handdator

Visa fullständig version : psyllium i gröt


Berry
2003-07-31, 19:28
Förstör man effekten av psylliumfröna om man har dem i gröten innan man kokar den, eftersom gelehöljet som bildas runt fröna kommer bildas direkt vid kontakten med vattnet? Ska man därför ha fröna "på" gröten istället? Kanske inte spelar någon roll.. bara kom att tänka på det :)

King Grub
2003-07-31, 19:43
Spelar ingen roll. Men själv föredrar jag att inte förstöra den goda gröten med de där illasmakande små rackarna. Jag sveper dem bredvid, så de försvinner ner så fort som möjligt.

LunaSpice
2003-07-31, 21:26
Detta kanske är en extrem korkad fråga men vad är psyllium för något och vad är det bra för? :smash:

Prankie
2003-07-31, 21:27
Sänka GI.

supremo
2003-07-31, 21:52
Originally posted by LunaSpice
Detta kanske är en extrem korkad fråga men vad är psyllium för något och vad är det bra för? :smash:

Gör en sökning.
Det har varit mycket diskussion om psylliumfrön fram och tillbaka.

Prankie
2003-07-31, 21:55
Isf kanske jag måste också ställa en dum fråga, vad är skillnaden på psyllium och linfrö?

Berry
2003-07-31, 22:00
det är olika sorters frön ;)

Berry
2003-07-31, 22:05
Originally posted by LunaSpice
Detta kanske är en extrem korkad fråga men vad är psyllium för något och vad är det bra för? :smash:

Psylliumfrön, aka loppfrön, är frön som i kontakt med vätska bildar ett geléliknande hölje omkring sig. I denna gelé kan kolhydrater bindas in och blir därmed dramatiskt långsammare. Man kompletterar sådeles en måltid med psylliumfrön för att sänka måltidens GI.

Prankie
2003-07-31, 22:08
Aha, två olika frön som gör samma sak och linfrö smakar inget. :)

Kimo
2003-07-31, 23:40
Originally posted by Prankie
Aha, två olika frön som gör samma sak och linfrö smakar inget. :)

Nix, dom gör inte samma sak och psylliumfrön smakar inte heller något. :nono:

Likheten är väl att båda är frön och att det bildas en slemmig hinna utanpå skalet om man blandar dom med vatten. Linfrön har en laxerande effekt, psylliumfrön sänker GI. Äter du krossade linfrön får du i dig Omega-3, vilket inte finns psylliumfrön.

(En parantes: akta dig för småsten och äckliga blad/strån i psylliumpåsen)

Prankie
2003-08-01, 01:14
Kanske förklarning till mina besök till toan. :D Äter linfrö till gröten, smakar inget och det ge väl en cool placebo effekt på inre välbefinnande. :)

Berry
2003-08-01, 11:30
Linfrö sänker oxå GI, men inte lika effektivt som psyllium. Förresten smakar båda något, men psyllium smakar mer.