handdator

Visa fullständig version : Kan inte sätta handflatan i golvet


Madame
2009-03-29, 13:14
Hej på er!
Jag har haft ont i mina handleder ett bra tag nu. Det är inte det vanliga som alla har med stångcurl, nej det är att jag kan inte belasta handflatan mot golvet.
Det är i vecket mellan underarmen och handryggen som det gör ont, det känns som att det trycks ihop där, och jag tappar då all styrka och stabilitet.


Det började för ca ett år sen med att jag plötsligt fick svinont i handlederna av speciellt armhävningar, men också dips, militärpress, bänkpress. Det gjorde tillochmed ont när jag höll i cykelstyret.

Så jag tog o vilade från gymmet och ställde cykeln hemma, på drygt en vecka var det bra igen, jag kunde gymma som vanligt och så. Det var bara lite ont kvar ibland men det trodde jag skulle ge sig med tiden. Men nu har det gått ett år och det är fortfarande inte helt bra!

Det jag inte kan göra nu är alltså att sätta handflatan mot golvet i 90 grader och belasta. Tex som man gör i armhävningar eller om man ska resa sig upp, då använder jag knogarna/fingrarna/handryggen. Trycka upp dörrar, resa mig ur sängen, eller röja runt med svägerskans barn på golvet, är saker som kan göra ont och där jag fått ändra teknik.


Har nån en aning om vad som är fel och vad jag kan göra (förutom läkare osv)?

Lazius
2009-03-30, 22:45
Kanske ett Ganglion? Då borde du iofs kunna känna en knöl där det gör ont. Se också:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=123601

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=52291

Madame
2009-03-30, 23:04
Kanske ett Ganglion? Då borde du iofs kunna känna en knöl där det gör ont. Se också:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=123601

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=52291

Tack för svar!

Nej det finns ingen utbuktning på handen eller handleden, så jag tror inte det är ett ganglion.
Dock har högerhanden börjat ge med sig en aning, testade att stödja mot handflatan och det känndes hyffsat okej, inte helt 100 dock, såhär efter ett år. Men vänstern gör det fortfarande ont att stödja på, jag blir framförallt försvagad i hela armen känns det som, så jag orkar inte stödja på den ändå...

Hoppas att det kanske börjar ge med sig, men tänkte testa med handledsstöd i de övningar som kan ge lite småkänningar ibland.

Vad ska man ha för handledsstöd? Köper man nån sorts färdiga (var isåfall?) eller tar man bara tejp?

Guddi
2009-03-31, 09:52
Har nån en aning om vad som är fel och vad jag kan göra (förutom läkare osv)?Varför inte läkare osv? Av det du beskriver så är det just en läkare som borde kunna hjälpa dig mest.

Martin Löwgren
2009-03-31, 11:24
Har nån en aning om vad som är fel och vad jag kan göra (förutom läkare osv)?Är den första jag skulle gå till med såna här symptom.

Mvh

Madame
2009-03-31, 12:46
Varför inte läkare osv? Av det du beskriver så är det just en läkare som borde kunna hjälpa dig mest.

Är den första jag skulle gå till med såna här symptom.

Mvh

Ja det kan man tycka, men nu var det inte det jag frågade efter. Det ena behöver inte utesluta det andra :) , jag ville bara höra tänkbara teorier om vad det kan vara, nån med erfarenhet från liknande osv.

JoeyP
2009-03-31, 12:48
Jag bröt båda mina handleder en gång när jag hoppade stuts matta.

Ibland kan jag få sånna där attacker när jag antsträngt dem mkt, och då kan jag tex inte göra armhävningar.

Att r0nka för mkt kan också gör att man får ont :D

grimfish
2009-03-31, 20:38
Att ha ont på det sättet som du har är i sig ganska vanligt, men det är svårt att gissa sig till vad det i ditt fall kan vara eftersom det rör sig om ett område med komplicerad struktur. Jag skulle råda dig att i första hand gå till en naprapat eller idrottsintresserad sjukgymnast eftersom de ofta har mer erfarenhet av liknande problem än vad läkare har.

