavligt talat. Är det något fel på lungorna får dom reda på det genom att kontrollera lungkapaciteten med herr stetoskop och fru knoge :) det jag försöker säga är bara att om man får underliga symptom gör man bäst i att kolla upp dem. Hypokondriker undantagna.

Martin Löwgren
2009-04-01, 23:18
Vissta kan det vara pneumothorax men troligare är en mindre ruptur (bristning) i latissimus dorsi vilket inte är alldeles ovanligt.

Mvh

BigBuck
2009-04-15, 20:21
Vissta kan det vara pneumothorax men troligare är en mindre ruptur (bristning) i latissimus dorsi vilket inte är alldeles ovanligt.

Mvh

Javisst.
Men min poäng var/är att man med internets härliga hjälp kan ställa 1000 + 1 diagnoser.

Det är bara frustrerande hur benägna folk är att drämma till med något dramatiskt framför mer troliga orsaker.
Får du plötslig huvudvärk så är det en CVI, inte vanlig trötthet.
Magknip är ileus, inte för mycket baljväxter till middag.

Get my drift..?

Black Star Abyss
2009-04-15, 20:55
Lite ungefär som alla stollar som efter huvudvärk "begär" en CT skalle...

Har begärt! Och fått! Var inget fel på min skalle (läkarintyg på det). Kan posta kopia av röntgenbilderna i "medlemsbilder". :naughty:

BigBuck
2009-04-20, 19:49
Har begärt! Och fått! Var inget fel på min skalle (läkarintyg på det). Kan posta kopia av röntgenbilderna i "medlemsbilder". :naughty:

Haha. Då är du levande bevis för det jag pratade om ovan kanske? :cool:

Upptaget
2009-04-20, 19:56
Nu hoppas jag verkligen att jag skrämmer upp dig i onödan men symptomen låter tyvärr väldigt lika dem jag fick av min pneumothorax (kortfattat ett hål i lungsäcken), min känning i ryggen försvann efter ett tag så jag trodde vad det nu var hade läkt men tji fick jag. Hålet blev onödigt stort och jag fick ligga onödigt länge på sjukhus. Gå och kräv en lungröntgen på sjukhuset är mitt tips.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lungkollaps

Nu blev jag också riktigt rädd, speciellt när du skrev att du trodde att du "läkt".. Har kännt exakt samma som jacke89 men det gick över fast nu jag har sänkt vikten och kört lite lättare nu bara.. Men känner igen mig till 100 % i det du också skriver jacke..

Dan S
2009-04-21, 13:23
99.9% av alla gångerna man får den känslan som är ilande är ju av en bristning eller lungsäcksinflammation, eller?

Martin Löwgren
2009-04-21, 13:39
99.9% av alla gångerna man får den känslan som är ilande är ju av en bristning eller lungsäcksinflammation, eller?

Hur menar du?

Bailah
2009-04-27, 00:36
Fan jag är ju värsta hypokondrikern, har haft ont på samma ställe där du beskriver, gör ont när jag andas djupt in, men inte om jag för axlarna bakåt. Då är det helt lugnt. Men har märkt att jag blir andfådd snabbare ( Kan bero på rökning el att jag har denna pneumothorax!)
vet inte riktigt när jag fick det, men var nog pga Mark. Har haft det nu ett rätt bra tag dryg månad el så, men trodde att det var nån sträckning och inget att oroa sig för. Men nu när jag läste detta så.. Vem fan vet. Nej vårdcentral imorrn, ush !

MojjMojj
2009-04-27, 01:05
Hypokondriker. bläh på dem.