handdator

Visa fullständig version : Öga för öga


palme
2009-03-29, 20:05
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4768994.ab

Synd att killen ska få va drogad.

CVN
2009-03-29, 20:07
Helt rätt!

Hades
2009-03-29, 20:11
Sjukt.

kjell33
2009-03-29, 20:12
Snacka om medeltid.

Dreas
2009-03-29, 20:13
Hmm, utvecklingen går framåt....... :(

coxie
2009-03-29, 20:14
Lets go medieval on that fucker.

ceejay
2009-03-29, 20:15
Öga för öga, vad det inte något som var inne under antikens tid? Aztekerna och de där?

palme
2009-03-29, 20:16
Iom drogerna så får vi ju se det som något civiliserat?

kjell33
2009-03-29, 20:16
Kommer ursprungligen från gamla testamentet....moses och stentavlorna du vet

Kreh
2009-03-29, 20:17
Helt rätt!

Jävligt rätt att vi hoppar 500 år tillbaka i tiden!

Kross
2009-03-29, 20:17
helt rätt!

+1

Rockhard
2009-03-29, 20:18
Jävligt rätt att vi hoppar 500 år tillbaka i tiden!

Allt var inte sämre förr.

Condemned
2009-03-29, 20:18
Sjukt...

Biceps
2009-03-29, 20:22
Bara i mellanöstern...

joriice
2009-03-29, 20:23
Fyfan. Lika sjuka bägge två.

David Brent
2009-03-29, 20:24
Jävligt rätt att vi hoppar 500 år tillbaka i tiden!

Iran har väl kvar sina straff sen 500 år tillbaka så det är väl inget hopp direkt.

Kreh
2009-03-29, 20:24
Fyfan. Lika sjuka bägge två.

Vad skulle du vilja göra om någon hade gjort dig blind för resten av livet?

Mongar
2009-03-29, 20:26
Fyfan. Lika sjuka bägge två.
Han och domaren eller han och tjejen?
Om du menar tjejen, vari ligger det sjuka i att vilja utfärda hämnd mot sin förövare?
Visst är det brutalt men sjukt vet jag knappast. En högst normal reaktion skulle jag säga.

Dreas
2009-03-29, 20:28
Vad skulle du vilja göra om någon hade gjort dig blind för resten av livet?Just därför bestämmer inte offret vad som ska göras utan neutrala vettiga personer får bestämma, oftast.

r3mpuh
2009-03-29, 20:29
Synd att han skulle få vara drogad.

kjell33
2009-03-29, 20:30
just därför bestämmer inte offret vad som ska göras utan neutrala vettiga personer får bestämma, oftast.

+1

Rockhard
2009-03-29, 20:30
Just därför bestämmer inte offret vad som ska göras utan neutrala vettiga personer får bestämma, oftast.

Jo men vad bryr dom sig? Dömer till några års fängelse....ett skämt och ett hån mot offret....

joriice
2009-03-29, 20:30
Ser inte hur saker skulle bli bättre av att genomföra sån tortyr bara. Finns väl andra straff? Vad hade de gjort i USA eller Sverige?

Kreh
2009-03-29, 20:31
Just därför bestämmer inte offret vad som ska göras utan neutrala vettiga personer får bestämma, oftast.

Det var det jag ville komma fram till.

Mago
2009-03-29, 20:32
Fyfan. Det finns inte mycket som upprör mig mer än sådant. Blir bokstavligt talat illamående. *spy*

kjell33
2009-03-29, 20:33
Ett brott blir ju inte ogjort oavsett vad straffet blir.

Loke
2009-03-29, 20:34
Kommer ursprungligen från gamla testamentet....moses och stentavlorna du vet

Nej, verkligen inte, öga för öga är mycket äldre än så. Hammurabi ordnade lagar som byggde på ett öga för ett öga åt babylonierna många hundra år innan moses föddes. Det finns säkert ett mycket tidigare ursprung, men hammurabis lagar är mest kända.

Sättet Moses får stentavlorna är för övrigt mycket likt sättet Hammurabi får sina lagar...

dared
2009-03-29, 20:36
Håller med om att det är ett rätt sjukt straff, men hade jag fått chansen och var i hennes situation hade jag inte tvekat 1 sekund på att syra skiten ur honom. Hade jag fått bestämma straffet själv hade jag givetvis gjort något värre.

Tror också jag hade mått bättre efteråt. Hade man iaf inte lidit lika mycket av att man blev hånad rätten och en bild i huvudet där han glider runt med ett smil och lever sitt liv.

