handdator

Visa fullständig version : Bästa maten?


Quzham
2009-03-29, 21:11
Tjena Kolozzeum :)

Jo jag undrar vad är den bästa deff/gå ner i vikt maten?

tonfisk har jag hört är bra.

Sen är det verkligen så att om jag äter fett då bränner jag fett? låter helt kostigt :S

Calle Siren
2009-03-29, 21:14
All mat kan vara bra vid viktnedgång egentligen. Så länge du äter mindre energi än vad du gör av med kommer du att gå ner i vikt. Tonfisk är inte bättre än något annat, men den är ett bra och enkelt alternativ att ta till för att få i sig protein av bra kvalité.

/ Calle

Lellan
2009-03-29, 21:23
Jag skulle säga den mat som utifrån ditt energibehov ger dig bäst tillfredställelse fysiskt och psykiskt.

Tex gillar du gröt äter du det, gillar du det inte äter du den inte. Till skillnad från andra tycker jag att havregrynsgröt är gott men mättar dåligt, därför äter jag det ganska sällan och fiberhavregrynsgröt tycker jag är rent av skitäckligt därför skulle jag inte äta det.

Vill du ha fokus på fett och protein letar du såklart efter sådana livsmedel. Visst mått fett är nödvändigt för hormoner osv (finns mkt info här på forumet, bara att söka) så procentuellt är det ju bra om det är en hög siffra. Sedan finns det dieter där vissa förespråkar ännu högre fettintag än vad som är rent nödvändigt bra för att fungera, men du kan ju alltid använda deffguiden för att beräkna ditt energibehov och sedan testa vilka livsmedel som ger just dig mest.

Tror det är jättesvårt att ge generella råd. Men döda djur och grönsaker mättar bra, mjölkprodukter är ju gott om du gillar det (kesella gillar många iom att det är mkt protein för relativt lågt kcal och kr), ägg är min personliga favorit i alla väder.. *cupid*

Billybilly
2009-03-29, 22:56
Den mat du själv trivs bäst med, i längden. Tvingar du i dig äckliga saker hela tiden för att de livsmedel skulle vara "bättre", blir det väl snart motsatt effekt skulle jag tippa på.

Åt du i förhållandevis redan bra mat som du trivdes med innan deffen, så tycker jag du ska fortsätta med, fast minska portionerna och möjligtvis höja energiförbrukningen något.
Så du hamnar på minus. Det är så jag har gjort den senare tiden och det har fungerat väldigt bra för mig.

Och allt detta förutsätter ju självklart att du inte åt som (något konstigt djur) och gjorde 1-100 på vågen snabbare än racerbil.

Men som tidigare sagt så tror jag också att det är svårt att ge råd om vilken mat du kommer tycka om och trivas med osv.
Personligen tycker jag om ägg, keso, tonfisk, lax, makrill, avokado, oliv- och rapsolja och självklart makrill i tomatsås, det viktigaste och godaste av allting ;)

Fixem86
2009-03-30, 00:00
Jag kör mer tvärtom.Då jag har dålig självdiciplin så äter ja gärna inte god mat vid deff.Då får man mersmak å äter kanske lite för mkt.Så jag satsar på antingen helt smaklösmat eller rent av "inte så god" mat :) Bör kanske tillläggas att jag jobbar på restaurang så tillgången till mat är väl lätt och mkt frestande när magen skriker :D

Ishie
2009-03-30, 03:23
Fett mättar ju bra iaf, problemet där kan ju då istället bli kcal.. Även citron te av nån underlig anledning mätter mig bra :s En proteindrink å några omega 3 kapslar å en kopp te, sen är jag propp mätt :s Fråga mig inte varför, för jag har verkligen inget svar som är logiskt.. Men det kan ju vara värt att prova i alla fall. Funkar det så funkar det.. Funkar som sagt för mig :)

Flexipop
2009-03-30, 07:43
Mat med så lite kalorier som möjligt och som mättar så mycket som möjligt så klart :whipped:. Broccoli och tonfisk tycker jag är ett bra exempel på det!

