handdator

Visa fullständig version : Fasta i längre perioder, fördelar/nackdelar


cardio
2009-03-30, 08:54
Här kommer en dum fråga från mig (i vanliga fall brukar det räcka med att fråga broshan men denna gång visste han ej :P)

Vi har ju nattens fasta och sen äter vi under dagen. Det är ju den normala uppdelningen. Tror ni det finns någon fördel med att dela upp den vakna tiden i två mål mat med en fasta där emellan?

Ett upplägg ungefär som:

Kl 8 - Träning direkt innan frukost, med malto + eaa innan.
Kl 9:30 - Jättemål efter träningen.
Kl 10-21 Fasta under dagen.
Kl 21 Jättemål på kvällskvisten.
Kl 22-08 Fasta

Skrev om detta i Periodisk Fasta-tråden men personer där tyckte inte att det handlade om IF så jag postar det här istället :P

King Grub
2009-03-30, 09:21
Tror ni det finns någon fördel med att dela upp den vakna tiden i två mål mat med en fasta där emellan?

Om det passar ditt liv. Annars inte.

ristan
2009-03-30, 09:42
skulle ett sådant upplägg vara ett exempel på bra näringstiming. Jag menar att man vill ha tillgång till protein och kolhydrater efter träningen och tillgång mycket kalorier kanske framförallt under 12-24timmars perioden som i detta fallet blir under natten. Eller är detta bara idioti?

King Grub
2009-03-30, 09:46
Jag tror ingen kan säga om det gör några specifika träningsrelateare metabola skillnader jämfört med att dela upp födointaget på fler, mindre mål.

Det är inte speciellt mycket "näringstiming" att lägga 2500 kcal på ett tillfälle, när det enda det innebär är att näringen tar längre tid att tas upp. Tarmens upptag begränsar fortfarande.