handdator

Visa fullständig version : Vad tar folk i benpress?


Slartibartfast
2003-08-01, 07:38
Jag har just börjat köra benpress och gör lätt 10 reps med 350 kg. Var ligger det på en skala?

palme
2003-08-01, 07:40
Beror helt på vilken benpress du kör...

GhostFace
2003-08-01, 07:41
Under all kritik !
;)


Tänker inte nämna vikter för jag anser det inte vara huvudtanken med min träning att lyfta/pressa/dra mera. Så jag passar.
;)

Lellan
2003-08-01, 07:42
Originally posted by palme
Beror helt på vilken benpress du kör...

Instämmer till fullo, helt omöjligt att veta vad man ska köra på i en press utan att ha provsuttit den.

Grahn
2003-08-01, 08:01
Beror som sagt på vilken benpress det är samt fotställning.

Slartibartfast
2003-08-01, 08:12
Ok. I´ll shut up then. :em:

Fultjack
2003-08-01, 10:38
beror på hur djupt man går oxo ...

Big_Vik
2003-08-01, 11:15
varför inte börja med styrkelyft om du nu är fixerad vid vikterna? (säger inte att du är det, bara ett förslag) En tävling om vem som har snyggaste, största, hårdaste benen vore bättre. Allan får inte vara med.. :notme:

edit: du ligger nästan 200 kg över mej. OBS: jag är inte disco, bara nybörjare.

Herkulez
2003-08-01, 11:25
har nån provat dom där benpressarna som man ligger upp och ner på och pressar vikten rakt uppåt ( flex wheeler kör en sån på nån av battle 4 olympia filmerna) dom ser ju livsfarliga ut

z_bumbi
2003-08-01, 11:56
Herkulez: Jag testade en sådan för ett bra tag sedan... i dagsläget med min rygg skulle jag inte försöka däremot.

Allan
2003-08-01, 12:46
Originally posted by Herkulez
har nån provat dom där benpressarna som man ligger upp och ner på och pressar vikten rakt uppåt ( flex wheeler kör en sån på nån av battle 4 olympia filmerna) dom ser ju livsfarliga ut

Så såg alla benpressar ut förr i tiden.

allan

Loco 2
2003-08-01, 13:21
http://www.schwarzenegger.it/m136.jpg

Jorgen
2003-08-01, 16:23
En sån hade vi på gymmet allra första gången man vågade titta in. Det låg i en källare då, man var 15 år gammal och vågade inte börja träna för att alla var så stora och starka. :)

//jörgen

Arne Persson
2003-08-01, 17:23
I dom är det inte många i dag som skulle klarat några 350 kg (djupt).

Munter
2003-08-01, 21:41
Förstår att en del folk hajjar till då jag säger att jag brukar benpressa 4-500kg. Blir ju nästan dubbelt så tungt i en sån där vertikal jmf med de 45-gradiga eller vad de nu är.

Prankie
2003-08-01, 21:44
Originally posted by Munter
Förstår att en del folk hajjar till då jag säger att jag brukar benpressa 4-500kg. Blir ju nästan dubbelt så tungt i en sån där vertikal jmf med de 45-gradiga eller vad de nu är.

Höhö, själv kör jag 330 med vagnen på (40kg?!?!). Snart är det dags att gå över till knäböj helt då det är slut på platser att hänga på granen. :D

zombiealex
2003-08-01, 21:55
Originally posted by Prankie


Höhö, själv kör jag 330 med vagnen på (40kg?!?!). Snart är det dags att gå över till knäböj helt då det är slut på platser att hänga på granen. :D

:eek:

330kg grrr... f-n vad alla är starka! Jag tar ju bara 4 reps på 160 med "vagnen" som på mitt gym väger 30kg.

Är jag klenast på kolo i benpress?

Prankie
2003-08-01, 22:09
Varför tappa du hakan på min när munter ta 500kg?
Skulle vara mer passade om det var ett ton. :D

Arne Persson
2003-08-01, 22:15
500 kg på 45° = 354 kg
500 kg på 55° = 410 kg (Nordic Gym);)

zombiealex
2003-08-01, 22:23
Originally posted by Arne Persson
500 kg på 45° = 354 kg
500 kg på 55° = 410 kg (Nordic Gym);)

Hmmm det gjorde ju inte mig gladare eftersom benpressen jag kör med är en Nordic Gym maskin.

Det betyder alltså att mina 160kg i verkligheten är... runt 80-90kg? :cryout: :cryout:

heltzonicka
2003-08-02, 01:01
ärligt talat.. skit i vikterna och kör på känsla!

