handdator

Visa fullständig version : Gyminstriktör - F&S


SimonDaMan
2009-03-29, 10:40
Hur seriös är den utbildningen egentligen? Har nämligen hört rätt bra rykten om Friskis & Svettis utbildningar.

Ni som har gått den, vet ni om det är en efterfrågad utbildning på gymmen där ute, eller är det bara bortkastad tid att ha genomgått deras gyminstriktör-utbildn?

rooz
2009-03-29, 10:43
Jag har mött en del folk som gått den och tycker den verkar rätt dålig, ger ingen djupare kunskap inom träning känns det som.

F&S godkänner bara instruktörer som gått deras egna utbildning,likadant med alla ledare:)

Mourten
2009-03-29, 10:49
Jag har varit på intervjuer etc ang att bli instruktör hos dem men jag upplever de som att jag möts av okunskap av dem som gått utbildningen.
Alltså de jag lärt mig här + gym + egen erfarenhet går lixom stick i stäv med vad dom anser, om allt.
De är min uppfattning.

Tolkia
2009-03-29, 10:51
Får du inget bra svar här kan du kanske PM:a Fed Up, hon är, eller har väl åtminstone varit gyminstruktör på Friskis? Jag har för mig att hon skrivit en del om utbildningen i sin journal också, men det är nog ett par år sedan.

14K
2009-03-29, 10:52
Kursen är på 4 dagar. Du lär dig mer om du läser härinne. Fast går du deras kurs så får du vara gym "tränare" hos de o deras masikner. Med andra ord, Du lär dig använda deras maskiner rätt. Och under 2 år är man bunden till ha minst 2 timmar i veckan. Det infot har jag fått iaf.

Mourten
2009-03-29, 10:57
Kursen är på 4 dagar. Du lär dig mer om du läser härinne. Fast går du deras kurs så får du vara gym "tränare" hos de o deras masikner. Med andra ord, Du lär dig använda deras maskiner rätt. Och under 2 år är man bunden till ha minst 2 timmar i veckan. Det infot har jag fått iaf.

Yes korrekt, jag var på intervjuer och fick erbjudande om att börja men jag avstod, 2 år är för lång tid samt att jag tycker dom lär ut fel.

Scratch89
2009-03-29, 11:04
Ni som inte har en gyminstruktörsutbildning kanske inte ska uttala er så säkert...

F&S fokuserar väldigt mycket på att minska skaderiskerna, så mycket du lär dig handlar om att vinkla leder och händer på så sätt att skaderisken är minimal. Det handlar om raka handleder, normalkurvatur i ryggen, långsamma rörelser, liten böj i armbågen när du tränar hantellyft åt sidan, armbågar ska vara fixerade vid curlar och tricepspressar, osv. Du kommer absolut snappa upp något nyttigt; jag vet att jag fick mig ett par "aha" när vi väl hade börjat.

Om du däremot tror att det ska vara en pro-BB som lär ut massaövningar så kommer du bli besviken.

14K
2009-03-29, 11:14
Ni som inte har en gyminstruktörsutbildning kanske inte ska uttala er så säkert...

F&S fokuserar väldigt mycket på att minska skaderiskerna, så mycket du lär dig handlar om att vinkla leder och händer på så sätt att skaderisken är minimal. Det handlar om raka handleder, normalkurvatur i ryggen, långsamma rörelser, liten böj i armbågen när du tränar hantellyft åt sidan, armbågar ska vara fixerade vid curlar och tricepspressar, osv. Du kommer absolut snappa upp något nyttigt; jag vet att jag fick mig ett par "aha" när vi väl hade börjat.

Om du däremot tror att det ska vara en pro-BB som lär ut massaövningar så kommer du bli besviken.

Under 1 timme erbjuder de gym instruktör till alla nya, tycker inte 1 timme räcker. Ser sjukt många som tränar fel, har t.o.m tappat orken o bry mig för man har försökt många år o hjälpa till.

Scratch89
2009-03-29, 11:18
Under 1 timme erbjuder de gym instruktör till alla nya, tycker inte 1 timme räcker. Ser sjukt många som tränar fel, har t.o.m tappat orken o bry mig för man har försökt många år o hjälpa till.

Så du är experten, alltså?

