handdator

Visa fullständig version : Hur lever bodybuilders?


Steerlinho
2009-03-28, 00:42
Hejsan!

Jag har tänkt en del på bodybuilders den senaste tiden..
Undrar lite hur de lever och hur de kan orka år in och år ut ..
De kan ju knappast ha hittat balans mellan livets olika delar. Jag tycker det hela verkar väldigt inrutat och tvingande.

Finns det något utrymme för livsglädje och spontanitet, äta en pizza med kompisarna eller dricka öl i en sådan livsstil? riskera att missa en måltid eller inte kunna träna om jag åker iväg dit eller dit etc?

Och hur kan de sköta allt med jobb och allt?

Undrar ifall de har intressen som vanliga människor eller ifall det är sova träna äta etc, men har sett att en del har egna träningsföretag eller liknande, och det är ju beundransvärt.

Hade ni kunnat leva som de gör, de känns ju som de blir dömda direkt av människor. Vad tror och tycker ni om dessa människor?

elys
2009-03-28, 00:50
Det är väl lite som många andra elitidrottare. Fast det är klart bodybuilders har det lite mer strikt med kosten.. Men om det är det man verkligen älskar är man nog redo att offra en hel del. Finns ju en svensk skate'are som har en kronisk höftskada vilket gör att han i stort sett inte kan gå 2 dagar efter han åkt, men tydligen tycker han det är värt det att fortsätta åka.. Finns många liknande historier inom andra sporter. Precis som i förhållanden eller liknande handlar det om uppoffringar och kompromisser för att kunna fortsätta med det man älskar.

Själv hade jag aldrig klarat av den strikhet som gäller i kost och övrigt levande..

kålman
2009-03-28, 00:53
Hejsan!

Jag har tänkt en del på bodybuilders den senaste tiden..
Undrar lite hur de lever och hur de kan orka år in och år ut ..
De kan ju knappast ha hittat balans mellan livets olika delar. Jag tycker det hela verkar väldigt inrutat och tvingande.

Finns det något utrymme för livsglädje och spontanitet, äta en pizza med kompisarna eller dricka öl i en sådan livsstil? riskera att missa en måltid eller inte kunna träna om jag åker iväg dit eller dit etc?

Och hur kan de sköta allt med jobb och allt?

Undrar ifall de har intressen som vanliga människor eller ifall det är sova träna äta etc, men har sett att en del har egna träningsföretag eller liknande, och det är ju beundransvärt.

Hade ni kunnat leva som de gör, de känns ju som de blir dömda direkt av människor. Vad tror och tycker ni om dessa människor?


Läser du Body och Flex?

MAXX
2009-03-28, 01:01
Hejsan!

Jag har tänkt en del på bodybuilders den senaste tiden..
Undrar lite hur de lever och hur de kan orka år in och år ut ..
De kan ju knappast ha hittat balans mellan livets olika delar. Jag tycker det hela verkar väldigt inrutat och tvingande.

Finns det något utrymme för livsglädje och spontanitet, äta en pizza med kompisarna eller dricka öl i en sådan livsstil? riskera att missa en måltid eller inte kunna träna om jag åker iväg dit eller dit etc?

Och hur kan de sköta allt med jobb och allt?

Undrar ifall de har intressen som vanliga människor eller ifall det är sova träna äta etc, men har sett att en del har egna träningsföretag eller liknande, och det är ju beundransvärt.

Hade ni kunnat leva som de gör, de känns ju som de blir dömda direkt av människor. Vad tror och tycker ni om dessa människor?
hur gammal är du, 14 år?

kort sagt så... ja dom flesta äter väl pizza och skräp ibland såvida det inte är innan tävling.. dra in pengar måste dom väl göra på ett eller annat sätt bara dom allra bästa som kan leva på sporten...

det är ganska/väldigt inrutat liv som dom flesta nog inte hade trivts med.. då hade väl fler människor gjort det..?

elys
2009-03-28, 01:03
Vad är det han säger.. "Everybody Wants To Be A Bodybuilder, But Ain't Nobody Wanna Lift No Heavy Ass Weight!"