Madame
2009-03-31, 22:17
Att ha ont på det sättet som du har är i sig ganska vanligt, men det är svårt att gissa sig till vad det i ditt fall kan vara eftersom det rör sig om ett område med komplicerad struktur. Jag skulle råda dig att i första hand gå till en naprapat eller idrottsintresserad sjukgymnast eftersom de ofta har mer erfarenhet av liknande problem än vad läkare har.


okej, tack för svar! Jag återkommer med resultat om jag får ordning på dem :)

Martin Löwgren
2009-04-01, 23:16
Att ha ont på det sättet som du har är i sig ganska vanligt, men det är svårt att gissa sig till vad det i ditt fall kan vara eftersom det rör sig om ett område med komplicerad struktur. Jag skulle råda dig att i första hand gå till en naprapat eller idrottsintresserad sjukgymnast eftersom de ofta har mer erfarenhet av liknande problem än vad läkare har.

Jag säger tvärtom. Hellre läkarbesök så att man kan få en röntgen (evetuellt även MR) för att utesluta alla eventuella strukturella fel. Är allt ok kan Naprapat alt Sjukgymnast vara aktuellt. Handleder är ett väldigt känsligt område och extremt svårundersökt manuellt.

grimfish
2009-04-02, 16:42
Jag säger tvärtom. Hellre läkarbesök så att man kan få en röntgen (evetuellt även MR) för att utesluta alla eventuella strukturella fel. Är allt ok kan Naprapat alt Sjukgymnast vara aktuellt. Handleder är ett väldigt känsligt område och extremt svårundersökt manuellt.

Tänk om det vore så enkelt... Det är sällan som röntgen visar något och det utesluter långt ifrån alla strukturella fel.

Madame
2009-04-02, 19:59
Tänk om det vore så enkelt... Det är sällan som röntgen visar något och det utesluter långt ifrån alla strukturella fel.

Magnetröntgen då? Kan det vara nåt?
Gör de det om man ber om det eller måste man vara lite "jobbig"/stå på sig för att få göra en sån magnetröntgenundersökning?

grimfish
2009-04-02, 20:23
Magnetröntgen då? Kan det vara nåt?
Gör de det om man ber om det eller måste man vara lite "jobbig"/stå på sig för att få göra en sån magnetröntgenundersökning?

Det är samma som med röntgen: sällan som magnetkameraundersökning visar något. Jag skulle knappast remittera patienten till MR, på sin höjd i enstaka fall till ortoped som i sin tur kan ta ställning till eventuell MR.

Martin Löwgren
2009-04-08, 17:24
Tänk om det vore så enkelt... Det är sällan som röntgen visar något och det utesluter långt ifrån alla strukturella fel.
Självklart är det så (och framförallt vid ryggbesvär) men när de kommer till handledsskador vill iallafall jag ha ett läkarutlåtande innan jag börjar behandla.

MrF
2009-08-07, 15:25
Bump.

Har samma problem som ts (dock bara i höger)
Höll upp med träningen i ett antal månader och gick sedan till läkare där jag fick remiss till röntgen. Men dom hittade ingenting.

Så har ts kommit fram till något angående detta eller är det dags att uppsöka mer expertis?

Madame
2009-08-07, 21:20
Jo, det var benhinneinflammation. Det blev bra i högern av att jag masserade flera gånger varje dag på de benknölar som gjorde ont, och så använde(r) jag ett par elastiska wraps runt handlederna för att få extra stöd i pressövningar.

Vänster handled blev dock inte bra och det uppdagades att hela vänstersidan av min kropp var mycket svagare, tappad muskelkontakt, och därför fortsatte det vara inflammerat eftersom kroppen inte klarat av att stabilisera ordentligt på den sidan.

Svagheten på vä sida beror på att min hjärna inte riktigt kopplar de muskler som faktiskt finns där, och sen min sjukgymnast började rota omkring med mig och ge behandlingar för att jag ska hitta muskelkontakt har det först blivit mycket sämre, för att sedan bli bättre.
När det var som värst ett par dagar så halvsov vänsterarmen + axeln och jag kunde knappt lyfta ett glas. Jag har fått sänka vikterna speciellt i axelövningar, men känner att styrkan och framförallt muskelkontakten är på väg tillbaka!
Vänstra handleden är nästan bra, jag kan böja upp den i 90 grader men inte belasta fullt ut. Vissa dagar känns de helt bra för att nästa dag värka igen, men det går frammåt! Men mitt primära problem är inte längre handlederna utan min vänstersida som måste repa sig :)

MrF
2009-08-08, 12:34
Då är det väl kanske inflammation jag har åkt på också.
Måste du fortfarande använda stöd på höger handled eller kommer det tillbaks annars?