Rockhard
2009-03-29, 20:36
Ett brott blir ju inte ogjort oavsett vad straffet blir.

Det finns något som heter rättvisa också.

Trance
2009-03-29, 20:38
Ett brott blir ju inte ogjort oavsett vad straffet blir.

Nej, men att det finns en straff-komponent i även våra straff är rätt uppenbart. Jag ser inte att detta straffet nödvändigtvis skulle vara moraliskt fel heller.

kjell33
2009-03-29, 20:39
Det finns något som heter rättvisa också.

Naturligtvis och det är därför vi har ett separat rättsväsende som förhoppningsvis förhindrar medborgargarden och lynchmentalitet.

Inget perfekt system men det bästa vi har.

kjell33
2009-03-29, 20:40
Sen att domstolarna oftast ligger i den nedre delen av straffskalan för brottet i fråga är en annan sak.

little_me
2009-03-30, 06:05
An eye for an eye would make he whole world blind!!

Bahir
2009-03-30, 06:11
Jag skulle hellre föredra (jag=neutral, utomstående part) ett dödsstraff. Med tanke på brottets grovhet och de kostnader som uppstår när man gör någon blind, så är det bättre än att straffa någon på medeltida vis, eller bura in dom i bara några år för den delen. Jävligt sjukt brott till att börja med.

Sparven från Minsk
2009-03-30, 06:28
Allt var inte sämre förr.

Mycket var till och med bättre för!

Fat tony
2009-03-30, 07:24
hmm, utvecklingen går framåt....... :(

+1

Mourten
2009-03-30, 07:27
Låt jänkarna bomba hela jävla mellanöstern åt helvete, jävla barbarer.
(jag inser att de inte är smart att tycka att man ska bomba dom men de skiter jag i, blir så lack)

andnel
2009-03-30, 07:49
Låt jänkarna bomba hela jävla mellanöstern åt helvete, jävla barbarer.
(jag inser att de inte är smart att tycka att man ska bomba dom men de skiter jag i, blir så lack)

Ironi?

Om inte så har du just bekräftat de fördomar jag hade om dig, tyvärr.

Mourten
2009-03-30, 08:01
När myndigheter utdömer straff som vi hade på 1400-talet då är de fel på tamefan hela landet. Nu anser jag att USA är sjuka jävlar också men personligen för min egen egoism har jag hellre jänkare som hatar muslimer som "världsherrar" än fanatiska muslimer som hatar vita och tror alla vita är jänkare. Så jag repeterar bomba dom åt helvete.

Mago
2009-03-30, 08:10
När myndigheter utdömer straff som vi hade på 1400-talet då är de fel på tamefan hela landet. Nu anser jag att USA är sjuka jävlar också men personligen för min egen egoism har jag hellre jänkare som hatar muslimer som "världsherrar" än fanatiska muslimer som hatar vita och tror alla vita är jänkare. Så jag repeterar bomba dom åt helvete.

Vilken bra idé! Vi ber landet som ligger på 5:e plats på listan över flest avrättningar i världen att utöva ett dödsstraff av ett helt område med miljontals människor för att de också har dödsstraff och andra medeltida straff.

Muskelbyggaren
2009-03-30, 08:13
Mourten, tänk på att USA gör mycket barbarier som det inte blir samma uppståndelse om. Guantanamo-fängelset är väl ett stående exempel i hur utbrett hyckleriet är. Skillnaden är att USA har en press på att svara till lagar om mänskliga rättigheter, medan deras fiendeländer inte har nån sån moralisk plikt. De amerikanska soldaterna är nog minst lika benägna som talibanerna att lägga upp halshuggningsfilmer på nätet, men de har för mycket opinion att förlora på det och gör det därför inte. Men dylikt barbari sker ju hos dem ändå, med skillnaden att staten då avsäger sig ansvar och åberopar förvirrade ungdomars dåliga omdöme som orsak. Tvivlar du så är det bara att surfa in på Liveleak.com eller valfri annan sida med "äckliga bilder". Du har inte tänkt att samma sak gäller "den muslimska världen"? Den bild vi får av "dem" som galningar utan vett är återigen överdriven till det som opinionen vill ha.

Det här muttrandet kring artiklar som denna, eller palestina-konflikten är en av de farligaste mentaliteter som finns. Det är fördumningens mentalitet som får folk att endast lyssna till det som står på löpsedlar och långsamt bana väg för fullständig indoktrinering och frånvaro av egna slutsatser. Hur många svenskar tror du inte har bilden av tex. palestinier som etttriga bråkmakare och att israelerna bara försvarar sig? Trots att det i själva verket dör 10 palestinier på en Israel.

