handdator

Visa fullständig version : Rörlighet och muskler


LadyG
2009-03-27, 23:19
Idag strechade jag ut alla löpmusklerna och en av de saker jag brukar kunna göra är sitta på knä (fötterna under rumpan) och därefter lägga mig bakåt så att nacke, skuldror och större delen av ryggen når ner. Idag lättade knäna från stretchmattan när jag gjorde så och jag kan inte för mitt liv begripa vilken muskel som blivit kortare.

Det var aldrig obehagligt (inte så det gjorde ont iaf), och det stramar ungefär lika mycket överallt så jag hade svårt att urskilja om det var någon som var stramare än de andra musklerna. Jag tror det har med min ökade träningsmängd (och minskade mängd stretching) att göra. Jag har missat att stretcha något, vad däremot vet jag inte.

Så... hur tar man reda på det? Behöver jag ens ta reda på det? För allt jag vet kanske jag är normalrörlig och nojjar i onödan..?

ceejay
2009-03-27, 23:21
Borde ju vara höftböjare primärt?

smisk
2009-03-27, 23:25
Borde ju vara höftböjare primärt?

kan oxå vara quadriceps lr tibialis anterior (stavning) men som sagt ganska troligt ilipsoas (höftböjarn)

LadyG
2009-03-28, 00:01
Tack, då vet jag vad jag behöver göra i alla fall.

Pjotor
2009-03-28, 12:15
Har du ben och knän lite isär kommer du lättare ner. Brukar göra samma sak själv, och det är i quadriceps det tar emot på mig om jag är otränad eller kall.

LadyG
2009-03-28, 12:17
Ska testa det nästa gång jag stretchar :)

pony
2009-03-28, 19:33
Ja, fast om det är effekten du är ute efter så kanske du INTE ska ha knäna isär eftersom du då fuskar dig ner, ya know what I mean?

Gissningsvis skulle jag vilja säga att du inte behöver oroa dig. Ökad träningsmängd gör ofta att man känner sig stelare utan att man för den sakens skull har blivit det.

Annars skulle jag tippa på rectus femoris snarare än iliopsoas.

LadyG
2009-03-28, 20:08
Jo, det är ju iofs sant, fuskar man sig ner har man ju på sätt och vis ingen nytta av övningen alls.

Rectus femoris är den stora rackaren på framsidan, om jag inte sett fel på bilderna? Den tror jag aldrig jag stretchat med flit. Av misstag, kanske. Det kanske inte skulle skada att stretcha den lite, fast jag tror nog som du säger att jag egentligen inte behöver oroa mig. Det är nog bara ökad mängd träning som gör att jag känner mig lite som ett vandrande kylskåp :D