handdator

Visa fullständig version : Bänkpress!


Frillan
2009-03-28, 13:00
Bänkpress på SL vis eller klassisk vanlig rak? Vilken isolerar brösten mest? Är det individuellt hur man får bäst kontakt i bröstmuskulaturen? :smash:

Musselbank
2009-03-28, 13:09
Nu ska vi se, vad framstår som mest logiskt? *jorgen*

doommessiah
2009-03-28, 13:12
Bänkpress på SL vis utföres till viss mån för att inte isolera en viss muskelgrupp, utan att kunna pressa så mycket vikt som möjligt med alla tillgängliga muskelgrupper...så för att isolera bröstet så är SL-bänk kass. Däremot är det inte sagt att det bygger bröstet sämre, pga den enorma överbelastning som trots all hamnar på bröstet så växer det ganska friskt där ändå:)

Är man ute efter att isolera bröstet så kan man nog köra med stången högt mot översida bröst, gissar jag.

rockafellah
2009-03-28, 13:43
vad är SL?:P styrkelyft?:D

ceejay
2009-03-28, 13:50
vad är SL?:P styrkelyft?:D

ajjemän

CVN
2009-03-28, 13:54
Vad är det för skillnad på SL och vanlig då? :S

ElecTr0n
2009-03-28, 14:49
Om jag vore dig skulle jag satsa på vanlig i alla fall. Men som doommessiah sa så växer de nog bra på SL vis också p.g.a. den grova överbelastningen. Men mindre skaderisk och bättre träff på "rätt ställe" får du nog vid vanlig.

hasic
2009-03-28, 15:30
Vad är det för skillnad på SL och vanlig då? :S

I styrkelyft gör man allt för att få upp vikten, oavsett hur det görs (brygga och dylikt).

dared
2009-03-28, 15:58
Just nu kör jag likt SL-vis för att jag tycker det är ruggigt kul att utveckla en lite annorlunda teknik där det gäller att få upp mycket vikt, dessutom har jag en bröst/tricep/axlar splitt och då tar övningen väldigt mycket på de delarna.

Dock så kompletterar jag med hyfsat strikta hantelpressar (där jag lägger ned djupt och ganska högt upp)/framåtlutande dips/flyes/snea bänkpressar med fokus på bröst och ej vikt.. etc.etc..

Variation förnöjer, det är dock ruggigt kul att kötta SL-typ i bänken tycker jag.

C.E.J.
2009-03-28, 21:32
Kommer att tänka på denna:

http://www.bodyrecomposition.com/training/benching-with-the-pecs.html

CVN
2009-03-28, 22:35
I styrkelyft gör man allt för att få upp vikten, oavsett hur det görs (brygga och dylikt).

Jaha, så SL är väldigt ostrikt och inte tillåtet i tävling? Typ som i bänkpress när man trycker upp röven och pressar?

ceejay
2009-03-28, 22:42
Jaha, så SL är väldigt ostrikt och inte tillåtet i tävling? Typ som i bänkpress när man trycker upp röven och pressar?

nä, själva SL-delen av bänk är ju att man försöker förkorta lyftvägen och kunna lyfta så tungt som möjligt. På tävling är det väldigt strikt, därför försöker man underlätta så mycket som möjligt för att kunna lyfta så tungt som möjligt ;)

Tricklev
2009-03-28, 23:58
I styrkelyft gör man allt för att få upp vikten, oavsett hur det görs (brygga och dylikt).

Inom regelverket, det finns fortfarande ett flertal regler om vad dom får och inte får göra, bland annat får häcken inte lyfta ifrån bänken.

hasic
2009-03-29, 01:45
Inom regelverket, det finns fortfarande ett flertal regler om vad dom får och inte får göra, bland annat får häcken inte lyfta ifrån bänken.

Förutsatte att folk skulle förstå att reglerna fortfarande måste följas. Men visst, kanske borde ha nämnt det.

Matsa
2009-03-29, 05:28
Om jag vore dig skulle jag satsa på vanlig i alla fall. Men som doommessiah sa så växer de nog bra på SL vis också p.g.a. den grova överbelastningen. Men mindre skaderisk och bättre träff på "rätt ställe" får du nog vid vanlig.

Skulle faktiskt säga att det är mindre skaderisk vid korrekt SL utförande. "Byggarbänk" belastar de svagare delarna mera men man kan ändå bli ganska stark i den, därför tror jag att den innebär högre skaderisk.

Damien Thorne
2009-03-29, 08:19
Är man ute efter att isolera bröstet så kan man nog köra med stången högt mot översida bröst, gissar jag.

Om man kör med stången mot översida bröst så finns det en större risk att man skadar axlarna.

Jag skulle hellre säga att i både vanlig bänkpress (byggarbänkpress) och SL-bänkpress så är det bra att sikta på bröstvårtorna. (Men om man bryggar jättemycket så siktar SL-bänkare på den högsta punkten på kroppen, dvs mellan magen och bröstet)

Men skillnaden är att man i byggarbänk har hela ryggen i bänken. I SL bänk har man bara övre ryggen och stjärten i bänken (Man bryggar/svankar för att minska lyftvägen maximalt)

dyxeldoff
2009-03-29, 13:13
sjalv kanner jag mig mycket sakrare och stabilare efter att jag tranat SL under en langre tid isf att ha kort bank typ en gang i veckan.

man far en sa fruktansvard viktkontroll. nar man kor med kloss trojja osv.

skadu bygga brost sa foreslar jag bred bank

doommessiah
2009-03-29, 13:18
Skaderisken blir absolut större om man träffar översida bröst, fast isoleringen blir bättre på det sättet...bäst tror jag dock att man tränar bröstet genom att överbelasta under lång tid med så liten skaderisk som möjligt ex SL-bänk:)

Det är bara att kolla in styrkelyftare som tävlade innan tröjorna blev extrema (tex Kenneth Mattson) deras bröstmuskler var enorma;)

FaXtioN
2009-03-29, 14:02
Får man länka till ett annat forum? om man inte får det så kan någon mod ta bort inlägget..

http://www.body.se/content/traning/artikel.asp?CID=56

Läs under Skillnader - Byggare och Lyftare..