Mourten
2009-03-30, 08:15
Jag säger inte att USA är bra, jag säger bara att MED MINA EGOISTISKA ÅSIKTER har jag hellre jänkare som spelar faan över hela världen än muslimer som gör dito.

PePPinO
2009-03-30, 08:17
Haha helt rätt, ett så utstuderat sätt och förstöra någons liv som den killen har gjort förtjänar inget annat än att få sitt liv förstört på samma sätt.

Muskelbyggaren
2009-03-30, 08:23
Jag säger inte att USA är bra, jag säger bara att MED MINA EGOISTISKA ÅSIKTER har jag hellre jänkare som spelar faan över hela världen än muslimer som gör dito.
Jo jag ser det, och dina egoistiska åsikter är mer egoistiska än du tror. För det finns många platser i världen där du hade tänkt precis tvärtom. Nämligen att USA står för mer jävelskap, som direkt pajar vardagens dräglighet, än regimen du bor i.

Mourten
2009-03-30, 08:26
Jo jag ser det, och dina egoistiska åsikter är mer egoistiska än du tror. För det finns många platser i världen där du hade tänkt precis tvärtom. Nämligen att USA står för mer jävelskap, som direkt pajar vardagens dräglighet, än regimen du bor i.

Fullt medveten om detta. Men jag sätter mig själv före okända människor, jag är alltså liberal och inte sosse.

Mago
2009-03-30, 08:33
Fullt medveten om detta. Men jag sätter mig själv före okända människor, jag är alltså liberal och inte sosse.

Hahah! :laugh:

Lelle Pelle
2009-03-30, 08:36
http://sydlexia.com/imagesandstuff/spring/troll.jpg

Clarkolofsson
2009-03-30, 08:40
Måste vara för tidigt 1a Aprilskämt `??*screwy*

Fatalist
2009-03-30, 11:34
Sjukt, men jag känner ingen sympati inför mannen. Ingen man/kvinna förtjänar att bli utsatt för statliga övergrepp av det här slaget hur mycket de än förtjänar det.

Mongar
2009-03-30, 13:09
Sjukt, men jag känner ingen sympati inför mannen. Ingen man/kvinna förtjänar att bli utsatt för statliga övergrepp av det här slaget hur mycket de än förtjänar det.

Men det är just det jag tycker är lite "skönt" i det här fallet. Jag är emot dödsstraff egentligen men hämnd är jag helt för. Alltså här är det inte staten som gör övergreppet helt och hållet utan de legaliserar offrets övergrepp mot sin förövare.
Lite som att en fader skulle döda sin dotters mördare och senare bli frikänd av en jury eller domstol, fast här väntar de inte på att offret ska försöka hämnas för att sedan döma denne oskyldig utan de låter henne hämnas lagligt och under "kontrollerade" omständigheter.
Håller med om att det är lite vidrigt men samtidigt kan jag inte låta bli att känna en rättvisa i det hela också.

Stoltz
2009-03-30, 13:13
lol pwnt

KlopFer
2009-03-30, 13:19
helt rätt :) häll lite i munnen också.

billmaier
2009-03-30, 13:26
Mycket bra straff :thumbup: Tror att brottsligheten skulle minska om man skulle börja använda samma metoder i Europa också.
Man ser bra en skillnad mellan Finland och Sverige i den här frågan. På en sida som är finlands motsvarighet till kolozzeum, diskutteras om samma ämne, och där tycker nästan alla att straffet är mycket bra, medan ni i sverige är alla emot :D

Muskelbyggaren
2009-03-30, 13:46
Sverige är ett av världens främsta länder när det gäller att ge alla människor en rättvis behandling. Huruvida man tycker det är bra eller ej kanske kan ställas mot bakgrund av att statligt arrangerade lynchningar har varit det normala i de flesta samhällen längre tillbaks i tiden. Samhällsklimatet var då också mycket råare och begreppet respekten för individens värde, oberoende av sina handlingar, var något som inte ens existerade. Det är jävligt lätt att heja på att en riktigt ful fisk ska få vad han tål, men ni kanske ser saken i en annan dager när ni blivit gruppmisshandlad av tre poliser för att en tjej pekat ut er som tafsare på krogen. Något som hänt min turkiska kompis, och bara är ett exempel på hur rättvisa funkar i länder där man gör så som ni menar att man borde. Åter igen, läs lite historia era dumbommar.

