handdator

Visa fullständig version : Broskinflammation?


Scratch89
2009-03-30, 17:05
Vad är en broskinflammation, och hur märker man av det?

Jag frågar åt min far, som tror att det kan röra sig om det. För ett par, tre år sedan var han ute i skogen och sågade med motorsågen, slant, och drog sönder något i axeln/bröstet, då motorsågen med mycket fart utgjorde ett stort moment.

Nu har det tydligen börjat krångla igen, och han var hos en läkare. Han känner smärtan i nyckelbenet. Hon trodde att det var en muskelinflammation, men han trodde inte det, för det har han haft förut och han vet hur det känns. Hon gjorde lite rörlighetstester på honom (inget fel på rörligheten), och hon kunde inte mer än tro att det kunde röra sig om en broskinflammation, då hon inte var riktigt säker.

Hur kan man koll upp det? Förhoppningsvis kommer han att bli hänvisad till en expert på området, men han vill gärna ha lite kött på benen innan han går dit. Han är också orolig om det kan bli en (ohämmad) broskbildning eller liknande.

Tacksam för svar.

grimfish
2009-03-30, 18:16
Broskinflammation är ett ovanligt tillstånd. Det brukar göra väldigt ont och vara rejält rött och svullet. Tillståndet är akut och efter några veckor brukar allt brosk ha försvunnit. Jag har aldrig hört talas om en broskinflammation i det beskrivna området.

Jag tror att det har uppstått något fel i kommunikationen mellan din pappa och hans läkare. Ibland uttrycker sig vissa läkare slarvigt och säger att man har fått en inflammation i brosk-revbensgränserna, men oftast rör det sig då inte om en inflammation, utan om att man har ont. Om din pappa har förtroende för läkaren föreslår jag att han återvänder och frågar vad läkaren faktiskt menade, och i annat fall föreslår jag att han vänder sig till en annan läkare.

Scratch89
2009-03-30, 19:21
Broskinflammation är ett ovanligt tillstånd. Det brukar göra väldigt ont och vara rejält rött och svullet. Tillståndet är akut och efter några veckor brukar allt brosk ha försvunnit. Jag har aldrig hört talas om en broskinflammation i det beskrivna området.

Jag tror att det har uppstått något fel i kommunikationen mellan din pappa och hans läkare. Ibland uttrycker sig vissa läkare slarvigt och säger att man har fått en inflammation i brosk-revbensgränserna, men oftast rör det sig då inte om en inflammation, utan om att man har ont. Om din pappa har förtroende för läkaren föreslår jag att han återvänder och frågar vad läkaren faktiskt menade, och i annat fall föreslår jag att han vänder sig till en annan läkare.

Tack för svaret!

Problemet var väl att läkaren först ville hävda att det var en muskelinflammation, men sedan ändrade sig till broskinflammation efter att min far sagt att det inte var en muskelinflammation. Han har fortfarande full rörlighet och klarar av att "arbeta", så länge det inte blir tung belastning eller konstiga vinklar.

Jag trodde länge att det var rotatorcuffen som var skadad (då det oftast handlar om när han rör/roterar axeln), men nu är jag inte så säker längre.

Någon som vet vad det kan handla om?

grimfish
2009-03-30, 19:41
Jag tror fortfarande att din pappa kan ha missförstått läkaren eller att läkaren uttryckte sig slarvigt.

Jag tycker att det låter troligast utifrån den informationen vi har fått och med tanke på din pappas ålder att det rör sig om degenerativa förändringar i skulderleden. Då brukar det handla om att skära ner på aktiviteter som gör ont, att gå på sjukgymnastik och att ta ställning till en operation. Om din pappa har förtroende för sin läkare kan han förslagsvis återvända till henne och i annat fall kan han gå till antingen en annan läkare eller till en sjukgymnast.

Scratch89
2009-03-30, 19:43
Återigen tack för svaret!

Jag tror att det var en allmänläkare han gick till, så det är möjligt att en sjukgymnast är det vettigaste att gå till. Han hade en jättebra på sitt förra arbete, som bara behövde trycka in ett finger någonstans för att hitta felet och rätt behandling, men han är tyvärr inte kvar på det jobbet. Ska be honom gå till en sjukgymnast.

Scratch89
2009-04-03, 18:44
Bump!

Det var ingen annan som hade något att anmärka på?