Steerlinho
2009-03-28, 01:11
hur gammal är du, 14 år?

kort sagt så... ja dom flesta äter väl pizza och skräp ibland såvida det inte är innan tävling.. dra in pengar måste dom väl göra på ett eller annat sätt bara dom allra bästa som kan leva på sporten...

det är ganska/väldigt inrutat liv som dom flesta nog inte hade trivts med.. då hade väl fler människor gjort det..?

Nej jag är inte 14 år, vet inte vad det har med saken att göra övh.

Jag är bara lite fundersam över det hela, och jag tror inte de är så få som sysslar med det pga att det är inrutat, snarare för att det tar så mycket tid och med inrutat så menar jag att man inte får missa måltider etc..

Steerlinho
2009-03-28, 01:11
Läser du Body och Flex?

Läst body en gång. Går de här tidningarna in på de här ämnena?

MasterChief
2009-03-28, 07:50
Nej jag är inte 14 år, vet inte vad det har med saken att göra övh.

Jag är bara lite fundersam över det hela, och jag tror inte de är så få som sysslar med det pga att det är inrutat, snarare för att det tar så mycket tid och med inrutat så menar jag att man inte får missa måltider etc..

Tar mycket tid? Inrutat? Vad tror du det tar att vara cyklist då?

Exhale_
2009-03-28, 07:55
Vi kan ju börja med att dela upp bodybuilders i rena och dopade. De rena tror jag har ett mer inrutat liv än de som använder otillåtna preparat för att bygga sina muskler. Men det är bara en teori jag har...

Ang deras liv i stort så är nog många attention-whores som gillar blickarna och uppmärksamheten de får av att vara riktigt stora. Nu spekulerar jag iofs fritt i en bransch som jag inte har sån stor inblick i. Men det är vad jag tror iaf!

Bahir
2009-03-28, 08:22
Vi kan ju börja med att dela upp bodybuilders i rena och dopade. De rena tror jag har ett mer inrutat liv än de som använder otillåtna preparat för att bygga sina muskler. Men det är bara en teori jag har...

Ang deras liv i stort så är nog många attention-whores som gillar blickarna och uppmärksamheten de får av att vara riktigt stora. Nu spekulerar jag iofs fritt i en bransch som jag inte har sån stor inblick i. Men det är vad jag tror iaf!

Jag håller inte med, i alla fall enligt vad jag har sett på videor om proffsbyggare (Coleman, Cutler, Shawn Ray, Kevin Levrone mm). De är några av de få personer i världen som kan/kunde leva på sin sport, och från vad jag har sett så tar de det hela väldigt seriöst. Om man tittar på Ronnie t ex, så verkar han ju i princip ha samma rutin dag för dag, timma för timma, och den enda variablen är vad han tränar för dagen. På proffsnivå håller inte argumentet "de trycker, så de behöver inte kämpa lika hårt".

bigtraps
2009-03-28, 08:47
Levde inte Kevin Levrone rock n roll liv halva året?

Mass-Tech
2009-03-28, 08:54
Kolla in den här videon så får du ett rätt bra svar.

http://mdtv.musculardevelopment.com/content/view/1388/162/

Mourten
2009-03-28, 09:10
Vi kan ju börja med att dela upp bodybuilders i rena och dopade. De rena tror jag har ett mer inrutat liv än de som använder otillåtna preparat för att bygga sina muskler. Men det är bara en teori jag har...

Ang deras liv i stort så är nog många attention-whores som gillar blickarna och uppmärksamheten de får av att vara riktigt stora. Nu spekulerar jag iofs fritt i en bransch som jag inte har sån stor inblick i. Men det är vad jag tror iaf!