Visst det kan låta ballt när man säger att man kör på ett halvt ton i benpress, men ärligt.. typ nybörjare klarar ju runt en 100kg+ efter lite teknikträning o pressen.

Grahn
2003-08-02, 08:37
Zombiealex: Nu förstår jag inte, det hade ju varit ännu mindre på ngn annat märke.

Sen spelar det så stor roll hur man sätter fötterna och hur djupt man går med.

Kebab-Arne
2003-08-02, 10:37
Jag kan nog ta en 400 kg om jag går ner sådär 2 cm vilket många gör.

Ska jag däremot gå ner så långt som jag borde, halvera.

feldtarn
2003-08-02, 11:53
det är ju som sagt jävligt varierande med vikterna. Kan skilja massor från gym till gym tycker jag!

Sen så orkar jag oftast mera bara att jag inte klarar av flera pga att bena håller på att skakasönder i toppläget!!! VARFÖR? det är helt sjukt...


Vet inte hur långt ni går ned? Jag går iaf aldrig ned så långt att ryggen lyfter från sitsen... men det är ganska djupt o ger bra träningsverk i baken:(


10a på 360 klarar jag på den jag kör nu

Grahn
2003-08-02, 11:55
ryggen ska iofs inte lyfta från sitsen då det inte är bra för ryggen såvitt jag vet.

feldtarn
2003-08-02, 12:00
Originally posted by Grahn
ryggen ska iofs inte lyfta från sitsen då det inte är bra för ryggen såvitt jag vet.

va det jag försökte säga;) Mena typ att det är max va man ska gå ned...

Kan inte formulera mig såhär på morgonen:D

King Grub
2003-08-02, 12:01
Synd bara att alltför många är så stelopererade att de inte kan gå ner mer än halvvägs innan ryggslutet lättar. :)

MEGA_MAN
2003-08-02, 12:04
Inga som kör knäböj längre?

feldtarn
2003-08-02, 12:05
Originally posted by King Grub
Synd bara att alltför många är så stelopererade att de inte kan gå ner mer än halvvägs innan ryggslutet lättar. :)

Aja, nu ska vi inte va sånna! Jag som tyckte det lät SÅÅÅ bra;)

King Grub
2003-08-02, 12:06
Originally posted by MEGA_MAN
Inga som kör knäböj längre?

Självklart är knäböj obestridd konung av benövningar. Inget benpass är komplett utan minst 12 set böj. :D Nu råkar det här vara en tråd om benpress. :)

zombiealex
2003-08-02, 12:07
Jag går ända ner... rumpan går upp ca 2cm. men det är låren som tar i magen och stoppar innan. Så varken rumpa eller rygg hinner gå upp något.

Ser många som kör t.ex. efter mig på samma Nordic benpress, dom lassar på runt 250+ kg och går ner 10-20cm... Varför gör man så?

Ejdit: måttstrul

feldtarn
2003-08-02, 12:08
Originally posted by MEGA_MAN
Inga som kör knäböj längre?

Jodå, har tyvärr ett brutet båtben som gör det lite svårt att hålla stången:cryout:


Utfall i maskin funkar iaf;)

King Grub
2003-08-02, 12:09
Originally posted by zombiealex
Ser många som kör t.ex. efter mig på samma Nordic benpress, dom lassar på runt 250+ kg och går ner 10-20dm... Varför gör man så?

Hur går man ner 2 meter i benpress?

zombiealex
2003-08-02, 12:13
Originally posted by King Grub


Hur går man ner 2 meter i benpress?

Hoppsan :D

Är lite nyvaken här... 1-2dm ska det ju stå alt. 10-20cm :thumbup:

King Grub
2003-08-02, 12:17
Originally posted by zombiealex


Hoppsan :D

Är lite nyvaken här... 1-2dm ska det ju stå alt. 10-20cm :thumbup:

Jag förstod faktiskt det. :D Svaret är: för att imponera på sig själv eller polarna, utan att förså att resultaten blir lidande. För visst känns det bra psykiskt att lassa på skivor tills maskinen blir överfull.

Jorgen
2003-08-02, 12:18
Så gör man om man är viktfixerad och vill kunna skryta med hur stark man är. Att det sen inte är så vidare bra träning bryr sig dom sällan om.

//jörgen

Edit: Fan, jag är för slö med svaren. :cryout:

zombiealex
2003-08-02, 12:35
Originally posted by King Grub


Jag förstod faktiskt det. :D Svaret är: för att imponera på sig själv eller polarna, utan att förså att resultaten blir lidande. För visst känns det bra psykiskt att lassa på skivor tills maskinen blir överfull.

