handdator

Visa fullständig version : ryckningar


pia
2009-03-29, 11:40
Vet inte var jag ska posta denna tråd så jag tar det i allmänt.

Är det någon som har upplevt eller hört om något liknande. Jag har ryckningar hela tiden i olika delar av kroppen utan att märka det. Det är min pojkvän som reagerar när vi ligger och ser på tv eller ska sova att jag hela tiden ligger och rycker i olika delar av kroppen som det går runt. Jag märkte det någon gång när jag hade ena foten ovanpå den andra så märkte jag att den ryckte. Jag störs själv inte av detta men min pojkvän tycker det är irriterande men det kanske har samband med andra problem jag har som ovanligt kalla fötter och händer. De domnar ofta bort när jag ätit för att de är så kalla så jag tappar känseln. Det är jobbigt däremot. Jag kan svettas överallt men ändå ha iskalla händer och fötter. Är stel i alla leder även småleder i händer och fötter.

När jag tagit upp detta med läkaren säger han bara att det är för att jag har för lite kroppsfett men även när jag vägde mer hade jag samma problem och som barn så vet jag att jag ofta frös. De vill med andra ord inte kolla upp det vad det kan vara.

Baan
2009-03-29, 11:41
Enskilda muskelryckningar (t.ex. biceps) eller något annat?

mjölk-dryck
2009-03-29, 11:45
Känner igen det där riktigt mycket, förutom att händerna blir kalla. Ryckningarna är lite roliga men att vara iskall om fötterna och ändå svettas som en gris är sådär... Jag har också riktigt lågt bf% men det känns som en rätt ogenomtänkt förklaring på muskelryckingar, tycker inte det förklarar fot problematiken något vidare heller.

C h r i s
2009-03-29, 11:52
Inte för att jag vill oroa dig eller tror att du har det, men ville ändå lägga till.

Tremor (skakningar, kan främst ses vid vila), Hypokinesi (rörelsearmod), Rigiditet (stelhet) och eventuellt även lågt blodtryck (kalla fötter, händer) är alla symptom vid Parkinson.

pia
2009-03-29, 12:00
Enskilda muskelryckningar (t.ex. biceps) eller något annat?

Jag rycker i händerna fötterna, benen mm inte i enskilda muskler utan ungefär som ticks fast man kan inte se det. Ibland när jag håller på att sömna så kan jag slå till rejält med armen eller benet men det vet jag är normalt. När jag åkte flyg sist så sopade jag benet upp i bordet framför mig så jag skrämde slag på passagerarna omkring mig.

pia
2009-03-29, 12:04
Inte för att jag vill oroa dig eller tror att du har det, men ville ändå lägga till.

Tremor (skakningar, kan främst ses vid vila), Hypokinesi (rörelsearmod), Rigiditet (stelhet) och eventuellt även lågt blodtryck (kalla fötter, händer) är alla symptom vid Parkinson.

Har haft det i princip så länge jag kan minnas och parkinson är väl inget du får så tidigt och sedan utvecklas väl det också?

Kan även nämna att jag har ovanligt hög puls. Min vilopuls är hög och likaså min maxpuls. Jag kan ligga på 160 i puls och det känns som prattempo ungefär.