handdator

Visa fullständig version : Att bli Dj


mistermr
2009-03-28, 13:34
Hej

Har inte postat på forumet ett bra tag nu. Men nu vill jag gärna ha er hjälp kära Kolozzeummedlemmar.

Det är så att jag alltid har varit intresserad av musik och framförallt eurodance, house och dansmusik i allmänhet.

Just nu har jag kommit till slutsatsen att jag gärna vill lära mig att mixa musik och eventuellt bli en Dj.

Nu har jag ingen aning om var man kan köpa utrustning, kan gå på kurser mm.

Man kanske inte ens behöver gå på kurs, utan att man måste skaffa sig en grundutrustning för att lära sig via trial and error?

Så då undrar jag om ngn kan hjälpa mig med lite tips och info?

mvh

-squat-
2009-03-28, 13:39
Hur gammal är du? Har du någon ungdomsgård i närheten?

mistermr
2009-03-28, 13:41
Hur gammal är du? Har du någon ungdomsgård i närheten?

Jag är 27 år gammal och känner faktiskt inte till ngn ungdomsgård och har aldrig heller vistats på en sådan när jag var yngre.


mvh

-squat-
2009-03-28, 13:45
Ok. Du är du för gammal för att hänga på ungdomsgårdar.
Några utbildningar finns inte vad jag vet. Men det har funnits. Det närmaste du kan komma den typen av utbildning är ljudtekniker. Vill du på ett billigt sätt lära dig göra musik så är denna programvara en bra början: http://www.propellerheads.se/products/reason/

mistermr
2009-03-28, 13:54
Ok. Du är du för gammal för att hänga på ungdomsgårdar.
Några utbildningar finns inte vad jag vet. Men det har funnits. Det närmaste du kan komma den typen av utbildning är ljudtekniker. Vill du på ett billigt sätt lära dig göra musik så är denna programvara en bra början: http://www.propellerheads.se/products/reason/

En utbildning i ljudteknik kan vara av intresse särskilt då jag redan är en utbildad civilingenjör så många kurser kan jag bara tillgodoräkna mig. Men finns det inga ljudteknikprogram på 80 hp eller i alla fall mindre än 3 år?

Finns det verkligen inga renodlade Dj-kurser som visar hur man hanterar ett mixerbord mm?

Sedan är det bäst att öva på datorn först och sedan tillämpa det på ett mixerbord eller tvärtom?

mvh

hahavaffan
2009-03-28, 14:03
Köp en enkel mixer och en skivspelare/cd-spelare om du har. Koppla dator och skivspelare/cd-spelare till mixern, och dra igång nåt DJ-program på datorn, och börja lär dig hur grunderna funkar. Verkar det skoj, och du lär dig göra iaf schyssta övergångar, så kan du ju ge dig an Pioneer-spelarna som är något mer avancerade. Det bästa är ju om du kan få provspela tillsammans med nån som kan på en studentkår eller liknande.

-squat-
2009-03-28, 14:05
En utbildning i ljudteknik kan vara av intresse särskilt då jag redan är en utbildad civilingenjör så många kurser kan jag bara tillgodoräkna mig. Men finns det inga ljudteknikprogram på 80 hp eller i alla fall mindre än 3 år?

Finns det verkligen inga renodlade Dj-kurser som visar hur man hanterar ett mixerbord mm?

Sedan är det bäst att öva på datorn först och sedan tillämpa det på ett mixerbord eller tvärtom?

mvh



Det finns en yrkesutbildning som är kortare. http://www.saestockholm.se/

Om du googlar på dj-kurser så hittar du. Men att lära sig grunden (taktmixa) tror jag du lär dig rätt snabbt ändå. kolla annars detta forum:
http://forum.studio.se/index.php?showforum=37

Det bästa är nog att börja direkt med ett mixerbord ja. Men grejen med att börja med en mjukvara är ju för att se om det är din grej. Lite dumt att köpa skivspelare, mixer, sampler, Synth, Trummaskin etc för tusentals kronor.

mistermr
2009-03-28, 14:49
Det finns en yrkesutbildning som är kortare. http://www.saestockholm.se/

Om du googlar på dj-kurser så hittar du. Men att lära sig grunden (taktmixa) tror jag du lär dig rätt snabbt ändå. kolla annars detta forum:
http://forum.studio.se/index.php?showforum=37

Det bästa är nog att börja direkt med ett mixerbord ja. Men grejen med att börja med en mjukvara är ju för att se om det är din grej. Lite dumt att köpa skivspelare, mixer, sampler, Synth, Trummaskin etc för tusentals kronor.

KY-utbildningar är gratis antar jag?

mvh

bear.flowertwig
2009-03-28, 14:50
Det finns ett antal program som du kan börja att leka med innan du lägger en massa dyra pengar på mixers och cd-spelare.

Googla:
Virtual dj
Traktor
Fruity loops

Iom ditt intresse borde det väl inte vara så långsökt att lära känna och hänga med djs där du bor? Bästa sättet in. De kan visa hands on.

