handdator

Visa fullständig version : Extra fett


Donvitoo
2009-03-30, 15:43
Tjenare

Jag tror jag får i mig för lite fett nu under träningen för att gå ner i vikt. Och undrar ifall man ska ta en tesked eller matsked varje morgon?

Det ända negativa är väll att det är kalorier? eller hur
ifall det låter rimligt och flera kanske gör likadant vad för fett tar ni?

Exhale_
2009-03-30, 15:47
Du behöver ju inte lägga intaget på morgonen. Till lunch/middag hade jag föredragit så länge din frukost nu inte endast består av kolhydrater/protein. Rapsolja är mitt val.

Scratch89
2009-03-30, 15:55
Eller äta livsmedel som inte är så fettsnåla.

Remote
2009-03-30, 16:39
Jag kan ha helt fel men borde inte intag av extra fett tas innan man går och lägger sig, därför att kroppen huvuddels använder fett som energi under sömn?

Scratch89
2009-03-30, 17:08
Jag kan ha helt fel men borde inte intag av extra fett tas innan man går och lägger sig, därför att kroppen huvuddels använder fett som energi under sömn?

Nä. Men det finns ingen anledning att utesluta fett någon gång heller.

Eddie Vedder
2009-03-30, 17:10
Jag kan ha helt fel men borde inte intag av extra fett tas innan man går och lägger sig, därför att kroppen huvuddels använder fett som energi under sömn?

Det förstår jag inte varför man skulle göra.

Att lägga till mer fett utan att plocka bort något annat innebär ju bara att deffen kommer gå långsammare inte fortare.

Visst kanske man mår bättre om man ligger på ett direkt ohälsosamt fettintag och således får en ökad energi som följd av mer fett men annars är det ju enbart kontraproduktivt att lägga till MER energi för att man har problem att åstadkomma en negativ energibalans.

Men att minska kolhydrater och öka på med isokalorisk mängd fett kan säkert vara en idé om man tror sig ha ett alldeles för lågt fettintag.

Tolkia
2009-03-30, 18:05
Eller äta livsmedel som inte är så fettsnåla.
+1. Det är blott alltför vanligt att man först fettsanerar kosten (hej kycklingfilé, ris och proteinpulver) och sedan pinar i sig olivolja skedvis för att rätta till misstaget. Var och en gör som den vill, men det är kanske onödigt att plåga sig bara för att plåga sig. Vill man nödvändigtvis ha olja skedvis, så varför inte som dressing på salladen?

14K
2009-03-30, 18:06
+1. Det är blott alltför vanligt att man först fettsanerar kosten (hej kycklingfilé, ris och proteinpulver) och sedan pinar i sig olivolja skedvis för att rätta till misstaget. Var och en gör som den vill, men det är kanske onödigt att plåga sig bara för att plåga sig. Vill man nödvändigtvis ha olja skedvis, så varför inte som dressing på salladen?


Fish and ricecake :)

14K
2009-03-30, 18:09
Där va deeen....

uYHAR8Xzsyo

roosm
2009-03-30, 20:18
Åh herre min gud!
Fish and ricecake var ju underbart rolig! =)