handdator

Visa fullständig version : Behöver kostråd omedelbart!


sundvall
2009-03-29, 21:24
Tjena. Har tränat ett bra tag nu, 3.5år för att vara mer exakt. Kosten i början var bra men desto längre tiden gått, desto mindre har jag brytt mig om den. Allt jag tänkt på har varit att äta mycket protein (minst 2g per kg kroppsvikt) och mycket kcal. Har ökat relativt bra men nu vill jag ta det till en liten seriösare nivå, jag vill äta mycket men även relativt NYTTIGT. Denna tid har jag vräkt i mig i princip vad som helst, nudlar, pizza, pasta, mos, köttbullar, ja... Allt man kan tänka sig, men nu ska jag försöka få lite mer struktur på det hela helt enkelt.

Har iallafall räknat ut att jag ska få i mig runt 180g protein per dag, samt 90g fett. Detta resulterar i att mitt kaloriintag som kommer från protein kommer ligga på 720kcal samt så kommer jag få i mig 810kcal från fett. Detta är totalt: 1530kcal. Nu är frågan, alla andra kalorier jag får i mig måste därmed komma från kolhydrat right? Detta blir ju mer än 1500kcal från kolhydrater, stämmer, right? Jag vill bara försäkra mig om att jag inte gör något fel i min räkning här.

Sen så skulle jag gärna behöva lite tips på grym bra nyttig mat man kan slänga ihop, lite mer kroppsvänligt än nudlar och panpizza kanske.

Well, det var allt för stunden, slänger in mer frågor om jag kommer på något.

Tack så mycket!

Exhale_
2009-03-29, 21:43
Ang kolhydraterna så ja. Men du kan ju äta mer fett om du trivs bättre med det. Nu är ju inte 1500 utav 3000 kcal någon direkt överdriven kolhydratsrik kost. Det mostvarar ju ca 50 E% kolhydrater.

Angående bra nyttig mat så behöver det inte vara så komplicerat. Knäckebrödsmacka med ost, ett stort glas mjölk och en frukt. Havregrynsgröt med keso/kanel/socker/mjölk/u name it. Rostade sojabönor som snacks. Omeletter i alla de olika slag, ost/kyckling är gott i en omelett. Fruktsallad med keso och nötter. Scrambled eggs. Kyckling/fläskfilé/fläskkotletter/oxfilé/lax med valfritt tillbehör (ris/pasta/quinoa/bulgur/grönsaksblandning osv) och en god sås. Grönsakssoppa, dippa grönsaker i filmjölksdipp (grymt gott), käka grönsakerna råa. Hemmagjord pizzasallad.

Det är bara att kocka ihop egna kombinationer. Välj nyttiga livsmedel som utgångspunkt så är du ju i mål innan du ens har börjat.

sundvall
2009-03-29, 21:44
Ang kolhydraterna så ja. Men du kan ju äta mer fett om du trivs bättre med det. Nu är ju inte 1500 utav 3000 kcal någon direkt överdriven kolhydratsrik kost. Det mostvarar ju ca 50 E% kolhydrater.

Angående bra nyttig mat så behöver det inte vara så komplicerat. Knäckebrödsmacka med ost, ett stort glas mjölk och en frukt. Havregrynsgröt med keso/kanel/socker/mjölk/u name it. Rostade sojabönor som snacks. Omeletter i alla de olika slag, ost/kyckling är gott i en omelett. Fruktsallad med keso och nötter. Scrambled eggs. Kyckling/fläskfilé/fläskkotletter/oxfilé/lax med valfritt tillbehör (ris/pasta/quinoa/bulgur/grönsaksblandning osv) och en god sås. Grönsakssoppa, dippa grönsaker i filmjölksdipp (grymt gott), käka grönsakerna råa. Hemmagjord pizzasallad.

Det är bara att kocka ihop egna kombinationer. Välj nyttiga livsmedel som utgångspunkt så är du ju i mål innan du ens har börjat.

Tack så mycket, jag behövde nog bara en kick i arsle som rivstart.

johan karlberg
2009-03-30, 17:32
Tack så mycket, jag behövde nog bara en kick i arsle som rivstart.

har inte du fått tillräckligt med stryk nu? ;)

n1tro
2009-03-30, 20:23
har inte du fått tillräckligt med stryk nu? ;)

haha..