handdator

Visa fullständig version : Spelar det någon roll vilket typ av protein man får i sig under deff?


mihmut
2009-03-30, 00:13
Har deffat nu ett par veckor, är 178 och väger 69 kg, ligger runt 8% kroppsfett så deffen är snart avslutad..anyway en stor del av proteinintaget består av mjölkprotein dvs keso,kvarg,proteindrinkar m.m. Det är så mycket lättare iom att jag jobbar ganska mycket och måste hela tiden ta med mig mat dit jag drar.

T ex imorgon hade jag tänkt äta en burk tonfisk(100k) på morgonen + en kvargburk(350k), sedan en proteinshake(100k) efter gymmet, jobbar kväll så tar två pauser där jag tar varsin kesoburk(300k/st) på. (1150 kcal + cirka 150 kcal till, vet ej vad än....)

Vill såklart behålla så mkt muskelmassa som möjligt så frågan lyder, spelar det ingen roll om intaget kmr från enbart mjölkprotein elr är det något protein som är att föredra?

kalajset
2009-03-30, 01:33
Protein kan mycket riktigt ha olika kvalitet och egenskaper, icke-fullvärdigt, fullvärdigt, långsamt, snabbt, och alla egenskaper däremellan. Detta är dock litet av en underordnad betydelse, och i vart fall inget som man behöver lägga ner någon större tankeverksamhet kring. Så länge man baserar sitt huvudsakliga proteinintag kring "bra" proteinkällor, (vilket som tur är brukar vara mat som man i allmänhet anser vara just bra, såsom t ex tonfisk, ägg, eller just mjölkprodukter av olika slag), och så länge man äter tillräckligt av varan, så spelar det ingen som helst större praktisk roll, sett till "proteinkvalitet under en dag", om 70% av ens dagliga proteinintag kommer ifrån mjölkprodukter eller ifall 50% gör det, svårare än så behöver det inte vara.

Just det protein som finns i mjölk är extra bra kan man säga, då det dels innehåller det snabba vassleproteinet, (m ao, det som i ren form de allra flesta av alla styrketränande använder just i samband med träningspass), och dels det mer långsamma kaseinproteinet, (80% kaseinprotein i mjölk). Så fortsätt för all del med mjölkprodukterna om du trivs med det, mycket bättre blir det inte proteinmässigt sett.

Cerberus
2009-03-30, 01:57
undvik proteinbars eller godis som innehåller gelatin eller kollagen(få eller inga essentiella aminosyror), annars kan du nog va lugn om du äter en blandad kost eller hög mängd fullvärdigt protein.

Eddie Vedder
2009-03-30, 06:07
Mjölkprotein är helt fullvärdigt och i princip det bästa du hittar. Ur proteinsynpunkt finns ingen anledning att leta olika källor bara för sakens skull.

Dock finns ju såklart andra näringsmässiga fördelar med en varierad kost. Proteinet är helt fullvärdigt och räcker som enda proteinkälla men att lägga till kött, fisk, ägg, baljväxter m.m. är ju förstås inget fel ur ren näringssynpunkt.

Ceccil
2009-03-30, 07:05
Så proteinbarer är inget bra? Jag drar i mig en hel del Starbars pga proteinet..
Utveckla gärna :)

Exhale_
2009-03-30, 07:18
Så proteinbarer är inget bra? Jag drar i mig en hel del Starbars pga proteinet..
Utveckla gärna :)

Det beror på proteinbarens ingredienser och sammansättning. Vissa kan vara bra medans vissa kan vara sämre. Dina innehåller enligt hemsidan:

Ingredienser: Mjölkprotein (hydrolyserat vassleprotein koncentrat, mjölkprotein isolat, vassleprotein koncentrat, vassleprotein isolat), mjölkchokladöverdrag [socker, kakaosmör, mjölkpulver, kakaomassa, emulgeringsmedel, (sojalecitin), smakämnen], maltitolsirap, humectant (glycerol), solrosolja, oligofruktos, avfettat kakaopulver, smakämnen, emulgeringsmedel (sojalecitin), sötningsmedel (sucralos)

Ser inga direkt skäl till att proteinkvalitén ska vara sämre i just detta fall.

De sämre proteinbarsen kanske man inte hittar på de större gymshopparna utan hellre på Willys, ÖB osv. Bara en egen tanke jag har.

Kischen
2009-03-30, 07:23
Så proteinbarer är inget bra? Jag drar i mig en hel del Starbars pga proteinet..
Utveckla gärna :)

Som skrevs så beror det mer på om proteinbasen i dessa är kollagen och det gäller inte för alla kakor:) Tror inte många har det längre som tur är.

Jag skriver så himla långsamt!

Ceccil
2009-03-30, 07:52
Okej, tack för svar! Jag väljer Starbars just för att det verkar vara en helt okej proteinsammansättning. Kollagen, vad är det? Och Starbars verkar inte vara baserat på det alltså? Fritt fram för mitt bar-behov? :D
Förutom att det innehåller lite socker och sånt kanske.. Menmen.

Kischen
2009-03-30, 07:58
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89902

Exhale_
2009-03-30, 07:58
Kollagen är ett slags fiberprotein som finns i kroppen för att ge bland annat stadga i vissa vävnader. Aminosyrorna som finns i kollagen är inte essentiella.

Fortsätt med dina bars, socker har ingen dött utav!

Ceccil
2009-03-30, 08:11
Haha ja det är stämmer ju det där med kollagen. Kom precis på att jag hörde det i en reklam för anti-rynk-kräm. Kollagen som stramar upp.. ehe.

En annan fråga om innehållet i Starbars; vad är skillnaderna på de tre olika vasslekällorna? Isolat, koncentrat, hydrolyserat? Är det bara i vassle i olika ..form?

Exhale_
2009-03-30, 08:42
När man gör vassleprotein tar man mjölk och pressar ur lite grejer. Efter det pressar man kesomassan som då uppstått till en ost. Resterna från osttilverkning är vasslet, sedan filtrerar man vasslet genom en filtrerare och får ett koncentrerat vassleprotein, alltså ett vassle koncentrat.
Ett isolat renar man med ett filter som det är ännu mindre hål på och därigenom blir det mindre mjölksocker och fett.

De flesta har inget behov av ett isolat eller hydrosylat, ett koncentrat duger för de flesta.

Jag tror ovanstående ska stämma ganska bra!

King Grub
2009-03-30, 09:23
En annan fråga om innehållet i Starbars; vad är skillnaderna på de tre olika vasslekällorna? Isolat, koncentrat, hydrolyserat? Är det bara i vassle i olika ..form?

Ja. Olika renhetsgrader. Koncentrat är minst behandlat. Isolat innehåller mindre fett och laktos, men också mindre av dom mikrofraktioner som gör koncentratet nyttigt.