handdator

Visa fullständig version : Första vettiga från aftonbladet


Kejet
2009-03-30, 17:16
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article4748504.ab

:naughty:

Kross
2009-03-30, 17:24
:naughty:

ceejay
2009-03-30, 17:26
Duh :S

rooz
2009-03-30, 17:34
VAAAA!!! döljs rutorna av fettet*cry*:MrT:






:thumbup:

kalajset
2009-03-30, 17:36
Jodå, men det höll inte i sig särskilt länge:

"Men varför är det så viktigt med proteinrika mellanmål egentligen? Fungerar det inte lika bra med frukt?

– Det är klart att frukt är nyttigt. Men det handlar om att kolhydrater, som frukt består av, lagras i kroppen. Det gör däremot inte proteinet som hela tiden måste tillföras och krävs om man vill bygga muskler, säger Maria Ahlberg"

KlopFer
2009-03-30, 17:39
VAAAA!!! döljs rutorna av fettet*cry*:MrT:






:thumbup:

Hoppas hon har källa på det! :MrT:

King Grub
2009-03-30, 17:45
Jodå, men det höll inte i sig särskilt länge:

"Men varför är det så viktigt med proteinrika mellanmål egentligen? Fungerar det inte lika bra med frukt?

– Det är klart att frukt är nyttigt. Men det handlar om att kolhydrater, som frukt består av, lagras i kroppen. Det gör däremot inte proteinet som hela tiden måste tillföras och krävs om man vill bygga muskler, säger Maria Ahlberg"

Och det är korrekt.

Raggis
2009-03-30, 17:48
Och det är korrekt.

Dags för en ny FUUUUUUUUUUU!!!11-bild, nån? :D

ceejay
2009-03-30, 17:48
xD

14K
2009-03-30, 17:49
jag har 1 magruta.

egge
2009-03-30, 17:53
:naughty:

Mescreant
2009-03-30, 17:57
Jag har 8 magrutor. De är dolda under ett lager av fett.

:naughty:

14K
2009-03-30, 18:02
Jag har 8 magrutor. De är dolda under ett lager av fett.

:naughty:

Endast 1 lager? *slap*

Kejet
2009-03-30, 18:02
Jag har 8 magrutor. De är dolda under ett stort lager av fett.

:naughty:

Fixed:devil:

kalajset
2009-03-30, 18:13
Och det är korrekt.

Nja, jag skulle vilja säga att dessa meningar snarare är gravt missvisande. Man måste sätta det i samband med vad artikeln sägs handla om. Aftoblades artikel handlar om fettlager, magträning, och om fettet som täcker magrutorna. Sett ur den synvinkeln, undrar jag vad de menar egentligen. Snackar vi ren "lagring", så visst, kolhydrater lagras in i kroppen som glykogen, men detta är inget hinder för magrutor, och har ungefär noll att göra med det fettlager som täcker dessa så viktiga rutor. Lagras protein in på precis samma sätt? - Såklart inte. Ett överskott av kolhydrater resulterar däremot mycket riktigt i kroppsfett, kroppsfett som också täcker dessa rutor. Självklart resulterar alltså ett överskott av kolhydrater i den "mage" dessa individer är intresserade av att få bort, men vad resulterar ett överskott av protein av?. Vad vill atonbladet få fram här?.

Tror aldrig i livet att det genomsnittlige aftonbladetläsaren tolkar texten på något annat sätt än att "kolhydrater lagras som fett", men att protein inte gör det. Sedan spelar det ingen roll hur svårt/lätt det är för vare sig protein eller kolhydrater att resultera i den oundvikliga fettmasseökningen som kommer vid ett energiöverskott, och/eller hur mycket av vara X som hellre blir värme, texten är fortfarande gravt missvisande enligt min högst subjektiva åsikt, och kommer inte göra annat än att späda på ilskan mot de livsfarliga kolhydraterna hos gemene man, och det tycker jag faktiskt är ganska tråkigt.

mattilainen
2009-03-30, 18:33
Skönt att aftonbladet har insett att det har med fettet på kroppen att göra om man har magrutor eller ej :=)

Frillan
2009-03-30, 18:34
Fy fan vad jag blir illamående av alla jävla träningskoncept dom använder. Hur många gånger har alla förbannade tidningar återuppfunnit hjulet :<...

young_george
2009-03-30, 18:56
Fy fan vad jag blir illamående av alla jävla träningskoncept dom använder. Hur många gånger har alla förbannade tidningar återuppfunnit hjulet :<...

Menar du ab-wheelet?