En timmas instruktion är en timmas instruktion. Det finns nog ingen instruktör i hela världen som kan få ett gyms alla medlemmar att få en perfekt (eller ens bra teknik) i övningar som körs. Dessutom är det mesta inte upp till instruktörerna, utan medlemmarna själva. Så fort de har blivit instruerade smyger de bort till bänkpressen och curlracket och lägger på femton kilo för mycket, kröker/svankar ryggen, svingar osv. Hur du nu får det till instruktörens fel förstår jag inte riktigt, men jag kanske har missat något...

14K
2009-03-29, 11:28
Så du är experten, alltså?

En timmas instruktion är en timmas instruktion. Det finns nog ingen instruktör i hela världen som kan få ett gyms alla medlemmar att få en perfekt (eller ens bra teknik) i övningar som körs. Dessutom är det mesta inte upp till instruktörerna, utan medlemmarna själva. Så fort de har blivit instruerade smyger de bort till bänkpressen och curlracket och lägger på femton kilo för mycket, kröker/svankar ryggen, svingar osv. Hur du nu får det till instruktörens fel förstår jag inte riktigt, men jag kanske har missat något...

Skrev väl inte att jag var expert eller gjorde jag det???

Och personligen vet jag hur mina övningar utförs på rätt sätt.


MEN jag ser sjukt många som gör fel övningar och att de själva gör fel efter instruktören sagt till så skyller jag inte på instruktören? Eller hur skrev jag inte det? Tyckte jag sa att 1 timme räcker inte. Men kanske jag som inte skriver TYDLIGT här.

Scratch89
2009-03-29, 11:31
Skrev väl inte att jag var expert eller gjorde jag det???

Och personligen vet jag hur mina övningar utförs på rätt sätt.


MEN jag ser sjukt många som gör fel övningar och att de själva gör fel efter instruktören sagt till så skyller jag inte på instruktören? Eller hur skrev jag inte det? Tyckte jag sa att 1 timme räcker inte. Men kanske jag som inte skriver TYDLIGT här.

Det är väl instruktörens vara eller icke vara vi diskuterar här. Om du vill klaga på folk du stör dig på gymet finns det en annan tråd.
http://www.youtube.com/watch?v=QkVufQLsRag

14K
2009-03-29, 11:38
Det är väl instruktörens vara eller icke vara vi diskuterar här. Om du vill klaga på folk du stör dig på gymet finns det en annan tråd.
http://www.youtube.com/watch?v=QkVufQLsRag

Har du svårt för läsa korrekt? När nämnde jag att jag stör mig på folk??? Bara undra eftersom jag inte alls nämnt att jag stör mig på folk. Endast sagt om 1 TIMME är för lite. Vill gärna veta hur du lyckas få "1 timme är för lite" till "klagar och stör mig" ?

Och vad har en youtube klipp med det hela och göra?

jamenjaja
2009-03-29, 11:48
hur lång instruktionen är har ju inte med utbildningen att göra.

ang f&s utbildningar så är de som scratch säger mycket inriktade på att undvika skador osv. det är upplagt som två steg på 3-4 dagar vardera, så en dryg vecka sammanlagt innan man får lägga upp en testinstruktion varefter man, om man lyckas, får sin licens.
hur länge man måste intruera i sin förening och hur mycket man måste ha i veckan osv är upp till varje förening och inget som är samma i hela landet, så det bör du kolla där du bor.

på de flesta ställen kan man dessutom välja att istället betala kostnaderna för sin utbildning om man av någon anledning inte vill instruera under de (tex) 2 åren som gäller.

slutligen; den är som sagt ett måste om du vill vara instruktör hos just f&s, däremot är den förmodligen inte särskilt efterfrågad hos andra gym eftersom det inte är en PT-utb.

Scratch89
2009-03-29, 11:55
Har du svårt för läsa korrekt? När nämnde jag att jag stör mig på folk??? Bara undra eftersom jag inte alls nämnt att jag stör mig på folk. Endast sagt om 1 TIMME är för lite. Vill gärna veta hur du lyckas få "1 timme är för lite" till "klagar och stör mig" ?

Och vad har en youtube klipp med det hela och göra?

Återigen; tråden handlar om F&S och deras gyminstruktörsutbildningar. Jag har inte sagt någonting om du stör, så det är du som lägger ord i min mun. Jag ser fortfarande inte relevansen mellan tekniken hos gymmets tränande och kvaliteten på instruktörernas utbildning.