Hahah kan man ha mer fel.
Fattar du hur mycket de krävs för att bli MrO ?
Gener som är från gudarna + hård träning i 20 år stenhårt + steroider.
De finns ingen som ens kan komma i närheten av en MrO scen ren.
Dom har sjukt mkt mer muskler än vad männskligakroppen själv skulle hålla med naturligt testo.

L-Sami
2009-03-28, 09:34
Finns bodybuilders som lever helt normala liv.

pellepedal
2009-03-28, 09:37
Hejsan!

Jag har tänkt en del på bodybuilders den senaste tiden..
Undrar lite hur de lever och hur de kan orka år in och år ut ..
De kan ju knappast ha hittat balans mellan livets olika delar. Jag tycker det hela verkar väldigt inrutat och tvingande.

Det handlar om prioriteringar.


Finns det något utrymme för livsglädje och spontanitet, äta en pizza med kompisarna eller dricka öl i en sådan livsstil? riskera att missa en måltid eller inte kunna träna om jag åker iväg dit eller dit etc?


Vad kan en pizza tillföra som inte en god prottedrink kan? ;)
När jag varit på diet under en tid så är faktiskt pizza bland det sista jag längtar efter. Blä. Fett och Äckligt....



Och hur kan de sköta allt med jobb och allt?


Hur sköter du själv allt sånt?
Du tränar och äter och jobbar eller pluggar väl samtidigt med?
Man får ofta gå upp ganska tidigt för att gå morgonpromenaderna under deff och så, men det är rätt skönt...

Undrar ifall de har intressen som vanliga människor eller ifall det är sova träna äta etc, men har sett att en del har egna träningsföretag eller liknande, och det är ju beundransvärt.

BB är väl också ett intresse?


Hade ni kunnat leva som de gör, de känns ju som de blir dömda direkt av människor. Vad tror och tycker ni om dessa människor?

Jag gör så gott jag kan... *flex*

pellepedal
2009-03-28, 09:39
Vi kan ju börja med att dela upp bodybuilders i rena och dopade. De rena tror jag har ett mer inrutat liv än de som använder otillåtna preparat för att bygga sina muskler. Men det är bara en teori jag har...

Ang deras liv i stort så är nog många attention-whores som gillar blickarna och uppmärksamheten de får av att vara riktigt stora. Nu spekulerar jag iofs fritt i en bransch som jag inte har sån stor inblick i. Men det är vad jag tror iaf!

Så du menar att man inte behöver slita som ett as för att bli bra om man dopar sig? J***lar va bra... Du kan nog bli rik på att sälja det preppupplägget till de som sysslar med sånt..

Exhale_
2009-03-28, 10:28
Hahah kan man ha mer fel.
Fattar du hur mycket de krävs för att bli MrO ?
Gener som är från gudarna + hård träning i 20 år stenhårt + steroider.
De finns ingen som ens kan komma i närheten av en MrO scen ren.
Dom har sjukt mkt mer muskler än vad männskligakroppen själv skulle hålla med naturligt testo.

Jo men nu är ju inte alla som utövar bodybuildning MrOlympia heller. Det är nog ingen på detta forum som tror att man blir MrO genom att sitta på sofflocket.

Men eftersom du verkar veta mer kan du besvara TS fråga istället?

Så du menar att man inte behöver slita som ett as för att bli bra om man dopar sig? J***lar va bra... Du kan nog bli rik på att sälja det preppupplägget till de som sysslar med sånt..

Var skriver jag det? Jag skriver att jag tror att de som dopar sig inte behöver ha ett lika inrutat liv som en som försöker satsa på bodybuilding utan att dopa sig

Frillan
2009-03-28, 10:34
Steroider innbär inte att man måste vara diciplinerad med kost och träning för att bli stor, det finns fortfarande ingen magi.

Tror att deras hjärtan har det ganska körigt....att pumpa ut blod till en sådan stor hydda är nog ganska krävande.

