handdator

Visa fullständig version : Mindre fett mer muskler


hoog
2009-03-29, 19:05
hey

Är inte så kunnig om dehär så frågar dom som kan;)

Nu är de såhär att jag skulle villa bli smalare/biffigare nu till sommaren.
Vill bygga mer muskler. Men har hört att man måste äta mkt fett osv för attman ska få en muskel ökning. Men går det att bli biffigare och få mer muskler sammtidigt som man blir smalare/ tydligare muskler? samt hur ska man äta för mat för att få mer muskler och bli smalare?:)

hasic
2009-03-29, 19:09
Det är i teorin möjligt, men att utföra det i praktiken är onödigt svårt, om ens möjligt. Ligger du på energiöverskott lägger du på dig både fett och muskelmassa, och ligger du på underskott minskar du i fettvikt medan du tränar hårt för att bibehålla så mycket fettfri massa som möjligt.

Exhale_
2009-03-29, 19:09
För otränade individer samt tonåringar är det möjligt att bygga muskler under en viktnedgång. För personer som inte ingår i de kategorierna är det betydligt svårare och kräver en hel del planering/kunskap osv.

Det är träningen tillsammans med vanlig hederlig mat som bygger muskler. Enklast är det om du hamnar på ett energiöverskott, dvs du äter mer energi än vad du gör dig av med. Käkar du för klent med mat hamnar du på ett energiunderskott och går ned i vikt. Då är det svårt att bygga muskler (se första meningen).

hoog
2009-03-29, 19:09
EDIT
om man vill öka i muskler ska man ju äta mer mat och protein rik men om man samtidigt vill bli smalare hur ska man äta då?;)

tacksam för svar

Pelle2
2009-03-29, 19:10
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

hoog
2009-03-29, 19:12
okej, tack för svaret men låter ju nästan omöjligt då att få mer muskler samt smalare..

Mourten
2009-03-29, 19:12
Som vanligt när sommare närmar sig,
"Hur blir jag som Brad Pitt i typ fight club inför sommaren"
den vane kollo använaderen "ja, de är sommar om 8 veckor, gl hf..."

Eddie Vedder
2009-03-29, 19:38
okej, tack för svaret men låter ju nästan omöjligt då att få mer muskler samt smalare..

Att man måste äta extra mycket av just fett för att öka i muskelmassa stämmer inte. Fett är livsnödvändigt och rejält fet mat kan dessutom vara oerhört näringsrik och nyttig. Men vad som får dig att gå upp i vikt är att ditt totala energiintag (från både fett, protein och kolhydrater) överstiger det du förbrukar under en längre tid.

Omöjligt är fel ord men svårt är det. Alla har olika förutsättningar men att sträva efter att öka i muskelmassa och styrka samtidigt som man riktar in sig på att förlora kroppsfett innebär en ganska stor risk att det blir varken eller.

Men bara för att en viss fettuppgång för de allra flesta är ett nödvändigt ont om man vill öka i muskelmassa så skall man inte övertolka det och tro att "ju mer mat desto bättre" är det som gäller.

Såhär har jag skrivit angående bulk.

http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/

Scratch89
2009-03-29, 19:49
Såhär har jag skrivit angående bulk.

http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/

Nu vill inte jag vara den som är den, men jag tror att många inte håller med dig i frågan. Det är klart att man kan öka långsamt och vara rädd för att lägga på sig fett, men frågan är hur mycket som kommer att hända, jämfört med att överäta och sedan dieta under samma tidsperiod.

Eddie Vedder
2009-03-29, 19:52
Nu vill inte jag vara den som är den, men jag tror att många inte håller med dig i frågan. Det är klart att man kan öka långsamt och vara rädd för att lägga på sig fett, men frågan är hur mycket som kommer att hända, jämfört med att överäta och sedan dieta under samma tidsperiod.