Jo, mest psykistkt för mig då hihi... Som igår, mitt första benpass på 4 veckor (har haft semester) kör på som vanligt sista settet 4 reps på 160kg. Inte mycket att skryta med. Men jag gick ända ner, fick tom sänka sprintarna ner till häcken för att kunna komma ner.

Efter att jag är klar och ska gå över till knäböj, så kommer två biffar. Det första dom gör är att höja sprintarna en bra bit upp. Därefter börjar dom att lassa på... och lassar på... och lassar på... och lassar på...

Nu står jag inte längre och svättas av mina vikter på knäböjen... utan snarare av pinsamhet att man låg på så låga vikter och kämpade. I deras huvuden är jag en liten fis som låg och pressa i hälften av vad dom ligger och pressar. Och tyvärr tänker man inte på att dom knappt går ner hälften i utförandet... eftersom det ända man ser är... vikterna :cryout:

Fartman
2003-08-02, 14:08
hmm, benpressen.. jo den är en go en..
lite roligt faktiskt med den extrema viktfixeringen i denna.. finns väldigt många som knappt böjer på benen och kör på mycket istället... själv är jag inte så jättemycket bättre.. går ner till kanske paralellt, fast då kör jag hacksquats(ass-to-the-grass) före, nu har jag även ändrat fotställningen till ordentligt brett..

nä, mitt råd till dig är att skita i vikterna. dom flesta "biffarna" som har något bakom pannbenet tycker nog kanske inte att du är så jävla mesig trots allt.. kan tänka mej att flera av dom faktiskt respekterar att du är såpass hård att du trots dom "låga" vikterna biter ihop och kör så djävla djupt och ordentligt du kan..

Fors
2003-08-02, 14:40
Ska benen i benpress böjas utåt eller ska låren gå rakt ner mot bröstet?

Nils
2003-08-02, 15:57
Originally posted by zombiealex


J

Nu står jag inte längre och svättas av mina vikter på knäböjen... utan snarare av pinsamhet att man låg på så låga vikter och kämpade. I deras huvuden är jag en liten fis som låg och pressa i hälften av vad dom ligger och pressar. Och tyvärr tänker man inte på att dom knappt går ner hälften i utförandet... eftersom det ända man ser är... vikterna :cryout:
Det vore bra för många att inte jämföra med andra så mycket. Varför skall du känna pinsamhet över sådant?
Nästan lika fånigt som den arghet som många andra känner i samma situation.
(du vet, de som ser samma sak och blir irriterade över de som kör så "fel" på ett eller annat sätt i olika övningar och bara klarar så mycket vikt för att de kör "fel"). Tala om att slösa energi på fel saker!
Nils

Nitrometan
2003-08-02, 15:57
Fors: Testa. Kör det som känns bäst eller mest naturligt för dig.

Doktor V
2003-08-02, 15:59
Originally posted by palme
Beror helt på vilken benpress du kör...

Och hur djupt du kör

JAM
2003-08-03, 22:56
Originally posted by Fors
Ska benen i benpress böjas utåt eller ska låren gå rakt ner mot bröstet?

Kolla Allans utmärkta benträningsguider i Best of. Nummer två tar upp knäböj vs. andra benövningar (t ex benpress).

Länk till del 2! (http://www.kolozzeum.com/temp/knäböjenligtallan%20del%20II.doc)

gleipner
2003-08-04, 09:55
Undrar vad för benpress det är...du kanske är väldigt vältränad i ben,och kört mkt knäböj innan,jag har kört mkt benpress genom åren,och tar en 6:a på 230 kg...så jag är väldigt frågande till din benpress...eller så är du ett naturligt starkt Arnold-monster:thumbup:

-AG-
2003-08-04, 10:44
Samma fenomen finns ju som bekant i benböj, dvs djupet och utförandet gör att prestationen för en och samma vikt är ganska olika.

När det gäller benpress finns det ju flera variabler...

* lutning på benpress
* placering av fötter, längre ner tyngre och vice verca
* placering av fötter i bredd... smalare ger stöd av buken i bottenläget
* pressdjup

Att jämföra resultat i benpress känns aningen meningslöst om man inte kör på samma benpress men nån som objektivt jämför djupet. Jag vet folk som pressat över 600kg i benpress, men hur bra det är jämfört med andra prestationer är svårt att säga som sagt (dock vet jag att de är rätt hyfsade i böj också).

imbandit
2003-08-04, 11:32
tycker det är mer regel än undantag att dom flesta inte går ner överdrivet djupt i benpress på gymet... och det är inga småkillar direkt... samma med proffsen, när såg ni ett proffs göra djupa benpressar senast på video t ex? tror inte det beror på aas och tror inte dom är okunniga när det gäller träning när dom har expertränare som står precis brevid dom... snarare är det väl så att man inte behöver gå ner så djupt i benpress och ändå få bra resultat samtidigt som det säkert är nån fördel t ex att det minskar skaderisken...

om vi säger att halvdjupa benpressar ger 95% resultat och 0% skaderisk medans djupa ger 100% resultat och 20% skaderisk... då tar jag hellre halvdjupa....