Länken blev fel, det skulle varit till en annan tråd. :D
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114239

14K
2009-03-29, 11:57
Om du vill klaga på folk du stör dig på gymet finns det en annan tråd.

...

chidde
2009-03-29, 12:51
som tidigare nämnt så har Fed up på forumet all info du kan önska om F&S, samtidigt kan jag hålla med lite av åsikterna här... din personliga träningserfarenhet kommer väga mer än kursen, men det betyder inte att du kommer gå därifrån utan nya kunskaper beroende på hur mkt du kunde innan du började

om man brinner för yrket som instruktör så tycker jag det är lite fel att sikta sig in på F&S, jag ser ingen framtid där... bara en annan femma

jontet
2009-03-29, 14:48
Vad jag har förstått är väl instruktörsjobbet hos f&s i princip volontärarbete? Vad är det som lockar folk att instruera (nästan) gratis när personen man instruerar ändå har betalt en relativt hög kostnad för tjänsten? FS är väl ett ideellt företag och om man då tar lika mycket betalt för en gyminstruktion som de mer kommersiella alternativen som sats/sportlife förstår jag inte varför fs instruktörer skall jobba ideellt? Reserverar mig för faktafel då jag inte kollat upp detta särskilt nogrannt.

Klo
2009-03-29, 14:58
F&S fokuserar väldigt mycket på att minska skaderiskerna...
Det handlar om raka handleder

I vilken övning?

Scratch89
2009-03-29, 16:14
I vilken övning?

De allra flesta pressövningar, som bänkpress, hantelpress, pushdowns osv.

Tolkia
2009-03-29, 16:22
OK killar, vis av erfarenheten från tidigare raka-handleder-i-bänkpressen-eller-ej-diskussioner, så ber jag er att INTE låta den här tråden urarta till en sådan. För trådskaparens skull.

SimonDaMan
2009-03-29, 16:32
som tidigare nämnt så har Fed up på forumet all info du kan önska om F&S, samtidigt kan jag hålla med lite av åsikterna här... din personliga träningserfarenhet kommer väga mer än kursen, men det betyder inte att du kommer gå därifrån utan nya kunskaper beroende på hur mkt du kunde innan du började

om man brinner för yrket som instruktör så tycker jag det är lite fel att sikta sig in på F&S, jag ser ingen framtid där... bara en annan femma

Ja det var väl lite det jag var rädd för. Jag tycker själv att jag är rätt erfaren inom träning och kost. Men funderade mest på ifall denna utbildning efterfrågas hos andra gym om man nu vill söka som personlig tränare.

Jag kan f.ö. säga att min kunskap är hyfsad stor redan inom styrketräning, att jag garanterat kan instruera nybörjare på gymmet.

rooz
2009-03-29, 16:35
Vad jag har förstått är väl instruktörsjobbet hos f&s i princip volontärarbete? Vad är det som lockar folk att instruera (nästan) gratis när personen man instruerar ändå har betalt en relativt hög kostnad för tjänsten? FS är väl ett ideellt företag och om man då tar lika mycket betalt för en gyminstruktion som de mer kommersiella alternativen som sats/sportlife förstår jag inte varför fs instruktörer skall jobba ideellt? Reserverar mig för faktafel då jag inte kollat upp detta särskilt nogrannt.
Vad är ett ideellt företag? F&S är en förening därav "volotärer"

Det är lite olika priser runt om i landet, i Danderyd tar dem 150 spänn. Antar att sats är dyrare?

jakke
2009-03-29, 16:39
Vad är ett ideellt företag? F&S är en förening därav "volotärer"

Det är lite olika priser runt om i landet, i Danderyd tar dem 150 spänn. Antar att sats är dyrare?

I uppsala är det gratis att boka instruktör på F&S-

tjabon
2009-03-29, 16:40
Hur seriös är den utbildningen egentligen? Har nämligen hört rätt bra rykten om Friskis & Svettis utbildningar.

Ni som har gått den, vet ni om det är en efterfrågad utbildning på gymmen där ute, eller är det bara bortkastad tid att ha genomgått deras gyminstriktör-utbildn?