Bahir
2009-03-28, 10:38
Jag skulle säga att det finns byggare som lever väldigt strikt, och byggare som inte lever särskilt stickt. Om de går på bola eller inte spelar nog inte särskilt stor roll. Jag har sett exempel på alla fyra sorter.

stargate
2009-03-28, 10:39
Steroider innbär inte att man måste vara diciplinerad med kost och träning för att bli stor, det finns fortfarande ingen magi.

Tror att deras hjärtan har det ganska körigt....att pumpa ut blod till en sådan stor hydda är nog ganska krävande.

du menar tvärtom där va? din första mening

Bones
2009-03-28, 10:40
Hahah kan man ha mer fel.
Fattar du hur mycket de krävs för att bli MrO ?
Gener som är från gudarna + hård träning i 20 år stenhårt + steroider.
De finns ingen som ens kan komma i närheten av en MrO scen ren.
Dom har sjukt mkt mer muskler än vad männskligakroppen själv skulle hålla med naturligt testo.

Ojdå, hade ingen aning om att Arnold började med sitt vinnande koncept redan i treårsåldern. Men det är klart, ska man bli mrO så...

stargate
2009-03-28, 10:50
Ojdå, hade ingen aning om att Arnold började med sitt vinnande koncept redan i treårsåldern. Men det är klart, ska man bli mrO så...

:D owned

mangs
2009-03-28, 10:56
Alltså, när räknas man som Bodybuilder? När man tränar seriöst på gymmet med mål att bli större? När man tävlar? När man kan leva på det?

Det finns alla typer av dedikering i alla dessa grupper men rent generellt lever en BodyBuilder mer för sin träning än de som utövar andra sporter.

I många fall helt i onödan då 40% av satsningen gett samma resultat men det är ju inte lika Hardcore.

Mourten
2009-03-28, 11:07
Ojdå, hade ingen aning om att Arnold började med sitt vinnande koncept redan i treårsåldern. Men det är klart, ska man bli mrO så...

Haha så du tror att man kan vinna MrO när man är 23 år nu ?
Att vinna MrO innan 30 är fan riktigt bra gjort och jag är övertygad om att MrO vinnarna tränade vid 10 års ålder.

Mourten
2009-03-28, 11:09
Att jämföra bilder på vinnare av MrO på 70 talet och nu är som att tippa på mig och arnold, de är ljusår imellan.

pellepedal
2009-03-28, 11:12
Alltså, när räknas man som Bodybuilder? När man tränar seriöst på gymmet med mål att bli större? När man tävlar? När man kan leva på det?

Deffinitionsfråga. Enligt mig när man sköter sin träning och kost seriöst, och tränar för att nå en fysik som en BB. Helt enkelt när man lever ett "BB-liv". Svårt att beskriva...


Det finns alla typer av dedikering i alla dessa grupper men rent generellt lever en BodyBuilder mer för sin träning än de som utövar andra sporter.

I många fall helt i onödan då 40% av satsningen gett samma resultat men det är ju inte lika Hardcore.

På sikt tror jag du har fel med dina 40%. I så fall har man gjort mycket fel. Självklart finns det de som går till överdrift med allt, man för att lyckas inom BB kräver det en stor satsning.

pellepedal
2009-03-28, 11:13
Att jämföra bilder på vinnare av MrO på 70 talet och nu är som att tippa på mig och arnold, de är ljusår imellan.

Japp. Arnold kom aldrig upp i din nivå. ;)

Sniggel
2009-03-28, 13:00
Det finns nog både de som har väldigt inrutade liv med få eller inga utsvävningar, dopad eller ej. På proffsnivå har nog de flesta väldigt inrutade liv. Det krävs att man är väldigt fokuserad och bara ser målet framför sig 24 timmar om dagen, i princip alla dagar om året, om man ska lyckas och det krävs ju förstås doping dessutom.

Godfella
2009-03-28, 14:35
Ojdå, hade ingen aning om att Arnold började med sitt vinnande koncept redan i treårsåldern. Men det är klart, ska man bli mrO så...