Vad är långsamt enligt dig? Jag har väl inte gjort någon tidsangivelse? Överätning är en förutsättning men jag ser ingen anledning till att öka typ 1kg per vecka om man inte är en jättespetig nybörjare förstås.

Scratch89
2009-03-29, 19:57
Vad är långsamt enligt dig? Jag har väl inte gjort någon tidsangivelse? Överätning är en förutsättning men jag ser ingen anledning till att öka typ 1kg per vecka om man inte är en jättespetig nybörjare förstås.

Långsamt är väl under ett kilo i månaden, eller så.

Efter den personliga erfarenheten så kan jag säga att långsam överätning inte gav mig någonting; jag gick från bra form (förra våren) till rätt så halvkass form (i höstas) utan att öka någonting, snarare tvärtom. Sen i slutet av hösten överåt jag rätt så ordentligt (gick från 74 till 86 på fyra månader ungefär), och det har nog gett mig mer än två års träning där jag försökt ligga på ett litet överskott. Sen är det klart att det är individuellt (jag vet folk som är precis tvärtom), men att säga att det inte finns anledning att gå upp snabbt är en sanning med modifikation.

(Sen är det väl kanske inte så roligt att bli fet, iofs. :D)

Kreh
2009-03-29, 20:10
Ser att du ändrat dig ganska mycket sen tidigare i den här frågan, Scratch.

Mina erfarenheter är liknande. Perioder där jag går upp "lite" i vikt är inte mycket bättre träningsmässigt än underhåll.

Scratch89
2009-03-29, 20:15
Ser att du ändrat dig ganska mycket sen tidigare i den här frågan, Scratch.

Mina erfarenheter är liknande. Perioder där jag går upp "lite" i vikt är inte mycket bättre träningsmässigt än underhåll.

Ja, jag har faktiskt ändrat mig i frågan. Förut trodde jag att det var skitsamma, men när man faktiskt får personlig erfarenhet av överätning kombinerat med bra, tung, hård styrketräning (inte bara äta godis på vardagarna kombinerat med mesträning) så måste jag säga att det, för mig, är totalt överlägset att överäta rätt så kraftigt. De som har sett mig IRL det senaste halvåret eller så har sagt att det är rätt så stor skillnad, så det är inte bara något jag fått för mig heller.

Sen är det såklart tråkigt att bli lite rundare, men om man planerar det bra, eller kör kortare perioder (och inte i flera månader) tror jag att det funkar även för folk som är rädda för att lägga på sig.

hoog
2009-03-29, 20:48
tack för svaren!

saab900
2009-03-29, 21:19
Ja, jag har faktiskt ändrat mig i frågan. Förut trodde jag att det var skitsamma, men när man faktiskt får personlig erfarenhet av överätning kombinerat med bra, tung, hård styrketräning (inte bara äta godis på vardagarna kombinerat med mesträning) så måste jag säga att det, för mig, är totalt överlägset att överäta rätt så kraftigt. De som har sett mig IRL det senaste halvåret eller så har sagt att det är rätt så stor skillnad, så det är inte bara något jag fått för mig heller.

Sen är det såklart tråkigt att bli lite rundare, men om man planerar det bra, eller kör kortare perioder (och inte i flera månader) tror jag att det funkar även för folk som är rädda för att lägga på sig.

Jo det är ju det som är det jävliga i kråksången tyvärr ;)
Jag har gått upp från 63 till 75 sen i november efter att ha tränat några månader på energibalans, och visst märker man skillnad, för fan, det är ju +20 % på kroppsvikten, men nu har de översta rutorna också blivit väldigt diffusa, så nu börjar ångesten komma krypande. Snart dags att kasta in handduken och börja deffa litegrann.

Så det man behöver tänka på är väl också att det inte bara är marängtårtor och skivstänger, det kommer alltid deff efter bulk, och ökar man 12 kilo varav 6 kilo muskler så har man tre månaders deff att se fram emot :(

pwnyou
2009-03-29, 21:21
Nu vet ju inte jag ifall du i huvudsak vill sänka din fettprocent så att rutorna och andra musklers detaljer framgår mera, eller om du har relativt låg fettprocent och vill se biffigare ut genom att bygga mer muskler.