-squat-
2009-03-28, 14:51
Tror den kostar deg. Men jag är inte säker.

-squat-
2009-03-28, 14:52
Det finns ett antal program som du kan börja att leka med innan du lägger en massa dyra pengar på mixers och cd-spelare.

Googla:
Virtual dj
Traktor
Fruity loops

Iom ditt intresse borde det väl inte vara så långsökt att lära känna och hänga med djs där du bor? Bästa sättet in. De kan visa hands on.

Precis. Det är så många har lärt sig grunderna. Sen när man väl har den så är det bara träna på egen hand.

bear.flowertwig
2009-03-28, 14:55
KY-utbildningar är gratis antar jag?

mvh

Skit i såna kurser. "Bröderna Mendez dj-skola" lär inte ge dig några jobb... Lär dig taktmixa till att börja med. Sen finnas det massor av forum där du kan snacka med likasinnade. Lägga upp mixar, få feedback och lära dig mer. Det kortkastade pengar att betala för det. Lovar att exakt 0 av de mest framgångsrika svenska djs som finns gått i nån skola. Pratar vi producera (även om den absoluta majoriteten garanterat är självlärda även här) är det en annan sak men ta en sak i taget, du vinner på att ha lärt dig mixa ordentligt först. Lycka till!

mistermr
2009-03-28, 15:01
Skit i såna kurser. "Bröderna Mendez dj-skola" lär inte ge dig några jobb... Lär dig taktmixa till att börja med. Sen finnas det massor av forum där du kan snacka med likasinnade. Lägga upp mixar, få feedback och lära dig mer. Det kortkastade pengar att betala för det. Lovar att exakt 0 av de mest framgångsrika svenska djs som finns gått i nån skola. Pratar vi producera (även om den absoluta majoriteten garanterat är självlärda även här) är det en annan sak men ta en sak i taget, du vinner på att ha lärt dig mixa ordentligt först. Lycka till!

Låter väldigt vettigt faktiskt. Men när det gäller traktor DJ finns det ngn tutorial som kan få en att starta på ett korrekt sätt?

mvh

bear.flowertwig
2009-03-28, 15:28
Låter väldigt vettigt faktiskt. Men när det gäller traktor DJ finns det ngn tutorial som kan få en att starta på ett korrekt sätt?

mvh

Sök och du ska finna... ;) Kolla google och you tube.

mistermr
2009-03-28, 15:30
Sök och du ska finna... ;) Kolla google och you tube.

Det är problemet, sökte men fann ej.


mvh

Dav0d
2009-03-28, 15:40
Jag har en polare som idag är 24 år gammal. Han fick en likadan känsla som du fått vid nuvarande tidpunkt för 2 år sedan. Det han gjorde var att ladda ner program till datorn och börja mixa. Bara börja hålla på att mixa låtar, lyssna på låtar, skapa låtar, absolut allting en dj gör med musik försökte han lära sig framför sin dator flera timmar per dag. Sedan köpte han mixer bord och dyrare anläggningar. Idag efter 2-3 år har han spelat på väldigt många privatfester och blivit riktigt duktig.

Nu var detta inte ett bra formaterat inlägg :) Men jag hoppas du förstog poängen, övning ger färdighet. Samt vad jag uppfattat om att bli en bra DJ är att bara börja lära sig det på egen hand. Inga kurser utan ett stort engagemang, intresse och motivation att nonstop timmar per dag leva sig in i skiten.

Så börja tanka ett par program nu och börja mixa, lär dig göra sköna övergångar mellan låtar etc.

bear.flowertwig
2009-03-28, 19:45
Det är problemet, sökte men fann ej.


mvh

Jag vet inte exakt vad du är ute efter men för att göra sina första mixar i virtual dj/traktor behövs knappast nån mer omfattande introduktion. Har du försökt?? Skaffa Virtual DJ är mitt tips, det finns med en user guide som är idiotsäker.

Fat tony
2009-03-28, 20:10
tja, vill du prova på så kan du typ ladda ner virtualDJ och prova, känna på och testa lite ifall DJ är något för dig.

Sen om du bor i någon större stad kan du försöka få testa spela i någon klubb på derras utrustning om du har kontakter, eller söka upp en DJ i området och spela på personens utrustning?

vill du köpa något så rekomenderars:
www.vdjaudio.se
www.thomann.de/se/index.html

inget från www.billebro.se
deras saker är kassa, dem använder inte samma leverantörer

angånde gear o märke är dem ledande pioneer och denon sen är Numark och American audio lite biligare märken, annat är väldigt opålitligt(gäller ej mixers)

sen ta reda på hur du vill mixa?
på vinyl eller cd-spelare, sen om du vill använda serato eller inte

väljer du cd-spelare så måste du välja om du vill spela i 19" rack eller om du vill köra med tabeltops

själv kollade jag på ett par Denon DN-S1200 spelare och Denon DN-X120 mixer med softcase och denon HP1000 hörlurar

men det gear skulle kosta mig ca 14000

sen är det bra i fall du kollar begagnat i första hand

Lycka till// Fat Tony