Grahn
2003-08-04, 12:46
Om djupet är viktigt eller inte beror kanske på om man kör benpress som komplement till djupa och fina knäböj eller om man kör den istället för dessa.

z_bumbi
2003-08-04, 13:26
imbandit: När såg du ett proffs träna när det inte var på video ? Vad man gör på en video och vad man har gjort de 15-25 åren fram tills man blivit så stor att man får spela in en video skiljer sig ju antagligen ganska mycket åt..
Coleman kör korta rörelser på sin video men har tidigare tävlat i styrkelyft t ex där han var tvungen att köra djupa knäböj mm.

imbandit
2003-08-04, 14:03
flesta proffs kör ju inte knäböj, flesta på gymen gör det inte heller inkl biffarna. coleman är ett undantag, tror jag aldrig sett nån köra böj på video utom coleman. och då har jag ändå sett topp-30 bland proffsen. så jag tycker nog det är relevant att fråga sig om det verkligen är nödvändigt att gå ner så djupt i benpressen.
och resonemanget "dom byggde ben i början av sin karriär" tycker jag är lite märkligt, ben precis som alla muskelgrupper är väl proffs och blivande proffs alltid intresserade av att bygga, det är väl ingen muskelgrupp dom bara motionstränar för att hålla kroppen varm... det är väl ingen som säger efter 3 år med knäböj "sådärja, nu är grunden lagd, nu blir det benspark!"

King Grub
2003-08-04, 14:18
Kör inte proffsen böj? :confused: Det var något nytt.

Pudzianovski
2003-08-04, 14:29
tja...Jean-Pierre Fux slet av båda lårmusklerna när han skulle böja för flex på ca 310kg..

Har oxå sett Ernie Taylor köra DJUPA lätta 6:or på 220 lr ngt sånt. (oxå i Flex)

Coleman kör böj.

Arnold körde...

Tja, finns säkert fler....

Så några kör säkert böj iaf!

ngn som vet ngn mer kanske?

:MrT:

z_bumbi
2003-08-04, 14:45
Pudzianovski: Hur kunde du glömma Tom Platz ? :D

imbandit: Har du sett top 30 på video eller i verkligheten ? Videofilmerna speglar ju bara ett pass, oftast i tävlingsform och oftast med utrustning som sponsorerna gillar...

LBacker
2003-08-04, 15:17
Originally posted by imbandit
flesta proffs kör ju inte knäböj, flesta på gymen gör det inte heller inkl biffarna. coleman är ett undantag, tror jag aldrig sett nån köra böj på video utom coleman. och då har jag ändå sett topp-30 bland proffsen. så jag tycker nog det är relevant att fråga sig om det verkligen är nödvändigt att gå ner så djupt i benpressen.
och resonemanget "dom byggde ben i början av sin karriär" tycker jag är lite märkligt, ben precis som alla muskelgrupper är väl proffs och blivande proffs alltid intresserade av att bygga, det är väl ingen muskelgrupp dom bara motionstränar för att hålla kroppen varm... det är väl ingen som säger efter 3 år med knäböj "sådärja, nu är grunden lagd, nu blir det benspark!"

Jo, det är faktiskt folk som säger så :)

Dorian skrev nästan exakt så i sin bok "a Warrior's story". De tunga basövningarna hade för hög skaderisk då han blev för stark för sitt eget bästa, jag har för mig att han syftade på framförallt böj och mark. Övergången till hacksquats och benpress verkar då vara naturlig. Det brukar inte ta många år innan prosen når sjuka vikter i böjen. Jag läste precis en gammal artikel om Omid Parsa, innan han blev proffs. 270x3 hade han gjort i böj vid 25 års ålder, så det är nog vanligt att de med talang toppar i basövningarna under de 3-5 första åren av hård träning. Det brukar även gå att avgöra om de har grunden för att lyckas efter denna tid.

imbandit
2003-08-04, 17:02
omid har nog tränat sen han var 15 eller kanske 18 åminstone vilket innebär 7-10 års träning innan han nådde upp till dom vikterna... nåväl, vet inte riktigt på vilket sätt det förklarar att dom flesta proffs och stora killar på gymmen kör benpress och då långt ifrån ända ner..... tror knappast nån annan än nybörjare lägger på massa vikter för dom tycker det är häftigt, bara massa onödigt jobb ju med att släpa viktskivor...

nej min gissning är fortfarande att man inte behöver gå ända ner för att få muskeltillväxt och att skaderisken ökar om man gör det, måste ju finnas orsaker till att så få proffs etc går djupt.

