handdator

Visa fullständig version : Kriminell utbrytargrupp


Chaan
2009-03-29, 09:37
Uppvärmning inför kvällens Kalla Fakta.

En utbrytargrupp ur KRIS har bildats - hur tror ni att det går? Blir de uppsugna igen? Blir det en tvåblockslösning som i fallet med Bandidos och Hells Angels i Sverige? (Outlaws finns visserligen kvar men har tydligen stängt klubbverksamheten.)

z_bumbi
2009-03-29, 09:49
Vad som har hänt för att orsaka brytningen har jag ingen större koll på men det har väl varit på väg ett bra tag?

Flera små organisationer har svårare att få fram ett budskap och göra sig kända än en större.
Medlemsbasen kan nog ställa till det på flera sätt (titta bara på valfritt idrottsförbund och lägg sen till att alla har gjort något brottslig och att många har missbrukarbakgrund mm) och även om det kanske skulle vara bra med ganska fria tyglar under en paraplyorganisaiton så måste de vara väldigt noga med vad som sker i en organisations namn.

Referensen till motorcykelgängen tycker jag är ganska underlig?

Scratch89
2009-03-29, 09:56
Kriminella ska ge fan i att organisera sig för att kunna göra fler kriminella handlingar.

Arf Pingvin
2009-03-29, 09:59
Fast nu kanske det handlade om http://www.kris.a.se/

Kischen
2009-03-29, 09:59
Kriminella ska ge fan i att organisera sig för att kunna göra fler kriminella handlingar.

Det är väl inte deras huvudsakliga syfte med KRIS?

mystic[-_-]
2009-03-29, 10:11
Medlemmarna i KRIS Örebro rånade sin egna lokal 2 månader efter de startades här :thumbup:

hahavaffan
2009-03-29, 10:13
Jag går förbi KRIS Halmstad varje dag... har inte riktigt haft koll på vad det är för nåt.

Scratch89
2009-03-29, 10:21
Det är väl inte deras huvudsakliga syfte med KRIS?

Jag tror inte att någon vet vad KRIS har för huvudsakligt syfte.

Mourten
2009-03-29, 10:55
Jag tror inte att någon vet vad KRIS har för huvudsakligt syfte.

Kom in i matchen.
Jag vet många som fått ett bättre liv av KRIS, är svårt att ta sig ur skiten efter en volta, man har inge pengar å inget jobb. Bra att dom finns.
Klart alla inte blir "botade" men får dom en kriminell att bli hederlig av 1000 är de iaf bättre än ingen.

Mourten
2009-03-29, 10:56
Sen var de har med Bandidos och HA att göra de var de kassaste jag har hört, är som att jämföra KRIS med sossar och borgare.

Loke
2009-03-29, 11:04
Jag tror inte att någon vet vad KRIS har för huvudsakligt syfte.

Ah, en konspirationsteori! Berätta!

Scratch89
2009-03-29, 11:05
Kom in i matchen.
Jag vet många som fått ett bättre liv av KRIS, är svårt att ta sig ur skiten efter en volta, man har inge pengar å inget jobb. Bra att dom finns.
Klart alla inte blir "botade" men får dom en kriminell att bli hederlig av 1000 är de iaf bättre än ingen.
Såatteh... du tycker det är bra för ex-brottslingars integration att sammansluta sig med fler ex-brottslingar? Intressant.

Ah, en konspirationsteori! Berätta!

:D

stridis
2009-03-29, 11:11
Såatteh... du tycker det är bra för ex-brottslingars integration att sammansluta sig med fler ex-brottslingar? Intressant.


Det där kan man ju säga om nyktra alkoholister och hela köret om man skulle argumentera på det sättet?

z_bumbi
2009-03-29, 11:17
Såatteh... du tycker det är bra för ex-brottslingars integration att sammansluta sig med fler ex-brottslingar?

Ja

Osten80
2009-03-29, 11:27
Såatteh... du tycker det är bra för ex-brottslingars integration att sammansluta sig med fler ex-brottslingar? Intressant.


Absolut. En del av ex-brottslingarna blir inte tagna i ens med tång av många andra männsikor i samhället. Kan de få stöd där, så är det positivt.

Scratch89
2009-03-29, 11:33
Jag är inte överens med er iallafall.