Arnold hade stor konkurrens också...

Scratch89
2009-03-28, 14:44
Det jag inte förstår är hur det kan ta tid att leva som en BB. Vafan, träna dina två timmar om dagen, åk hem och ät. Vad är det som tar sån tid? Äta? Det finns skogsarbetare som äter mer mat än en BB. Fokusering? Blir man grov av att sitta och tänka tio, femton år framåt i tiden?

bigtraps
2009-03-28, 17:08
Inte speciellt unikt att BB lever ett inrutat liv där det mesta kretsar kring träning mat och sömn. Många andra idrottare gör samma sak. Hur mycket fritid tror ni att en längdskidåkare har?

dared
2009-03-28, 17:33
Det jag inte förstår är hur det kan ta tid att leva som en BB. Vafan, träna dina två timmar om dagen, åk hem och ät. Vad är det som tar sån tid? Äta? Det finns skogsarbetare som äter mer mat än en BB. Fokusering? Blir man grov av att sitta och tänka tio, femton år framåt i tiden?

Exakt, dessutom blir man framgångsrik kan man ju ha hemmafru eller housekeeper som köper, lagar och planerar alla dina mål efter att din dietist tagit fram ett bra schema över mat/tillskott.


Måste ju finnas så sjukt många idrotter som är betydligt mer påfrestande. Återhämtning är ju A och O i BB. Hur jobbigt är det och återhämta sig?

Jag säger däremot inte att det är en lätt livsstil på något sätt, krävs säkert mycket dedikation och starkt psyke, men finns nog som sagt mycket "värre" sporter att göra proffskarriär i.

Allan
2009-03-28, 20:06
Jag känner inga elitidrottare som lider av sin satsning - det är därför de är elit. Nån gång har man väl träffat nån som lekt martyr, men man ska ha klart för sig att det handlar om en livsstil. Olika sporter innebär olika uppoffringar.

Diggler
2009-03-29, 09:03
Känner en tävlande byggare som lever extremt inrutat (i mina ögon sett). Mat var tredje timme. 6 pass i veckan träning (vilket är lite om man jämför med andra idrottare) Aldrig alkohol eller några berusningsmedel, sprutor på bestämda dagar, tabletter på bestämda klockslag.

Ytterst sällan godis, kaka, tårta eller dylikt. Det är väl på jul och vid dop och sånt. Vet inte om det är representativt.

Eddie Vedder
2009-03-29, 09:10
Att som idrottare ha ett strikt inrutat liv kan ju å andra sidan vara fördelaktigt när det gäller saker som inte har med idrottandet att göra.

Man kan ju i alla fall planera då. Jämfört med ett liv där allt sker spontant och man knappt inte vet var man kommer bo/jobba om en vecka och inte har den blekaste aning om vad som kommer ske nästa dag.

130kg finsk sisu
2009-03-29, 09:15
Dom har sjukt mkt mer muskler än vad männskligakroppen själv skulle hålla med naturligt testo.

Detta vill jag protestera mot lite.
Har varit på flera sådana där kroppssammansättningsmätningar och enligt de så skulle jag med 0% fett väga kring 105kg. Vilket motsvarar en mr.O scen kanske? Och då tror jag inte att jag är på nåt sätt den största muskeltalang på jorden och dessutom tränar jag ben myket sporadiskt och halvdåligt.

Sen vet jag att jag inte skulle kunna deffa ner mig till 108-110kg med 3-4% BF eftersom jag tror mycket muskler skulle försvinna oxå.

Så vad jag vill säga är att din skrivning är felaktig och man kan uppnå mycket stor muskelmassa utan steorider men jag TROR att man måste halite späck för det oxå...


(Gillar inte alla dessa inlägg på kolo där man säger typ "Detta är omöjligt om man är ren". WTF alltså? Tro på er själva ffs!)

King Grub
2009-03-29, 09:16
(Gillar inte alla dessa inlägg på kolo där man säger typ "Detta är omöjligt om man är ren". WTF alltså? Tro på er själva ffs!)