Allan
2003-08-04, 20:50
Jamen kör halvkorta moment då så får du se hur det går...Och snacka inte om proffsen - det är för helvete inte dem du ska inrikta dig på. Det - DET - är verkligen att be om bekymmer. Börja lugnt och fint med att träna ett tag, kör rejäla övningar med korrekt utförande, höj tempo och intensitet. När du sedan gör din egen video kan jag lova att vi alla kommer att titta på den! :D


allan

imbandit
2003-08-04, 23:06
finns väl en rad övningar där man dels inte behöver köra i hela övningens längd utan får resultat ändå och dels undviker skador genom att inte köra hela biten...
kan ju vara intressant att diskutera kanske? kan ju, åtminstone rent filosofiskt, vara interssant kanske att diskutera varför man tror många proffs t ex kör axelpressar där dom inte går ner särskilt djupt... är det kanske lathet eller okunskap om träning som är orsaken? skriv gärna vad ni tror

palme
2003-08-04, 23:21
Originally posted by imbandit
flesta proffs kör ju inte knäböj, flesta på gymen gör det inte heller inkl biffarna. coleman är ett undantag, tror jag aldrig sett nån köra böj på video utom coleman. och då har jag ändå sett topp-30 bland proffsen.

Ehh va!? Lee priest och markus ruhl kör knäböj i sina videos...Lee kör även djupa benpressar i "another blonde myth".
Du måste ha blinkat i de sekvenserna, eller? :smash:

Dina påståenden är faktiskt korkade, fråga vem som helst om du ska göra en övning med korrekt utförande och de kommer svara ja. Om de inte är en "biff" på ditt gym såklart :laugh:

imbandit
2003-08-04, 23:38
vadå korrekt utförande? vem har bestämt det? korrekt utförande på t ex bicepscurl är med rak rygg, finns till och med magplatta att köpa så man inte ska fuska... likväl förespråkar andra ett visst gung i kroppen för maximal överbelastning... vem har rätt och vem har fel, vem ökar mest och vem ökar minst?
samma sak gäller en rad andra övningar...

om albert kör benpress 1 år strikt så djupt man kan och har 100 procent muskelutveckling och bertil kör inte fullt så djupt 1 år... och "bara" har 80 procent muskelutveckling och albert lyfter tungt som sjuttsingen och tappar koncentrationen för ett ögonblick och råkar runda ryggen något pga att han går så djupt och strikt (enligt instruktionsboken) att han pajar ryggen och får lägga av med benträning överhuvudtaget... han hamnar då på 0% muskelutveckling medans bertil fortsätter köra år efter år med 80% muskelutveckling...

vem är då smartast, egentligen?

imbandit
2003-08-04, 23:41
...och anledningen till att lee priest inte kör benpress är väl att han inte når fram med fötterna till fotplattan:D

Rader
2003-08-04, 23:59
Apropå ingenting

För några år sen såg Omid göra en mycket lätt 8:a på 220kg i böjen.

-AG-
2003-08-05, 08:18
Originally posted by imbandit
finns väl en rad övningar där man dels inte behöver köra i hela övningens längd utan får resultat ändå och dels undviker skador genom att inte köra hela biten...
kan ju vara intressant att diskutera kanske? kan ju, åtminstone rent filosofiskt, vara interssant kanske att diskutera varför man tror många proffs t ex kör axelpressar där dom inte går ner särskilt djupt... är det kanske lathet eller okunskap om träning som är orsaken? skriv gärna vad ni tror

Däför att de tycker att det är ballt med en massa vikter när de gör träningsvideos.

Jorgen
2003-08-05, 08:56
Originally posted by imbandit
om albert kör benpress 1 år strikt så djupt man kan och har 100 procent muskelutveckling och bertil kör inte fullt så djupt 1 år... och "bara" har 80 procent muskelutveckling och albert lyfter tungt som sjuttsingen och tappar koncentrationen för ett ögonblick och råkar runda ryggen något pga att han går så djupt och strikt (enligt instruktionsboken) att han pajar ryggen och får lägga av med benträning överhuvudtaget... han hamnar då på 0% muskelutveckling medans bertil fortsätter köra år efter år med 80% muskelutveckling...
vem är då smartast, egentligen?
Men hur går det när Bertil inte orkar pressa upp vikten och "råkar" komma till bottenläget. Då kommer han att skada sig. Vem är smartast då?? Varför nöja sig med en 80% muskelutveckling när man kan få en 100%. Skaderisken finns där i vilket fall som helst. Hur djupt går du när du kör hantelpressar tex?