Mourten
2009-03-29, 11:36
Såatteh... du tycker det är bra för ex-brottslingars integration att sammansluta sig med fler ex-brottslingar? Intressant.



:D

Hahah driver du med mig ?
Du föll just 10 pinnar på mognadsstegen i mina ögon.

Scratch89
2009-03-29, 11:36
Hahah driver du med mig ?
Du föll just 10 pinnar på mognadsstegen i mina ögon.

Varför då?

Mourten
2009-03-29, 11:37
Varför då?

Du tänker:
"En gång skurk alltid skurk"
dömer du alla så fort ?

14K
2009-03-29, 11:48
du tänker:
"en gång skurk alltid skurk"
dömer du alla så fort ?

+10

Scratch89
2009-03-29, 11:51
Du tänker:
"En gång skurk alltid skurk"
dömer du alla så fort ?

Nej, snarare att jag inte ser fördelen med att organisera sig, bara för att man är exkriminella. Det bästa för att minska återfall gällande brott vore väl att integrera sig själv i samhället?

z_bumbi
2009-03-29, 11:52
Nej, snarare att jag inte ser fördelen med att organisera sig, bara för att man är exkriminella. Det bästa för att minska återfall gällande brott vore väl att integrera sig själv i samhället?

Vad tror du KRIS sysslar med?

Scratch89
2009-03-29, 11:57
Vad tror du KRIS sysslar med?

Försöker integrera i samhället. Jag tror dock, fortfarande, inte att det är det bästa sättet.

Pudzianovski
2009-03-29, 11:59
Försöker integrera i samhället. Jag tror dock, fortfarande, inte att det är det bästa sättet.

Du kan väl maila KRIS om lite tips.

Mourten
2009-03-29, 11:59
Försöker integrera i samhället. Jag tror dock, fortfarande, inte att det är det bästa sättet.

Sluta gräva din egen grav och inse att du hade fel.
Har du kommit på ett sätt som är bättre kanske du ska kläcka de, då återfallsförbrytning är ett av de stora problemen i HELA världen.

Spene
2009-03-29, 12:04
Sluta gräva din egen grav och inse att du hade fel.
Har du kommit på ett sätt som är bättre kanske du ska kläcka de, då återfallsförbrytning är ett av de stora problemen i HELA världen.
Förstår inte riktigt varför du quotar scratch hela tiden när du ändå snackar om något helt annat.

Scratch89
2009-03-29, 12:06
Du kan väl maila KRIS om lite tips.

Sluta gräva din egen grav och inse att du hade fel.
Har du kommit på ett sätt som är bättre kanske du ska kläcka de, då återfallsförbrytning är ett av de stora problemen i HELA världen.

Jag ser inte varför jag har ett ansvar att försöka integrera dem, bara för att jag inte tycker att KRIS är den bästa vägen att gå.

Folk kan ju faktiskt ha olika åsikter om ett ämne...

Scratch89
2009-03-29, 12:07
Förstår inte riktigt varför du quotar scratch hela tiden när du ändå snackar om något helt annat.

Inte jag heller.

KalleBalik
2009-03-29, 12:10
KRIS är ett skönt gäng gamla gubbar, när dom inte har fullt upp med att återanpassa före detta kåkfarare till samhället igen så begår dom inbrott i sina egna lokaler och skallar ner fotbollsdomare.

Men jag tror faktiskt att dom gör viss nytta, ibland.

Pudzianovski
2009-03-29, 12:15
Jag ser inte varför jag har ett ansvar att försöka integrera dem, bara för att jag inte tycker att KRIS är den bästa vägen att gå.

Folk kan ju faktiskt ha olika åsikter om ett ämne...


Du har inget direkt ansvar men du sitter på idéer om hur det kan göras bättre säger. Det kanske är värdefulla tips du kan dela med dig till KRIS och andra/oss.

Scratch89
2009-03-29, 12:17
Du har inget direkt ansvar men du sitter på idéer om hur det kan göras bättre säger. Det kanske är värdefulla tips du kan dela med dig till KRIS och andra/oss.

Försök inte dra slutsatser om saker jag inte sagt. Bara för att man säger att något inte fungerar behöver man inte ha en allsmäktig lösning på problemet.

Pudzianovski
2009-03-29, 12:21
Försök inte dra slutsatser om saker jag inte sagt. Bara för att man säger att något inte fungerar behöver man inte ha en allsmäktig lösning på problemet.