Exhale_
2009-03-30, 07:50
Min bästa deffmat är grönsakssoppa gjord på palsternacka, morötter, kålrot, rotselleri, persiljerot, gul lök, krossade tomater och purjolök. Väldigt mättande, otroligt gott och värmande. Detta kompletterar jag med att fräsa på en kycklingfilé, lite champisar och ösa lika delar smör/rapsolja över.

Totalt energimängd blir ca 500-600 kcal. Soppan ca 300 kcal. Kycklingen + champinjonerna ca 200 kcal och smör/oljan 100 kcal.

Sniggel
2009-03-30, 08:10
Sen är det verkligen så att om jag äter fett då bränner jag fett? låter helt kostigt :S

Kroppen bränner fett hela dygnet, så länge du lever. Och den bränner mer fett om du äter mer fett.

Förbrukar inte en bil mer bensin ju oftare du tankar med just bensin? Tankar du den med mer etanol kommer den förbränna mer etanol, på liknande sätt förbränner kroppen de bränslen du stoppar i den.

Sen lagrar ju förstås kroppen in fett också. Både fettförbränning och inlagring kan ske samtidigt. Det som avgör om du blir fetare är om du har större fettinlagring än fettförbränning (och detta styrs i slutändan av hur mycket kalorier du gör av med kontra hur mycket du får i dig).
Du får en väldigt stor fettförbränning om du dricker säg 5 dl olja, men du kan räkna med att fettinlagringen kommer att vara större under den tiden det tar för kroppen att ta upp fettet. Så du har ingen nytta av att äta extra mycket fett för att öka fettförbränningen, du ökar ju ändå fettinlagringen också.

Ett lagom intag för att hålla sig mätt och för att hålla sig frisk räcker.

King Grub
2009-03-30, 09:26
Det är inte förbränningen av kroppsfett som ökar något speciellt av ett högt fettintag, utan förbränningen av dietära fettsyror - dvs fettet i maten.

Betsson1
2009-04-04, 22:59
Kroppen bränner fett hela dygnet, så länge du lever. Och den bränner mer fett om du äter mer fett.

Förbrukar inte en bil mer bensin ju oftare du tankar med just bensin? Tankar du den med mer etanol kommer den förbränna mer etanol, på liknande sätt förbränner kroppen de bränslen du stoppar i den.

Sen lagrar ju förstås kroppen in fett också. Både fettförbränning och inlagring kan ske samtidigt. Det som avgör om du blir fetare är om du har större fettinlagring än fettförbränning (och detta styrs i slutändan av hur mycket kalorier du gör av med kontra hur mycket du får i dig).
Du får en väldigt stor fettförbränning om du dricker säg 5 dl olja, men du kan räkna med att fettinlagringen kommer att vara större under den tiden det tar för kroppen att ta upp fettet. Så du har ingen nytta av att äta extra mycket fett för att öka fettförbränningen, du ökar ju ändå fettinlagringen också.

Ett lagom intag för att hålla sig mätt och för att hålla sig frisk räcker.

Hur får man i sig mycket fett då?

Går det bra om man steker ägg med olivolja innan morgon-joggningen?
Avokado är också bra har jag hört. Vad mer?

Shakemynuts
2009-04-04, 23:10
Hur får man i sig mycket fett då?

Går det bra om man steker ägg med olivolja innan morgon-joggningen?
Avokado är också bra har jag hört. Vad mer?

Nötter, olja, smör, avokado, hela ägg och fet fisk t ex. Finns massa mumsigt fett som man vill få i sig. :D

Eddie Vedder
2009-04-05, 05:38
Hur får man i sig mycket fett då?

Går det bra om man steker ägg med olivolja innan morgon-joggningen?
Avokado är också bra har jag hört. Vad mer?

Det finns bra tips om det i säkert 10 000 trådar. Hittade du verkligen inget när du sökte?

Men som vanligt är ju bra tips fet fisk, ägg, smör, köttfärs, grädde, ost, standardprodukter av mjölk/fil/yoghurt, vinägretter till sallad gjorda på olivolja eller rapsolja, majonnäs, aioli, egengjord bearnáisesås eller hollandáisesås är superbra och goda fettkällor o.s.v.

Sökord som "fettkälla" "fett" m.m. måste väl funka?