//jörgen

imbandit
2003-08-05, 09:29
Jorgen: sånt sätter spärrarna i benpressen stopp för.

Men okej om vi ska gå på er linje då kan vi alltså komma fram till följande slutsats:

Varje gång man ser ett proffs, en biff på gymet eller dylikt köra benpressar där han inte går ända ner, eller ens särskilt långt ner, då beror det på att han antingen inte kan nåt om träning eller att han vill impa på folk genom att köra mkt vikter.

Bra, då har vi klarat ut det:cool:

Jorgen
2003-08-05, 09:35
Då kan man ju fråga sig hur Albert kom så långt ner i benpressen om där finns spärrar?
Nu vet ju inte jag hur många proffs du ser träna men det som syns på deras videos är nog inte en bild som överenstämmer med verkligheten.

//jörgen

imbandit
2003-08-05, 10:37
eh har du aldrig kört benpress eller? du kan ju själv välja var spärrarna ska sitta, vill man gå väldigt djupt sätter man spärrarna väldigt långt ner, vill man inte gå så djupt sätter man dom lite högre. alltså finns risken alltid där för den som vill gå djupt medans risken försvinner för den som inte vill gå så djupt...

z_bumbi
2003-08-05, 10:55
imbandit: Vilket märke har flyttbara spärrar för maxdjupet ? Har bara sett det på en elektrisk grunka hittils.

Arne Persson
2003-08-05, 10:58
Nordic Gym har det.:thumbup:

Nils
2003-08-05, 11:46
Originally posted by imbandit
eh har du aldrig kört benpress eller? du kan ju själv välja var spärrarna ska sitta, vill man gå väldigt djupt sätter man spärrarna väldigt långt ner, vill man inte gå så djupt sätter man dom lite högre. alltså finns risken alltid där för den som vill gå djupt medans risken försvinner för den som inte vill gå så djupt...
Dina olika kommentarer antyder att du är väldigt färsk när det gäller gymträning. Hur mycket har du hållt på egentligen?
Nils

imbandit
2003-08-05, 12:33
visst är jag färsk, inte särskilt mogen, men inte övermogen dvs rutten heller. men att se att benpressen har säkerhetsspärrar det såg jag faktist första dagen på gymet:kickass:

LBacker
2003-08-05, 12:41
Jag tycker att imbandit har rätt i sin observation, men får ta mycket onödig stryk eftersom gemene man på forumet anser något annat. Men det är väl inte anledning nog att börja ställa nedvärderande frågor kring hur länge han tränat? Man kan göra kloka observationer efter sitt första gymbesök, ibland bra mycket bättre än de gamla rävarna som är rostat fast i en av skivstängerna. Rävarna brukar dock ha bra koll, så inget ont om Arne.

Imbandit, jag kan uppenbarligen inte ge dig ett svar som tillfredställer det du vill ha bekräftat. Du verkar låst i att din observation är klockren, precis som övriga gänget är låst i motsatsen, precis som jag är låst i något däremellan. Jag kan eventuellt ge dig en medelväg och en rimlig förklaring till din frågeställning.

Mitt resonemang utgår från en byggares värld, där det är möjligt att bygga bättre/sämre peak på biceps. Där olika vinklar gör att musklerna utvecklas och formas annorlunda. I denna underbara värld finns det även något som heter muskelmognad, som inte enbart kan förklaras med orden hypertrofi eller hyperplasi. Resonemanget utgår därför inte från det teoretiska perspektivet att det är omöjligt att träna specifika fibrer samt att "muskelfästen" avgör allt. Är ni av den teoretiska skolan så behöver ni inte möta mitt resonemang, då är nämligen allt jag skriver fel. Därför är det inte lönt att ta ut någon enstaka detalj i mitt resonemang, bara konstatera att ni inte håller med.

Till frågeställningen... Jag tror inte att proffs kör partiella rörelser av varken okunskap eller rädlsan för skador, utan helt enkelt för att det är den effektivaste vägen, i deras situation.