Det låter som att du har lite fett (typ som mig, och många andra) som "nästan" har synliga magrutor och skulle bara behöva gå ner 2.5-5kg för att få fram dem, så ifall du vill se bra ut för stranden så tycker jag att du ska följa deff-guiden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881 och gå ner lite i vikt samtidigt som du styrketränar hela kroppen hårt så att du sparar så mycket muskler som möjligt (eventuellt lyckas få muskler, ifall du har tur), och därefter börjar bygga upp dig efter sommaren!

Ifall du får lägre fettprocent så kommer du att se "biffigare" ut, med tanke på att musklerna syns mera.

Lycka till!

Eddie Vedder
2009-03-30, 06:27
Efter den personliga erfarenheten så kan jag säga att långsam överätning inte gav mig någonting; jag gick från bra form (förra våren) till rätt så halvkass form (i höstas) utan att öka någonting, snarare tvärtom. Sen i slutet av hösten överåt jag rätt så ordentligt (gick från 74 till 86 på fyra månader ungefär), och det har nog gett mig mer än två års träning där jag försökt ligga på ett litet överskott. Sen är det klart att det är individuellt (jag vet folk som är precis tvärtom), men att säga att det inte finns anledning att gå upp snabbt är en sanning med modifikation.

(Sen är det väl kanske inte så roligt att bli fet, iofs. :D)

För att undvika en diskussion om värdelösa anekdotiska bevis á la LCHF-diskussioner kan vi konstatera att vissa får bra resultat av A och vissa av B.;)

För egen del hoppas jag att jag aldrig mer behöver få erfarenhet av varken det ena eller det andra.

Janolov
2009-03-30, 09:13
Alla har olika förutsättningar men att sträva efter att öka i muskelmassa och styrka samtidigt som man riktar in sig på att förlora kroppsfett innebär en ganska stor risk att det blir varken eller.


Jag har inga källor att hänvisa till, men jag tror det du säger här är fel. Jag tror att om man strävar efter att öka i muskelmassa och styrka samtidigt som man riktar in sig på att förlora kroppsfett ökar risken till att det blir antingen det ena, det andra eller båda. Har vid flera tillfällen dessutom också hört/läst att tung styrketräning gynnar förbränning av kroppsfett, men jag kan ha fel.

mikaelj
2009-03-30, 09:32
Sen i slutet av hösten överåt jag rätt så ordentligt (gick från 74 till 86 på fyra månader ungefär), och det har nog gett mig mer än två års träning där jag försökt ligga på ett litet överskott.

Det är väl också en prioriteringsfråga: hur mycket av din ökning som blir fett och hur mycket som blir muskler. +.75 kg/vecka är rätt saftigt.

mikaelj
2009-03-30, 09:34
Så det man behöver tänka på är väl också att det inte bara är marängtårtor och skivstänger, det kommer alltid deff efter bulk, och ökar man 12 kilo varav 6 kilo muskler så har man tre månaders deff att se fram emot :(

Om man håller sig undan marängtårtorna, kan man få en minska mängden fett vid överätning?

Eller tydligare: på vilket sätt spelar makrofördelning roll vad gäller kvalitet på viktuppgången?

mikaelj
2009-03-30, 09:35
För egen del hoppas jag att jag aldrig mer behöver få erfarenhet av varken det ena eller det andra.

Det låter som att du tidigare ägnat dig åt grisätning. Eller missuppfattade jag det, och du syftade på diskussionerna?

King Grub
2009-03-30, 09:38
Den som vill bli stor, får ofta acceptera att bli rätt fet samtidigt. Litet överskott = liten tillväxt.