Det har jag inte sagt heller. Du sa att KRIS inte är det bästa sättet. Vilka sätt tycker du är bättre frågar jag igen då.

Patrick Bateman
2009-03-29, 12:22
Något positivt med denna organisation är väl då att de hjälper nymuckade fängelsekunder till ett någorlunda hederligt liv istället för att möta upp gamla bekanta och falla tillbaka till brottets bana.

Vad KRIS står för kan dock misstolkas. Kriminellas revansch i samhället ;)

Scratch89
2009-03-29, 12:24
Det har jag inte sagt heller. Du sa att KRIS inte är det bästa sättet. Vilka sätt tycker du är bättre frågar jag igen då.

Återigen. Bara för att jag tycker att KRIS inte är bra, betyder det inte att jag propagerar för något annat. Jag förstår fortfarande inte vad som är oklart.

z_bumbi
2009-03-29, 12:27
Återigen. Bara för att jag tycker att KRIS inte är bra, betyder det inte att jag propagerar för något annat. Jag förstår fortfarande inte vad som är oklart.

Du behöver inte propagera för något annat, det räcker att du berättar om vilka alternativ du jämför med.

Scratch89
2009-03-29, 12:28
Du behöver inte propagera för något annat, det räcker att du berättar om vilka alternativ du jämför med.

Måste exkriminella organisera sig? Kan de inte bara plugga/jobba som vanligt folk? Det är ju inte helt omöjligt att det var en organisering med förbrytare som fick dem att hamna i fängelset från första början.

Pudzianovski
2009-03-29, 12:30
Återigen. Bara för att jag tycker att KRIS inte är bra, betyder det inte att jag propagerar för något annat. Jag förstår fortfarande inte vad som är oklart.

Om du säger att KRIS inte är bra så måste du väl ändå ha en åsikt om vad som skulle kunna vara bättre ?

Annars faller ditt argument att KRIS är en dålig organisation lite platt. Det är lite som att säga att bänkpress är en dålig övning utan att ha provat någon annan eller ha en åsikt om vilken bröstövning som skulle kunna vara bättre. Det visar väl mest på att du inte har en aning om vad KRIS sysslar med i så fall kan jag kanske tycka.

z_bumbi
2009-03-29, 12:34
Måste exkriminella organisera sig? Kan de inte bara plugga/jobba som vanligt folk? Det är ju inte helt omöjligt att det var en organisering med förbrytare som fick dem att hamna i fängelset från första början.

Ungefär som överviktiga bara måste sluta äta så mycket?

Jacksatan
2009-03-29, 12:34
Måste exkriminella organisera sig? Kan de inte bara plugga/jobba som vanligt folk? Det är ju inte helt omöjligt att det var en organisering med förbrytare som fick dem att hamna i fängelset från första början.

Det kanske kan vara bra att umgås med någon som vet hur man haft det och hur man tänker i olika situationer när man försöker återanpassa sig. Vad fan vet Svennebanan om svårigheterna i att återanpassa sig i samhället efter år av kriminalitet?

KalleBalik
2009-03-29, 12:48
Ungefär som överviktiga bara måste sluta äta så mycket?

Eller att knarkare bara måste sluta knarka?

jwzrd
2009-03-29, 13:03
För fan Scratch89, du framstår som helt otroligt naiv i den här tråden. Jag har bara hört och sett positiva saker om KRIS och om det är så att du tycker att hela deras sätt att sköta saker är dåligt så kan du väl beskriva det. Vad är dåligt? Fan nu sitter du ju bara och kissar ur dig svepande bullshit.

Scratch89
2009-03-29, 13:11
För fan Scratch89, du framstår som helt otroligt naiv i den här tråden. Jag har bara hört och sett positiva saker om KRIS och om det är så att du tycker att hela deras sätt att sköta saker är dåligt så kan du väl beskriva det. Vad är dåligt? Fan nu sitter du ju bara och kissar ur dig svepande bullshit.

Det är väl kanske där problemet ligger; jag har nästan bara hört dåliga saker om KRIS, men det kan bero på att min styvmor jobbat inom psyk/missbruksvården i snart tio år. Många av de patienter hon har haft har varit i kontakt med KRIS, och det är också där de har halkat tillbaka in i antingen missbruk eller kriminalitet. Det hänger ju tyvärr ofta ihop; man stjäl/rånar för att få råd till knark, eller man gör saker man inte skulle gjort om man var vid sina sinnes fulla bruk.

