handdator

Visa fullständig version : Mäta kaloriförbrukning på gymmet med pulsklocka?


Trytter
2009-03-27, 23:28
Vet att ämnet kaloriförbrukning och styrketräningspass varit uppe förr. Men jag hittade inte riktigt svaret i trådarna jag sökte i så jag frågar.
Även om pulsklockors mätning av kaloriförbrukning inte är någon exakt vetenskap har jag ändå haft viss framgång med att få fram ett ungefärligt riktvärde.
Iaf satt jag lite och funderade på om samma sak kan fungera med ett styrkepass på gymmet.
Min klocka använder genomsnittspuls och kroppsvikt för att få fram värdet och frågan är som sagt om det kan användas för att få fram en ungefärlig siffra på energin som förbrukats.
Det har ju funkat någorlunda på löppassen som sagt. Men det jag undrar är om där är andra faktorer som spelar in vid styrketräning än vid konditionsträning som kan påverka den faktiska kaloriförbrukningen?

ARMSTARK
2009-03-28, 07:39
Det funkar inte eftersom just när du lyfter så förbrukar du bra mycket mer energi än pulsen berättar. Mellan seten går den ner på "sitta i soffan nivå" Att jämföra löpning och styrketräning blir lite äpplen och päron.

hasic
2009-03-28, 07:50
Hormonnivåer, temperatur osv påverkar kaloriförbrukningen och det är inget som en klocka kan räkna med.

Exhale_
2009-03-28, 07:52
Kaloriförbrukningen under ett gympass är så pass låg att en uträkning känns onödig. Men mitt tips till dig är att testa dig fram och se vad du får för värden. Med dessa framför dig kan du sedan uppskatta hur tillförlitliga de är.

Eddie Vedder
2009-03-28, 08:05
Men det jag undrar är om där är andra faktorer som spelar in vid styrketräning än vid konditionsträning som kan påverka den faktiska kaloriförbrukningen?

Jag har skrivit om det i massor av trådar. Pulsen som enskild faktor säger inte ett dugg.

Med de där aktiviteterna är pulsen som enskild faktor en värdelös indikator på energiförbrukning.

De klockor som ger hyfsat korrekta siffror är de som mäter sträcka, hastighet, tid och puls i förhållande till kroppsvikt, längd, vikt ålder och kön vid t.ex. löpning.

Men att utgå från pulsen när man styrketränar ger helt felaktiga siffror antagligen.

Pulsen som enskild faktor är en värdelös indikator på energiförbrukning. Vad din klocka visar enbart via pulsen under ett dygn är inga siffror att lita på.

För att mäta energiförbrukning krävs att värmeavgivning mäts alternativt någon metod där konsumtionen av syrgas i förhållande till produktionen av koldioxid analyseras.

Dubbelmärkt vatten är "golden standard" som mätmetod inom forskningen men det lär gå på flera tusen för en dag.:D

Pulsen är ingen bra indikator på energiförbrukning, inte alls.

Då lär en stegräknare vara bättre. Finns båda funktionerna kanske man kan räkna t sitt BMR via en ekvation, multiplicera med några aktivitetsfaktorer för att sedan jämföra hur det stämmer överens med klockan.

Men det är syrgaskonsumtionen som är den bästa mätningen, det eller värmeavgivning.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127596&page=2

osv...

Trytter
2009-03-28, 12:49
Ojdå.
Jag får nog ta och se över min sökteknik ser jag...:D
Tack så mycket för svar!

Black Star Abyss
2009-03-28, 14:08
Kaloriförbrukningen under ett gympass är så pass låg att en uträkning känns onödig. Men mitt tips till dig är att testa dig fram och se vad du får för värden. Med dessa framför dig kan du sedan uppskatta hur tillförlitliga de är.

Va? Det har jag verkligen svårt att tänka mig. Om man sliter som ett djur måste man ju göra av med några hundra kcal åtminstone?

Eddie Vedder
2009-03-28, 14:20
Va? Det har jag verkligen svårt att tänka mig. Om man sliter som ett djur måste man ju göra av med några hundra kcal åtminstone?

Ja precis. Man får slita som ett djur och kanske förbrukar 200-250 kcal på en timme eller så. Jämfört med att jogga en timme och kanske förbruka 600-700 kcal utan att för den delen slita lika hårt.

Trytter
2009-03-29, 11:45
Även jag inte har någon kunskap överhuvudtaget att backa upp mitt påstående vill jag ändå våga påstå att styrketräningen kräver mer energi än de siffror som nämns i den här tråden.
Sen är där ju skillnad på om det är ett armpass med 10 set eller ett högvolymtjosanprogram.
Men iaf blev jag nyfiken eftersom jag märkt att de dagar jag är på gymmet måste jag äta en ansenlig större mängd mat än annars.
Nu kör jag iofs helkroppspass på 2tim och tar i för det jag har men tyckte ändå det var lite konstigt med tanke på siffrorna som brukar anges i styrketräningssammanhang.
Har även märkt att vid längre uppehåll pga skador sjunker mitt kaloribehov ganska drastiskt även om jag oftast kört mera konditionsträning under samma period för att kompensera rastlösheten.
Men som sagt: Jag har inte minsta antydan till vetenskapligt belägg för det jag säger.:)

Chilisalsa
2009-03-29, 12:30
Den enda manick som lär komma i närheten vad gäller nogrannhet är väl en BodyBug http://faqgo.com/2009/01/06/body-bug-calorie-counter/

Den mäter dock inte som det är nu puls. Dock har företaget en algorithm som utifrån sensorerna kan ta fram puls oxå. Men den används inte. Det finns oxå en knapp på den så man kan tagga start-stop av en aktivitet för att senare använda en specialalgoritm för den perioden (t.ex styrketräning,spinning etc) Fast de används nog mer i medicinska tester. Även utan specialalgorithm ska nogrannheten över ett dygn bli +-10%.

En kul grej är ju att man borde kunna mäta vad olika föda ger för resultat i förbrukade kalorier trots samma kalorimängd... Eller händer nåt när man dricker mycket grönt Thé, käkar Chili eller lägger dyra pengar på s.k. Fettförbrännarpiller.

Tyvärr bygger det hela på abonemang. Efter de 6 mån som ingår kostar det 15$ i månaden, lägre om man binder sig längre. Möjligen funkar displayen man kan köpa till separat utan abonemang... vet ej.
http://my.apexfitness.com/bb_direct/home.php?bb_style=1

Eddie Vedder
2009-03-29, 12:41
Nu kör jag iofs helkroppspass på 2tim och tar i för det jag har men tyckte ändå det var lite konstigt med tanke på siffrorna som brukar anges i styrketräningssammanhang.

Dubbla min siffra då. Eftersom jag utgick från ungefär en timmes pass och du tydligen kör två timmar.

Självklart förbrukar du mer energi om du kör så länge men det motsäger inte på något sätt att styrketräning är en träningsform som förbrukar relativt lite energi i förhållande till ansträngning.

Och då pratar jag om "normal" styrketräning där man kör x antal repititioner, vilar någon minut, kör igen, vilar, blandar mer energikrävande övningar med lite mindre krävande isolerande övningar osv.