Scratch89
2009-03-30, 09:42
Den som vill bli stor, får ofta acceptera att bli rätt fet samtidigt. Litet överskott = liten tillväxt.

:thumbup:

saab900
2009-03-30, 11:27
Om man håller sig undan marängtårtorna, kan man få en minska mängden fett vid överätning?

Eller tydligare: på vilket sätt spelar makrofördelning roll vad gäller kvalitet på viktuppgången?

Spelar du dum med flit nu? Det är naturligtvis bara ett uttryck jag använder för att säga att det inte bara är att överäta för allt man är värd, man måste tänka på att fettet som oundvikligen kommer krypande måste bort också. Jag har fått goda resultat av överätning med 3 kilo/månad, med bieffekten av säkert lika mycket muskler som fett, som måste bort någon gång i framtiden, vilket tar träningstid i anspråk då jag inte kommer att öka i muskelmassa pga underskott. En mindre underätning kanske ger sämre resultat däremot, så man måste kompromissa med magrutorna ibland, men inte överdrivet.

Kan kanske säga att det inte är en dans på rosor, att det är en svår avvägningsfråga istället?

Jag är mycket medveten om att fördelningen av makronutrienterna på själva överskottet spelar mindre roll i sammanhanget, och jag äter inte speciellt nyttigt själv utöver mitt kaloribehov för energibalans. Jag är väldigt ledsen och ångerfull om mitt uttryck fick någon att tro att man blir fet av marängtårta, men jag kan för allt i världen inte förstå hur det kunde missuppfattas, speciellt inte av dig som inte verkar vara vare sig 14 år eller sakna bildning. Man behöver inte ifrågasätta och låtsas missförstå bara för sakens skull.

King Grub
2009-03-30, 11:30
Första "bulken" för en naturligt smal person resulterar ofta i stora ökningar i muskelmassa, utan speciellt stora kroppsfettökningar. När personen senare försöker göra om samma överätning, är det inte ovanligt, att han finner att han mest blir fet då.

saab900
2009-03-30, 11:54
Jag är medveten om det, jag är en stor fan av artiklarna du postar :)
Detta är trots min fettökning min första bulk, första gången jag låter rutorna försvinna. Det faktum att jag är 26 och inte 15 kanske ger mig nackdelar. Jag måste ändå undra om det inte är så att förstagångsbulkare också lägger på sig fett vid tillräckligt stort överskott. Bara att det överskott som krävs för det är högre? För att få högsta möjliga muskelökning med moderat med kroppsfett bör man väl trots första bulken fläska på (bara ett uttryck, inte menat att man ska äta fett) med maten tills man börjar lägga på sig fett också?

Med mitt ursprungliga inlägg ville jag bara säga precis som du Grub sade att man får vara beredd att lägga på sig fett, med tillägg att inte låta det gå för långt, eftersom det fettet också måste deffas bort någon gång.

King Grub
2009-03-30, 12:23
Givetvis lägger alla på sig fett vid överätning, men det kan skilja dramatiskt från person till person hur mycket fettfri massa själva överätningen bildar. En naturligt smal person som aldrig varit fet kan initialt få en viktökning som består av 60% fettfri massa, bara genom att överäta, och då är inte styrketräning ens med i diskussionen.

Har man tidigare varit överviktig eller helt enkelt har mindre gynnsamma gener och i sammanhanget "sämre" hormon-, enzym-, och muskelfiberstatus, kommer mängden fettfri massa överätningen skapar att minska, till förmån för fettillväxt.

hoog
2009-03-30, 18:30
tack för svaren! hjälpt!

Nano-Sekund
2009-03-30, 22:46
Långsamt är väl under ett kilo i månaden, eller så.

Efter den personliga erfarenheten så kan jag säga att långsam överätning inte gav mig någonting; jag gick från bra form (förra våren) till rätt så halvkass form (i höstas) utan att öka någonting, snarare tvärtom. Sen i slutet av hösten överåt jag rätt så ordentligt (gick från 74 till 86 på fyra månader ungefär), och det har nog gett mig mer än två års träning där jag försökt ligga på ett litet överskott. Sen är det klart att det är individuellt (jag vet folk som är precis tvärtom), men att säga att det inte finns anledning att gå upp snabbt är en sanning med modifikation.