Nu vet jag inte hur stor procentandel av KRISarna som klarar sig, men på henne verkade det iallafall som att KRIS för många är en groplats för en ny bana för kriminalitet eller missbruk.

Folk får gärna förklara det som är bra med KRIS också; hittills har det bara varit jag som fått förklara mig.

jwzrd
2009-03-29, 13:15
Du snackar om människor som är helt fira från knark som kommer ut ur finkan, där får de kontakt med KRIS, börjar knarka och kommer till din mamma?

Scratch89
2009-03-29, 13:16
Du snackar om människor som är helt fira från knark som kommer ut ur finkan, där får de kontakt med KRIS, börjar knarka och kommer till din mamma?

Nej. Hur så?

Hon är inte min mamma heller, för den delen. ;)

Mourten
2009-03-29, 13:44
Måste exkriminella organisera sig? Kan de inte bara plugga/jobba som vanligt folk? Det är ju inte helt omöjligt att det var en organisering med förbrytare som fick dem att hamna i fängelset från första början.

Man hör på dina åsikter att du gjort många voltor... NOT

Har du någon egen erfarenhet i frågan förutom vad din styvmors knarkade klienter som muckat, vart rena å sen fått knark från KRIS (vilket jag betvivlar) sagt.

De är jävligt tufft att mucka, även om du vill bli hederlig så förakts du av hela samhället och står på gatan utan pengar, då är de sjukt lätt att falla tillbaka i de ända man kan, nämligen begå brott. Då är de bra att KRIS finns med människor som tagit sig ur exakt samma sits.

Scratch89
2009-03-29, 13:51
Man hör på dina åsikter att du gjort många voltor... NOT
Hur många gånger har du själv suttit i fängelse?

Har du någon egen erfarenhet i frågan förutom vad din styvmors knarkade klienter som muckat, vart rena å sen fått knark från KRIS (vilket jag betvivlar) sagt.
Jag sa inte att de fick knark av KRIS, utan snarare att KRIS kunde bli ett kontaktnät för vidare missbruk och kriminalitet.

De är jävligt tufft att mucka, även om du vill bli hederlig så förakts du av hela samhället och står på gatan utan pengar, då är de sjukt lätt att falla tillbaka i de ända man kan, nämligen begå brott. Då är de bra att KRIS finns med människor som tagit sig ur exakt samma sits.
Kan de som hamnar i fängelse inte göra annat än att bara begå brott?

backflash
2009-03-29, 13:52
De är jävligt tufft att mucka, även om du vill bli hederlig så förakts du av hela samhället och står på gatan utan pengar, då är de sjukt lätt att falla tillbaka i de ända man kan, nämligen begå brott. Då är de bra att KRIS finns med människor som tagit sig ur exakt samma sits.

Hur tog sig medlemmarna i KRIS ur dessa situationer? Det enda de kan är ju att begå brott (Mourten, 2009).

jwzrd
2009-03-29, 13:53
Hur många gånger har du själv suttit i fängelse?

Jag sa inte att de fick knark av KRIS, utan snarare att KRIS kunde bli ett kontaktnät för vidare missbruk och kriminalitet.

Kan de som hamnar i fängelse inte göra annat än att bara begå brott?

Scratch... för fan.

Rockhard
2009-03-29, 13:57
Längre straff! då hade dom i kris suttit inne och vi sluppit denna organisering :p

Mourten
2009-03-29, 14:00
Jag har bara suttit i häktet men har som tidigare nämnt bekanta som tagit sig ur skiten med hjälp av kris.

Aja orkar inte förklara för dig, scrath89 att jorden är rund.

backflash
2009-03-29, 14:09
Jag har bara suttit i häktet men har som tidigare nämnt bekanta som tagit sig ur skiten med hjälp av kris.

Aja orkar inte förklara för dig, scrath89 att jorden är rund.

Problemet här, som vissa ser som självklart eftersom de inte erbjuder en förklaring, är att KRIS beskrivs lite som magi.

