handdator

Visa fullständig version : Onlive - grafikkortens och konsolernas död?


ceejay
2009-03-28, 22:48
2009-03-24 19:50
Tomas Andersson
189 kommentarer

Framtidens spelteknik kan innebära slutet på dyra datoruppgraderingar. I alla fall om Onlives löften visar sig genomförbara. Det handlar om en ny tjänst som både distribuerar spelen och sköter själva beräkningen; det enda du behöver är en enkel dator (Windows-burkar och Macintosh stöds) eller en "mikrokonsol" (den senare kopplas till din tv) och en uppkoppling värd namnet.

Idén är att du använder ett styrdon på din lokala maskin, precis som vanligt. Men istället för att din maskin sköter prestandakrävande beräkningar skickas data iväg till Onlives servrar. De sköter kalkylerandet och skickar sedan tillbaka en videosignal till dig. Patenterad videokomprimeringsteknik ska enligt tillverkarnas upgift vara så effektiv att du kan lira grafikmonster som Crysis på nära nog maxad grafik, och det med maskiner utan någon som helst grafikprestanda att skryta med. Eller, för den delen, med en liten manick som sänder data till din teve.

Bakom projektet, som presenterades på Game Developers Conference i San Francisco, står Steve Perlman (grundare av Rearden Studio, tidigare bland annat på Atari och Apple) och Mike McGarvey (tidigare Eidos). Rearden har specialiserat sig på snabb och effektiv videokomprimering och det sägs att Onlive-tjänsten kommer kunna skicka data på mindre än en millisekund. Omring en millisekund sägs också företagets komprimeringsteknik ta på sig för att komprimera video. En uppkoppling på sisådär 1,5 Mbit per sekund ska ge videokvalitet i paritet med Wii medan 5 Mbit/s ger HDTV-kvalitet.

Onlive innebär att du inte längre behöver installera spelen, eller äga dem på skiva för den delen. Ett gäng stora utgivare samarbetar redan med utvecklarna, till exempel EA, Codemasters, Ubisoft, Atari, Take-Two och Epic, och därmed kommer du köpa någon sorts prenumerationstjänst för att kunna lira.

Tycker du att det låter för bra för att vara sant? Tja, det låter onekligen ruskigt lovande. Men samtidigt kommer åtskilliga rapporter från GDC från folk som sett underverket i aktion och säger att det fungerar förvånansvärt bra (om än i en kontrollerad miljö). Sluten betatestning av tjänsten pågår för närvarande och det finns ett SDK (utvecklingskit) som spelföretag kan ta del av. Öppen betatestning uppges vara inplanerad till sommaren och premiär senare i år.

Nedan ett par filmklipp där utvecklarna redogör för hur Onlive fungerar.


Del: 1
http://www.gametrailers.com/pl ayer/47080.html

Del: 2
http://www.gametrailers.com/pl ayer/47082.html

OnLive's officiella hemsida:
http://www.onlive.com


Extra videos:

http://www.gamespot.com/shows/ on-the-spot/?series=on-the-spo t&event=on_the_spot20090324 En 50 minuters film om OnLive (tack till "FortuN" #12)

Som det står ovan så behöver du inte endast använda datorn för att köra spel, du kan även köpa en så kallad mikrokonsol.

Mikrokonsolen: http://www.gameinformer.com/NR /rdonlyres/3C62EB47-9505-4D10- 82FA-5F11C528163C/17978/onlive 2.jpg

Och du kan även köpa en handkontroll som funkar både till datorn och till konsolen.

Handkontrollen: http://news.cnet.com/i/bto/200 90323/090313_redeemer_hero_sho t1_onwhite_610x471.jpg




Detta är saxat från FZ.SE

mikaelj
2009-03-28, 22:55
Tveksamt, för hög latency.

Musselbank
2009-03-28, 23:01
Onlive-tjänsten kommer kunna skicka data på mindre än en millisekund. Omring en millisekund sägs också företagets komprimeringsteknik ta på sig för att komprimera video.

Tänk ändå! :rolleyes:

Mer on topic tror jag som mikaelj att grafikintensiva spel inte är det mest klockrena att krana via nätet. Men till nästan allt annat vore det najs.

Prankie
2009-03-28, 23:35
Låter nästan som ett aprilskämt, men om det byggs ut kan det bli mycket intressant.

Fredszky
2009-03-28, 23:48
jag tror det är framtiden ändå, med snabbare uppkopplingar och datakraft behövs inte en installation hemma. Plus att det måste bli rejält mycket svårare att hacka då man inte tillåts skicka annan data än pilar+a&b.

mikaelj
2009-03-28, 23:51
60Hz = <16ms fördröjning. Kan ju förstås hoppa frames, men "meh".

shadowfire
2009-03-28, 23:56
jag jobbar ju med IT och allt går mot virtuallisering... så det är inget o fundera på, det blir så på spelsidan med.

