handdator

Visa fullständig version : Ont i baksidan på knät


PixelMiner
2009-03-29, 22:21
Söndagar är min benövningsdag. Fast de senaste tre veckorna har jag fått ont när jag skall köra lårcurlen. Det hugger till i baksidan på vänster knä, på utsidan. Vet i fan vad det är. Känns som en sena kommer i kläm eller nått. Går ofta bra att köra 4-5 rep sedan kommer smärtan. Det är bara lårcurl som ger mig sådana smärtor. Har inga problem när jag kör mina andra benövningar; knäböj, benspark, sissy squats.

Har provat att backa tillbaka vikterna för att se om det blev bättre. Men blev ingen skillnad (om jag inte backar tillbaka så långt att jag knappt belastar muskeln.)

Har ni några tips på vad man skall göra för att slippa det här?

Scratch89
2009-03-29, 22:24
Har du testat att inte sträcka ut helt? Vänd lite innan slutläget.

PixelMiner
2009-03-29, 22:29
Nej.. Det har jag inte testat... Får prova det nästa söndag.
Tack för tipset!

Scratch89
2009-03-29, 22:32
Nej.. Det har jag inte testat... Får prova det nästa söndag.
Tack för tipset!

Det är ju inte säkert att det hjälper, men det har hjälpt för mig iallafall. Förut så körde jag alltid på inställningen som var så låg som möjligt (för att få en så lång rörelse som möjligt) vilket gjorde att benet fick ett läskigt bryt, då låret ligger fast mot underlaget, och foten pressar neråt längre än vad som egentligen går. På många lårcurlar lutar britsen neråt, så då finns inte det problemet, men om du har en äldre lårcurl (eller bara en lårcurl som är lite plattare) så finns ju risken.