Mongar
2009-03-30, 13:49
Mycket bra straff :thumbup: På en sida som är finlands motsvarighet till kolozzeum, diskutteras om samma ämne, och där tycker nästan alla att straffet är mycket bra, medan ni i sverige är alla emot :D

Man ska varken vara helt för eller helt emot, man ska inse att allt inte är svart och vitt och bara gilla läget helt enkelt.
Nu får en kille, som har kastat syra i en tjejs ansikte syra i sitt eget ansikte. Är det helt rätt? Kanske men vi vet inte, hon kanske var världens bitch mot honom och slog ihjäl hans hund, vad vet jag.
Är det helt fel? Knappast helt fel iaf, lite fel säkert men som sagt finns många omständigheter runt alltihop.
Det felaktiga är just att det är domstolen som ordnar det hela. En domstol ska bara opartisk och framförallt rationell. Och rationalitet och "hälla syra i någons ansikte" borde inte existera i samma mening. Ändå är uttrycket "öga för öga" ganska rationellt ändå kan man tycka.
Men men, allt är inte svart o vitt som sagt.

Trance
2009-03-30, 13:50
Det är jävligt lätt att heja på att en riktigt ful fisk ska få vad han tål, men ni kanske ser saken i en annan dager när ni blivit gruppmisshandlad av tre poliser för att en tjej pekat ut er som tafsare på krogen. Något som hänt min turkiska kompis, och bara är ett exempel på hur rättvisa funkar i länder där man gör så som ni menar att man borde. Åter igen, läs lite historia era dumbommar.

Jag vet i och för sig inte någon som anser att polisen bör får döma och dela ut straff efter deras nycker, så varför drog du upp det?

Trance
2009-03-30, 13:53
Man ska varken vara helt för eller helt emot, man ska inse att allt inte är svart och vitt och bara gilla läget helt enkelt.
Nu får en kille, som har kastat syra i en tjejs ansikte syra i sitt eget ansikte. Är det helt rätt? Kanske men vi vet inte, hon kanske var världens bitch mot honom och slog ihjäl hans hund, vad vet jag.

Hon ville inte gifta sig med honom. Detta är inte direkt ett isolerat fall heller så kanske ville domstolen stävja denna företeelse med ett hårt straff?


Är det helt fel? Knappast helt fel iaf, lite fel säkert men som sagt finns många omständigheter runt alltihop.
Det felaktiga är just att det är domstolen som ordnar det hela. En domstol ska bara opartisk och framförallt rationell. Och rationalitet och "hälla syra i någons ansikte" borde inte existera i samma mening. Ändå är uttrycket "öga för öga" ganska rationellt ändå kan man tycka.
Men men, allt är inte svart o vitt som sagt.

Den var väl opartisk och rationell? Det du inte gillar är straffet som delas ut.

Clarkolofsson
2009-03-30, 13:56
Sverige är ett av världens främsta länder när det gäller att ge alla människor en rättvis behandling. Huruvida man tycker det är bra eller ej kanske kan ställas mot bakgrund av att statligt arrangerade lynchningar har varit det normala i de flesta samhällen längre tillbaks i tiden. Samhällsklimatet var då också mycket råare och begreppet respekten för individens värde, oberoende av sina handlingar, var något som inte ens existerade. Det är jävligt lätt att heja på att en riktigt ful fisk ska få vad han tål, men ni kanske ser saken i en annan dager när ni blivit gruppmisshandlad av tre poliser för att en tjej pekat ut er som tafsare på krogen. Något som hänt min turkiska kompis, och bara är ett exempel på hur rättvisa funkar i länder där man gör så som ni menar att man borde. Åter igen, läs lite historia era dumbommar.

Eeeeeexakt. Skulle det om 1 år visa sig att killen i fråga faktiskt är oskyldig... Då blir det EN JÄVLA MASSA PROBLEM.

palme
2009-03-30, 14:00
Mycket bra straff :thumbup: Tror att brottsligheten skulle minska om man skulle börja använda samma metoder i Europa också.
Man ser bra en skillnad mellan Finland och Sverige i den här frågan. På en sida som är finlands motsvarighet till kolozzeum, diskutteras om samma ämne, och där tycker nästan alla att straffet är mycket bra, medan ni i sverige är alla emot :D

Känns som det är 50-50 här på brädan.

von huff
2009-03-30, 14:02
Nog blir det ju rättvåst på ett sätt, ganska svårt att sätta ett pris på vad ett ansikte+syn kostar i pengar men särskilt mycket bättre blir det ju inte för kvinnan

Mongar
2009-03-30, 14:08
Hon ville inte gifta sig med honom. Detta är inte direkt ett isolerat fall heller så kanske ville domstolen stävja denna företeelse med ett hårt straff?
Säger aftonbladet. Jag tror att det gick till så att många män i Iran inte har mycket respekt för kvinnor och just den här killen var extra svinaktig och tyckte att eftersom kvinnan som var "hans ägodel" inte gifte sig med honom så hällde han syra i hennes ansikte. Men jag vet inte. Du vet inte heller. Vi tror.