(Sen är det väl kanske inte så roligt att bli fet, iofs. :D)

Vill bara sticka in i tråden och säga att jag håller med dig Scratch89 till 100%

Jag har över en 10 månaders period överbulkat rätt så kraftigt...Jag vägde 85 kg med 11 i fett%...förra året i Maj. Nu väger jag 106 kg med 19 i fett%
Jag har gjort stora framsteg både styrkemässigt och i muskelmassa.

Fettet har givetvis gömt de flesta av mina blodådror, men jag vet att dom finns kvar under huden =)

Givetvis finns det även nackdelar med en ordentlig bulk:

+ Lång deff framför mig =(
+ Svårt att komma i kläderna
+ Ibland kan man känna sig rätt degig av alla kolhydrater

Men vet man bara med sig att man har psyke för en längre deff så tycker jag att det kan vara värt att pröva med ett rätt högt kaloriintag.
Det är min åsikt och erfarenhet.

Scratch89
2009-03-30, 23:07
Kul att flera har samma erfarenhet. Däremot ska man väl sluta överäta om man känner att man inte gör framsteg; jag kände att jag både blev större och starkare för varje vecka, så då var det inga problem att fortsätta. Om man vet att man är i en viss form vid en viss vikt (säg, 10% på 75 kg) så kan man försöka att hamna i samma form, fast på en högre vikt, typ 78 kg. Då har man det svart på vitt att det faktiskt har hänt något.

Nano-Sekund
2009-03-30, 23:26
Kul att flera har samma erfarenhet. Däremot ska man väl sluta överäta om man känner att man inte gör framsteg; jag kände att jag både blev större och starkare för varje vecka, så då var det inga problem att fortsätta. Om man vet att man är i en viss form vid en viss vikt (säg, 10% på 75 kg) så kan man försöka att hamna i samma form, fast på en högre vikt, typ 78 kg. Då har man det svart på vitt att det faktiskt har hänt något.

Absolut! håller med.

Gjorde även ett litet test under bulken där jag under två 4 månaders perioder:

+Period 1 tränade tyngre (3-8 reps)

+Period 2 tränade mer blandade reps typ 15 12 8 5 i pyramider

Det jag märkte rätt tidigt var att under den tyngre perioden blev jag sjukt mycket starkare, medans jag under den mera "blandade" perioden växte väldig mycket och fick en helt ny fyllighet i muskulaturen, men givetvis inte lika höga styrkeökningar som under den tyngre perioden.

Jag gjorde även bia mätningar efter båda perioderna. och dom vissade på en betydligt större muskelmassa ökning under den blandade perioden.

Eddie Vedder
2009-03-31, 05:14
Det låter som att du tidigare ägnat dig åt grisätning. Eller missuppfattade jag det, och du syftade på diskussionerna?

Ja du har missuppfattat det. Däremot har jag haft en period av prioriterad styrketräning och viktuppgång. Kände mig sjukt otränad och mådde inge bra. Det var ingen hetsuppgång alls, kanske dryga 1kg per månad eller så.

Att muskeltillväxten i stort sett står i proportion till överskottet (även om det inte är enlinjär kurva förstås) har jag ju aldrig sagt något emot. Men det kräver ju sin hälsopåverkan och en hårdare och/eller längre deff som följd.

Jag har inga källor att hänvisa till, men jag tror det du säger här är fel. Jag tror att om man strävar efter att öka i muskelmassa och styrka samtidigt som man riktar in sig på att förlora kroppsfett ökar risken till att det blir antingen det ena, det andra eller båda.

Du skriver ju exakt samma sak som jag. Vad är det du inte håller med om?