Sniggel
2009-08-08, 12:41
Dina symtom är exakt likadana som mina. Jag har dessa problem i perioder och har haft i 13 år nu i ena handen, och ungefär 2-3 år i båda.
Jag har fått för mig att det är en båtbensskada som direkt ska gipsas vid olyckstillfället. Jag vet när olyckstillfället var men då trodde jag bara att jag genomgått en smärre stukning (kung fu träning, trillade på handen) men när det återkom periodvis något år senare så undrade man ju.
Precis som dig så kan jag inte cykla på ett mornalt sätt med handflatan mot styret utan måste ha allt från lite flekterade handleder till fullt raka handleder när jag cyklar, samma med armhävningar och ibland när jag öppnar dörrar. Bänkpress är övningen som är värst när jag har problem, men för det mesta funkar det bra.

MrF
2009-08-08, 12:43
Har du vart på röntgen med det också?
För jag vet också när jag skadade mig, åka bräda är farligt :D
Men som sagt hittade dom ingenting när jag blev röntgad.

Madame
2009-08-09, 14:13
Då är det väl kanske inflammation jag har åkt på också.
Måste du fortfarande använda stöd på höger handled eller kommer det tillbaks annars?

Jag använder skydd på båda i övningar som kan vara lite påfrestande, men jag behöver inte dra åt lika hårt längre. Jag ser alltid till att inte köra om det gör minsta ont. Jag gör så mycket som möjligt som jag klarar av, för att succesivt bygga upp stabilitet och klara mer och mer, och så gör jag underarmscurlande åt alla håll.

Har du vart på röntgen med det också?
För jag vet också när jag skadade mig, åka bräda är farligt :D
Men som sagt hittade dom ingenting när jag blev röntgad.

Nepp ingen röntgen :)


Sniggel: Du kanske skulle behöva gå till nån sg/napr eller dyl. för att sätta fart på läkningen som bara ligger o pyr, och avlasta handlederna ett tag med stöd så att det inte retas upp hela tiden?!!

Anders Dybdahl
2009-08-09, 14:56
Hej på er!
Jag har haft ont i mina handleder ett bra tag nu. Det är inte det vanliga som alla har med stångcurl, nej det är att jag kan inte belasta handflatan mot golvet.
Det är i vecket mellan underarmen och handryggen som det gör ont, det känns som att det trycks ihop där, och jag tappar då all styrka och stabilitet.


Hei!

Kan du avgöra om smärtan sitter mot tummsidan eller lillfingersidan? Har du några "knäpp"/klick ljuder eller liknande i hand leden?

Madame
2009-08-09, 15:49
Hei!

Kan du avgöra om smärtan sitter mot tummsidan eller lillfingersidan? Har du några "knäpp"/klick ljuder eller liknande i hand leden?

Hej! Det är på tumsidan, från mitten av handleden och ut mot tummen. Inget klickande. Det är på bättringsväg nu, jag har fått hjälp av en sjukgymnast (se ovan) :)



(OffT: är du släkt med Kristina Dybdahl, den snygga danskan som tävlar i BF? :D)

Anders Dybdahl
2009-08-09, 20:58
Hej! Det är på tumsidan, från mitten av handleden och ut mot tummen. Inget klickande. Det är på bättringsväg nu, jag har fått hjälp av en sjukgymnast (se ovan) :)



(OffT: är du släkt med Kristina Dybdahl, den snygga danskan som tävlar i BF? :D)

Ville bara kolla om det var lillfingersida, klick ljud, smärta som provoceras med bakåtböjning och sidoböjning mot lillfingersidan (armhävningar o.l.). Hade denna diagnosen i åtanke http://emedicine.medscape.com/article/1240789-overview

Ingen relation till Kristina, googlade precis :)