handdator

Visa fullständig version : missar jag nått om ja inte kör knäböj?


zydar
2009-03-29, 11:53
Har försökt, men ja kan inte köra den övningen ordentligt.
Tänkte, om man kör marklyft, benspark och baksida av benen får man med allt då?

får ju bålstabilitet av marken tänkte jag?

kjell33
2009-03-29, 11:55
Bara att fortsätta nöta med lätta vikter till du får in rätta snitsen.

zydar
2009-03-29, 12:08
lätta vikter funkar, är när jag börja lasta på vikt som det går åt skogen =(

Scratch89
2009-03-29, 12:09
Nej, du missar ingenting. Böj är en jättebra övning, men det går självklart att ha andra övningar i bagaget istället. Marklyft, benpress, benspark och lårcurl.

kjell33
2009-03-29, 12:10
Är det pga skada du inte kan böja får du självklart köra ngn annan övning. Tänkte bara att det oftast är teknikproblem som gör att de flesta ger upp försöken med knäböj.

zydar
2009-03-29, 12:16
Nej, du missar ingenting. Böj är en jättebra övning, men det går självklart att ha andra övningar i bagaget istället. Marklyft, benpress, benspark och lårcurl.


okej =)



Är det pga skada du inte kan böja får du självklart köra ngn annan övning. Tänkte bara att det oftast är teknikproblem som gör att de flesta ger upp försöken med knäböj.


är teknikproblem, och rädslan att skada knäna som gör att jag aldrig får till det.

doommessiah
2009-03-29, 12:21
Kör man inte knäböj så missar man kungen av alla benövningar...finns ingen annan övning som gör så mycket för den totala utvecklingen av muskler som just knäböj, tyvärr!

Det går självklart att träna hela kroppen utan att köra böj, men jag tror personligen att just knäböj är en ovärderlig grundsten i varje bra träningsprogram.

Du kommer inte bli klen för att du inte kör knäböj, men du missar en extremt bra övning för utveckling av såväl psyke som kropp;)

mini
2009-03-29, 12:26
Hör du hemma i Örebro kan du ju alltid köpa ett klippkort på ÖKK och ta hjälp av någon duktig böjare där.

Jag tycker att du missar en kompetent övning, men visst kan du bygga en balanserad fysik utan. Bygga grym styrka utan kan vara svårare.

doommessiah
2009-03-29, 12:31
Hör du hemma i Örebro kan du ju alltid köpa ett klippkort på ÖKK och ta hjälp av någon duktig böjare där.

Jag tycker att du missar en kompetent övning, men visst kan du bygga en balanserad fysik utan. Bygga grym styrka utan kan vara svårare.

Har du möjlighet så håller jag med om att det är en god idé att gå på "knäböjkurs" hos en etablerad SL förening;) Du kommer att få mycket tillbaka på det...

-squat-
2009-03-29, 12:33
Bra artikel av Lyle: http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/squat-versus-leg-press-for-big-legs.html

zydar
2009-03-29, 13:14
Hör du hemma i Örebro kan du ju alltid köpa ett klippkort på ÖKK och ta hjälp av någon duktig böjare där.

Jag tycker att du missar en kompetent övning, men visst kan du bygga en balanserad fysik utan. Bygga grym styrka utan kan vara svårare.



hehe, tränar på ökk, har frågat, men tycker ändå det är svårt.

hur brett man ska stå och hur man ska hålla fötterna är väl det svåra för mej.
får väl ta o prova igen.

Arf Pingvin
2009-03-29, 13:17
är teknikproblem, och rädslan att skada knäna som gör att jag aldrig får till det.

Jag säger inte att knäböj nödvändigtvis är rätt för dig men djupa frontböj funkade att köra med mitt hopparknä. Benspark aktiverar inte alla musklerna som stabiliserar knät lika bra som knäböj så om du har möjlighet att köra böj så kan det vara bättre för dina knän än att ersätta med benspark. Men marklyft, hacklift, benpress räcker långt för att träna benen, därom råder inget tvivel.

JohnRick
2009-03-29, 17:29
Jag hade, som skribent ovan låter beröra, allvarligt övervägt att gå över till frontböj på heltid. Gotta love it.

Robban
2009-03-30, 11:30
Jag hade, som skribent ovan låter beröra, allvarligt övervägt att gå över till frontböj på heltid. Gotta love it.

Frontböj är så grymt bra! Har kört det några månader nu och är mer än nöjd. :)

zydar
2009-03-30, 15:07
ska prova frontböj imorrn =)

Popeye
2009-03-30, 16:13
zydar> Vad är lätta/tunga vikter för dig? Hur gammal är du? Hur länge har du tränat? Hur mkt väger du? Hur lång är du? Jag tror det blir lättare att ge ett personligt svar om du ger oss lite mera info om dig själv och din bakgrund.
Annars håller jag med tidigare skribenter. Böj är en underbar och jättebäst övning men inte livsnödvändig.

Du skriver att du tycker det är lurigt att hitta en bra fotställning? Ptja, där tror jag att du får prova runt lite olika tills du hittar något som känns bra. Smalt eller brett verkar inte göra någon större roll, man kan böja tungt med vilket som.
Förmodligen aktiveras musklerna lite olika men så länge vikterna åker upp så blir du starkare och det är väl det som räknas.