Scratch89
2009-03-30, 19:17
Nja, jag skulle vilja säga att dessa meningar snarare är gravt missvisande. Man måste sätta det i samband med vad artikeln sägs handla om. Aftoblades artikel handlar om fettlager, magträning, och om fettet som täcker magrutorna. Sett ur den synvinkeln, undrar jag vad de menar egentligen. Snackar vi ren "lagring", så visst, kolhydrater lagras in i kroppen som glykogen, men detta är inget hinder för magrutor, och har ungefär noll att göra med det fettlager som täcker dessa så viktiga rutor. Lagras protein in på precis samma sätt? - Såklart inte. Ett överskott av kolhydrater resulterar däremot mycket riktigt i kroppsfett, kroppsfett som också täcker dessa rutor. Självklart resulterar alltså ett överskott av kolhydrater i den "mage" dessa individer är intresserade av att få bort, men vad resulterar ett överskott av protein av?. Vad vill atonbladet få fram här?.

Tror aldrig i livet att det genomsnittlige aftonbladetläsaren tolkar texten på något annat sätt än att "kolhydrater lagras som fett", men att protein inte gör det. Sedan spelar det ingen roll hur svårt/lätt det är för vare sig protein eller kolhydrater att resultera i den oundvikliga fettmasseökningen som kommer vid ett energiöverskott, och/eller hur mycket av vara X som hellre blir värme, texten är fortfarande gravt missvisande enligt min högst subjektiva åsikt, och kommer inte göra annat än att späda på ilskan mot de livsfarliga kolhydraterna hos gemene man, och det tycker jag faktiskt är ganska tråkigt.

Jag vet att du inte är dum, så varför ska du tolka åt andra personer?

King Grub
2009-03-30, 19:22
Nja, jag skulle vilja säga att dessa meningar snarare är gravt missvisande.

Nej. Protein från kosten kan inte lagras från framtida behov. Kalla det mellanmål eller vad du vill, men dom flesta som har en någorlunda normal måltidsordning och vill bygga muskler tjänar på att låta dessa mellanmål bestå av något proteinrikt i stället för socker.

Uttalandet är helt korrekt.

kalajset
2009-03-30, 19:43
Jag vet att du inte är dum, så varför ska du tolka åt andra personer?

Jag har sett tillräckligt många skräckexempel på vad liknande uttalanden faktiskt innebär för folk i min närhet, därav drar jag slutsatser. Sedan må detta upplevas som klyschigt och onödigt.

Nej. Protein från kosten kan inte lagras från framtida behov.

OK, det har jag aldrig sagt emot såvitt jag vet, isåfall missuppfattning/syftningsfel från min sida från första början. Förstår faktiskt inte riktigt vad som åsyftas här?.


Kalla det mellanmål eller vad du vill, men dom flesta som har en någorlunda normal måltidsordning och vill bygga muskler tjänar på att låta dessa mellanmål bestå av något proteinrikt i stället för socker.


Självklart, absolut, det är inte detta i uttalandet jag reagerar emot. Jag reagerade, som jag tidigare skrev, på att uttalandet på ren svenska får det att framstå som om att ett överskott av protein aldrig kan bli kroppsfett i slutändan. Något annat har jag inte försökt få det att låta som.

King Grub
2009-03-30, 19:44
uttalandet på ren svenska får det att framstå som om att ett överskott av protein aldrig kan bli kroppsfett i slutändan.

Det gör det faktiskt inte. Jag kan inte ens se hur man kan tolka det så.

mikaelj
2009-03-30, 19:47
Så, vad händer med ett överskott av protein? Försvinner det i avföringen? Jag har alltid trott att (delar av) ett överskott (ineffektivt) byggs om till glukos.

kalajset
2009-03-30, 19:53
Det gör det faktiskt inte. Jag kan inte ens se hur man kan tolka det så.

Jag har full förståelse för din åsikt. Och just den rena faktan du kommer med stämmer självklart, (du vet garanterat ungefär en miljard mer saker än mig gällande kost och träning). Däremot har jag sett "värre" exempel tolkas på de flesta underliga sätt av helt vanliga läsare av denna tidning, och har troligtvis utvecklat en något cynisk syn på det här med kvällstidningar i allmänhet. Jag må vara "antikolhydratskonspiratorisk", och i tolkningsfrågor ha likheter med de mest fanatiska LCHF:arna, men jag ser det jag ser, och kan därefter bara dra slutsatser utifrån mig själv. Sedan kan det säkert tolkas som att jag drar på alldeles för höga växlar.