Om jag ska gå efter vilka det är som är gyminstruktörer på F&S i
Jönköping och Huskvarna och hur dom lär ut styrketräning, så
klarar man sej nog bättre på egen hand.

SimonDaMan
2009-03-29, 16:48
Om jag ska gå efter vilka det är som är gyminstruktörer på F&S i
Jönköping och Huskvarna och hur dom lär ut styrketräning, så
klarar man sej nog bättre på egen hand.

Då känns det som att jag inte kommer lära mig nåt nytt direkt.

Men är det ingen som vet om den efterfrågas om man nu skulle söka nåt jobb?

Sparven från Minsk
2009-03-29, 16:54
Så du är experten, alltså?

En timmas instruktion är en timmas instruktion. Det finns nog ingen instruktör i hela världen som kan få ett gyms alla medlemmar att få en perfekt (eller ens bra teknik) i övningar som körs. Dessutom är det mesta inte upp till instruktörerna, utan medlemmarna själva. Så fort de har blivit instruerade smyger de bort till bänkpressen och curlracket och lägger på femton kilo för mycket, kröker/svankar ryggen, svingar osv. Hur du nu får det till instruktörens fel förstår jag inte riktigt, men jag kanske har missat något...

Håller med här. Många övningar i gymmet är rena teknikövningar som kräver träning och respekt för att bemästra. Sen finns det ju sjukt många varianter på övningar och olika "experter" tycker att just deras metod är bäst och bygger mest samt är säkrast!

Har försökt rätta till vissa personers teknik i gymmet som jag anser innebär skaderisk, men de har "hört" från någon att det ska bygga bra, så de kör på med sitt rejs.

tjabon
2009-03-29, 17:06
Då känns det som att jag inte kommer lära mig nåt nytt direkt.

Men är det ingen som vet om den efterfrågas om man nu skulle söka nåt jobb?

Det beror nog mycket på hur man är som person, och hur mycket
träning man kan innan kursen.
All info är ju bra info.
Om inget annat så kan det ju bli intressanta diskussioner.

Tolkia
2009-03-29, 17:57
Då känns det som att jag inte kommer lära mig nåt nytt direkt.

Men är det ingen som vet om den efterfrågas om man nu skulle söka nåt jobb?
Som chidde skrev, så är det inte utbildningen för den som vill jobba som instruktör på heltid, ett helt arbetsliv (det finns trådar om detta sedan tidigare; sök om du är intresserad). Om du däremot vill hobbyinstruera vid sidan av plugg/annat arbete kan den vara av värde. Som redan sagts är det ett krav för att få instruera på Friskis att du gått deras utbildning, sedan är det tämligen troligt att även andra gym väljer en person som har en instruktörsutbildning från ett annat gym i botten framför en som inte har någon. Det är alltså ingen nackdel att ha gått kursen. Angående hur mycket du kommer att lära sig, så är primärt fokus i en kortare instruktörsutbildning ofta att LÄRA SIG INSTRUERA, inte att lära sig träna. Du kommer med andra ord med stor säkerhet att lära dig en del du inte kunde tidigare (och lära dig en del om vad du behöver jobba med för att bli en bättre instruktör) även om du tränat länge själv. Att lära andra träna är inte nödvändigtvis något man är skitbra på bara för att man själv kan träna; jämför hur fackidioter inom andra ämnen inte nödvändigtvis är bra lärare.

M|cke
2009-03-29, 18:00
Sen ingår 1 timme i avgiften du betalar.
Vill du ha flera timmar får du betala för dem....ungefär som med allt annat i livet.

rooz
2009-03-29, 18:02
Sen ingår 1 timme i avgiften du betalar.
Vill du ha flera timmar får du betala för dem....ungefär som med allt annat i livet.

..Om man köper hel/halv års kort på gymmet.

Klo
2009-03-30, 09:00
OK killar, vis av erfarenheten från tidigare raka-handleder-i-bänkpressen-eller-ej-diskussioner, så ber jag er att INTE låta den här tråden urarta till en sådan. För trådskaparens skull.

Då nöjer jag mig med att påpeka att det finns risk att skada sig om man kör med raka handleder i press- och tricepsövningar.

OnT: ang instruktörsutbildningar gå Arne Perssons kurser i stället, dom är bra!

Fatcan
2009-03-30, 10:14
edit