Det kan vara så att proffsen kör benpress och hacksquat för att utveckla den enorma muskeldensitet som krävs för att hävda sig på en tävlingsscen. Det innebär att de behöver tjocklek i HELA muskelns längd, och framförallt i kontraktionsläget. Detta uppnår man oftast inte med enbart benböj, om den inte körs mycket specifikt. Här kommer benpress och hacksquat och benspark in i bilden. Partiella rörelser lämpar sig bäst för att träffa helt rätt i specifika muskelfibrer. Benpressar, och framförallt partiella sådana, ger en utveckling som böjen inte kan ge. Med detta vill jag inte ha sagt att benböjen är oduglig. Böjen har nämligen gett det svep som krävs för att dessa byggare ska ha något att skapa densitet på. Alltså, utveckla först det svep som krävs över benen med benböj, marklyft och liknande basövningar. Gör din 3a på 270 böj, då har du den övergripande storleken och lårsvepet som krävs för att kunna hävda dig på en byggarscen, men du saknar troligen den densitet som gör att det skriker kvalitet över dina hjul. Då först, har det kanske blivit läge för dig att köra partiella benpressar. Om du däremot inte gjort dessa vikter, då bör du kanske följa Allans stående råd att köra fulla benböj.

Nils
2003-08-05, 14:43
Originally posted by LBacker
Jag tycker att imbandit har rätt i sin observation, men får ta mycket onödig stryk eftersom gemene man på forumet anser något annat. Men det är väl inte anledning nog att börja ställa nedvärderande frågor kring hur länge han tränat?
Jag skrev den frågan trots att jag håller med om en del av vad han skriver, den enda på mitt vanligast gym som har haft riktigt ruggiga ben kör också tämligen kort i benpressen. Men om man tror att någon aldrig kört benpress för att de inte kör på en benpress med ställbart undre stopp så antyder det att man själv inte tränat på många platser plus att man inte själv inser att man inte gjort det.

Jag ville kolla om det bara var så att han varit på samma ställe länge och inte tittat sig omkring när det gäller just utrustning. Men jag blev bara mer säker på att det inte var anledningen.
Nils

Jorgen
2003-08-05, 16:15
Originally posted by imbandit
eh har du aldrig kört benpress eller? du kan ju själv välja var spärrarna ska sitta, vill man gå väldigt djupt sätter man spärrarna väldigt långt ner, vill man inte gå så djupt sätter man dom lite högre. alltså finns risken alltid där för den som vill gå djupt medans risken försvinner för den som inte vill gå så djupt...
Hehe, jo jag har kört benpress ett par gånger. ;) Senast i torsdags så klämde jag av 7 tunga set i benpressen. Vi har tom en Nordic på gymmet där det finns spärrar, det fanns dock inte på vår förra. Poängen med mitt inlägg var att om spärrarna räddar dig långt upp så gör dom det långt ner också. Det gör dom iallafall på vår benpress, där jag alltid kör djupt. Jag har aldrig kommit så djupt att jag lyft på häcken. Men det är säkert olika från person till person.

//jörgen

andersw
2003-08-05, 16:49
När benpress ändå är på tapeten..

Körde några set igår, tycker den tar bra men såhär dagen efter har jag VÅLDSAM träningsvärk på framsida lår medans obefintlig på baksida.

Ska man placera fötterna på nått visst sätt för att det ska ta mer på baksidan?

När det blir tungt pressar jag mer med främre dele av foten och tårna, ska man försöka håller foten plant mot plattan?

//anders

King Grub
2003-08-05, 16:51
Originally posted by andersw
När benpress ändå är på tapeten..

Körde några set igår, tycker den tar bra men såhär dagen efter har jag VÅLDSAM träningsvärk på framsida lår medans obefintlig på baksida.

Ska man placera fötterna på nått visst sätt för att det ska ta mer på baksidan?

När det blir tungt pressar jag mer med främre dele av foten och tårna, ska man försöka håller foten plant mot plattan?

//anders

Benpress är en övning för framsidan.

Du skall pressa med hela foten, och inte lyfta på hälarna.

yxmannen
2003-08-05, 17:11
Originally posted by King Grub


Benpress är en övning för framsidan.

Du skall pressa med hela foten, och inte lyfta på hälarna.

Visst är det en övning för framsidan. Men om jag inte missminner mig så har jag sett en variant av benpress som ska träna baksidan.(Minns inte var jag läste om det dock) I denna variant har man extremt högt fotläge och därigenom skulle det vara en bra övning för baksida lår också, även om man såklart inte kan koppla ur framsidan. Jag testade att köra denna variant vid något tillfälle och det kändes tämligen bra. Dessutom kan man ju lasta på en del också och få en annan "attackvinkel" än den vanliga lårcurlen. Det gäller dock att ha en benpress som lämpar sig för detta om man ska kunna köra denna variant. Alla lämpar sig naturligtvis inte, och som många vet så kan ju en benpressmaskin se väldigt olika ut från lokal till lokal. Nåja, vet inte om det var denna variant som det talas om men detta är iaf min erfarenhet av det hela.