Realism, kallas det. Så är det bara; det går inte att nå en proffsbyggarfysik utan dopning. Vad man tror eller vill spelar liksom ingen roll när det är en fysiologisk omöjlighet. Möjligen att 1 på 1000000 har generna.

Proffsen har passerat sina genetiska gränser. Med god marginal.

Men visst, som du säger, accepterar man att bli fet, så kan man lägga på sig mer muskelmassa också.

130kg finsk sisu
2009-03-29, 09:21
Realism, kallas det. Så är det bara; det går inte att nå en proffsbyggarfysik utan dopning. Vad man tror eller vill spelar liksom ingen roll när det är en fysiologisk omöjlighet. Möjligen att 1 på 1000000 har generna.

Proffsen har passerat sina genetiska gränser. Med god marginal.

Men visst, som du säger, accepterar man att bli fet, så kan man lägga på sig mer muskelmassa också.

Nu är det risk att denna tråd blir nåt helt annat. Iofs en intressant diskussion.

Vilken fysik är då möjlig ren? 100kg med 4% fett? 105? var går gränsen?

Och var går gränsen om man accepterar att vara fet? 110kg ren muskelmassa? 120kg?

Vad tror ni experter?

C.E.J.
2009-03-29, 11:11
Känner en tävlande byggare som lever extremt inrutat (i mina ögon sett). Mat var tredje timme. 6 pass i veckan träning (vilket är lite om man jämför med andra idrottare) Aldrig alkohol eller några berusningsmedel, sprutor på bestämda dagar, tabletter på bestämda klockslag.

Ytterst sällan godis, kaka, tårta eller dylikt. Det är väl på jul och vid dop och sånt. Vet inte om det är representativt.

Kan tänka mig att det måste vara så. Insulindoping verkar ju inte ovanligt mtp vad man läst, och med de doserna pro bb's kan tänkas ta lär ju attittyden verkligen vara "jag MÅSTE äta X g av det och Y g av det NU annars kommer jag dö". Då är det inte så lätt att dra ut med polare till nån restaurang där man inte vet hur mycket carbs man får i sig. Visst, man kan ju ta med sig nån shake med whatnot i, men hur kul är det att sippa på när polarna käkar restaurangmat... Inrutat, och ensamt, säkert.

Bones
2009-03-29, 11:18
Haha så du tror att man kan vinna MrO när man är 23 år nu ?
Att vinna MrO innan 30 är fan riktigt bra gjort och jag är övertygad om att MrO vinnarna tränade vid 10 års ålder.

Möhöurten, det här var lite med glimten i ögat. Tvivlar dock starkt på att ngn skulle ha så stor fördel av muskler han byggde i tioårsåldern, höhöhö.

pia
2009-03-29, 11:55
Ska man satsa på något så krävs det mycket uppoffringar vad det än är men sedan går det ju att diskutera bodybuilding i sig. Jag tycker helt klart att uppoffringarna är för stora i förhållande till priset. Det kostar både pengar och hälsa och man vinner inte så mycket precis men vissa tycker uppenbart att det är värt det och det är deras val. Alla väljer olika livsstil och jag har själv ett så kallat tråkigt liv enligt många fast jag inte är någon tävlande men trivs med det själv. Jag behöver rutiner för att må bra och jag är ingen som tycker det är roligt att gå ut och festa eller vill äta onyttigt.

Ångesten kring mat, träning och kroppen hade jag velat leva utan. Jag tycker om att träna och äta bra men om jag skulle vilja äta något annat eller inte kunna träna så skulle jag vilja slippa ångesten kring det. Jag är livrädd för att bli fet och har osunda tankar kring det och det vill jag absolut inte ha. Jag vet att jag inte blir fet av att skippa ett träningspass eller äta något onyttigt men tyvärr säger känslorna något annat men jag jobbar på det och är medveten om det.