handdator

Visa fullständig version : Vassle + kolhydrater


Edenfäll
2009-03-29, 11:39
Har en liten undran över det här med att inta vassle i samband med kolhydrater.

Så som jag har förstått det så tar kroppen upp vassleprotein för snabbt för att man ska kunna räkna in det i sitt dagliga proteinbehov. Men om man kombinerar vasslet med kolhydrater så blir upptaget långsammare, och man kan då räkna in det i sitt dagliga proteinbehov.

Jag undrar då hur mycket kolhydrater behövs för att man ska "sakta" ner vassleproteinet tillräckligt för att man ska kunna räkna in det i sitt dagliga proteinbehov? Jag brukar dricka mitt protein med 6-7dl mjölk, är det tillräckligt eller behöver jag mer kolhydrater?

Patrick Bateman
2009-03-29, 11:45
Så som jag har förstått det så tar kroppen upp vassleprotein för snabbt för att man ska kunna räkna in det i sitt dagliga proteinbehov.

Detta är felaktigt, det vassleprotein du intar under dagen/natten ska du självklart räkna med. Oavsett om du tar det med kolhydrater eller enskilt. :thumbup:

Edenfäll
2009-03-29, 11:53
Är du säker? Kanske missuppfattade det här inlägget?

Vassleprotein ensamt är för snabbt för att upprätthålla anabolism - det åstadkommer en kraftig men snabbt övergående stimulans av nybildningen av muskelprotein, som snart faller tillbaka till basnivåer.

Som en del av en komplett måltid, där fett, kolhydrat och kostfiber ingår, saktas upptaget ner och proteinbalansen blir bättre.

Eddie Vedder
2009-03-29, 12:04
Är du säker? Kanske missuppfattade det här inlägget?

Grubs citat handlar om att upprätthålla anabolism när det enbart är tal om vasslepulver blandat med vatten och inget mer. Det är dels en fråga om hur mycket som hinner absorberas och hur mycket som passerar ut i toaletten och det är även en fråga om hur mycket som absorberas men som snarare utnyttjas som energi än i nysyntes av kroppsvävnad.

Allt som absorberas skall dock räknas in oavsett vad det i slutändan används till. Och intar du vasslen tillsammans med kolhydrater utnyttjas just proteinet mer effektivt till vad det skall användas till. Kolhydrater finns ju redan som energi så lika mycket protein behöver inte användas till det.

Dricker du ditt vassle med mjölk är det här dock en ganska onödig diskussion överhuvudtaget, då blir det ju mer som en måltid med både långsamma kolhydrater, långsamt protein (kasein) och en viss mängd fett (beroende på mjölkens fetthalt förstås).