1.) Gå till KRIS
2.) ???
3.) en ny chans i livet

Hur jobbar de, och vilka andra organisationer är de knutna till som kan leda till att medlemmarna får kontakter är antagligen önskvärd information. Att kunna presentera en möjlig negativ sida STÄRKER uppfattningen av det som en bra organisation, om man samtidigt presenterar andra positiva sidor. Säger man däremot 'du förstår inte', eller att 'det är ju de enda de kan' i relation till nymuckade människor får man antagligen finna sig i att någon är tacksam för att inte förstå.

Scratch89
2009-03-29, 14:12
Scratch... för fan.

Nu försöker jag väl iofs bara använda hans retorik tillbaka, men... Vad var det du reagerade på?

Scratch89
2009-03-29, 14:13
Jag har bara suttit i häktet men har som tidigare nämnt bekanta som tagit sig ur skiten med hjälp av kris.

Aja orkar inte förklara för dig, scrath89 att jorden är rund.

Du har fortfarande inte svarat på om du anser att de som kommer ut från fängelset bara kan begå brott.

Mourten
2009-03-29, 14:18
Du har fortfarande inte svarat på om du anser att de som kommer ut från fängelset bara kan begå brott.

Nej de anser jag inte. Men dom själva tror de eftersom själv känslan är låg.

Som jag sa, när dom muckar från kåken och inte lyckas få ett jobb, bostad eller ekonomi så är de lätt hänt att de faller tillbaka i gamla banor, som är de dom känner bäst, nämligen kriminaliten. Säger de för 3e gången, jag har sett de hos polare många gånger. Dvs efter första voltan fastnar dom i en ond cirkel och gör flera om dom inte får bra hjälp av personer som förstår problemen, tex KRIS.

Frost
2009-03-29, 14:28
Tror KRIS har en viktig roll att spela. Nu har jag begränsad egen erfarenhet av problematiken men vill minnas studier som påvisat just nätverkandet som det som försvårar för de flesta att bryta sig ur gamla banor. Det är förmodligen inte så lätt att komma in i ett normalt "Svenssonnätverk" som belastad. Så länge KRIS verkligen är vad de utger sig för att vara ser jag det som en ypperlig möjlighet för belastade att ingå i något konstruktivt, utan att det för den skull är ett myndighetspåhitt. Det är klart att inte alla KRIS-enheter fungerar som de borde, men det förhindrar ju inte att ursprungstanken är god.

Lelle Pelle
2009-03-29, 14:38
De är jävligt tufft att mucka, även om du vill bli hederlig så förakts du av hela samhället och står på gatan utan pengar, då är de sjukt lätt att falla tillbaka i de ända man kan, nämligen begå brott. Då är de bra att KRIS finns med människor som tagit sig ur exakt samma sits.

Jag har hört att om man inte vill få det "jävligt tufft" efter muck, och inte föraktas(ja, klart som fan man ser ner på brottslingar) av samhället, så kan man ju helt enkelt skita i att göra brotten.

Jag håller för övrigt med Schrats89, jag tycker inte om att ex-brottslingar ska organisera sig. Och nej, jag har inget bättre förslag(förutom då utökad fängelsetid).

Mourten
2009-03-29, 15:21
Lelle Pelle jag är glad att du förhoppningsvis inte har något att säga till om hur Sverige ska styras. Om din dotter våldtas framför din ögon och du dödar killen är du alltså en värdelös människa för resten av livet ?
Bara för att du en gång eller flera gånger begått brott tycker iaf inte jag att person har förbrukat sin rätt till ett drägligt liv. Därför bor jag i Sverige och inte i tex USA.

Scratch89
2009-03-29, 15:30
Lelle Pelle jag är glad att du förhoppningsvis inte har något att säga till om hur Sverige ska styras. Om din dotter våldtas framför din ögon och du dödar killen är du alltså en värdelös människa för resten av livet ?
Bara för att du en gång eller flera gånger begått brott tycker iaf inte jag att person har förbrukat sin rätt till ett drägligt liv. Därför bor jag i Sverige och inte i tex USA.

Men bra exempel där.

Det finns fortfarande ingen som säger att man vill ta ifrån folk deras rätt till ett drägligt liv. Du verkar läsa det du vill läsa.

C.E.J.
2009-03-29, 15:31
Jag har bara suttit i häktet

Får man fråga lite snabbt, för vadå?

MasterChief
2009-03-29, 15:42
Får man fråga lite snabbt, för vadå?