Big_Vik
2003-08-06, 20:33
nybörjarsynpunkter:

vad är det jag hör?
kör ni med säkerhetsspärrar?

jag sliter ut spärrarna sen går jag så djupt tills det klonkar till och det blir omöjligt att komma längre ner.
är detta fel?
har gjort en 4 på 160 med det här utförandet. ska jag inte gå fullt så djupt så jag kan öka vikten en aning?
måste kolla om jag lyfter höften i bottenläget, tror det kan ha hänt på sista repsen ibland.

kanske ska lägga på 200 kg till och minska djupet med några 1000 grader samt placera fötterna i mitten så man kan skryta för polarna om att man tagit 360 eller?

Nej, full rörelselängd aktiverar fler muskelfibrer har jag för mig och det (för mej) nya utförandet har gett min benutveckling en rejäl knuff i rätt riktning! :bow:

att aktivera fler musklerfibrer borde väl bli rejält snyggare + att den fulla rörelselängend minskar skaderisken?

btw, hur kör ni i toppen, sträcker ni hela tiden ut fullt och går ner eller vilar ni en stund eller sträcker ni aldrig ut benen helt vilket jag hört ska vara mycket påfrestande för leder och annat i knäna.

King Grub
2003-08-06, 20:35
jag sliter ut spärrarna sen går jag så djupt tills det klonkar till och det blir omöjligt att komma längre ner.
är detta fel?

Det tycker jag inte. Så kör jag alltid - så djupt det någonsin går. Bara du är flexibel nog så du kan köra så med ett korrekt utförande.

johan-cr
2003-08-06, 20:40
Originally posted by Big_Vik

btw, hur kör ni i toppen, sträcker ni hela tiden ut fullt och går ner eller vilar ni en stund eller sträcker ni aldrig ut benen helt vilket jag hört ska vara mycket påfrestande för leder och annat i knäna.

Sträcker inte ut helt av just den anledningen du nämner, när det gäller vila så vilar jag nog 1 sek eller något i toppläget.

Big_Vik
2003-08-06, 20:42
har sagt det förr och säger det nu igen:
tycker vi bör fråga oss om vi vill ha stora, snygga ben eller ta så mkt som möjligt i benpress. inget av dessa alternativ är förstås fel för det finns väl plats här för både bodybuilders och styrkelyftare? alla är olika punkt slut :em:
:notme:

Big_Vik
2003-08-06, 20:49
Originally posted by King Grub


Bara du är flexibel nog så du kan köra så med ett korrekt utförande.

det är det jag är lite skeptisk till för jag har väldigt stela fotleder (men jobbar som fan på balansplattan, fler tips?) därigenom fäller jag ryggen framåt i knäböj och hack squat samt när jag böjer mig utan vikt. smithböjar med fötterna framför stången går dock alldeles utmärkt (djupa och fina) OBS har kört dem 2 ggr :D

Korta hamstrings ska väl göra så man skjuter upp höften, men jag kan nudda fötterna med händerna om jag står rakt och böjer mig, har t.o.m. blivit smidigare där! ska nog inte vara någon fara, hur är det med bål/bukmusklerna, kan de sabba genom att vara för korta? eller på annat sätt?
men jag tycker det känns bra, så det är väl inga problem?

Big_Vik
2003-08-07, 16:33
nu dog den här tråden...

loboman
2003-08-08, 07:32
Antar att det beror på vilken benpress man har på gymmet... Jag lastar vår full (380) och kör en dj. massa repor.

Det är inte tyngden på vikten utan muskelkontakten på gör det...

PDS
2003-08-08, 07:50
såg en kvinlig fotomodell på tv hon körde ca 10 rep med 450kg henne kroppsvikt var inte över 60kg så det skilljer nog endel på benpressar, själv har jag sällan över 200kg på våran och jag tvivlar på att hon är starkare än mig.

Grahn
2003-08-08, 07:59
Beror mkt på hur jag sätter fötterna, sätter jag dem högt och brett så tar det på glutes och hams mkt förutom i toppläget då quads kickar in.
Blir mest en komplementövning till knäböj då.

Tar man ner fötterna på plattan och sätter dem snävare tar det mer på quads men samtidigt blir man bra mkt svagare.

Hur man kör beror ju lite på syftet.

z_bumbi
2003-08-08, 09:23
PDS: Var det hon som även spelade volyboll ? I så fall var hon ganska stark men räknade iofs vikterna i pund.
Var iofs massor av år sen jag såg programet...