Den var väl opartisk och rationell? Det du inte gillar är straffet som delas ut.
Som sagt så tycker jag att det känns som det blev en rättvis dom och jag läste med artikeln med gillande.
Men jag tänker inte vara sån att jag skriver "helt rätt" när en person som jag inte vet nånting om, utöver vad jag läst i en tidning som aftonbladet ska bli nedhållen av en bunt vakter samtidigt som en kvinna häller syra i hans ögon.
Återigen "öga för öga" är ett uttryck som känns väldigt logiskt och rationellt.
Men det måste jag säga igen att en domstol som beordrar att någon ska få kasta syra i någons ansikte inte känns det minsta rationellt, hur konstigt jag än uttrycker mig.

Yes
2009-03-30, 14:13
Jag tycker inte öga för öga är rättvist. Det borde vara två ögon för ett.

Mongar
2009-03-30, 14:21
Jag tycker inte öga för öga är rättvist. Det borde vara två ögon för ett.

Lena blir nerdrogad av Pelle och sätter sig i en bil och kör över Ullas mamma.
Vad är rättvist?
A: Ulla dödar Lena. (1 öga?)
B: Ulla dödar Lenas mamma (1 öga?)
C: Ulla dödar Lenas båda föräldrar. (2 ögon?)
D: Ulla dödar Pelle.
E: Ulla dödar Pelles mamma
etc etc...

Skulle nåt av dom alternativen vara rättvist känner du? Om inte, sätt dig ner och var tyst. :P

dared
2009-03-30, 14:25
Lena blir nerdrogad av Pelle och sätter sig i en bil och kör över Ullas mamma.
Vad är rättvist?
A: Ulla dödar Lena. (1 öga?)
B: Ulla dödar Lenas mamma (1 öga?)
C: Ulla dödar Lenas båda föräldrar. (2 ögon?)
D: Ulla dödar Pelle.
E: Ulla dödar Pelles mamma
etc etc...

Skulle nåt av dom alternativen vara rättvist känner du? Om inte, sätt dig ner och var tyst. :P

bra där...:smash:

Mongar
2009-03-30, 14:39
bra där...:smash:
:S Ville bara dryga mig lite. Menar bara att allt inte är så enkelt.

Yes
2009-03-30, 14:39
Lena blir nerdrogad av Pelle och sätter sig i en bil och kör över Ullas mamma.
Vad är rättvist?
A: Ulla dödar Lena. (1 öga?)
B: Ulla dödar Lenas mamma (1 öga?)
C: Ulla dödar Lenas båda föräldrar. (2 ögon?)
D: Ulla dödar Pelle.
E: Ulla dödar Pelles mamma
etc etc...

Skulle nåt av dom alternativen vara rättvist känner du? Om inte, sätt dig ner och var tyst. :P
10 år på Chateau d'If för Pelle hade varit ett lämpligt straff.

Rättvisa är att få vad man förtjänar. Kastar man exempelvis syra i ansiktet på någon så förtjänar man ett långt mycket gruvligare öde än så. Att svara med exakt samma medel fråntar det faktum att offret var oskyldigt när denne utsattes för det, något förövaren inte är när denne får ta sitt straff.

Mongar
2009-03-30, 14:46
10 år på Chateau d'If för Pelle hade varit ett lämpligt straff.

Rättvisa är att få vad man förtjänar. Kastar man exempelvis syra i ansiktet på någon så förtjänar man ett långt mycket gruvligare öde än så. Att svara med exakt samma medel fråntar det faktum att offret var oskyldigt när denne utsattes för det, något förövaren inte är när denne får ta sitt straff.

Men förövaren tar emot allmänhetens förakt, offret får allmänhetens sympati (i de flesta samhällen). Det är ett ganska stort straff i sig.

(Dessutom kanske Pelle var elva år gammal och inte visste bättre :P)

stevebc
2009-03-30, 14:50
Fullt medveten om detta. Men jag sätter mig själv före okända människor, jag är alltså liberal och inte sosse.Haha va?

Yes
2009-03-30, 14:51
Men förövaren tar emot allmänhetens förakt, offret får allmänhetens sympati (i de flesta samhällen). Det är ett ganska stort straff i sig.
Knappast. Det är inget straff utan en enkel konsekvens av att förövaren är ett riktigt rövhål.