Stora trapz

CroCop
2009-03-29, 15:45
Om nu KRIS är så jävla bra då borde väl PRIS också vara en bra idé?
Pedofilers revansch i samhället

Jag och många med mig som inte är pedofiler kan ju förstås inte förstå oss på hur synd det är om pedofiler och hur svårt det är för dem att återanpassa sig till livet utanför anstalterna när de kommer ut.
Självklart är det ju en jättebra idé att de sluter sig inom en egen grupp när de kommer ut för kontakten med övriga samhället är ju så svååååår! (fan har märkt att kriminella verkar helt sakna jävlaranamma)

Så Ulf Ohlsson,Alexandra-mannen och Anders Eklund mår säkert jävligt bra av att träffas inom PRIS när de blivit utsläppta men frågan är hur bra det är för övriga samhället? Jag tror att det finns viss risk att det inte bara är frimärkssamlingar och fågelskåderi de disskuterar på sina möten,kanske är det bäst om de inte träffas så mycket då de förmodligen har jävligt dåligt inflytande på varandra och kan sitta och egga upp varandra och därmed rasera år av terpeutisk behandling som de fått i fängelset.


Men vad vet jag,jag är ju varken pedofil eller kriminell (hör du det Mourten? Jag har gjort noll "voltor" då får jag väl inte öppna käften?) så jag borde väl inte ha en åsikt.

Scratch89
2009-03-29, 15:46
Stora trapz

:hbang:

coxie
2009-03-29, 15:48
Om nu KRIS är så jävla bra då borde väl PRIS också vara en bra idé?
Pedofilers revansch i samhället

Jag och många med mig som inte är pedofiler kan ju förstås inte förstå oss på hur synd det är om pedofiler och hur svårt det är för dem att återanpassa sig till livet utanför anstalterna när de kommer ut.
Självklart är det ju en jättebra idé att de sluter sig inom en egen grupp när de kommer ut för kontakten med övriga samhället är ju så svååååår! (fan har märkt att kriminella verkar helt sakna jävlaranamma)

Så Ulf Ohlsson,Alexandra-mannen och Anders Eklund mår säkert jävligt bra av att träffas inom PRIS när de blivit utsläppta men frågan är hur bra det är för övriga samhället? Jag tror att det finns viss risk att det inte bara är frimärkssamlingar och fågelskåderi de disskuterar på sina möten,kanske är det bäst om de inte träffas så mycket då de förmodligen har jävligt dåligt inflytande på varandra och kan sitta och egga upp varandra och därmed rasera år av terpeutisk behandling som de fått i fängelset.


Men vad vet jag,jag är ju varken pedofil eller kriminell (hör du det Mourten? Jag har gjort noll "voltor" då får jag väl inte öppna käften?) så jag borde väl inte ha en åsikt.

Med Pedobear som logga så så stödjer jag till 100%.

Looney
2009-03-29, 16:07
Någon som vet vart man kan se dokumentären som gick om KRIS?

Kräket
2009-03-29, 16:13
Haha vilket dravlande i denna tråd. Får lite en känsla av att det är en diskussionsklubb för aftonbladets läsare....:D

Tror KRIS har en viktig roll att spela. Nu har jag begränsad egen erfarenhet av problematiken men vill minnas studier som påvisat just nätverkandet som det som försvårar för de flesta att bryta sig ur gamla banor. Det är förmodligen inte så lätt att komma in i ett normalt "Svenssonnätverk" som belastad. Så länge KRIS verkligen är vad de utger sig för att vara ser jag det som en ypperlig möjlighet för belastade att ingå i något konstruktivt, utan att det för den skull är ett myndighetspåhitt. Det är klart att inte alla KRIS-enheter fungerar som de borde, men det förhindrar ju inte att ursprungstanken är god.

Tror du slår huvudet på spiken.

KRIS är liksom inte till för någon som "slagit ihjäl killen som våldtagit hans dotter" (eller hur nu exemplet löd *rolleyes*), utan till för folk som i det närmaste gjort kriminalitet till en karriär. För dessa människor är nog begreppet 'karriär' ett ganska porträtterande begrepp. I många fall handlar det om en sorts socialisering in i kriminalitet, parallellt med ett tilltagande avståndstagande från det "vanliga" samhället. I slutänden när "karriäristen" verkligen kommit upp på banan, ja då har h*n inte bara lämnat allt svensson-liv, utan även förmågan att känna någon form av ömsesidighet med svensson. I slutänden har alla former av "normala" nätverk rivits, och misstron är total.

