handdator

Visa fullständig version : Fördelar och nackdelar vid styrketräning med vikter?


Tunnelbanan
2009-03-29, 17:27
Hej!

Jag undrar bara en liten sak. Vad är fördelarna och nackdelarna med att styrketräna med vikter?

/Tunnelbanan

Musselbank
2009-03-29, 17:28
Jämfört med att styrketräna med maskiner?

Tunnelbanan
2009-03-29, 17:45
Jämfört med att styrketräna med maskiner?

Nej, allmänt. Vad är farligt/nacdelar med att börja styrketräna med vikter iställer för att träna en lagsport till exempel. Typ skademässigt och så.

Fördelar, vad är positivt med styrketräning? Då menar jag vad får man ut mer av att styrketräna med vikter/maskiner än vad man får av en lagsport?

ceejay
2009-03-29, 17:46
fördelar, musklerna och skelettet belastas och blir starkare

Sverker
2009-03-29, 17:50
Du jämnför äpplen och päron.
Det är världens enklaste grej att bli skadad i en lagsport när man går hårt in i en närkamp. Jag kan minnas massor av gånger när jag linkat av handbollsplanen.

Skador på gymmet är betydligt färre. Tvärtom så ger muskelstyrkan bättre skydd i närkamperna nästa gång:thumbup:

hasic
2009-03-29, 18:05
Finns oändligt med fördelar för att träna styrketräning med vikter. ;)

Mourten
2009-03-29, 18:07
Jag har blivit mkt mer skadad i ishockey/fotboll än på gymmet.
Men lagsporterna har gett mig fler vänner än gymmet, även om jag har många goda vänner genom gymmet.
Ökade muskulaturen av gym har gett mig mer tjejer än lagsporterna nånsin gav.
Kan du, kombinera!

Hazem
2009-03-30, 17:54
Styrketräning stärker kroppens muskler,skelett,senor och ligament(gör kroppen starkare och förebygger skador).Styrketräningen förbättrar även ämnesomsättningen och insulinkänsligheten.En av de få nackdelarna är att man kan bli lite osmidig och klumpig.Men det blir man bara när man tränat tungt ett bra tag (inte på en natt alltså).

Griip
2009-03-31, 22:04
En av de få nackdelarna är att man kan bli lite osmidig och klumpig.Men det blir man bara när man tränat tungt ett bra tag (inte på en natt alltså).

Osmidig blir man ju av all träning - > stretcha

Klumpig? Snarare tvärtom eftersom man får ökad kontroll över musklerna.

pwnyou
2009-03-31, 22:26
Det finns olika typer av styrketräning, och det är fel att säga att styrketräning i sig gör en klumpigare.

Jag tycker den här tråden och den här frågan är oerhört dålig eftersom du använder för breda begrepp. Lagsporter kan ju vara hur olika varandra som hellst. Allt ifrån pingis (ja, man kan träna i lag där också) till amerikansk fotboll.

Man kan träna styrketräning för uthållighet, massa, styrka eller explosivitet. Dynamiskt och statiskt. Excentrisk träning m.m.
Ifall man tränar styrketräning för massa (kort vila mellan setten, 10x3 osv) så blir man oftast klumpigare och trögare än om man hade valt att träna explosivt. Men att styrketräna för massa gör en säkert mindre klumpig och mindre trög ifall man jämför det med att inte träna alls, så det beror helt på i vilket sammanhang osv.

Du har inte ens nämnt vilken lagsport ännu.

Arne Persson
2009-03-31, 23:03
Kör man långa rörelsebanor så är osmidig det sista man blir.
Det enda negativa med styrketräningen är alla dess nya kvasiteorier som dykt upp dom senaste åren.... Alltför många tror på dom....

Black Star Abyss
2009-03-31, 23:07
Kör man långa rörelsebanor så är osmidig det sista man blir.
Det enda negativa med styrketräningen är alla dess nya kvasiteorier som dykt upp dom senaste åren.... Alltför många tror på dom....

Några som du tycker brukar florera här på forumet, eller menar du typ aftonbladet, diverse andra träningssidor och hos gemene man?

Arne Persson
2009-03-31, 23:09
Några som du tycker brukar florera här på forumet, eller menar du typ aftonbladet, diverse andra träningssidor och hos gemene man?

På nätet generellt, fitnessblaskor, söndagsbilagor tantsnusktidningar mm mm.

Nordström
2009-03-31, 23:20
Kör man långa rörelsebanor så är osmidig det sista man blir.
Det enda negativa med styrketräningen är alla dess nya kvasiteorier som dykt upp dom senaste åren.... Alltför många tror på dom....

Vilka teorier syftar du på?

Arne Persson
2009-03-31, 23:46
Vilka teorier syftar du på?

Dom är tämligen många..... All "Core"-hysteri är ett exempel bara....

Sniggel
2009-04-01, 09:19
Skadefrekvensen i styrketräning är låg. jag har tränat i 11 år och aldrig skadat mig. Ont har jag fått ibland men inte så att jag inte haft chans att pausa från övningen/byta ut övningen till nån som inte gör ont tills det går över/pausa en vecka från träningen helt för att undvika skador. I lagsporter brukar akuta skador inträffa oftare. Har skadat mig i kampsport, trillat på handleden men det har jag inte tränat alls lika länge och det gjorde jag när jag var yngre, när man brukar hålla ihop lättare än när man blir vuxen och dessutom tyngre.

Hazem
2009-04-01, 18:52
Man blir lite osmidigare när man får större muskler.Syftar mest till maskinträning där man tränar en muskelgruppp i taget och isolerar musklerna. Man lär inte dom muskler man tränar att samarbeta med andra msklergrupper och nervbanor.Därför ska man träna övningar som involverar flera muskelgrupper(såvida man inte bryr som om smidighet och rörlighet)Om 2 personer har samma exakt samma fysik,benstomme och fettmängd förutom att den ene har betydligt mer muskler än den andra, så är den med mest muskler osmidigare än den med lite muskler. Smidighet och rörelse kan man dock träna upp med streching m.m.

Morty
2009-04-01, 20:51
Måste ju skilja på smidighet och vighet. Vissa tror ju att jag är både stel och osmidig för att jag har lite muskler. Tur att man tränar capoeira :) När man gör Au Batido (avataren) brukar folk ändra sig :D