PixelMiner
2009-03-29, 00:45
Blir dock tungt att trycka igenom en bildsignal i full HD-kvalitet (eller högre) genom internet utan att det blir för hög latency. Iallafall om man inte skall komprimera sönder signalen fullständigt...

Det kan ju vara svårt nog att få igenom alla states i spelen som det ser ut idag. Så jag säger, utan att läst så nog, att deras teknik INTE kommer funka.

mjölk-dryck
2009-03-29, 01:08
Det stora frågetecknet måste ändå vara hur de ska lyckas på prestanda-fronten, blir tjänsten populär (vilket den lär bli om de får den att fungera ordentligt) kan man lugnt räkna med xx antal miljoner användare som kör galet krävande spel samtidigt. Låter intuitivt som önsketänkande men samtidigt satsar stora speltillverkare på onlive så man kan ju alltid hoppas *cupid*

King Grub
2009-03-29, 09:07
Själva konceptet är säkert framtiden för spelande, men jag tror absolut inte att det är just det här som kommer att vara det som slår.

forslund
2009-03-29, 09:34
Med IPv6 fullt utslaget och ipv4 dött kommer hastigheterna höjas enormt.

Allting, som shadowfire säger, går mot virtualiseringar inom IT.

Jag kan inte vänta på framtiden. *popcorn*

Baan
2009-03-29, 10:44
Med IPv6 fullt utslaget och ipv4 dött kommer hastigheterna höjas enormt.

Allting, som shadowfire säger, går mot virtualiseringar inom IT.

Jag kan inte vänta på framtiden. *popcorn*

Övergång till ny IP-version är främst för att ha större adressutrymme. Inte prestanda, även om vissa saker fungerar bättre. För bättre latency är det nog främst alla switchar på vägen som behöver förbättras (alternativt vilka vägar man väljer också).

Sniggel
2009-03-29, 10:58
Kan det här tänkas vara bättre för miljön? Lägre konsumption av hårdvara för slutkunden. Å andra sidan kommer krävs det mycket mer prestanda i andra änden och regelbundna uppdateringar för de som tillhandahåller såda här tjänster.
Vad tror ni?

High1ander
2009-03-29, 12:37
Själva konceptet är säkert framtiden för spelande, men jag tror absolut inte att det är just det här som kommer att vara det som slår.

+1

Jag har alltid trott att vi i slutandan kommer ha "superdatorer" och alla coola iPhones osv. kommer vara upkopplade mot dem for sina berakningar istallet for att forsoka fa sma barbara saker gora sjalva berakningarna. Ungefar som att det man kommer ha ar Remote Desktops. Sjalvklart kommer nog mobiler ocksa ha CPU-kraft for det ena o det andra, men nar man vill spela framtidens spel i framtiden sa kommer man helt enkelt bara overfora informationen istallet for framstalla den sjalv.

Sen tror jag att OnLive kan funka, att de kommer kora Crysis tror jag inte pa, men andra spel som StarCraft som bara behover 200-300 mhz, skulle passa perfekt.

Snobbe
2009-03-29, 12:44
+1

Jag har alltid trott att vi i slutandan kommer ha "superdatorer" och alla coola iPhones osv. kommer vara upkopplade mot dem for sina berakningar istallet for att forsoka fa sma barbara saker gora sjalva berakningarna. Ungefar som att det man kommer ha ar Remote Desktops. Sjalvklart kommer nog mobiler ocksa ha CPU-kraft for det ena o det andra, men nar man vill spela framtidens spel i framtiden sa kommer man helt enkelt bara overfora informationen istallet for framstalla den sjalv.

Sen tror jag att OnLive kan funka, att de kommer kora Crysis tror jag inte pa, men andra spel som StarCraft som bara behover 200-300 mhz, skulle passa perfekt.

Tänker du skillnaden är det inte så stor skillnad inte för dig och din "onlive sak" iaf. Handlar om att servern ska kunna köra spelet och om dom har prestandan på servrarna som krävs vilket de lär ha om de får månadskostnad osv så spelar det ingen roll om det är SC lr Crysis genom internet kabeln som streamas till dig. Dock tror jag det kommer lagga tyvärr iaf just nu kanske blir bättre i framtiden.

mikaelj
2009-03-29, 13:08
Kan det här tänkas vara bättre för miljön? Lägre konsumption av hårdvara för slutkunden. Å andra sidan kommer krävs det mycket mer prestanda i andra änden och regelbundna uppdateringar för de som tillhandahåller såda här tjänster.
Vad tror ni?

Vissa skalmöjligheter, men spel är en typisk grej man inte tjänar på att köra i en virtualiserad miljö (spel ska köra i 100% CPU hela tiden or bust).