KRIS kan i gynnsamma fall vara dem som vägleder den f.d. kriminelle karriäristen tillbaka. En sorts omvänd socialisering, motsatt den tidigare genomgågna. Problemet består i att den kriminelle befinner sig i ett ganska perverterat normsystem, vilket misstänkliggör folk som inte förstår detta normsystem. Därför kan kris erbjuda den vägledning som vanligt folk som Scratch89 inte kan. Därför är de förmögna att vara till bättre hjälp för kriminella än genomsnitts-svensson.

CroCop diskuterar du ens samma sak som folk i denna tråd? *screwy*

Kwon
2009-03-29, 16:21
Scratch är väl rädd att om man, som fd kriminell, lättare återgår till gamla banor när de man mest umgås med (i KRIS) också är fd kriminella, men om de verkligen ger stöd och verkligen försöker hjälpa de i problem är det ju bra!

För vissa (enstaka fall) kanske det är bättre/enklare att integrera sig i samhället bland vanligt folk, men för den större delen blir man betraktad lite som paria efter att ha kommit ut från fängelset, helt utan support.

Hoppas KRIS kan påverka och göra saker bättre!

Lelle Pelle
2009-03-29, 16:26
Lelle Pelle jag är glad att du förhoppningsvis inte har något att säga till om hur Sverige ska styras. Om din dotter våldtas framför din ögon och du dödar killen är du alltså en värdelös människa för resten av livet ?
Bara för att du en gång eller flera gånger begått brott tycker iaf inte jag att person har förbrukat sin rätt till ett drägligt liv. Därför bor jag i Sverige och inte i tex USA.
Bra exempel. Och nej, det är jag inte då jag övertar min dotters(som jag inte har) nödvärnsrätt och brukar det våld som behövs.

Lelle Pelle
2009-03-29, 16:30
Bra exempel. Och nej, det är jag inte då jag övertar min dotters(som jag inte har) nödvärnsrätt och brukar det våld som behövs.

Dessutom betvivlar jag på att jag hade behövt hjälp av KRIS för att skaffa jobb och "komma in i samhället", även om jag blivit dömd för det.

Mourten
2009-03-29, 16:59
CroCop jag stödjer inte brottslighet jag försöker beslysa ett problem som de flesta "svenssons" inte har en aning om existerar.

Jag kommer inte svara på frågor om min tid i häkten.

Spene
2009-03-29, 19:29
Verkar inte kosta så mycket skattepengar. Drivs av engagerade människor som verkligen bryr sig.
Visst skulle det vara optimalt om man kunde sätta 5 icke-kriminella "coacher" på varje individ som muckar, men KRIS bör vara betydligt bättre än ingenting.

palme
2009-03-29, 20:06
Referensen till motorcykelgängen tycker jag är ganska underlig?

Snarare korkad.

Chaan
2010-10-09, 04:26
Båda har officiellt kontor i Stockholm. Excons tog över KRIS lokaler och KRIS flyttade till Norrmalm (cirka en kilometer från Sveriges beryktat hårdaste snutstation).

Chaan
2010-10-09, 04:29
Sen var de har med Bandidos och HA att göra de var de kassaste jag har hört, är som att jämföra KRIS med sossar och borgare.

Den jämförelsen gillade jag.

Chaan
2010-10-09, 04:42
Läste om tråden igen - många här vet mycket mer än mig. KRIS vann omröstningen men är det bara för att det är välkänt sedan många år? Ingen hade en motivering till röstningen.

Excons är det verkligen en internationell grej som det låter? Varför har båda grupperna försvunnit ur media (har de det? Jag följer inte samhällsutvecklingen slaviskt längre) Har båda gängen blivit svagare av splittringen?

Degpekka
2010-10-09, 12:19
Jag fattar inte meningen med tråden? Båda grupperna vill ju väl och jag tycker deras verksamhet är viktig.

filmjölk
2010-10-09, 12:28
Flera i KRIS är aktiva narkomaner och/eller har knappast lämnat kriminaliteten bakom sig, själva idén är god, men organisationen är alldeles för öppen och förlåtande mot vissa element som bara drar ner andra tillbaks i smutsen.

jag förstår att det bildas alternativ, då som sagt idén är god, men organisationen är kaputt.